Geld & Recht alle pijlers

Beëindigen partneralimentatie, hoe??

31-10-2019 20:17 203 berichten
Sinds de scheiding (3 jaar) betaal ik mijn ex partneralimentatie. Inmiddels vind ik dat hij wel weer zelf zijn boontjes zou kunnen doppen. Heeft iemand hier ervaring met een rechtszaak in dezen? Kijkt de rechter ook naar wat iemand zou KUNNEN werken of alleen naar de huidige situatie?

Verdere achtergrond:
- we hebben 2 kinderen, in 50-50 co-ouderschap
- ik betaal hem ook kinderalimentatie en draag daarnaast alle kosten voor de kinderen (hobby’s, kleding, verzorging etc.)
- alimentatie is in een convenant vastgelegd (dus niet door de rechter bepaald)
- ik werk full time maar zou graag minder willen werken ivm de kinderen.
- hij werkt niet (al 5 jaar niet), maar zou dat wel kunnen (qua tijd/gezondheid)

Wie kan iets zinnigs zeggen over mijn kansen in een nieuwe rechtszaak?
Alle reacties Link kopieren
Hij was - met jouw goedkeuring ooit ? - huisman ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Pff, bizar dat dit überhaupt zo geregeld is. Hij mankeert niets, zit al 5 jaar thuis en wordt door jou onderhouden. Omgekeerde wereld :facepalm:
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
Hij had en/of heeft een lager inkomen dan hij, of was geheel huisman. Dus ja, dan hoor je partneralimentatie te betalen, net zo goed als dat vele mannen dat voor hun ex-vrouwen moeten doen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Als je langer dan 5 jaar getrouwd was, is de termijn toch 12 jaar betalen? En dat houdt pas op als of hij dat aangeeft, als hij hertrouwd of jij die rechtzaak begint waarbij je heel hard moet kunnen maken, dus met feiten waarom hij geen PA meer nodig heeft. Want dat kun jij wel vinden maar zo werkt het niet.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
blijfgewoonbianca schreef:
31-10-2019 20:19
Hij was - met jouw goedkeuring ooit ? - huisman ?
Nee, hij kon door ziekte een tijd niet werken (was ZZP’er) en kon zich daarna niet meer motiveren om iets op te pakken
Alle reacties Link kopieren
mcsteamy schreef:
31-10-2019 20:19
Pff, bizar dat dit überhaupt zo geregeld is. Hij mankeert niets, zit al 5 jaar thuis en wordt door jou onderhouden. Omgekeerde wereld :facepalm:
Je zou de vrouwen de kost moeten geven die zich op die manier door hun ex-man laten onderhouden...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
florabel80 schreef:
31-10-2019 20:21
Nee, hij kon door ziekte een tijd niet werken (was ZZP’er) en kon zich daarna niet meer motiveren om iets op te pakken
Aha.


Hier al gekeken ? https://www.alimentatiewijzer.nl/verand ... ragen.html
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
mcsteamy schreef:
31-10-2019 20:19
Pff, bizar dat dit überhaupt zo geregeld is. Hij mankeert niets, zit al 5 jaar thuis en wordt door jou onderhouden. Omgekeerde wereld :facepalm:
Vindt je dat ook als het om een bijstandsmoeder gaat?
SweetFirefly schreef:
31-10-2019 20:21
Als je langer dan 5 jaar getrouwd was, is de termijn toch 12 jaar betalen? En dat houdt pas op als of hij dat aangeeft, als hij hertrouwd of jij die rechtzaak begint waarbij je heel hard moet kunnen maken, dus met feiten waarom hij geen PA meer nodig heeft. Want dat kun jij wel vinden maar zo werkt het niet.
Nou dit.
Vast heel rot maar daar tekende je voor toen je trouwde.
Mijn advocaat beweerde destijds dat ik misschien wel (deels) onder de partneralimentatie uit kon komen als ik kon aantonen dat hij wel kon werken. Ik vroeg me of hier iemand is die hier ervaring mee heeft
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
31-10-2019 20:21
Je zou de vrouwen de kost moeten geven die zich op die manier door hun ex-man laten onderhouden...
Daar ben je op tegen, maar je bent ook tegen kinderen naar de opvang brengen...
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
31-10-2019 20:21
Je zou de vrouwen de kost moeten geven die zich op die manier door hun ex-man laten onderhouden...

Helemaal met je eens. Dat vind ik ook belachelijk. Mijn ex wilde ook partneralimentatie omdat zij minder verdient dan ik.
Daar ben ik ook echt niet mee akkoord gegaan - ik ga er niet voor opdraaien dat ik beter kan onderhandelen en het wel aan heb gedurfd om regelmatig van baan te wisselen om zo mijn salaris op te krikken :)
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Leeft hij alleen van de partneralimentatie of krijgt hij daarnaast ook een bijstandsuitkering? In het tweede geval zul je moeten blijven betalen. Als de partneralimentatie vervalt, komen de meeste gemeenten namelijk bij jou zijn bijstandsuitkering halen.
florabel80 schreef:
31-10-2019 20:23
Mijn advocaat beweerde destijds dat ik misschien wel (deels) onder de partneralimentatie uit kon komen als ik kon aantonen dat hij wel kon werken. Ik vroeg me of hier iemand is die hier ervaring mee heeft
Hoe ga je dat aantonen dan?
Alle reacties Link kopieren
RodeRoosOpWitteZijde schreef:
31-10-2019 20:22
Vindt je dat ook als het om een bijstandsmoeder gaat?

Vind*
Ik vind partneralimentatie in de meeste gevallen belachelijk, ja.
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Hij ontvangt nu partner- en kinderalimentatie (€800) + toeslagen. En ik vermoed dat hij zwart bij klust
Gatekeeper* schreef:
31-10-2019 20:25
Hoe ga je dat aantonen dan?

Zij had het toen over aantonen dat hij tijd heeft om te werken (kids gaan naar school en zijn 3 dagen per week uit school bij mij) en dat er vacatures zijn in zijn vakgebied
florabel80 schreef:
31-10-2019 20:27
Hij ontvangt nu partner- en kinderalimentatie (€800) + toeslagen. En ik vermoed dat hij zwart bij klust
Maar een vermoeden is geen bewijs.
Alle reacties Link kopieren
COtweepuntnul schreef:
31-10-2019 20:22
Nou dit.
Vast heel rot maar daar tekende je voor toen je trouwde.
En toen ze scheidde
Gatekeeper* schreef:
31-10-2019 20:29
Maar een vermoeden is geen bewijs.
Hoe zou ik dit kunnen bewijzen?
mcsteamy schreef:
31-10-2019 20:24
Helemaal met je eens. Dat vind ik ook belachelijk. Mijn ex wilde ook partneralimentatie omdat zij minder verdient dan ik.
Daar ben ik ook echt niet mee akkoord gegaan - ik ga er niet voor opdraaien dat ik beter kan onderhandelen en het wel aan heb gedurfd om regelmatig van baan te wisselen om zo mijn salaris op te krikken :)
Is partneralimentatie ja of nee iets om over te onderhandelen dan? Ik dacht dat dat gewoon werd vastgesteld.
Alle reacties Link kopieren
Heb je je pensioen wel goed geregeld bij de scheiding? Want er is ook nog zoiets als partnerpensioen.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
Hij is helemaal hersteld ? Ook psychisch ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Er speelt wel meer dan alleen het geld. De levensinstelling van mijn ex vind ik geen voorbeeld voor de kinderen (hij doet niets, lage levenstandaard, negatief over alles). Ik denk écht dat hij beter af is met iets om handen/onafhankelijk van mij...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven