Geld & Recht alle pijlers

Salarissen mbo’ers stegen niet ondanks tekort

19-11-2019 10:14 40 berichten
En dan vraagt iedereen zich af waarom ouders moeite doen om hun kind van het vmbo te houden... het vooruitzicht is niet rooskleurig als je op dat niveau terecht komt.

https://www.ad.nl/ad-werkt/salarissen-h ... ~af19cfb5/
Alle reacties Link kopieren
Lekker denigrerend weer. “Op dat niveau”. De mensen op dat niveau hebben we nodig. Zonder de stratenmakers en bouwvakkers zijn we flink de sjaak.
Alle reacties Link kopieren
en laten we nou niet doen alsof bouwvakkers zo slecht verdienen...
En doooooor!
Alle reacties Link kopieren
broadway schreef:
19-11-2019 10:24
en laten we nou niet doen alsof bouwvakkers zo slecht verdienen...
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel een bouwvakker of stratenmaker eigenlijk verdient
Alle reacties Link kopieren
Mbo niveau 1 of 4 zit natuurlijk wel verschil in. Maar in het dagelijks leven kom je toch veel Mbo-ers tegen. Denk aan doktersassistentes, kapsters, bouwvakkers, veel medewerkers in de zorg etc. Hoe moet dat als deze mensen er niet meer zijn?
montblanc schreef:
19-11-2019 10:26
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel een bouwvakker of stratenmaker eigenlijk verdient
Dat zijn nou juist de mensen die heel vaak zwart werken.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt als ouder nog zoveel "moeite" doen, als het er niet in zit, gaat een kind geen hbo of hoger halen hoor en is "dat niveau" het hoogst haalbare . Het is niet alsof het altijd een keuze is.
Maar fijne OP verder hoor.
Alle reacties Link kopieren
montblanc schreef:
19-11-2019 10:26
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel een bouwvakker of stratenmaker eigenlijk verdient
Dat zal sterk verschillen. Er zijn er die meer verdienen dan menig bureauzitter met een HBO diploma.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
Ik weet dat het vrij uitzonderlijk is, maar mijn echtgenoot verdient ruim boven modaal met zijn mts-diploma. Hij is toevallig erg goed in een bepaald iets waar klanten voor in de rij staan en grif voor willen betalen.
Maar toegegeven, in loondienst zou hem dat nooit lukken.
Alle reacties Link kopieren
Ik vond het minstens zo schokkend dat de loonkloof tussen mannen en vrouwen voor hetzelfde werk in de afgelopen jaren gróter is geworden. En dan ook nog met zo'n kul-argument: vrouwen onderhandelen waarschijnlijk minder goed. Dat onzinverhaal is in verschillende onderzoeken al een tijd geleden ontkracht.
Tegenwoordig moet alles maar "eerlijk" zijn, zo zit de wereld niet in elkaar.
montblanc schreef:
19-11-2019 10:26
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel een bouwvakker of stratenmaker eigenlijk verdient
En hoe lang ze dat zo genaamde goede salaris ( wat wel mee valt) kunnen verdienen? Werken ze dan ook tot 67 met een goed werkend lichaam?
Pandax schreef:
19-11-2019 10:40
Ik vond het minstens zo schokkend dat de loonkloof tussen mannen en vrouwen voor hetzelfde werk in de afgelopen jaren gróter is geworden. En dan ook nog met zo'n kul-argument: vrouwen onderhandelen waarschijnlijk minder goed. Dat onzinverhaal is in verschillende onderzoeken al een tijd geleden ontkracht.
Ja, blijf me verbazen en niet het fijne verbazen.
Alle reacties Link kopieren
Pandax schreef:
19-11-2019 10:40
Ik vond het minstens zo schokkend dat de loonkloof tussen mannen en vrouwen voor hetzelfde werk in de afgelopen jaren gróter is geworden. En dan ook nog met zo'n kul-argument: vrouwen onderhandelen waarschijnlijk minder goed. Dat onzinverhaal is in verschillende onderzoeken al een tijd geleden ontkracht.
Ik blijf me er over verbazen. In de bedrijven waar ik werkte was de beloning tussen mannen en vrouwen gelijk. Wel werkten vrouwen vaak minder uren.
(Altijd heel toevallig een eigen bewuste keuze waarbij ook meestal de vrouw parttime gaat werken en de man voltijds blijft werken)
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Pandax schreef:
19-11-2019 10:40
Ik vond het minstens zo schokkend dat de loonkloof tussen mannen en vrouwen voor hetzelfde werk in de afgelopen jaren gróter is geworden. En dan ook nog met zo'n kul-argument: vrouwen onderhandelen waarschijnlijk minder goed. Dat onzinverhaal is in verschillende onderzoeken al een tijd geleden ontkracht.
Dit. En vrouwen kunnen hier niet onderuit komen door bij te scholen o.i.d.
Alle reacties Link kopieren
Pandax schreef:
19-11-2019 10:40
Ik vond het minstens zo schokkend dat de loonkloof tussen mannen en vrouwen voor hetzelfde werk in de afgelopen jaren gróter is geworden. En dan ook nog met zo'n kul-argument: vrouwen onderhandelen waarschijnlijk minder goed. Dat onzinverhaal is in verschillende onderzoeken al een tijd geleden ontkracht.
Serieus? Dat is echt om te janken én van te kotsen :pukey: :pukey:
Alle reacties Link kopieren
montblanc schreef:
19-11-2019 10:26
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel een bouwvakker of stratenmaker eigenlijk verdient
2200/maand netto is vrij normaal.
En doooooor!
Alle reacties Link kopieren
Blondie456 schreef:
19-11-2019 10:28
Dat zijn nou juist de mensen die heel vaak zwart werken.
dat was de vraag niet toch?
En doooooor!
Ik heb als tegelzetser 2200 bruto op basis van fulltime, zit aan het eind van mijn bbl-leertraject. Als ik dat afheb stijg ik naar 2350 bruto.

In het zwembad had ik als zwemonderwijzer 1997 bruto op basis van fulltime en ik had daar hele slechte uren en veel gebroken diensten. Fulltime was niet mogelijk, dus meestal had ik iets van 1300 bruto, daarom werkte ik bij als schoonmaakster voor 11,89 per uur bruto.

Mijn man heeft mts gedaan en verdient 2500 bruto op basis van fulltime en in ploegen. We werken beiden in loondienst. De mensen die ik ken die in de bouw als zzp’er werken, houden het meestal niet tot hun pensioen vol.
Rosebloom schreef:
19-11-2019 10:19
Lekker denigrerend weer. “Op dat niveau”. De mensen op dat niveau hebben we nodig. Zonder de stratenmakers en bouwvakkers zijn we flink de sjaak.
Maar misschien zouden we die mensen dan ook eens wat meer moeten betalen als ze zo belangrijk zijn. Zoveel verdient een stratenmaker in loondienst niet hoor. Misschien als zzp’er, maar tegen de juffen en meesters op de basisschool wordt ook niet gezegd verhuur je maar als zzp’er.
oudebaas schreef:
19-11-2019 11:01
Ik blijf me er over verbazen. In de bedrijven waar ik werkte was de beloning tussen mannen en vrouwen gelijk. Wel werkten vrouwen vaak minder uren.
(Altijd heel toevallig een eigen bewuste keuze waarbij ook meestal de vrouw parttime gaat werken en de man voltijds blijft werken)

Bij mij in het bedrijf werken 3 vrouwen en 35 mannen. De vrouwen krijgen evenveel betaald. Een vrouw werkt vier dagen, maar er zijn ook mannen die dat doen. Het is hier normaal om een hele dag uitgepland te worden voor papadag, mamadag, huisdierdag, niemand werkt hier halve dagen. Dat is ook best lastig, want we gaan met een busje naar het project. Geen idee of het mogelijk is.
Alle reacties Link kopieren
PattyJupiter schreef:
19-11-2019 13:38
Ik heb als tegelzetser 2200 bruto op basis van fulltime, zit aan het eind van mijn bbl-leertraject. Als ik dat afheb stijg ik naar 2350 bruto.

In het zwembad had ik als zwemonderwijzer 1997 bruto op basis van fulltime en ik had daar hele slechte uren en veel gebroken diensten. Fulltime was niet mogelijk, dus meestal had ik iets van 1300 bruto, daarom werkte ik bij als schoonmaakster voor 11,89 per uur bruto.

Mijn man heeft mts gedaan en verdient 2500 bruto op basis van fulltime en in ploegen. We werken beiden in loondienst. De mensen die ik ken die in de bouw als zzp’er werken, houden het meestal niet tot hun pensioen vol.
Weet je ook in hoeverre je nog door kunt groeien vanaf doe 2350? Of verdien je na 20 jaar in het vak nog steeds zoiets als je in loondienst zit?
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
19-11-2019 10:44
En hoe lang ze dat zo genaamde goede salaris ( wat wel mee valt) kunnen verdienen? Werken ze dan ook tot 67 met een goed werkend lichaam?
daar hou je rekening mee in je financiële plan
En doooooor!
oudebaas schreef:
19-11-2019 11:01
Ik blijf me er over verbazen. In de bedrijven waar ik werkte was de beloning tussen mannen en vrouwen gelijk. Wel werkten vrouwen vaak minder uren.
(Altijd heel toevallig een eigen bewuste keuze waarbij ook meestal de vrouw parttime gaat werken en de man voltijds blijft werken)
Heb je mazzel bij die bedrijven. Ik heb hele andere ervaringen en ik kan prima onderhandelen. Meestal na een paar jaar maar vertrokken omdat gelijke kansen en gelijke beloning echt nog niet de norm is bij veel bedrijven. Helaas.

Dat van minder werken is ook best vaak helemaal niet echt eigen keus, meestal hebben die vrouwen een man die echt niet minder kan werken in zijn branche/functie.. blablabla.. Dus ipv 4/4 word het dan 3/5. Nog steeds ook een groot issue ja.
broadway schreef:
19-11-2019 15:52
daar hou je rekening mee in je financiële plan
Ja, van die enorme 2200 euro?

Mijn man zat in klein metaal en dat is en geen vetpot en je lichaam stopt er echt wel mee voor 67. Daarnaast slechte Cao en slecht pensioen fonds. Nu kreeg hij de kans om verder te leren binnen zijn branche/werk. Maar dat is niet voor iedereen weggelegd. Je moet het kunnen en willen en kunnen betalen en/of een fijne werkgever hebben.

Hij heeft een wat meer leidinggevende baan en hoeft zelf geen kabels meer te trekken en installaties te bouwen. Dat doen anderen. Maar dat is gewoon niet voor iedereen weggelegd.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 19-11-2019 16:27
63.06% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven