Geld & Recht alle pijlers

stroomkosten over de kop terwijl iedereen aan stroom moet?

06-11-2019 03:10 46 berichten
Zoals wel bekend willen ze iedereen van het gas af hebben en overzetten op stroom. Of dat doorgaat valt nog te bezien (ik hoop het niet) maar goed, dat is afwachten.

Nu krijg ik de jaarafrekening binnen en met name de krankzinnig hogere prijs van stroom valt mij op. Gas is ook fors duurder geworden.

een vergelijking:

Gas 2018 : 1541m3 voor 1229 euro
Gas 2019 : 1561 m3 voor 1468 euro

Dat is dus 239 euro meer en het verschil is maar 20m3.

Stroom 2018 : 779 kwh voor 51.47 euro
Stroom 2019 : 1041 kwh voor 190 euro

Zelfs al zou ik het bedrag van verbruik van 2018 verdubbelen dan zou ik op 102.94 uitkomen, dan zou het verbruik echter op 1558 zitten, wat de helft meer is dan het verbruik van 2019 en dan nog ben ik zoveel meer kwijt.

Ik maak me eigenlijk behoorlijk zorgen om deze ontwikkeling. Stel dat we wel allemaal over moeten op stroom, gaan we ons straks dan allemaal het schompes betalen aan stroom?

Zie ik nou spoken of.. wat denken jullie?
Alle reacties Link kopieren
Dat is waarschijnlijk de verhoogde energiebelasting.
Alle reacties Link kopieren
Vermoed ook energiebelasting.

Ik heb hier het dak van een bijgebouw vol laten leggen met zonnepanelen en het hele huis van airco’s laten voorzien die ook kunnen verwarmen. Dat verwarmen gaat veel sneller dan met de vloerverwarming en radiatoren op gas. Dus die gaan nu aan om snel te verwarmen als we het koud hebben en vlak daarna de deur uit moeten, naar bed gaan bijvoorbeeld. De cv staat sindsdien in de winter ook wat lager. De stroom van de zonnepanelen kost me niets.
Alle reacties Link kopieren
Ja natuurlijk, wat dacht je dan. De burger krijgt zoals gebruikelijk de rekening gepresenteerd. Nooit anders geweest.
I wanna live my life with the volume full!
Alle reacties Link kopieren
en in duitsland krijgen mensen nu subsidie voor een gasinstallatie. snap jij het nog?
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
Eidde schreef:
06-11-2019 07:06
Ja natuurlijk, wat dacht je dan. De burger krijgt zoals gebruikelijk de rekening gepresenteerd. Nooit anders geweest.
en dit. de mooie nieuwe melkkoe van de regering
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
De energiebelasting op aardgas zal steeds hoger worden.
Terwijl de energiebelasting per aansluiting en per afgenomen kwh daalt in 2020.


https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ebelasting
Alle reacties Link kopieren
Ik zie het ook allemaal met lede ogen aan. We stoken nu ook nog op hout, dat drukt de gasrekening behoorlijk. Maar ik zie er van komen dat dat straks ook niet meer mag. Terwijl er lekker in biomassa geinvesteerd wordt. Onbegrijpelijk en tegenstrijdig allemaal.
Je moet naar de kWh-prijs kijken. Die is gemiddeld 0,2 - 0,23 cent per kWh. Dus dat zou bij 1041 kWh zo'n 240 euro zijn. Kom je nog goedkoop uit met je 191 euro.
daenerys79 schreef:
06-11-2019 07:06
en in duitsland krijgen mensen nu subsidie voor een gasinstallatie. snap jij het nog?

Ja, in Duitsland hebben ze geen Groningen. Gas is een oplossing voor de korte termijn. En milieuvriendelijker dan kolengestookte elektriciteitscentrales. Dus voor Duitsland makes it sense, maar onze gasbel raakt op plus we hebben boze Groningers, en daarom gaan wij er vervroegd af.
Alle reacties Link kopieren
Daarom is het ook zo belangrijk om naar verbruik te kijken. We gebruiken met z'n allen veel te veel energie.

Waarom heb jij in 2019 262 kwh meer verbruikt?
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Heb je bij stroom van 2018 wel alle overige kosten meegerekend? Dat tarief lijkt namelijk alleen logisch als je alleen stroom rekent zonder btw, energiebelasting etc..

Daarnaast krijg je ook een vermindering energiebelasting (vast bedrag), als je dat eraf haalt betaal je toch haast niks of krijg je zelfs geld terug?
every journey starts with a single step
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
06-11-2019 08:45
Daarom is het ook zo belangrijk om naar verbruik te kijken. We gebruiken met z'n allen veel te veel energie.

Waarom heb jij in 2019 262 kwh meer verbruikt?
:rofl:
Alle reacties Link kopieren
De eerste stap is dat de alle huizen beter geïsoleerd worden. Opgelegt door overheid.

Met alle huurwoningen zijn ze nu bezig. Of tenminste voor 2024.

Hierdoor wordt je huurhuis energie zuiniger. Dus ga je minder stroom verbruiken.

Daarna is pas de stap van het gas af een optie. Je huis is dan al aangepast en energie zuiniger.

Ze gaan dus eerst allerlei energie zuinige aanpassen doen aan (oudere huurwoningen) voordat ze van het gas af gaan.
Alle reacties Link kopieren
Klopt , plus zonnepanelen.
Alle reacties Link kopieren
Als je in een huurhuis woont hoef jij je dus geen zorgen te maken.

Je verhuurder heeft die nog geen bericht op de website staan of aan jou gestuurd? Wanneer ze hun woningen gaan verbouwen.

Alle huurwoningen moeten voor 2024 minimaal energie label B hebben.

Voor 2020 70% label B.

Je verhuurder zou dus al in jou woonplaats met woningen bezig moeten zijn.

Je krijgt eerst hr dubbel glas en de buitenwanden worden geïsoleerd, dak vernieuwd oa.

Dit zijn eisen gesteld door de overheid. En zijn nodig om label b te krijgen.

Gezien jou hoge energie verbruik ga ik er vanuit dat je in een slecht geïsoleerde huurwoning woont.

En dan wordt je huis de komende jaren veeeel energie zuiniger.

Daarna komt pas de optie van het gas af. Dit willen ze eigenlijk combineren met NUL op de meter woningen.

Je huis is dan zo energie zuinig dat je verbruik en opbrengst gelijk zijn.

Het huis is zo goed geïsoleerd dat je weinig verbruikt en je brengt zelf op door zonnepanelen.

Het doel is dus dat iedereen juist minder hoge energie kosten krijgt of zelf dus nul op de meter! Omdat de kosten van energie te hoog worden voor iedereen.

Bel je verhuurder eens of kijk op hun website.
Alle reacties Link kopieren
Dit alles heet de energietransitie.
Alle reacties Link kopieren
Studium Generale: https://youtu.be/NAd6Y3NqB7Q
[note: alles wat je leest, moet je met een korrel zout nemen.... ik heb ook lezingen gezien die een ander verhaal vertellen]

Kort & goed: elektriciteit uit steenkolencentrales zijn goedkoper dan elektriciteit uit zon of wind. Zon en wind moet dus geld bij., lees subsidies [wellicht dat we in drie jaar tijd nu op break-even zitten]. Komt bij dat er soms geen zon en geen wind is, dus ontkom je niet aan een back-up van elektriciteitcentrales, die ook geld kosten.

Of opslag van energie (in een stuwmeer, in accu's), maar die is 10x duurder dan de kostprijs van elektriciteit nu.

Komt ook bij dat de kabels in jouw wijk nu niet bestand zijn tegen heel veel opgewekte stroom als er 'overal' zonnepanelen liggen op alle daken. Dus ook daar is nog een investering nodig van heb-ik-jouw-daar.

Duitsland heeft nu zoveel zonne-stroom (en de back-up draaien van steenkolencentrales) dat er een overschot aan stroom ontstaat met een negatieve stroomprijs.

Dat zou dus een lagere energierekening opleveren, maar alle investeringen doen dat teniet.

You do the math....
Alle reacties Link kopieren
Daarom moeten we ook aan de zonnepanelen.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Misschien dat het grote verschil te maken heeft met een andere wijze van berekenen. Wellicht het een exclusief energiebelasting en BTW e.d. en het andere inclusief.
Gele_Suikerspin schreef:
06-11-2019 09:22
Als je in een huurhuis woont hoef jij je dus geen zorgen te maken.

Je verhuurder heeft die nog geen bericht op de website staan of aan jou gestuurd? Wanneer ze hun woningen gaan verbouwen.

Alle huurwoningen moeten voor 2024 minimaal energie label B hebben.

Voor 2020 70% label B.

Je verhuurder zou dus al in jou woonplaats met woningen bezig moeten zijn.

Je krijgt eerst hr dubbel glas en de buitenwanden worden geïsoleerd, dak vernieuwd oa.

Dit zijn eisen gesteld door de overheid. En zijn nodig om label b te krijgen.

Gezien jou hoge energie verbruik ga ik er vanuit dat je in een slecht geïsoleerde huurwoning woont.

En dan wordt je huis de komende jaren veeeel energie zuiniger.

Daarna komt pas de optie van het gas af. Dit willen ze eigenlijk combineren met NUL op de meter woningen.

Je huis is dan zo energie zuinig dat je verbruik en opbrengst gelijk zijn.

Het huis is zo goed geïsoleerd dat je weinig verbruikt en je brengt zelf op door zonnepanelen.

Het doel is dus dat iedereen juist minder hoge energie kosten krijgt of zelf dus nul op de meter! Omdat de kosten van energie te hoog worden voor iedereen.

Bel je verhuurder eens of kijk op hun website.
Mijn hoge verbruik? mijn kwh verbruik is de helft van een 1-persoons huishouden. 1500m3 is het gemiddelde gasverbruik van een nederlands huishouden. Dan is dat toch niet hoog? Ik heb een grote woning met energielabel C.
hamerhaai schreef:
06-11-2019 08:45
Daarom is het ook zo belangrijk om naar verbruik te kijken. We gebruiken met z'n allen veel te veel energie.

Waarom heb jij in 2019 262 kwh meer verbruikt?
Vermoedelijk door mijn elektrische fiets.
Alle reacties Link kopieren
Eidde schreef:
06-11-2019 07:06
Ja natuurlijk, wat dacht je dan. De burger krijgt zoals gebruikelijk de rekening gepresenteerd. Nooit anders geweest.
Ja, heel jammer dat de kabouters de rekening alweer niet betalen dit jaar.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
Kutkabouters.
Gele_Suikerspin schreef:
06-11-2019 09:22
Als je in een huurhuis woont hoef jij je dus geen zorgen te maken.

Je verhuurder heeft die nog geen bericht op de website staan of aan jou gestuurd? Wanneer ze hun woningen gaan verbouwen.

Alle huurwoningen moeten voor 2024 minimaal energie label B hebben.

Voor 2020 70% label B.

Je verhuurder zou dus al in jou woonplaats met woningen bezig moeten zijn.

Je krijgt eerst hr dubbel glas en de buitenwanden worden geïsoleerd, dak vernieuwd oa.

Dit zijn eisen gesteld door de overheid. En zijn nodig om label b te krijgen.

Gezien jou hoge energie verbruik ga ik er vanuit dat je in een slecht geïsoleerde huurwoning woont.

En dan wordt je huis de komende jaren veeeel energie zuiniger.

Daarna komt pas de optie van het gas af. Dit willen ze eigenlijk combineren met NUL op de meter woningen.

Je huis is dan zo energie zuinig dat je verbruik en opbrengst gelijk zijn.

Het huis is zo goed geïsoleerd dat je weinig verbruikt en je brengt zelf op door zonnepanelen.

Het doel is dus dat iedereen juist minder hoge energie kosten krijgt of zelf dus nul op de meter! Omdat de kosten van energie te hoog worden voor iedereen.

Bel je verhuurder eens of kijk op hun website.
In Groningen heeft een corporatie een proef gedaan met 48 huurwoningen die a la raison van 80.000 euro per woning (!!) gasloos gemaakt zijn. Afgezien van dat bewoners niet allemaal tevreden zijn met het resultaat, vindt de corporatie de investering buitenproportioneel en ziet af van verdere voortzetting. De verwachting is dat ook andere corporaties de kosten veel te hoog zullen vinden en de transitie voor zich uit zullen schuiven onder het motto van uitstel komt afstel. (Forse) huurverhogingen bij corporaties die wel de transitie maken, kunnen met dit energiebeleid niet uitblijven. Dat kan iedereen op z’n vingers natellen. Het geld moet immers ergens vandaan komen. Het is dus naief om te denken dat een huurder zich nergens zorgen om hoeft te maken, zoals jij aangeeft.

Ook veel huiseigenaren zijn de klos. Wonen wordt onbetaalbaar op deze manier. Dat kan toch niet de bedoeling zijn? En dat alles omdat men geen gas wil importeren.

Groene stroom is trouwens helemaal niet zo groen. Windmolens lekken gif, hebben een beperkte levensduur en kunnen niet of slechts minimaal gerecycled worden. Om nog maar niet te spreken van de milieuschade die biomassa-centrales opleveren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven