Geld & Recht alle pijlers

Huurcontract niet verlengd

09-11-2019 10:27 50 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Sinds februari 2019 hebben we ons eerste huur huisje met tuin(zij en achtertuin). Daar waren we super blij mee.

Het liep in het begin wel wat vreemd met de huurbaas. Wij kwamen langs om dingen te bespreken die wij graag wilde doen in het huis. We wilde een schutting in de zij tuin, kippen en een moestuin in de achtertuin, vaatwasser aansluiting, tegels etc. Dat vond hij allemaal prima. Dus wij begonnen vol enthousiasme te klussen. Op een gegeven moment kwam hij naar ons toe: 'wat zijn jullie aan het doen?'. We waren de tuin aan het opmeten voor de schutting. 'Dat wil ik niet. Dat hebben we niet afgesproken'. Wij waren er even stil van, want dat hadden we wel degelijk besproken. Vervolgens stelde hij zijn eisen: er mag niks in de achtertuin staan en als je er wilt bbqen dan moet je een appje sturen en het erna netjes achterlaten. De kippen mogen in dat hoekje en de ren mag 1 meter hoog zijn 1 meter breed en 2 meter lang. Er mag een omheining komen, maar daarmee mag je niet de hele tuin afzetten maar een klein gedeelte. De omheining moet van gaas zijn en mag max 1.20 hoog zijn. Dus ja dat was compleet anders dan dat wij het voor ons zagen. Waren wij blij dat we nog geen schutting hadden gekocht...

Dus wij hebben netjes een omheining van 1.20 neergezet en de achtertuin met rust gelaten. Maar we hebben de kippen niet op de aangewezen plek gezet. We wilde de kippen namelijk IN de omheining hebben en niet erbuiten. Anders is dat toch niet gezellig! En wat maakt het uit..

Maargoed nu een ruim een half jaar later hebben we een aangetekende brief ontvangen dat ons huur contract niet wordt verlengd. Dat is enorm balen, want dan had ik niet zoveel geklust in het huis... ook liggen de huurhuizen niet voor het oprapen. Er staat ook geen reden in de brief. We zijn aan het zoeken maar stel dat we niks vinden... Wat zijn onze rechten hierin?

Groetjes!
Ik snap niet dat je zoveel investeert in een huis waar je mss wel maar een jaar mag wonen. Je weet toch dat je een jaarcontract hebt?
Alle reacties Link kopieren
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... t-opzeggen
Alle reacties Link kopieren
Woon je in NL? En zo ja, onder welke voorwaarden heb je het huis gehuurd? Normaal gesproken mag de huur niet zomaar opgezegd worden, tenzij het echt overduidelijk om tijdelijke huur ging (waarbij dus aan specifieke voorwaarden moet zijn voldaan).
Snap sowieso niet waarom je per se kippen wil hebben. In een huurhuis/tuin.

Of een nieuwe schutting als het blijkbaar een tijdelijk huurcontract is.

Maar goed, heb je rechtsbijstand? bel die even.
Wat staat erin het huurcontract? Is het een vast of tijdelijk contract?
Bij het juridisch loket, lees je meer over de wet huurbescherming

https://www.juridischloket.nl/wonen-en- ... erhuurder/
Nummer*Zoveel schreef:
09-11-2019 10:34
Woon je in NL? En zo ja, onder welke voorwaarden heb je het huis gehuurd? Normaal gesproken mag de huur niet zomaar opgezegd worden, tenzij het echt overduidelijk om tijdelijke huur ging (waarbij dus aan specifieke voorwaarden moet zijn voldaan).
Anders zou er niks verlengt moeten worden.
Dit is dus waarom je een rechtsbijstandsverzekering moet hebben. Deze verhuurder begrijpt duidelijk helemaal niets van de wet. Die man heeft helemaal niets te zeggen over hoe jij de tuin inricht, zo lang je het maar in oorspronkelijke staat weer achterlaat. En tenzij het om tijdelijke huur gaat kan hij de huur niet zomaar opzeggen.
Alle reacties Link kopieren
Gelukkig mag hij jullie er niet zomaar uitzetten.
Neem maandag even contact op met de huurcommissie. Die is voor dit soort zaken.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
RikM schreef:
09-11-2019 10:42
Dit is dus waarom je een rechtsbijstandsverzekering moet hebben. Deze verhuurder begrijpt duidelijk helemaal niets van de wet. Die man heeft helemaal niets te zeggen over hoe jij de tuin inricht, zo lang je het maar in oorspronkelijke staat weer achterlaat. En tenzij het om tijdelijke huur gaat kan hij de huur niet zomaar opzeggen.

Waarom is dat eigenlijk, weet jij dat? Zou voor mij reden zijn om niet te verhuren als ik dergelijke regels niet zou mogen stellen.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
09-11-2019 10:38
Anders zou er niks verlengt moeten worden.
Nee, dat is niet altijd waar. Alleen als het contract is opgesteld volgens de regels voor tijdelijke verhuur is de einddatum rechtsgeldig.
Poppy_del_Rio schreef:
09-11-2019 10:46
Waarom is dat eigenlijk, weet jij dat? Zou voor mij reden zijn om niet te verhuren als ik dergelijke regels niet zou mogen stellen.

Je mag altijd aanvullende bepalingen in een huurcontact zetten (bijvoorbeeld: je mag geen schutting plaatsen). Maar dat is dan iets wat je samen overeenkomt.
RikM schreef:
09-11-2019 10:54
Je mag altijd aanvullende bepalingen in een huurcontact zetten (bijvoorbeeld: je mag geen schutting plaatsen). Maar dat is dan iets wat je samen overeenkomt.

Ja. Terwijl het voor mij logisch zou zijn als de eigenaar van het pand dit helemaal zelf bepaalt.
je hebt een contract voor bepaalde tijd, de verhuurder mag je er uit zetten mits hij dit één maand van te voren aankondigt
Alle reacties Link kopieren
Sudrì schreef:
09-11-2019 10:31
Ik snap niet dat je zoveel investeert in een huis waar je mss wel maar een jaar mag wonen. Je weet toch dat je een jaarcontract hebt?
Lucifer2018 schreef:
09-11-2019 10:36
Snap sowieso niet waarom je per se kippen wil hebben. In een huurhuis/tuin.

Of een nieuwe schutting als het blijkbaar een tijdelijk huurcontract is.

Maar goed, heb je rechtsbijstand? bel die even.
Zóveel heb ik nu ook weer niet geïnvesteerd in het huis. Een likje verf, vaatwasser en een schutting. De schutting is nodig omdat wij een hond hebben die anders ontsnapt. Schutting kunnen we immers ook weer meenemen. Dus waarom niet?
S-Meds schreef:
09-11-2019 11:04
je hebt een contract voor bepaalde tijd, de verhuurder mag je er uit zetten mits hij dit één maand van te voren aankondigt

Waar lees je dat?
RikM schreef:
09-11-2019 11:31
Waar lees je dat?
omdat de verhuurder zegt dat hij het contract niet zal verlengen
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
09-11-2019 10:54
Je mag altijd aanvullende bepalingen in een huurcontact zetten (bijvoorbeeld: je mag geen schutting plaatsen). Maar dat is dan iets wat je samen overeenkomt.
Dat stond er inderdaad ook niet in. Dus in principe mogen we zelf weten waar we onze moestuin neerzetten. Maargoed ik wilde geen nare omstandigheden creëerden tussen ons en de huisbaas dus ik heb me maar aan zijn eisen gehouden.
Wat voor huurcontract heb je TO? Er is voor ons zo niks zinnigs over te zeggen.
Alle reacties Link kopieren
het klinkt alsof je prive een deel van het huis huurt , en dat de verhuurder zelf in het andere deel woont. klopt dat? omdat de verhuurder kwam vragen wat jullie aan het doen waren toen jullie in de tuin bezig waren. een verhuurder komt nl normaal niet zonder afspraak langs, dus ga ik er vanuit dat hij daar ook woont.
Alle reacties Link kopieren
Nou lekker dan,

Snap wel ook niet wat er leuk is aan energie en geld steken in een huurhuis als je toch al weet dat het tijdelijk is ...

Maar vaak zijn verhuurders ook overdreven bang dat er wat met de woning gebeurd ...

Zo mag je bij geen enkele huur-woning bijna meer huisdieren.. terwijl je je kapot betaald aan de huur en dan heb je bij appartementen ook nog eens die toren hoge service kosten ,omdat ze even een veegje door het gebouw doen..

Hoeveel beperkte vrijheid je opgelegd krijgt en daarvoor ook nog vaak 900€ per maand moet betalen maakt huren echt heel onaantrekkelijk.

:pukey:
linnylow wijzigde dit bericht op 09-11-2019 11:53
0.42% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Het gaat inderdaad om een jaarcontract, dus een tijdelijk contract. Dus we blijven hard zoeken.

Voor zover ik weet en ik me heb laten vertellen, wordt er altijd wel gewerkt met een jaarcontract bij particulieren. Ik zal dus in het vervolg vragen of de kans op verlenging wel aanwezig is.
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom je kippen in een huurwoning zou willen hebben. En het lijkt me dat de verhuurder daar wel iets over te zeggen heeft, want als de buren last krijgen van jouw kippen kloppen ze ook bij je verhuurder aan.

Afijn het kan ook gewoon zo zijn dat je een contract van een of twee jaar hebt en de verhuurder sowieso niet wil verlengen omdat het dan van rechtswege een contract voor onbepaalde tijd wordt.
Alle reacties Link kopieren
lizenlotte schreef:
09-11-2019 11:49
het klinkt alsof je prive een deel van het huis huurt , en dat de verhuurder zelf in het andere deel woont. klopt dat? omdat de verhuurder kwam vragen wat jullie aan het doen waren toen jullie in de tuin bezig waren. een verhuurder komt nl normaal niet zonder afspraak langs, dus ga ik er vanuit dat hij daar ook woont.
De verhuurder woont inderdaad tegenover ons. Wij wonen in een apart huis.
Alle reacties Link kopieren
linnylow schreef:
09-11-2019 11:51

Maar vaak zijn verhuurders ook overdreven bang dat er wat met de woning gebeurd ...

Zo mag je bij geen enkele huur-woning bijna meer huisdieren.. terwijl je je kapot betaald aan de huur en dan heb je bij appartementen ook nog eens die toren hoge service kosten ,omdat ze even een veegje door het gebouw doen..

Hoeveel beperkte vrijheid je opgelegd krijgt en daarvoor ook nog vaak 900€ per maand moet betalen maakt huren echt heel onaantrekkelijk.

:pukey:
Zo overdreven vind ik het niet. Je zal maar de hele laminaatvloer + ondervloer moeten laten vervangen omdat iemand een onzindelijke kat heeft. Die kattenpisgeur krijg je er never nooit meer uit.

Of continu gebeld worden door de buren van je huurders omdat er 3 honden de hele dag zitten te blaffen en te janken. Die ondertussen alles beschadigen met hun nagels en een geur verspreiden waar je U tegen zegt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven