Geld & Recht alle pijlers

Advies huisarts omgangsregeling

27-11-2019 16:55 80 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit met de volgende situatie.
Mijn huisarts heeft mij dringend geadviseerd/erop aangedrongen de omgang van mijn kinderen met ex voorlopig op te schorten.
Doel hiervan is om beweging te krijgen in het structureel hulp weigeren van ex bij zijn psychische problematiek en de weerslag op de kinderen hiervan.
Deze weerslag is zo groot dat alledrie regelmatig overstuur en gestresst thuiskomen.
Ik weet dat alleen een rechter uitspraak mag doen over het al dan niet wijzigen/stopzetten van een omgangsregeling. De huisarts en hulpverlener oudste dochter zijn echter van mening dat de kinderen er aan onder door gaan en dat er nu iets moet gebeuren om beweging te forceren.

Ik heb het er moeilijk mee. En ben "bang" voor de gevolgen. Iemand ervaring met een dergelijke situatie?
Wie heeft de omgangsregeling vastgesteld? Daar moet je zijn lijkt me.
Alle reacties Link kopieren
Waar ben je bang voor?
En laat ze dat advies dan op schrift stellen zodat jij er actie op kan ondernemen.

Of laat ze via hun methoden (veilig thuis?) het forceren.
Alle reacties Link kopieren
Lecourgette schreef:
27-11-2019 16:57
Waar ben je bang voor?
Voor zijn labiele gesteldheid, voor verdrietige kinderen die ondanks de situatie van hun vader houden, bang dat er strijd ontstaat die via de kinderen wordt uitgevochten, bang voor dat hij zichzelf wat aandoet enz
Alle reacties Link kopieren
COtweepuntnul schreef:
27-11-2019 16:59
En laat ze dat advies dan op schrift stellen zodat jij er actie op kan ondernemen.

Of laat ze via hun methoden (veilig thuis?) het forceren.
Dat wil de huisarts ook zeker doen. Melding bij VT is de volgende stap
Alle reacties Link kopieren
Een huisarts bemoeit zich niet zomaar met een omgangsregeling. Blijkbaar is hier echt iets heftigs aan de hand. Jij ziet het zelf niet?

Ga dingen in gang zetten met een advies van de huisarts sta je echt sterk.
Alle reacties Link kopieren
Majojootje schreef:
27-11-2019 16:59
bang voor dat hij zichzelf wat aandoet enz
Nu doet hij je kinderen iets aan. Als hij zo ziek is dat hij zichzelf van kant maakt, gaat pappen en nathouden en je kinderen maar aan hem blijven blootstellen, niet helpen. Maakt het eerder erger. Zijn zij papa's hulpverleners?
Alle reacties Link kopieren
Dropdrop schreef:
27-11-2019 17:01
Een huisarts bemoeit zich niet zomaar met een omgangsregeling. Blijkbaar is hier echt iets heftigs aan de hand. Jij ziet het zelf niet?

Ga dingen in gang zetten met een advies van de huisarts sta je echt sterk.
Ik zie zelf ook dat dit zo niet kan. Ik vind het alleen best ingrijpend, ook voor mijn kinderen. Die zijn loyaal aan vader. Aan de andere kant blijft ex hulp weigeren. Hij heeft geen probleem, er is niks aan de hand...

Punt is dat ik nergens goed kan vinden hoe zwaar het advies van een huisarts en therapeut weegt
Alle reacties Link kopieren
Majojootje schreef:
27-11-2019 16:59
Voor zijn labiele gesteldheid, voor verdrietige kinderen die ondanks de situatie van hun vader houden, bang dat er strijd ontstaat die via de kinderen wordt uitgevochten, bang voor dat hij zichzelf wat aandoet enz
De kinderen raken nu beschadigd door de omgang met de vader. Tenminste daar ga ik vanuit gezien de zorgen van hulpverleners. Dat is zeer ernstig. Is hun veiligheid niet belangrijker dan bovenstaande angsten? Ik begrijp je zorgen, maar er moet wat veranderen. Een veiligthuis kan je daar ook bij helpen.

Kinderen lijven altijd loyaal aan hun ouders, ondanks het doen en laten van de ouder. Maar ze raken er ook door beschadigd. Er zijn hier veel forummers die ook altijd loyaal waren en waar de andere ouder niet of onvoldoende ingreep. Het heeft vele jarenlange therapie gekost.
dahlia74 wijzigde dit bericht op 27-11-2019 17:08
18.91% gewijzigd
Een huisarts zal dit niet voor niets zeggen. Bewandel echter wel de juiste wegen, zodat je straks niet een boze ex aan de deur krijgt. Misschien zou je vt eens kunnen bellen voor advies. Misschien kun je een voorlopige voorziening aanvragen?
Alle reacties Link kopieren
Dropdrop schreef:
27-11-2019 17:04
Nu doet hij je kinderen iets aan. Als hij zo ziek is dat hij zichzelf van kant maakt, gaat pappen en nathouden en je kinderen maar aan hem blijven blootstellen, niet helpen. Maakt het eerder erger. Zijn zij papa's hulpverleners?
Betreft huisarts die diverse gesprekken met vader heeft gevoerd en hulpverlener oudste dochter
Kies voor wat het beste is voor je kinderen. Zorg dat je hier de juiste hulp voor krijgt, van maatschappelijk werk of veilig thuis etc. En stap desnoods naar de rechter om een andere omgangsregeling te krijgen, waarbij jouw kinderen niet (zo vaak) worden blootgesteld aan een vader waar ze aan onderdoor gaan.

Wat jouw ex verder doet met of aan zichzelf is niet meer jouw zorg.
Majojootje schreef:
27-11-2019 17:05
Ik zie zelf ook dat dit zo niet kan. Ik vind het alleen best ingrijpend, ook voor mijn kinderen. Die zijn loyaal aan vader. Aan de andere kant blijft ex hulp weigeren. Hij heeft geen probleem, er is niks aan de hand...

Punt is dat ik nergens goed kan vinden hoe zwaar het advies van een huisarts en therapeut weegt

Ga dat nou ook niet proberen zelf uit te zoeken maar luister naar hen als professionals.
Alle reacties Link kopieren
Bespreek met de huisarts of die een veilig thuis melding moet of kan doen. De huisarts kan ook voor advies veilig thuis bellen. Zeker als er ook een juridisch kader is, lijkt me dat van belang.volgens mij is de huisarts zelfs verplicht volgens de meldcode om zijn zorgen te melden en dit met de ouders te bespreken. Succes
Alle reacties Link kopieren
Is dit ook de huisarts van de vader? Dan legt zijn mening idd wel gewicht in de schaal. De vraag is alleen of hij gaat verklaren als er onderzoek naar zou komen, omdat hij de privacy van zijn cliënt niet zomaar kan schenden. Hij mag geen info geven over vader zonder vaders toestemming. Zelfde geldt voor de hulpverlener van vader.

Enige wat ik je aan kan raden is hulp zoeken bij het wijkteam, CJG. Zij kunnen de situatie beoordelen en als vader daar niet aan mee wil werken, het opschalen naar de beschermtafel en dan komt er mogelijk hulp in drang kader voor de omgang of een onderzoek van de Raad.

Maar iets doen is wel belangrijk. Niets doen terwijl jij ziet dat de omgang niet goed voor je kinderen is, wordt gezien als onvoldoende je kinderen beschermen tegen iets wat mogelijk schadelijk voor hun is.

Zorg er dus voor dat een neutrale derde de situatie gaat beoordelen. .
Alle reacties Link kopieren
Majojootje schreef:
27-11-2019 17:00
Dat wil de huisarts ook zeker doen. Melding bij VT is de volgende stap

Lijkt me de verkeerde volgorde waarmee jij jezelf en met name je kinderen nogal kunt benadelen. Jij wil eigenhandig iets gaan forceren door je niet aan de omgangsregeling te houden, dat valt vaak niet in goede aarde. Volg de juiste weg en neem EERST contact op met veilig thuis!
Alle reacties Link kopieren
Majojootje schreef:
27-11-2019 17:00
Dat wil de huisarts ook zeker doen. Melding bij VT is de volgende stap
Je kunt ook zelf contact opnemen met VT.
Alle reacties Link kopieren
patchouli_ schreef:
27-11-2019 17:25
Is dit ook de huisarts van de vader? Dan legt zijn mening idd wel gewicht in de schaal. De vraag is alleen of hij gaat verklaren als er onderzoek naar zou komen, omdat hij de privacy van zijn cliënt niet zomaar kan schenden. Hij mag geen info geven over vader zonder vaders toestemming. Zelfde geldt voor de hulpverlener van vader.
Dit is niet helemaal waar. Een arts mag zijn/haar beroepsgeheim schenden als hij/zij anders in gewetensnood komt, en er geen andere oplossing is.

Dit is nog niet zo'n geval, omdat het eerst op de weg van TO ligt om hier in te grijpen (vandaar dat de arts haar aanspreekt). Maar daarna kan hij bijvoorbeeld veilig thuis bellen, ook met informatie over de vader, als dat nodig is om een oplossing te forceren. Een arts hoeft niet machteloos toe te kijken hoe een patient anderen iets aandoet. (Dat mag een arts trouwens wel, je kunt van een arts nooit verlangen dat ze het beroepsgeheim doorbreken).
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Als vader gezond was en helder kon nadenken zou hij dit ook niet willen voor jullie kinderen.
Het is dus in het belang van iedereen dat je nu voor je kinderen kiest, hoe moeilijk ook.
Alle reacties Link kopieren
Polsjef schreef:
27-11-2019 17:05
Een huisarts zal dit niet voor niets zeggen. Bewandel echter wel de juiste wegen, zodat je straks niet een boze ex aan de deur krijgt. Misschien zou je vt eens kunnen bellen voor advies. Misschien kun je een voorlopige voorziening aanvragen?
Dank, dat ga ik zeker doen, hen bellen voor advies. Daar had ik domweg nog niet aan gedacht
Alle reacties Link kopieren
Dahlia74 schreef:
27-11-2019 17:05
De kinderen raken nu beschadigd door de omgang met de vader. Tenminste daar ga ik vanuit gezien de zorgen van hulpverleners. Dat is zeer ernstig. Is hun veiligheid niet belangrijker dan bovenstaande angsten? Ik begrijp je zorgen, maar er moet wat veranderen. Een veiligthuis kan je daar ook bij helpen.

Kinderen lijven altijd loyaal aan hun ouders, ondanks het doen en laten van de ouder. Maar ze raken er ook door beschadigd. Er zijn hier veel forummers die ook altijd loyaal waren en waar de andere ouder niet of onvoldoende ingreep. Het heeft vele jarenlange therapie gekost.
Hun veiligheid is zeker belangrijker dan mijn angst. Terecht dat je dit noemt.
En indd de loyaliteit van kinderen gaat ver, soms te ver. Daar ben ik me van bewust.
Alle reacties Link kopieren
macadamia schreef:
27-11-2019 17:15
Bespreek met de huisarts of die een veilig thuis melding moet of kan doen. De huisarts kan ook voor advies veilig thuis bellen. Zeker als er ook een juridisch kader is, lijkt me dat van belang.volgens mij is de huisarts zelfs verplicht volgens de meldcode om zijn zorgen te melden en dit met de ouders te bespreken. Succes
Dank voor deze tip. Ik zal dit met ha bespreken
Alle reacties Link kopieren
Bruintjedebeer schreef:
27-11-2019 17:33
Als vader gezond was en helder kon nadenken zou hij dit ook niet willen voor jullie kinderen.
Het is dus in het belang van iedereen dat je nu voor je kinderen kiest, hoe moeilijk ook.
Klopt, dan zou hij dit ook niet willen. Hij ziet het echt niet...
En je/jullie hebben gelijk. Ik moet nu voor mn kinderen kiezen/opkomen.

Ik vind het vreselijk verdrietig dat het zover heeft moeten komen...
Alle reacties Link kopieren
patchouli_ schreef:
27-11-2019 17:25
Is dit ook de huisarts van de vader? Dan legt zijn mening idd wel gewicht in de schaal. De vraag is alleen of hij gaat verklaren als er onderzoek naar zou komen, omdat hij de privacy van zijn cliënt niet zomaar kan schenden. Hij mag geen info geven over vader zonder vaders toestemming. Zelfde geldt voor de hulpverlener van vader.

Enige wat ik je aan kan raden is hulp zoeken bij het wijkteam, CJG. Zij kunnen de situatie beoordelen en als vader daar niet aan mee wil werken, het opschalen naar de beschermtafel en dan komt er mogelijk hulp in drang kader voor de omgang of een onderzoek van de Raad.

Maar iets doen is wel belangrijk. Niets doen terwijl jij ziet dat de omgang niet goed voor je kinderen is, wordt gezien als onvoldoende je kinderen beschermen tegen iets wat mogelijk schadelijk voor hun is.

Zorg er dus voor dat een neutrale derde de situatie gaat beoordelen. .
Dank hiervoor. Zeker nuttige info. De huisarts is indd ook Huisarts vader.
De andere hulpverlener is de therapeut van mijn dochter, zij is ook gezinstherapeute en in die hoedanigheid hebben wij tijdens ons huwelijk diverse gezamenlijke gesprekken gehad. Zij kent vader dus goed.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven