Geld & Recht alle pijlers

Zorgverzekering topic 2020

12-11-2019 17:25 219 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vandaag moeten alle zorgverzekeraars hun premies per 2020 bekend maken.

Opvallend dat een aantal grote spelers de premies laten stijgen en een aantal de premies laten dalen. Dat zal een interessant jaar worden wat betreft overstappers!

Verder ook bekend dat de collectiviteitskortingen gehalveerd worden over het algemeen. Dus van 10% korting naar 5% korting. Uiteraard alleen voor degene die hier een collectiviteitskorting hebben via bijvoorbeeld hun werkgever.

Zit zelf al jaren bij Anderzorg met het hoogste eigen risico (885 euro) en heb al jaren het geluk dat ik hier niet aan hoef te komen.

Krijg altijd van veel mensen de vraag waarom ik dat 'risico' neem. Ik kijk er zo naar:
(premies van 2019 van Anderzorg als voorbeeld)
338 euro eigen risico = maandelijkse premie van 108 euro = 1296 euro per jaar
885 euro eigen risico = maandelijkse premie van 83 euro = 996 euro per jaar

Dit is dus een verschil van 300 euro aan premie per jaar. Het verschil in eigen risico is 500 euro dus je 'risico' is in mijn ogen dan maar 200 euro per jaar. Als ik 2 jaar dit risico neem en het ene jaar heb ik pech en betaal ik de 885 euro zelf en het andere jaar maak ik nergens gebruik van heb ik nog steeds pakweg 100 euro 'winst' door dit risico te nemen.

Hoe kijken jullie hier tegenaan?
Stappen jullie dit jaar over? Zo ja, naar welke zorgverzekeraar?

Zoals het er nu naar uit ziet zijn er geen goedkopere aanbieders dan Anderzorg in mijn persoonlijke situatie. Blijf dus zitten.
Dit is dus een verschil van 300 euro aan premie per jaar. Het verschil in eigen risico is 500 euro dus je 'risico' is in mijn ogen dan maar 200 euro per jaar. Als ik 2 jaar dit risico neem en het ene jaar heb ik pech en betaal ik de 885 euro zelf en het andere jaar maak ik nergens gebruik van heb ik nog steeds pakweg 100 euro 'winst' door dit risico te nemen.
Ik heb al 5 (of 6?) jaar mijn eigen risico op het hoogst.
Altijd nog goed gegaan.. reken maar uit wat ik bespaard heb.

En als het een keer mis gaat heb ik pech. Het is niet dat ik het dan niet kan betalen.


Ik ga wel kijken naar andere verzekeringen. Met name door die verlaging van de collectiviteitskorting. En de werkgeversbijdrage van €130 die ik eens per jaar extra als salaris kreeg is ook komen te vervallen.
€130 + van 10 naar 5% scheelt zoveel dat ik ga rondshoppen.

Vanaf morgen is Independer er klaar voor.
Alle reacties Link kopieren
Ik spaar de zorg die ik nodig heb (en dus mijn zorgkosten) op en ben van plan om aankomend jaar het een en ander te laten doen. Het zijn allemaal dingen die geen haast hebben en best kunnen wachten. Waarheen en of ik overstap (waarschijnlijk wel als het goedkoper kan) weet ik nog niet.

Ik heb nu al jaren het maximale eigen risico en alleen een basisverzekering. Ik gebruik ieder jaar zo'n 13 euro van mijn eigen risico en betaal de tandarts ook zelf (+- 70 euro per jaar).

De premie betaal ik ook altijd voor een heel jaar gelijk. Meestal krijg je daar ook nog korting voor en ik vind het zelf wel overzichtelijker op mijn bankrekening.
Mijn aanvullende verzekering gat van een budget voor fysiotherapie naar een x aantal behandelingen. Ik weet nog niet wat ik daarvan vind.
Alle reacties Link kopieren
huisduif schreef:
12-11-2019 17:33
Ik spaar de zorg die ik nodig heb (en dus mijn zorgkosten) op en ben van plan om aankomend jaar het een en ander te laten doen. Het zijn allemaal dingen die geen haast hebben en best kunnen wachten. Waarheen en of ik overstap (waarschijnlijk wel als het goedkoper kan) weet ik nog niet.

Ik heb nu al jaren het maximale eigen risico en alleen een basisverzekering. Ik gebruik ieder jaar zo'n 13 euro van mijn eigen risico en betaal de tandarts ook zelf (+- 70 euro per jaar).

De premie betaal ik ook altijd voor een heel jaar gelijk. Meestal krijg je daar ook nog korting voor en ik vind het zelf wel overzichtelijker op mijn bankrekening.
Dat is inderdaad ook nog zo. 1% voor betaling per kwartaal en 2% per jaar in ons geval meen ik.
Europe86 schreef:
12-11-2019 17:25
Zoals het er nu naar uit ziet zijn er geen goedkopere aanbieders dan Anderzorg in mijn persoonlijke situatie. Blijf dus zitten.

De premies van Anderzorg zijn toch nog helemaal niet bekend?

Wij hebben alleen een basisverzekering, ik met het minste eigen risico (chronisch ziek, eigen risico gaat elk jaar op) en mijn vriend met maximaal eigen risico (nooit ziek). We kijken elk jaar via Independer wie het goedkoopst is en die nemen we (mits het een enigszins bekende verzekeraar is). Nu al een paar jaar bij Anderzorg, dus ik ben benieuwd naar hun premie.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vanmorgen gekeken maar denk dat het voor mij ook het beste is om te blijven zitten waar ik zit.
Hier ook het hoogste eigen risico waar we al twee jaar niet aan gekomen zijn. Dat geld hebben we er dus al uit en staat gereserveerd mochten we het toch nodig hebben.

Misschien ga ik er aankomend weekend nog even extra voor zitten.
huisduif schreef:
12-11-2019 17:33
Ik spaar de zorg die ik nodig heb (en dus mijn zorgkosten) op en ben van plan om aankomend jaar het een en ander te laten doen. Het zijn allemaal dingen die geen haast hebben en best kunnen wachten. Waarheen en of ik overstap (waarschijnlijk wel als het goedkoper kan) weet ik nog niet.

Ik heb nu al jaren het maximale eigen risico en alleen een basisverzekering. Ik gebruik ieder jaar zo'n 13 euro van mijn eigen risico en betaal de tandarts ook zelf (+- 70 euro per jaar).

De premie betaal ik ook altijd voor een heel jaar gelijk. Meestal krijg je daar ook nog korting voor en ik vind het zelf wel overzichtelijker op mijn bankrekening.
Maar wat voor een soort behandelingen spaar je dan op? Kan me er niet zoveel bij voorstellen.
Mijn verzekering stijgt met circa 7 €
Ik stap zeker niet (nooit) over.
Ik heb net mijn premie voor aankomend jaar ontvangen, ga € 5,50 meer betalen per maand bij Menzis! Zit nu op 146,05 per maand met pakket 2! Ik vindt het veel dus wil het nog wel even gaan uitzoeken of het elders goedkoper kan.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben chronisch ziek, dus het eigen risico kan ik niet hoger zetten. Dat is op 1 januari al weer opgemaakt. Het voordeel daarvan is dan wel weer dat ik in de loop van het jaar nooit medische zaken hoef op te sparen/uit te stellen/even af te wachten.

Ik zal 's kijken of overstappen loont, tot nu toe elk jaar niet.
Alle reacties Link kopieren
nerdopviva schreef:
12-11-2019 17:46
De premies van Anderzorg zijn toch nog helemaal niet bekend?

Wij hebben alleen een basisverzekering, ik met het minste eigen risico (chronisch ziek, eigen risico gaat elk jaar op) en mijn vriend met maximaal eigen risico (nooit ziek). We kijken elk jaar via Independer wie het goedkoopst is en die nemen we (mits het een enigszins bekende verzekeraar is). Nu al een paar jaar bij Anderzorg, dus ik ben benieuwd naar hun premie.
Ik heb een mail gekregen dat ik 3 euro meer ga betalen voor mijn partner, dat is dan incl 75% tot 250 euro aan tandarts erbij á 96,50 euro per maand (ook 885 euro ER). Ik verwacht dus dat de prijs licht zal stijgen want dit jaar betaalden we 93,50 euro.
Alle reacties Link kopieren
Hoog eigen risico, en wij hebben al jaren de verzekering lopen bij DSW. Prima verzekeraar die zorgverleners netjes behandeld, en die keuze vrijheid geeft aan de patiënten.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
TVP
Alle reacties Link kopieren
ik heb het laagst mogelijke eigen risico, ik kan het echt niet opbrengen om ineens bijna 900,- te moeten betalen, nog even los van het feit dat ik chronisch ziek ben.
Dus kun je dat bedrag opvangen, is er niks aan de hand. Kun je dat niet, is het in mijn ogen niet heel verstandig om je eigen risico zo hoog te zetten
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
12-11-2019 17:49
Maar wat voor een soort behandelingen spaar je dan op? Kan me er niet zoveel bij voorstellen.
Er wordt al een paar jaar aangeraden om alle verstandskiezen eruit te laten halen. Ze gaan alle kanten op maar niet recht naar boven en ze kunnen daardoor ook niet doorkomen. De tandarts wil het niet doen en ik moet daarvoor naar de kaakchirurg. Ik heb nu nergens last van maar op de lange duur kan het wel problemen geven.

...
huisduif wijzigde dit bericht op 12-11-2019 19:54
23.67% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
dubbel
Alle reacties Link kopieren
Als ik al zorgkosten heb in een jaar dan is dat altijd ruim beneden de 200. Nog nooit boven dat bedrag geweest. En mocht ik vreselijk ziek worden wat kan mij dat geld dan nog schelen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
12-11-2019 18:05
Hoog eigen risico, en wij hebben al jaren de verzekering lopen bij DSW. Prima verzekeraar die zorgverleners netjes behandeld, en die keuze vrijheid geeft aan de patiënten.
Om deze reden ook DSW. Principe kwestie. Ik stap dus ook niet meer over.

Nu ook al 5-6 jaar maximaal eigen risico en betaal hem altijd in 1x, scheelt ook weer een tientje.
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
12-11-2019 18:21
Als ik al zorgkosten heb in een jaar dan is dat altijd ruim beneden de 200. Nog nooit boven dat bedrag geweest. En mocht ik vreselijk ziek worden wat kan mij dat geld dan nog schelen.
mij een heleboel, die stress wil ik er niet bij hebben
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Ik blijf bij de HEMA, is heel laag (83 euro). Met hoogste eigen risico en collectiviteitskorting.
Alle reacties Link kopieren
Europe86 schreef:
12-11-2019 17:25

Zoals het er nu naar uit ziet zijn er geen goedkopere aanbieders dan Anderzorg in mijn persoonlijke situatie. Blijf dus zitten.
Ik zat ook altijd bij Anderzorg, maar ben vorig jaar overgestapt naar ZieZo selectief (van Zilveren Kruis) met hoogst eigen risico, want die was nog goedkoper in 2019:
338 eigen risico = maandelijks 101,95 = 1223,40 per jaar
885 eigen risico = maandelijks 79,95 = 959,40 per jaar
+ 2% extra korting als je het jaarbedrag in 1x betaalt = €940,21 per jaar

Als ze dit jaar weer de laagste premie hebben blijf ik zitten waar ik zit.
Altijd van je afsnijden
Alle reacties Link kopieren
Ik wacht nog even af...ligt eraan hoe de CAO ziekenhuizen gaat uitpakken mbt de werkgeversbijdrage (collectiviteit gaat ook al door de helft) en of ik ergens last van blijf houden en wel fysio kan gebruiken.
"I love not Man the less, but Nature more..."
Alle reacties Link kopieren
Nog niet alles gelezen maar mijn moeder gaat €171, en nog wat betalen, ik vind het een prijzige grap, ik ga € 163 betalen VGZ
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Alle reacties Link kopieren
@Huisduif, ik zou wb je verstandskiezen eens bij een andere tandarts een second opinion vragen. Mijn nieuwe tandarts durfde er ook niet aan te beginnen (3 stuks) en verweest me door naar de kaakchirurg. Hier was ik in totaal bijna 300 euro meer aan kwijt (gaat van ER af en valt niet onder tandarts verzekering). Bij mijn oude tandarts deden ze het alsnog voor ik meen 44 euro per tand.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven