Geld & Recht alle pijlers

Scheiden, wat doe je in de tussentijd?

19-11-2019 10:58 90 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn man heeft een paar weken geleden aangegeven dat hij wil scheiden. We hebben kinderen en wonen in een koophuis. We hebben allebei een baan, maar geen spaargeld. We verdienen beiden een gemiddeld salaris, maar houden niet enorm veel over aan het einde van de maand.

Hij is inmiddels, op mijn verzoek, het huis uit en slaapt bij vrienden en familie. We betalen samen de vaste lasten door zoals we dat voorheen ook deden.

Hij komt een paar keer per week eten en de kinderen naar bed brengen, in het weekend ziet hij de kids ook. Nu wil hij perse doordeweeks ook een aantal nachten in huis blijven slapen zodat hij kan “opstaan met de kinderen” voordat die naar school. Hier hebben wij nu onenigheid over, want dit gaat mij te ver.

We hebben helaas niet de financiële middelen nu een woning erbij te regelen waar hij evt ook de kinderen kan “ontvangen”. De scheiding is nog niet in gang gezet, het vooruitzicht van het vinden van een nieuwe woning is niet heel rooskleurig in de huidige markt. We zullen dus echt een goede oplossing moeten vinden voor de tussentijd.

Wat mag ik hier allemaal van vinden? Zijn er mensen die kunnen vertellen hoe zij dit hebben aangepakt? Wie bepaalt nu wat de omgangsregeling met de kids is in de tussentijd? Wie bepaalt of hij in het huis mag zijn? Moet ik flexibeler zijn en vaker het huis verlaten om hem ruimte te geven?

Ik weet dat ik een voorlopige voorziening kan aanvragen, maar ik ben nog op het punt dat ik hoop een vechtscheiding te kunnen voorkomen.
Alle reacties Link kopieren
Waarom heeft hij volgens jou geen recht op een paar nachtjes in jullie huis? Is het jouw huis? Is hij vreemdgegaan? Omdat hij wil scheiden? Dat is ieders recht, hoe moeilijk het ook is... Kun jij niet een paar nachtjes in de week bij een vriendin? Een definitieve oplossing zal er toch snel moeten komen.
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds
Alle reacties Link kopieren
leuk voor de kinderen, doen!
Alle reacties Link kopieren
Het eerlijkst zou zijn om 50/50 in het huis te zijn. Dus allebei de helft van de tijd bij familie/vrienden. Ik vind zijn wens niet raar.
Alle reacties Link kopieren
Zolang hij nog aan alles meebetaald en het ook zijn huis is, vind ik dat hij ook recht heeft om daar te zijn. Is er geen mogelijkheid om ergens in een kamer een bed los neer te zetten? Ik snap dat het niet prettig is om zo samen te moeten leven, maar je kunt m.i. ook niet verwachten dat hij een half jaar rond zwerft, totdat de scheiding en verkoop (?) huis geregeld is. Het is niet zo, dat omdat hij de knoop heeft doorgehakt en aangegeven heeft te willen scheiden, dat hij nu de lul is en zelf maar moet zien hoe en waar hij de tijd doorbrengt. Hij heeft ook gewoon recht om het gezinsleven mee te maken.
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher
Hij heeft het recht daar te wonen. Verder kun je probeer te onderhandelen natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Eens met bovenstaande.
Alle reacties Link kopieren
Geen spaargeld? Scheiden is duur hoor. Reken hem alles eens voor, denk dat hij dan niet meer wil scheiden.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Ladida1981 schreef:
19-11-2019 11:07
Het eerlijkst zou zijn om 50/50 in het huis te zijn. Dus allebei de helft van de tijd bij familie/vrienden. Ik vind zijn wens niet raar.
Dit, de sfeer in huis is waarschijnlijk ook beter als jullie er niet tegelijk zijn. Dus jij ook een adres regelen waar je kunt slapen, en dan allebei apart van elkaar in huis met de kinderen zijn. Kan 50/50, kan ook anders verdeeld, maar niet jij altijd in huis en hij af en toe 'op bezoek'. Dat is vooral voor de kinderen echt geen goede oplossing.
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
19-11-2019 11:11
Geen spaargeld? Scheiden is duur hoor. Reken hem alles eens voor, denk dat hij dan niet meer wil scheiden.
:facepalm:
Nieuwe vriend bij je thuis laten slapen. Dan zal hij wel weg blijven.
Of om en om in huis, of toch voorlopige voorzieningen aanvragen. Dat zijn de enige eerlijke opties
Alle reacties Link kopieren
Jullie hebben allebei evenveel recht op het huis dus allebei 50% en dan kan de ander bij vrienden/familie slapen.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben nog ruim een half jaar samen in het huis gewoond, met de kinderen.
Is emotioneel gezien absoluut niet makkelijk, maar het gaf uiteindelijk iedereen de meeste rust.
Voor de kinderen was het prettig, en ik kon van daaruit op zoek naar een andere woning.
Waar je niets aan kan veranderen blijft niet perse hetzelfde.
Alle reacties Link kopieren
Kun je niet gewoon apart slapen elk in een kamer voorlopig, het belangrijkste zijn de kinderen. Die moeten altijd centraal staan maar zijn in de meeste gevallen steeds slachtoffer in een scheiding. En het tekort aan financiele middelen komt niet goed uit, scheiden kost geld, je huis moeten verkopen meestal ook.. veel sterkte
Alle reacties Link kopieren
Hoe zou jij het vinden als je de situatie zou omkeren? Jij dus het huis uit en zo nu en dan mogen komen eten en de kinderen op bed leggen? Het is jullie huis, het zijn jullie kinderen het is jullie inkomen het zijn jullie rekeningen. Zolang jullie samen nog niks op orde hebben heb jij totaal geen recht om het huis voor jou en de kinderen te houden.
Dus jij een paar dagen in het huis en hij een paar dagen in het huis of heb je een betere oplossing ga daar dan voor.
Het is lastig om in zo’n situatie niet je emoties te volgen. Je bent gekwetst en wil het nu niet makkelijk maken voor hem. Maar uiteindelijk is het huis van jullie beide en mag je hem die toegang niet ontzeggen. Het is toch alleen maar fijn dat hij aan zijn kinderen denkt? Dat zou ik vooral niet ontmoedigen.

Daarnaast zo snel mogelijk de scheiding wel in werking gaan zetten en overige dingen regelen.
Alle reacties Link kopieren
Draakje2018 schreef:
19-11-2019 11:42
Hoe zou jij het vinden als je de situatie zou omkeren? Jij dus het huis uit en zo nu en dan mogen komen eten en de kinderen op bed leggen?
Waarschijnlijk kan TO nog even niet zo nuchter denken. Blijkbaar wil zij deze scheiding niet. Ze wordt nog geregeerd door boosheid
Hoe gaan jullie dit oplossen met de feestdagen? Ex mag bij andere blijven logeren in die periode?
Alle reacties Link kopieren
Hij komt een paar keer per week eten en de kinderen naar bed brengen, in het weekend ziet hij de kids ook. Nu wil hij perse doordeweeks ook een aantal nachten in huis blijven slapen zodat hij kan “opstaan met de kinderen” voordat die naar school. Hier hebben wij nu onenigheid over, want dit gaat mij te ver.

Gaat jou te ver :sarcastic: ? Het is ook zijn huis en het zijn ook zijn kinderen hè?

En over het spaargeld: is meer werken een optie? En sowieso alles na gaan lopen om overal waar het kan te besparen.
Alle reacties Link kopieren
Is het huis van jullie beiden? Dan mag je in je handen knijpen dat je man zo reageert en zoveel regelt nog. Betalingen is hij nog toe verplicht, maar uit huis gaan niet. Ik snap dan ook werkelijk niet waarop je doelt met je post. Hij betaalt netjes zijn deel, zoekt onderdak zodat het gezinsleven zo goed mogelijk door kan gaan, wil de kinderen zoveel mogelijk zien. Wat had je beter willen hebben in deze situatie?
Vraag me echter wel af of jullie wel kúnnen scheiden. Er zal een flinke schuld boven jullie komen te hangen, zo te lezen. Of het moet zijn dat jullie huis flink overwaarde heeft, dan kan het meevallen. Wat zijn jullie plannen wat betreft wonen op langere termijn?
Een scheiding lijkt me heel vervelend, maar één advies voor jullie aangezien jullie kinderen hebben: Laat jullie ego nóóit groter worden dan de liefde voor jullie kinderen. Ofwel: voorkom een vechtscheiding...

Sterkte
Alle reacties Link kopieren
Regel een logeerplek voor jezelf. Bespreek met aanstaande ex een regeling wie wanneer in het huis bij de kinderen is.
Kan week om week, of ruilen 2x per week.
Het is zwaar, maar te doen als tijdelijke oplossing.

De kinderen hebben recht op beide ouders!!
Ondanks wat er tussen jullie speelt, mogen zij niet de dupe worden. Ze zijn loyaal aal beide ouders.
Zet jou eigen gevoel en woede opzij.

Schrijf je per direct in bij de woningstichting.
Ga naar een mediator om de scheiding in gang te zetten.
Overleg met aanstaande ex wat voor beide de wensen zijn. Met het belang van de kinderen bovenaan!
Alle reacties Link kopieren
Bedenk overigens dat jullie nu al elke maand op een schuld afstevenen. Jullie kunnen dus net de lasten betalen voor dit huis. Hoe gaat je man zijn woonlasten bij zijn vriend en familie betalen? Misschien is het toch verstandiger (financieel gezien) om nog het huis te delen totdat jullie het wonen opgelost hebben.
S-Groot schreef:
19-11-2019 12:16
Gaat jou te ver :sarcastic: ? Het is ook zijn huis en het zijn ook zijn kinderen hè?

En over het spaargeld: is meer werken een optie? En sowieso alles na gaan lopen om overal waar het kan te besparen.
Het gaat haar te ver terwijl hij nog steeds de helft van de vaste lasten mee betaald.
Logisch dat je hem verzocht om weg te gaan toen hij de bom dropte dat hij wilde scheiden. Maar nu moet je in het belang van je kinderen denken die evenveel recht hebben op papa als mama. Dus ik zou zeker een beweging maken zijn kan op en kijken of je zelf ook soms elders kan slapen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven