Geld & Recht alle pijlers

op staande voet ontslagen (verslaving)

07-11-2019 19:14 219 berichten
Beste Forumleden,

Ik ben een aantal weken geleden na een dienstverband van 10 jaar op staande voet ontslagen door mijn werkgever omdat ik heb gestolen. Ik heb meerdere keren geld meegenomen naar huis om mijn verslaving te bekostigen. Na het ontslag op staande voet heb ik dit verteld aan mijn familie en ben daarna direct opgenomen voor een klinische behandeling in een verslavingskliniek. Deze behandeling heeft een volle maand geduurd. Nu ik er weer uit ben en nog binnen de wettelijk gestelde termijn zit wil ik onderzoeken of er een mogelijkheid is om alsnog in beroep te gaan tegen dit ontslag. De advocaat die ik in de arm heb genomen ziet de kansen niet heel hoog dat een rechter meegaat. Mijn psychiater geeft aan dat verslaving een ziekte is en dat diefstal een van de symptomen is die bijkomstig zijn bij het hebben van een verslaving. Hij zegt dat een rechter hier wel in mee gaat. Er is vanuit de advocaat al gevraagd om het ontslag om te zetten naar een ontslag met wederzijds goedkeuren en het laten vallen van de aangifte maar hier wil de werkgever niet in mee gaan. Op internet zijn natuurlijk voor beide situaties meerdere zaken te vinden dus vandaar dat ik hier vraag of iemand het uit eerste hand kan vertellen.

Nu is mijn vraag dan ook: Zijn er meer mensen die in een zelfde situatie hebben gezeten?

En natuurlijk de vraag:
Wat moet ik doen? Aanvechten of niet?
En stel dat je wint? Denk je dat je daar dan nog fijn kan werken?
Alle reacties Link kopieren
Niet aanvechten. Je hebt gestolen en je werkgever belazerd en het vertrouwen van je collega’s beschaamd.

Bijzonder dat je psychiater denkt dat een rechter wel mee gaat in het idee dat de diefstal het gevolg is van een ziekte.
Je had er ook voor kunnen kiezen om niét te stelen, maar hulp te zoeken en af te kicken.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Zou je niet liever je energie steken in je toekomst?
Ik zou vacatures gaan zoeken, solliciteren of bij het uitzendbureau langsgaan!
anoniem_63a0a8fa7b4b3 wijzigde dit bericht op 07-11-2019 19:54
43.17% gewijzigd
Wel aanvechten, al was het alleen maar om WW veilig te stellen.
anoniem_277465 wijzigde dit bericht op 07-11-2019 19:54
63.64% gewijzigd
Pas als je doodziek bent en zo wat op je sterfbed ligt ga je hulp zoeken?

Als het écht een ziekte zou zijn en jij het vroeger zo had gezien had je eerder hulp gezocht.

Bovendien had je dan best vooraf je baas ingelicht dat je een ziekte hebt.


Nu heb je gewoon je baas belazerd en denk / hoop je er nog mee weg te komen ook.


Terug willen ze je toch niet, dus ik zou mijn tijd en centen steken in ander werk gaan zoeken.
Je zit niet te wachten op een procedure die waarschijnlijk een half jaar aansleept met een hoogst onzeker resultaat.
(Behalve dat je de band met je werkgever stevig verknald hebt.)
anoniem_387728 wijzigde dit bericht op 07-11-2019 19:54
29.76% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat dat kansloos is, terecht ontslag. Zeker omdat je zelf aangeeft dat je het meerdere keren hebt gedaan. (1 keer is al teveel)
Alle reacties Link kopieren
Op internet zijn natuurlijk voor beide situaties meerdere zaken te vinden dus vandaar dat ik hier vraag of iemand het uit eerste hand kan vertellen.

En dit is geen internet? En wie zegt dat een verhaal hier uit eerste hand is, en niet verzonnen (...) of uit de 8e hand?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Dat moet je niet willen. Je hebt het vertrouwen van je werkgever en je collega’s geschonden en dat komt niet meer goed. Alles wat je daar doet zal onder een vergrootglas gelegd worden.

Wil je zelf ook niet liever ergens anders met en schone lei beginnen? Kies in ieder geval een baan waar je niet in de verleiding komt om iets mee te nemen.
anoniem_169486 wijzigde dit bericht op 07-11-2019 19:56
3.13% gewijzigd
COtweepuntnul schreef:
07-11-2019 19:50
En stel dat je wint? Denk je dat je daar dan nog fijn kan werken?
Daar gaat het niet om. Hij heeft nu geen recht op ww want verwijtbaar werkloos. Met wederzijds goedvinden op verzoek van werkgever krijgt hij wel ww.
Alle reacties Link kopieren
Omzetten in ontslag met Wederzijds goedkeuren en dan wij jouw ww ophoesten. Sorry maar je hebt gestolen van je baas.
Such a beautiful place to be with Friends.
Ga je het geld ook teruggeven?
Alle reacties Link kopieren
Je hebt toch gestolen, ondanks wat de reden is?
Maar buiten dat: zou je daar nog willen werken? Of is het om er eventueel een schadevergoeding uit te halen?
Gatekeeper* schreef:
07-11-2019 19:55
Daar gaat het niet om. Hij heeft nu geen recht op ww want verwijtbaar werkloos. Met wederzijds goedvinden op verzoek van werkgever krijgt hij wel ww.
And why the fuck should we pay for this?
Alle reacties Link kopieren
LoveDobby schreef:
07-11-2019 19:55
Omzetten in ontslag met Wederzijds goedkeuren en dan wij jouw ww ophoesten. Sorry maar je hebt gestolen van je baas.
Wie is 'wij'? WW bouw je zelf op door te werken.
Alle reacties Link kopieren
En je bent nu clean? Je gaat dit niet winnen, dus geen energie insteken, kan je beter steken in het clean blijven.

Je moet op de blaren zitten en terecht!
Alle reacties Link kopieren
Misschien is er een tussenweg? Is het Mogelijk om met je baas te gaan praten, de situatie uit te leggen en hem te vragen om een ontslag met wederzijds goedkeuren? Ik neem aan dat de afgelopen 10 jaar grotendeels goed gingen.
Gatekeeper* schreef:
07-11-2019 19:55
Daar gaat het niet om. Hij heeft nu geen recht op ww want verwijtbaar werkloos. Met wederzijds goedvinden op verzoek van werkgever krijgt hij wel ww.
Had hij eerder moeten bedenken. Iets met billen en blaren.
Bespaar je de moeite. Je bent terecht ontslagen. Je had met je tengels van andermans spullen/geld moeten afblijven. Probeer ergens anders te solliciteren. Ik vind het nogal onbeschoft om weer terug te gaan naar de werkgever die jij zo hebt bedonderd. Het gaat je alleen maar om het geld, van spijt is geen sprake. Waarom denk je in godsnaam een zaak te hebben die je kunt winnen?
SilverShadow schreef:
07-11-2019 19:58
Had hij eerder moeten bedenken. Iets met billen en blaren.
Dit dus. Zeker als je meerdere keren steelt.


1 keer wil ik best nog onder de mat schuiven.
Maar om de zoveel tijd geld weg ... nope, toch echt niet.
Een maandje en alles is weer oke? Je hebt gejat van je baas, gaat nu lopen miepen bij de rechter onder t mom van je ziekte en hoopt er nog wat gratis geld bij te kunnen krijgen? Wat een lef.
Ik denk (en vind) dat je op de blaren moet zitten. Steek je energie en geld in clean blijven, ontwikkeling en ander werk.
Als je nu trouwens van de hemelse dauw leeft ... met welk geld ga je een advocaat betalen?

Of mag de Nederlandse bevolking ook nog een pro deo-advocaat betalen?
Ik begrijp niet dat je die mensen nog wilt opzadelen met jezelf. Bied je excuses aan en laat je daar nooit meer zien.

Diefstal is diefstal, om wat voor reden dan ook. Ziek of niet ziek.

Als ik de ruit bij mijn buurman ingooi en zeg: 'sorry maar ik heb ADHD' is dat raam nog steeds stuk en de impact voor mijn buurman blijft hetzelfde.
Sjaantje37 schreef:
07-11-2019 19:57
En je bent nu clean? Je gaat dit niet winnen, dus geen energie insteken, kan je beter steken in het clean blijven.

Je moet op de blaren zitten en terecht!
Na een maand behandeling? Wat stelt een maand nou voor? Laat deze persoon zich eerst maar eens bewijzen, zo’n maand is niets.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven