Geld & Recht alle pijlers

Fietsenmaker voert ongevraagd andere herstellingen uit

08-11-2019 15:44 94 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag iedereeen

Ik moet zo naar de fietsenmaker die de fiets van mijn dochter hersteld heeft. Haar versnelling was kapot, het onderdeel dat hij nodig had om te herstellen bestond al 20 jaar niet meer dus het enige wat hij kon doen was de fiets op 1 versnelling vast zetten.
Dit deelde hij me telefonisch mee afgelopen dinsdag. Hij zou daar dan mee aan de slag gaan. Oja, hij had ook haar achterband maar vervangen, want hij verwachtte dat ik binnen 2 weken toch daar weer zou staan voor die band.
Vandaag kreeg ik bericht dat ik de fiets kon komen ophalen. Prijs bijna 80 euro.

Ik zit er toch een beetje mee dat hij ongevraagd haar band heeft vervangen. Als hij me daar eerder over had ingelicht ook qua prijs had ik nog kunnen beslissen dat wiel door mijn vriend te laten vervangen.

Nu ben ik van nature best een verlegen persoon, maar ik zit er wel mee dat hij zonder te overleggen een reparatie heeft gedaan en dit pas achteraf mee deelde.
Is het ongebruikelijk dat een fietsenmaker op voorhand een soort van offerte kan opstellen?
Kan ik er iets over zeggen? Iemand een suggestie hoe ik dat zelfverzekerd maar niet aanvallend kan mee delen?
hanaa wijzigde dit bericht op 15-11-2019 11:06
5.49% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Belachelijk idd. Ik zou het niet betalen. Gewoon zegen dat dat een klusje is dat jij of je vriend zelf doet.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Je had er gelijk wat van moeten zeggen toen hij dit meldde.
Alle reacties Link kopieren
Nouschi schreef:
08-11-2019 15:46
Belachelijk idd. Ik zou het niet betalen. Gewoon zegen dat dat een klusje is dat jij of je vriend zelf doet.
Hij had het wiel al vervangen voordat hij me opbelde om te overleggen over haar versnelling. Haar versnelling was nl het probleem waarvoor ik binnen ben gelopen.
Ik was een beetje flabbergasted maar weet niet zo goed hoe ik dit so direct kan aanpakken
hanaa wijzigde dit bericht op 08-11-2019 21:55
0.69% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
08-11-2019 15:47
Je had er gelijk wat van moeten zeggen toen hij dit meldde.
Het was al gebeurd, maar ik kon even niks zinnigs zeggen door de telefoon op dat moment.
hanaa wijzigde dit bericht op 08-11-2019 15:51
18.04% gewijzigd
Gewoon zeggen dat je hier niet om gevraagd hebt en dat je het dus ook niet gaat betalen. Anders zet hij het oude wiel maar lekker terug.

Wat nou als je er helemaal het geld niet voor zou hebben? Echt belachelijk dit.
gizzmo-returns schreef:
08-11-2019 15:47
Je had er gelijk wat van moeten zeggen toen hij dit meldde.
Dit. Of in ieder geval gevraagd moeten hebben wat het vervangen van dat wiel ging kosten.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
08-11-2019 15:47
Je had er gelijk wat van moeten zeggen toen hij dit meldde.
Snap dat je dat zegt, maar als je wat verlegen van aard bent én tegelijkertijd overvallen wordt aan de telefoon, is het best begrijpelijk dat to daar niet meteen op gereageerd heeft toch?
Hanaa schreef:
08-11-2019 15:48
Het was al gebeurd
Dan had hij het wiel er weer af kunnen halen, voordat jij de fiets komt ophalen.
apiejapie schreef:
08-11-2019 15:50
Snap dat je dat zegt, maar als je wat verlegen van aard bent én tegelijkertijd overvallen wordt aan de telefoon, is het best begrijpelijk dat to daar niet meteen op gereageerd heeft toch?
Natuurlijk. Maar ze had ook de volgende dag terug kunnen bellen ipv te wachten tot ze de rekening vandaag kreeg.
apiejapie schreef:
08-11-2019 15:50
Snap dat je dat zegt, maar als je wat verlegen van aard bent én tegelijkertijd overvallen wordt aan de telefoon, is het best begrijpelijk dat to daar niet meteen op gereageerd heeft toch?
Door toen gelijk niet wat te zeggen, heb je eigenlijk dus gewoon ingestemd.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat je best aan mag geven dat je het een rare manier van doen vindt. Dat het fijn is dat hij alert is maar dat het niet netjes was om dit ongevraagd te vervangen.

Wat wil je zelf het liefste? Betalen voor dat nieuwe wiel? Of liever oude wiel terug? Als je dat helder hebt voor jezelf kun je ook makkelijker, en daardoor duidelijker, het gesprek in gaan.
Alle reacties Link kopieren
Zoals ik al zei, hij had het al vervangen voordat hij me belde.
Als hij eerst had overlegd dan had ik nog een keuze gehad om het wiel wel of niet te laten vervangen door hem. We kwamen enkel en alleen voor de versnelling.
Iets vervangen omdat hij verwachtte dat ik toch binnen 2 weken terug zou komen voor dat wiel vind ik best ver gaan.
hanaa wijzigde dit bericht op 08-11-2019 21:57
0.44% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
08-11-2019 15:52
Door toen gelijk niet wat te zeggen, heb je eigenlijk dus gewoon ingestemd.
Dat vind ik een rare beredenering.
Trouwens, was dat wiel echt zo slecht of is dit voor hem gewoon een manier om meer inkomsten te genereren?

Doet me denken aan m'n laatste APK voor de auto. Volgens de dealer was er vanalles mis, kosten reparaties: 1500 euro. Ergens anders heen gegaan voor een second opinion, al die dingen die de eerdere dealer opsomde waren dikke onzin, op 1 ding na. Reparatiekosten: 300 euro.
Hanaa schreef:
08-11-2019 15:53
Zoals ik al zei, hij had het al vervangen voordat hij me belde.
Als hij eerst had overlegd dan had ik nog een keuze gehad om het wiel wel if niet te laten vervangen door hem. We kwamen enkel en alleen voor de versnelling.
Iets vervangen omdat hij verwachtte dat ik toch binnen 2 weken terug zou komen voor dat wiel vind ik best ver gaan
Dat snappen we. Maar toen hij had mededeelde had je best kunnen zeggen dat je daar niet om gevraagd had.
Wie weet was het geen kwade wil, maar wilde hij je een dienst bewijzen. Uiteraard had hij eerst even moeten overleggen.
anoniem_382756 wijzigde dit bericht op 08-11-2019 16:10
0.16% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Om precies hetzelfde ook een keer gedonder gehad met mijn fietsenmaker: in plaats van alleen de band plakken had hij mijn hele wiel vervangen, 80 euro extra ineens!
Toen flink wat geharrewar uiteindelijk allebei de helft “betaald”, want ja ik had wel een nieuw wiel nu en hij besefte ook dat het niet handig was dat zonder overleg te doen.
Mijn eerste optie: “Dit vroeg ik niet, zet mijn oude wiel er maar weer op en ik betaal alleen voor het band plakken” ging bij mij niet op, omdat hij het oude wiel al weggegooid had.
Uiteindeljk 40 euro betaald voor het nieuwe wiel, de helft dus.

Maar je kunt ook vragen het oude wiel er weer op te zetten.
Als je een sateetje besteld in een restaurant en ze komen aan met kreeft, betaal je die toch ook niet? Want je hebt er niet om gevraagd.
naatje2000 wijzigde dit bericht op 08-11-2019 15:57
0.38% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
apiejapie schreef:
08-11-2019 15:53
Ik vind dat je best aan mag geven dat je het een rare manier van doen vindt. Dat het fijn is dat hij alert is maar dat het niet netjes was om dit ongevraagd te vervangen.

Wat wil je zelf het liefste? Betalen voor dat nieuwe wiel? Of liever oude wiel terug? Als je dat helder hebt voor jezelf kun je ook makkelijker, en daardoor duidelijker, het gesprek in gaan.
Ik laat het wiel nu zitten. Ik weet ook niet in hoeverre het klopt dat haar wiel binnen 2 weken kapot zou zijn. Dat zegt hij.
Maar het zit me echt niet lekker om zo direct de fiets op te halen en zijn manier van werken zomaar te accepteren.
Alleen ben ik bang dat ik zo direct dichtklap en nog niet heb kunnen zeggen wat ik wilde
Alle reacties Link kopieren
Hanaa schreef:
08-11-2019 15:56
Ik laat het wiel nu zitten. Ik weet ook niet in hoeverre het klopt dat haar wiel binnen 2 weken kapot zou zijn. Dat zegt hij.
Maar het zit me echt niet lekker om zo direct de fiets op te halen en zijn manier van werken zomaar te accepteren.
Alleen ben ik bang dat ik zo direct dichtklap en nog niet heb kunnen zeggen wat ik wilde
Kan er niet iemand met je mee die wat mondiger is en het voor jou kan zeggen?
Hanaa schreef:
08-11-2019 15:56
Ik laat het wiel nu zitten. Ik weet ook niet in hoeverre het klopt dat haar wiel binnen 2 weken kapot zou zijn. Dat zegt hij.
Maar het zit me echt niet lekker om zo direct de fiets op te halen en zijn manier van werken zomaar te accepteren.
Alleen ben ik bang dat ik zo direct dichtklap en nog niet heb kunnen zeggen wat ik wilde
Tijd om voor jezelf op te komen, want volgende keer gebeurt dit gewoon weer. Ze weten echt wel bij wie ze dit soort dingen kunnen flikken.
Alle reacties Link kopieren
Mag niet.
Dus gewoon zeggen dat je het oude wiel er weer op wilt en dat het jouw beslissing is of het al dan niet daar vervangen word.

Ik vind het niet normaal meer wat ze tegenwoordig vragen voor een nieuw wiel.
Ik heb een elektrische fiets en daar moest ook een nieuwe om.
Man durfde dat niet aan dus naar de fietsmaker, kosten:100 euro.
Ik schrok me naar er van
Best een hap uit mijn huishoudgeld en veel hebben we niet te besteden
Een kus is een indruk, die met nadruk vraagt om een herdruk
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dat een keer met mijn auto gehad.
Weggebracht voor beurt plus keuring.
Hadden ze 2 nieuwe banden en een nieuwe uitlaat geplaatst.

Ik heb gezegd het er niet mee eens te zijn en dat ze het maar in de oude staat terug moesten brengen.

Argument was, ze konden me niet bereiken en ik liet altijd alles op tijd vervangen, dus zou dit ook geen probleem zijn.

Na veel heen en weer gepraat een fikse korting gekregen.
Heb uiteindelijk betaald wat ik voor de banden en uitlaat bij kwik fit kwijt zou zijn geweest.
Alle reacties Link kopieren
Wat een argwaan en wantrouwen naar de fietsenmaker.

Ken je de fietsenmaker? Ga je er vaker heen?
Wij hebben een vaste fietsenmaker. Staat goed bekend, kom er graag, vriendelijke mensen. Helpen ook zo wel even met iets aandraaien of zo.

Als zij mij meedelen dat zij het wiel van de fiets van mijn kind hebben vervangen omdat ik er anders over 2 weken vast weer zou staan, zou ik alleen maar blij zijn dat hij dat heeft opgemerkt. En mijn kind niet op de fiets onderuit is gegaan, vlak nadat ik hem langs had gebracht bij de fietsenmaker.

Ik denk dus dat het er ook om gaat hoe goed je met je fietsenmaker kunt.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
To, hoe lastig ook, probeer er toch wat van te zeggen. Je mond houden lijkt het makkelijkste maar dan blijf je de komende tijd met een onbehaaglijk gevoel zitten. Dan beter nu een lastig gevoel tijdens het bezoek aan de fietsenmaker. Daarna kun je trots zijn op jezelf dat je voor jezelf bent opgekomen. En het is meteen een oefening en ervaring voor volgende keer om assertiever te worden. Want dat zit echt niet in ieders natuur en dat kost oefening. Gun dat jezelf en dan worden zo'n situaties steeds minder ongemakkelijk voor je. Succes!
Alle reacties Link kopieren
Doreia* schreef:
08-11-2019 16:06
Wat een argwaan en wantrouwen naar de fietsenmaker.

Ken je de fietsenmaker? Ga je er vaker heen?
Wij hebben een vaste fietsenmaker. Staat goed bekend, kom er graag, vriendelijke mensen. Helpen ook zo wel even met iets aandraaien of zo.

Als zij mij meedelen dat zij het wiel van de fiets van mijn kind hebben vervangen omdat ik er anders over 2 weken vast weer zou staan, zou ik alleen maar blij zijn dat hij dat heeft opgemerkt. En mijn kind niet op de fiets onderuit is gegaan, vlak nadat ik hem langs had gebracht bij de fietsenmaker.

Ik denk dus dat het er ook om gaat hoe goed je met je fietsenmaker kunt.
Dat is ook waar ja! Denk dat het verschil erg zit of je een vaste, vertrouwde fietsenmaker hebt, of eens toevallig bij deze zaak komt

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven