Geld & Recht alle pijlers

Overwaarde partner (Geen OP)

30-10-2019 20:46 549 berichten
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 11-11-2019 15:29
Reden: OP verwijderd
99.61% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
PotjePindakaas schreef:
30-10-2019 20:46
Mijn voorstel was om zijn overwaarde te laten uitkeren, dan kan hij een lopende schuld afbetalen en heeft hij ook minder hypotheek rente aftrek. Zijn voorstel is de overwaarde te laten beschrijven en als we uit elkaar gaan neemt hij dat mee en vanaf het officiële samenwonen alles in 1 pot.

Die snap ik niet. Wat hebben jullie daaraan? Nee, raar. Op het moment dat hij straks zijn overwaarde in de hypotheek steekt heb jij daar ook profijt van hè door lagere hypotheeklasten (en dus meer kunnen sparen).


PotjePindakaas schreef:
30-10-2019 20:46
Op dit moment huur ik een woning en is het de bedoeling dat we tijdelijk in mijn woning gaan wonen zodat mijn vriend flexibel is met de verkoop van zijn woning. Het is de bedoeling dat we bij het samenwonen in de gezamenlijke woning onze salarissen in 1 pot doen en daar van gaan leven en sparen, dus echt een gezamenlijk huishouden. Ik ben de meest verdienende partner (circa 500 pm meer).

Ik denk dat het in dit geval het beste is om niet alles in één pot te doen maar naar rato in te leggen. Hij zijn bedrag achter de hand, jij meer sparen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben het eens met wat S-Groot schrijft.
.
anoniem_371298 wijzigde dit bericht op 11-11-2019 14:10
Reden: geen zin om op facebook terecht te komen
99.69% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hij legt zijn overwaarde vast, jij spaart het deel wat je meer verdient op eigen rekening en de rest gaat op één hoop.

Het is niet verkeerd om zakelijk te denken als je zakelijk met elkaar verbonden raakt.

Heb jij helemaal geen spaargeld of iets anders wat jij inbrengt?

Partneralimentatie hoef je trouwens niet te betalen als je niet getrouwd of GP bent geweest. Dan wordt er alleen met kinderalimentatie gerekend.
Wil je daar dus niet voor komen te staan, trouw dan niet.
Zo was het bij ons ook en beetje. Man eigen huis met bizar veel overwaarde verkocht. Ik heb ook in dat huis gewoond maar nooit meebetaald aan de hypotheek. Bij de notaris de overwaarde vastgelegd in een vaststellingsovereenkomst. Als we uit elkaar gaan heeft hij een vordering op mij gelijk aan de overwaarde die hij extra heeft ingebracht in de hypotheek. Voelt voor mij niet meer dan logisch, zou daar geen aanspraak op willen maken. Heb nooit iets gedaan om dat te 'verdienen'.

Nu in ons huis voeren we een gezamenlijke huishouding echter hij verdient meer (werkt ook meer) en legt (dus) meer in (naar rato verdeeld). Zo werkt het prima voor ons. We hebben individuele en een gezamenlijke lopende en spaarrekening. Zo hoef ik mij biet 'schuldig' te voelen als ik een dure dagcreme koop (want die koop ik dus zelf) en hij niet als hij ergens veel geld aan uitgeeft voor zichzelf.
Ik vind dit erg transparant en we voelen ons hier allebei prima bij. En als de omstandigheden veranderen veranderen wij mee qua (verdeling van) financiën.
Alle reacties Link kopieren
Zijn voorstel is heel eerlijk. Het is en blijft gewoon zijn geld.

Bij jouw voorstel, Als hij het laat uitkeren, mag je 5 jaar lang datzelfde bedrag niet aan hypotheek rente aftrekken vanwege de bijleen regeling. Dat is dus niet heel verstandig.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Naar rato kan toch ook gebaseerd zijn op meer dan alleen inkomen?

Het is raar dat hij zijn overwaarde voor zichzelf kan houden, en dat TO wel door haar hogere salaris meer moet inleggen. Dat is dan toch ook gewoon haar geld? Naar rato gaat om wat je te besteden hebt.
anoniem_363018 wijzigde dit bericht op 30-10-2019 21:00
7.60% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Eens met voorgangsters
.
anoniem_371298 wijzigde dit bericht op 11-11-2019 14:11
Reden: geen zin om op facebook terecht te komen
99.79% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
En niet alles op 1 hoop duwen.
.
anoniem_371298 wijzigde dit bericht op 11-11-2019 14:11
Reden: geen zin om op facebook terecht te komen
99.84% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dus jij doet 500 per maand meer in de gezamenlijke pot, maar alle overwaarde houdt hij zelf?

Raar.

Dan zou ik die 500 eerst apart zetten en beiden evenveel inleggen.
De overwaarde kan wel beschreven worden, maar alleen als jullie evenveel inleggen na aanschaf huis. Dus ook dan hou jij die 500 euro weer voor jezelf en bouw je iets op.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Zijn voorstel is heel eerlijk. Het is en blijft gewoon zijn geld.
Dat geldt toch ook voor TO’s hogere salaris?
.
anoniem_371298 wijzigde dit bericht op 11-11-2019 14:11
Reden: geen zin om op facebook terecht te komen
98.99% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
PotjePindakaas schreef:
30-10-2019 21:00
Hij wil heel graag trouwen, door deze overwaarde kwestie is dat voor mij een absolute nee.

Real Love
500 euro (bruto?) is toch een te verwaarlozen verschil? Ik zou de overwaarde als zodanig vastleggen en verder alles op een hoop of 50/50.
PotjePindakaas schreef:
30-10-2019 21:00
Dat ik het bedrag dat ik meer verdien apart zet wil hij ook niet want zo werkt het niet als we dadelijk een gezin hebben. Plus soms verdient hij meer en soms ik als we van baan zouden veranderen.
Ja dank je de koekoek, hij kan niet zeggen ik hou alles en jij legt alles in.

Wat jij meer verdient zet jij apart en hij krijgt zijn overwaarde.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
30-10-2019 21:07
500 euro (bruto?) is toch een te verwaarlozen verschil? Ik zou de overwaarde als zodanig vastleggen en verder alles op een hoop of 50/50.
Netto natuurlijk. Salaris krijg je altijd netto uitbetaald.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Je moet niet alles op één hoop gooien, dat is echt niet meer van deze tijd.
Ga naar een notaris en leg vast wat ieder heeft aan vermogen. Het is niet meer dan logisch dat je partner zijn overwaarde houdt. Dat is niet jouw geld.
Voor het nieuwe huis moeten jullie 50/50 doen. Jij moet dus niet meer betalen. Dat op één hoop gooien slaat nergens op, want je wordt niet samen één. Jij blijft jij en hij blijft hij. De liefde moet losstaan van de financiën. Op financieel gebied moet je zakelijk blijven, zelfs als je elkaar heel lief vindt.
Alle reacties Link kopieren
Wat vriend wil met de overwaarde vind ik wel zo eerlijk, wel zou ik de bepaling erbij willen dat bij verkoop dat bedrag beperkt wordt tot de winst indien deze minder is dan het door hem ingelegde bedrag. Dan kom jij er zonder schuld uit, tenzij die meer is dan die overwaarde nu, maar dan delen jullie de schuld.
Wat de huishoudelijke pot betreft, zou ik naar rato willen. En idd niet trouwen met iemand die alleen maar zijn eigen kant op rekent....
Hou de wet van drie in ere, driemaal zullen je daden wederkeren. Leer de wet en leer ook goed, dat wat je zaait je ook oogsten moet!

Disclaimer: alles wat ik schrijf is mijn mening, ongeacht de overeenkomsten met waarheid....
Alle reacties Link kopieren
Gatekeeper* schreef:
30-10-2019 21:07
Ja dank je de koekoek, hij kan niet zeggen ik hou alles en jij legt alles in.

Wat jij meer verdient zet jij apart en hij krijgt zijn overwaarde.
Juist!
En dan kun je nog afspreken dat je naar rato gaat bijdragen zodra TO het bedrag aan overwaarde heeft gespaard van die maandelijkse 500.
Dan pas begin je echt gelijk.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
PotjePindakaas schreef:
30-10-2019 21:00
Hij wil heel graag trouwen, door deze overwaarde kwestie is dat voor mij een absolute nee.

Ik heb wel spaargeld, maar niet het extreme bedrag dat hij uit zijn woning krijgt door deze overspannen markt.

Dat ik het bedrag dat ik meer verdien apart zet wil hij ook niet want zo werkt het niet als we dadelijk een gezin hebben. Plus soms verdient hij meer en soms ik als we van baan zouden veranderen.

Kijk, jullie hebben beiden jullie keuzes gemaakt in het verleden. Hij heeft nu mazzel, maar hij heeft ook het risico gelopen dat hij juist met een flinke schuld had blijven zitten ipv overwaarde. Jij hebt andere keuzes gemaakt en mede daardoor niet dezelfde mazzel, dat is niet iets wat je hem aan kan rekenen.

Maar zijn mazzel is ook jouw mazzel, want zoals ik al zei, jij profiteert mee van de lagere hypotheeklasten.

Wil je geen flink risico lopen op een grote schuld bij eventuele verkoop van je komende huis dan zul je verstandig moeten kopen: koop dus niet aan je taks. Hou je hypotheek zodanig dat je deze ook weer snel kunt aflossen, op die manier verklein je de kans op het blijven zitten met een mega-schuld aanzienlijk.

Als je geen risico wil lopen op het betalen van PA dan zul je geen contract aan moeten gaan waar dat in opgenomen is.
Tickel schreef:
30-10-2019 21:08
Netto natuurlijk. Salaris krijg je altijd netto uitbetaald.
Dat staat er toch niet?
.
anoniem_371298 wijzigde dit bericht op 11-11-2019 14:11
Reden: geen zin om op facebook terecht te komen
99.26% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven