Geld & Recht alle pijlers

Benzine betalen

01-11-2019 15:35 245 berichten
Alle reacties Link kopieren
Als onze kinderen onze auto willen gebruiken voor iets (sport, werk, uitje) dan is de afspraak dat dat alleen kan als wij hem niet nodig hebben en dat ze de benzine betalen. Gewoon een bedrag per gereden kilometer.
Kinderen vinden dat prima want het is nog altijd goedkoper dan zelf een auto te hebben. Ook hebben ze nog altijd hun OV studentenkaart waar ze evt. mee kunnen reizen.
Nu krijg ik van meerdere kanten de reactie dat mensen dit onzin vinden. Het is toch normaal dat wij als ouders voor hun zorgen en dat ze gewoon de auto moeten kunnen pakken wanneer dat ze hem nodig hebben zonder te betalen.
Als ik zeg dat ik het een gewone financiële opvoeding vind dat bepaalde zaken nu eenmaal geld kosten. Dan word gezegd ja maar dat weten de kinderen wel en jullie kunnen het toch missen. Dat kunnen wij ook, maar ik vind het gewoon een verschil dat kinderen weten dat iets geld kost of dat ze het ook merken ( geld verdwijnt van hun bankrekening of uit hun beurs). Ik denk dat ze daar echt wel meer van leren.
Hoe doen andere ouders dat, zijn wij nu echt zo streng of knieperig? Betalen zij gewoon alles of betalen ze misschien zelfs een auto voor de kinderen?
Alle reacties Link kopieren
Team jullie.
Zo zou ik het ook doen.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Ik zou mijn kinderen sterk ontmoedigen om auto te rijden. En als ze het al per se willen dan betalen ze het uiteraard zelf.
Alle reacties Link kopieren
Het maakt toch niet uit hoe anderen het doen? Als jij dit een deel van de financiële opvoeding vindt, en dit werkt voor iedereen, dan is het toch ok? Je bent geen verantwoording schuldig aan derden en het hoeft niet hetzelfde als bij een ander.
Helemaal prima om dit zo te regelen.
Het hangt denk ik nogal af van waar je woont en hoever dat van voorzieningen is - en wat de bereikbaarheid daarvan is met het openbaar vervoer.

Hier denk ik dat ik maar een tweede auto aanschaf als de kinderen nog thuis zouden wonen en een rijbewijs hebben. Betaal ik de auto en de verzekering, zoeken ze het onderling maar uit met onderhoud en benzine.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou de auto juist niet meegeven. Mijn ouders deden dat ook nooit (betaalden wel mijn rijbewijs) maar ik had een ov Mijn vader haalde en bracht me wel af en toe ergens heen

Pas heel veel later kon ik zelf een auto betalen.

Ik had het raar gevonden als ik de auto van mijn ouders had kunnen pakken al dan niet tegen betalling van benzine. Ga dat later ook echt niet doen.
Alle reacties Link kopieren
Kinderen stimuleren om te rijden. Maar willen ze de auto voor "privé" gebruik is een vergoeding vragen een goed idee. Zoals je al schreef, hoort bij de financiële opvoeding.

Wat jullie met het geld doen is een tweede. Of bij de autokosten leggen. Of er jaarlijks iets gezamenlijk mee doen. Of sparen voor het kind voor de studie, huis, etc

Tijd (oppassen, klussen) en goederen van ouders zijn net zo waardevol als dat van hun kinderen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Onze kinderen betalen ook zelf de benzine als ze de auto meenemen. Ze hebben ook een ov kaart dus als zij de keuze maken om met de auto te gaan,, gaan wij dat niet financieren. Ze komen er dan meteen achter dat autorijden best prijzig is....
Hier betalen ze ook vergoeding voor de gereden km.

Twee kinderen met rijbewijs, ik kan niet de één gratis de auto meegeven en de ander zelf de bus laten betalen. Studenten OV-kaart geldt niet in het weekend. Om het eerlijk te houden betalen ze dus, en bepalen wij wie de auto mag.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 01-11-2019 15:49
0.18% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Heel terecht dat je het zo regelt. Ik woon op mezelf, mijn broer woont nog thuis. Beiden gebruiken we af en toe de auto van onze ouders en die regelen het op dezelfde manier als jullie: Betalen per gereden kilometer. We houden dat bij op een lijstje en na het tanken stuurt degene die getankt heeft een betaalverzoekje naar de anderen. Ik vind dat eigenlijk niet meer dan logisch, die auto rijdt immers niet op lucht en mijn ouders betalen alle andere kosten voor dat ding al (verzekering, wegenbelasting, onderhoud etc)
In liefde en NaNoWriMo is alles geoorloofd
Alle reacties Link kopieren
Ik ben dan wel eigenljk benieuwd waar jullie de auto voor meenemen wat je niet met het ov kan doen
Rivermoana schreef:
01-11-2019 15:43
Ik zou de auto juist niet meegeven. Mijn ouders deden dat ook nooit (betaalden wel mijn rijbewijs) maar ik had een ov Mijn vader haalde en bracht me wel af en toe ergens heen

Pas heel veel later kon ik zelf een auto betalen.

Ik had het raar gevonden als ik de auto van mijn ouders had kunnen pakken al dan niet tegen betalling van benzine. Ga dat later ook echt niet doen.

Maar er zijn toch soms dingen waar ze niet met ov kunnen komen op die tijdstippen? Of een sportwedstrijd, heerlijk dat ik dan niet meer mee hoef.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ouders doen het ook zo als ik de auto wil lenen (ik kan de auto bijna altijd hebben want mijn ouders hebben 2 auto's), ze vragen geen vergoeding per gereden kilometer maar als ik hem een weekendje heb gebruikt, tank ik hem gewoon weer bij.

Niet alleen deel van financiële opvoeding maar ook gewoon fatsoen vind ik.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
01-11-2019 15:48
Maar er zijn toch soms dingen waar ze niet met ov kunnen komen op die tijdstippen?

Echt? Ik werk op 3u met OV, maar ik ben toch om 9u op mijn werk. Hoe vroeg moeten ze wel niet ergens zijn dan?
Nee hoor dat vind ik heel normaal. Voordat ze 18 waren hadden ze die auto ook niet nodig dus na hun 18e kunnen ze gewoon betalen voor het gebruik.
Alle reacties Link kopieren
Maar hoe oud zijn die kinderen dan en hoever zijn die wedstrijden dan?

Ik zit zo even te denken maar niemand in mijn omgeving kreeg vroeger de auto mee.

Ik sportte niet meer in de plaats waar mijn ouders woonde. Dat moet je ook maar net willen als je volwassen bent natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Hier mochten ze hem gewoon gebruiken als we hem zelf niet nodig haddden. Ze studeerden allebei nog, dan gaan we geen geld vragen.
ik geef mn bek ook maar een douw
Toen ik mijn rijbewijs had mocht ik ook de auto mee. Ik zou niet echt een reden weten waarom je dat niet zo doen rivermoana?
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
01-11-2019 15:44

Twee kinderen met rijbewijs, ik kan niet de één gratis de auto meegeven en de ander zelf de bus laten betalen. Studenten OV-kaart geldt niet in het weekend. Om het eerlijk te houden betalen ze dus, en bepalen wij wie de auto mag.
In dit geval begrijp ik het volkomen dat je ze voor de auto laat betalen.

Als kind een hele dag of ver weg gaat met de auto ook.

Maar ik vind ook dat kinderen moeten leren om solidair te zijn met de andere leden van het gezin.

Dat je wat voor elkaar over moet hebben.

Dat het wel zo leuk is om ook eens wat voor een ander te doen zondet dat daar meteen geld tegenover staat.

Dus daar van uit gaan vind ik het wel vreemd om voor ieder ritje geld te vragen.
Alle reacties Link kopieren
Wij mochten de auto vroeger gewoon kostenloos meenemen als we daar waren maar wij woonden niet meer thuis (beiden 2 uur verderop) nadat we ons rijbewijs hadden. We maakten er dan ook niet veel gebruik van maar het werd soms wel gestimuleerd. Anders zouden we te weinig kilometers hebben gemaakt na het halen van ons rijbewijs. Je loopt dan het risico dat rijden heel moeilijk wordt als je wel een eigen auto hebt.
Alleen voor weekendjes weg of vakanties betaalden we de kosten.
Benzine is wel direct te relateren aan verbruik. Ik zou mijn kinderen niet mee laten betalen aan de afschrijving en onderhoud, maar gebruikskosten wel. Als ze dat niet willen dan fietsen ze maar.
Alle reacties Link kopieren
Waarom wel? Ik zie echt geen reden om de auto aan mijn ouders te vragen. Ik had toch gewoon een ov in die tijd? En als ik ergens heen wilde deed ik dat gewoon met ov. Ik had geen sportwedstrijden ver weg maar dat lijkt me ook niet logisch want ik sportte zelf niet meer bij mijn ouders in de buurt vanaf dat ik ging studeren en ken eerlijk gezegd ook niemand die dat wel deed.

Ik ga dat later ook niet doen. Ik spaar geld voor mijnzoon dat hij kan studeren wel
Alle reacties Link kopieren
Rivermoana schreef:
01-11-2019 15:43
Ik zou de auto juist niet meegeven. Mijn ouders deden dat ook nooit (betaalden wel mijn rijbewijs) maar ik had een ov Mijn vader haalde en bracht me wel af en toe ergens heen

Pas heel veel later kon ik zelf een auto betalen.

Ik had het raar gevonden als ik de auto van mijn ouders had kunnen pakken al dan niet tegen betalling van benzine. Ga dat later ook echt niet doen.
Als kinderen eenmaal een rijbewijs hebben is het belangrijk dat ze regelmatig rijden, anders is dat rijbewijs weggegooid geld. En zo lang ze nog niet zelf een auto kunnen kopen is de auto van pa of ma een prima alternatief om rij-ervaring op te doen.
Alle reacties Link kopieren
Pandax schreef:
01-11-2019 15:51
Echt? Ik werk op 3u met OV, maar ik ben toch om 9u op mijn werk. Hoe vroeg moeten ze wel niet ergens zijn dan?
Ik werk met de auto op 1 uur reis afstand en begin geregeld om 07.30 uur of moet tot 23.00 uur werken. Vergeten het ov maar.
delicious35 wijzigde dit bericht op 01-11-2019 16:02
0.81% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven