Geld & Recht alle pijlers

Toewijzing sociale huurwoning: rechten?

31-10-2019 22:28 53 berichten
Ik heb een woning gekocht en verlaat een sociale huurwoning.

De langst ingeschreven persoon (de 1e op de lijst) zou mij bellen voor een bezichtiging. Deze staat gepland.

Eind van de middag belde mij een meisje (een andere persoon dan van de geplande bezichtiging), helemaal door het dolle heen, omdat ze mijn woning mocht bekijken en eerste op de lijst was. Ze kon het niet geloven en heeft bewust nog naar de woningbouwvereniging gebeld om het te checken (oorspronkelijk was ze 3e). Zij hebben nog eens bevestigd dat ze 1e is en mag gaan kijken. Dit staat ook zwart op wit in een bevestigingsmail die ze heeft ontvangen.
Kan zij hier rechten aan ontlenen? Of mag de woningbouwvereniging nu zeggen: “jammer....foutje, u hebt toch pech”?

De persoon die eerste op de lijst was heeft niet afgezegd voor de woning, maar is blijkbaar officieel te laat met reageren. Ze zegt dat ze dat telefonisch heeft afgestemd met de woningbouwvereniging (omdat de tijd om te reageren extreem kort was).

Ik ben gewoon benieuwd hoe dit juridisch zit.
Wat maakt dat jou verder uit?
Lekker aan de wbv overlaten. Er zal ergens een (communicatie)foutje gemaakt zijn. Lijkt me stug dat nummer 3 rechten kan ontlenen aan een mail, de algemene voorwaarden van de wbv voorzien hier vast in. Of nummer 1 is te laat en de woning gaat aan zijn / haar neus voorbij.

Succes met je verhuizing.
Lucifer2018 schreef:
31-10-2019 22:34
Wat maakt dat jou verder uit?
Snap ik wel, ik laat ook niet jan en alleman mijn huis binnen.
puntillita schreef:
31-10-2019 22:34
Lekker aan de wbv overlaten. Er zal ergens een (communicatie)foutje gemaakt zijn. Lijkt me stug dat nummer 3 rechten kan ontlenen aan een mail, de algemene voorwaarden van de wbv voorzien hier vast in. Of nummer 1 is te laat en de woning gaat aan zijn / haar neus voorbij.

Succes met je verhuizing.
Dank je!!
Alle reacties Link kopieren
MevrKakel schreef:
31-10-2019 22:36
Snap ik wel, ik laat ook niet jan en alleman mijn huis binnen.
Hoezo? Toen ik nog sociaal huurde kreeg je de naam van de nieuwe huurder door en die moest een brief tonen dat hij degene was die het kwam huren. Dan kon je hem een keer rondleiden om te zien of hij iets over wilde nemen. Je bent toch snel daarna weg, dus ik zie het probleem niet.
MevrKakel schreef:
31-10-2019 22:36
Snap ik wel, ik laat ook niet jan en alleman mijn huis binnen.
Precies.

En ik vind het gewoon een aparte situatie.
Ben zoals ik schrijf gewoon benieuwd hoe dat in elkaar zit.
minnimouse schreef:
31-10-2019 22:40
Hoezo? Toen ik nog sociaal huurde kreeg je de naam van de nieuwe huurder door en die moest een brief tonen dat hij degene was die het kwam huren. Dan kon je hem een keer rondleiden om te zien of hij iets over wilde nemen. Je bent toch snel daarna weg, dus ik zie het probleem niet.
Maar dat is het nu juist: twee mensen claimen nu dat zij het kunnen huren en eerste op de lijst zijn en bellen mij voor een bezichtiging....

En ben gewoon even benieuwd hoe dat qua rechten nu in elkaar zit. Ook omdat dat tweede meisje helemaal door het dolle heen was en nog bewust telefonisch gecheckt had en te horen kreeg dat ze ècht 1e was.
En ik heb idd geen zin in meerdere bezichtigingen en vind het niet fijn dat mijn mobiele nummer en contactgegevens onnodig naar mensen gestuurd worden. Maar dat terzijde.
Alle reacties Link kopieren
Miss-Pippilotta schreef:
31-10-2019 22:44
Maar dat is het nu juist: twee mensen claimen nu dat zij het kunnen huren en eerste op de lijst zijn en bellen mij voor een bezichtiging....

En ben gewoon even benieuwd hoe dat qua rechten nu in elkaar zit. Ook omdat dat tweede meisje helemaal door het dolle heen was en nog bewust telefonisch gecheckt had en te horen kreeg dat ze ècht 1e was.
Wat staat er in de voorwaarden van de woningbouw?
Alle reacties Link kopieren
Miss-Pippilotta schreef:
31-10-2019 22:47
En ik heb idd geen zin in meerdere bezichtigingen en vind het niet fijn dat mijn mobiele nummer en contactgegevens onnodig naar mensen gestuurd worden. Maar dat terzijde.
Dan moet je dat aan de woningbouw doorgeven.
Begrijp ik goed dat het erop lijkt dat de woning aan twee mensen tegelijkertijd aangeboden is? Zou het niet kunnen dat no 1 om wat voor reden dan ook de woning niet kan huren (maar de bezichtiging met jou niet heeft afgezegd), no 2 niet wil en zo dus no 3 aan de beurt is?

Dat je geen zin hebt in tig bezichtigingen en dat iedereen je nummer heeft snap ik overigens wel.
Alle reacties Link kopieren
Miss-Pippilotta schreef:
31-10-2019 22:47
En ik heb idd geen zin in meerdere bezichtigingen en vind het niet fijn dat mijn mobiele nummer en contactgegevens onnodig naar mensen gestuurd worden. Maar dat terzijde.

Bizar idd! Zou ik ook niet van gediend zijn. Laat ze lekker zelf de bezichtigingen doen als jij verhuisd bent.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Ik ken eigenlijk niemand die nummer 1 was bij het huis dat ze uiteindelijk kregen.

En diverse mensen die als lagere op de lijst zijn gaan kijken omdat nummer 1 niet tijdig had gereageerd. Dus niet omdat 1 had geweigerd, maar gewoon omdat de wbv geen reactie kreeg. Ik weet niet of die nummers 1 daar toen achteraf nog gedoe over hebben gemaakt. Ik denk dat de wbv inmiddels wel weet dat de kans groot is dat iemand niet wil en alvast de volgenden laat kijken om eea snel af te kunnen ronden zodat het huis niet leeg staat.

Maar hoe het formeel juridisch zit weet ik niet. Het is in ieder geval vaak de praktijk.
Als de eerste te laat was met reageren, is de volgende aan de beurt uiteraard. Als nr. 3 nu de 1 ste is heeft nr 2 dus ook niet (op tijd) gereageerd of er vanaf gezien. Wie jij moet toelaten voor de bezichtiging kan je uiteraard kortsluiten met de verhuurder.
minnimouse schreef:
31-10-2019 22:40
Hoezo? Toen ik nog sociaal huurde kreeg je de naam van de nieuwe huurder door en die moest een brief tonen dat hij degene was die het kwam huren. Dan kon je hem een keer rondleiden om te zien of hij iets over wilde nemen. Je bent toch snel daarna weg, dus ik zie het probleem niet.
Niet? Ik was in de periode rondom verhuizen nogal druk, dus ik vond dat wel vervelend.
En dat de woningbouw het liever zo regelde om geen inkomen mis te lopen dan pas te gaan bezichtigen als ik weg was is niet mijn probleem.

Ik heb mensen laten komen, maar in alle 3 situaties (3x verhuisd vanuit sociale huur) was ik er na 2 bezichtigingen klaar mee en zijn ze verder kunnen gaan met bezichtigingen toen ik al verhuisd was.
minnimouse schreef:
31-10-2019 22:56
Wat staat er in de voorwaarden van de woningbouw?
Probeer het te vinden, maar zie daar niets over..
Ik lees op de website wel dingen over toewijzing en reageren. Lijkt er op dat die eerste mensen te laat gereageerd hebben. Maar zij zegt dus wel dat ze dat telefonisch heeft afgestemd (omdat wat in de brief stond blijkbaar totaal niet haalbaar was).

Ik bel morgen ook wel even naar de woningbouwvereniging.
Rosalind schreef:
31-10-2019 23:00
Begrijp ik goed dat het erop lijkt dat de woning aan twee mensen tegelijkertijd aangeboden is? Zou het niet kunnen dat no 1 om wat voor reden dan ook de woning niet kan huren (maar de bezichtiging met jou niet heeft afgezegd), no 2 niet wil en zo dus no 3 aan de beurt is?

Dat je geen zin hebt in tig bezichtigingen en dat iedereen je nummer heeft snap ik overigens wel.
Het lijkt er op dat de woning als eerste aan nummer 1 is aangeboden. Zij heeft mij maandag gebeld om een afspraak te maken en is nog in de veronderstelling dat ze de woning mag huren. Formeel heeft ze denk ik te laat gereageerd (ze zegt dat ze bewust nog gebeld heeft met woningbouw, omdat de termijn die in brief stond totaal niet haalbaar was). Door het te laat reageren is het proces verder in gang gezet en de woning aangeboden aan anderen (nummer 2 die denk ik niet wil - heb ik in elk geval niets van gehoord nog) en nummer 3 die mij dus belde dat ze mijn huis mocht huren en graag langs wilde komen.... terwijl afspraak met nummer 1 dus al gepland stond.
Dus ik reageerde sowieso verbaasd...
Perfecte communicatie (kunnen die mensen ook niks aan doen, maar kwam apart over)...
Alle reacties Link kopieren
Ik kan me voorstellen dat je graag wilt weten wie er nu echt zwart op wit het eerste recht heeft op je woning. Dan weet je welke afspraken je over evt overname kunt maken.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Nouschi schreef:
31-10-2019 23:02
Bizar idd! Zou ik ook niet van gediend zijn. Laat ze lekker zelf de bezichtigingen doen als jij verhuisd bent.
Ja, dat zou stukken beter zijn... maar je bent dit denk ik verplicht (de woningbouwvereniging wil natuurlijk niet dat de woning een tijdje leeg staat).
Heb inderdaad bijna spijt dat ik vroeg heb opgezegd. Zeker toen ik hoorde dat ik mijn vloer had mogen laten liggen als er nog géén nieuwe huurder bekend zou zijn.... had ik beter zo laat mogelijk kunnen opzeggen.
anoniem_6403aefb0a56d wijzigde dit bericht op 31-10-2019 23:35
0.18% gewijzigd
MevrKakel schreef:
31-10-2019 22:36
Snap ik wel, ik laat ook niet jan en alleman mijn huis binnen.
1 ...of 2 bezichtingen. Nou poeh wat een extra werk.

Maar TO kan morgen de woningbouw bellen toch?
Miss-Pippilotta schreef:
31-10-2019 23:21
Het lijkt er op dat de woning als eerste aan nummer 1 is aangeboden. Zij heeft mij maandag gebeld om een afspraak te maken en is nog in de veronderstelling dat ze de woning mag huren. Formeel heeft ze denk ik te laat gereageerd (ze zegt dat ze bewust nog gebeld heeft met woningbouw, omdat de termijn die in brief stond totaal niet haalbaar was). Door het te laat reageren is het proces verder in gang gezet en de woning aangeboden aan anderen (nummer 2 die denk ik niet wil - heb ik in elk geval niets van gehoord nog) en nummer 3 die mij dus belde dat ze mijn huis mocht huren en graag langs wilde komen.... terwijl afspraak met nummer 1 dus al gepland stond.
Dus ik reageerde sowieso verbaasd...
Perfecte communicatie (kunnen die mensen ook niks aan doen, maar kwam apart over)...
Dat is maar de vraag natuurlijk.
Het kan ook dat ze het al weet maar de afspraak met jou gewoon niet af heeft gebeld. Wat natuurlijk niet netjes is.

Ik zou me er niet te druk over maken. Al zou ik waarschijnlijk de wbv wel even bellen over al die afspraken en of ze van plan zijn je telefoonnummer aan nog tig personen uit te delen.
simbalabimba schreef:
31-10-2019 23:23
Ik kan me voorstellen dat je graag wilt weten wie er nu echt zwart op wit het eerste recht heeft op je woning. Dan weet je welke afspraken je over evt overname kunt maken.
Ook dat inderdaad!

En ik schat in dat “nummer 3” veel meer over wil nemen dan “nummer 1”.
MevrKakel schreef:
31-10-2019 23:12
Niet? Ik was in de periode rondom verhuizen nogal druk, dus ik vond dat wel vervelend.
En dat de woningbouw het liever zo regelde om geen inkomen mis te lopen dan pas te gaan bezichtigen als ik weg was is niet mijn probleem.

Ik heb mensen laten komen, maar in alle 3 situaties (3x verhuisd vanuit sociale huur) was ik er na 2 bezichtigingen klaar mee en zijn ze verder kunnen gaan met bezichtigingen toen ik al verhuisd was.
Ik vind het ook stom (snap het vanuit woningbouwvereniging uiteraard wel).

Ben je niet verplicht hier aan mee te werken? Daar ging ik eigenlijk een beetje vanuit..
Vind het nu vooral zuur als ik mijn vloer eruit moet halen. Terwijl ik die bij geen nieuwe huurder dus had mogen laten liggen (is bij de opname van woning aan mij verteld).
Dan had ik bij laat opzeggen dus geen gedoe gehad met bezichtigingen en geen extra werk..... mooie beloning voor vroeg opzeggen (was goed bedoeld voor woningbouwvereniging, maar had ik achteraf gewoon niet moeten doen).
Rosalind schreef:
31-10-2019 23:26
Dat is maar de vraag natuurlijk.
Het kan ook dat ze het al weet maar de afspraak met jou gewoon niet af heeft gebeld. Wat natuurlijk niet netjes is.
Nee, dat zegt ze zelf. Ze reageerde verbaasd. Ik heb haar gebeld. Dacht in eerste instantie inderdaad ook dat ze mij gewoon niet af had gebeld.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven