Geld & Recht alle pijlers

Kapotte kast door lekkende bloempot

27-11-2019 17:10 79 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste viva forum leden,

Ik had even een vraagje aan jullie;

Ik heb een tijdje geleden een bloempot gekocht en hier nooit problemen mee gehad. Echter toen ik vanmorgen de kast wou afstoffen en ik de bloempot verplaatste zag ik dat heel het oppervlak van mijn kast wat onder de bloempot stond waterschade had.

Ik heb natuurlijk de winkel gebeld met dit probleem, zij schoven het op te veel water geven, waardoor de plant het niet allemaal op kon nemen. Ik heb echter dit probleem nog nooit gehad en heb mijn hele kast volstaan met planten.

Deze kast was ruim 200€ en ik was niet van plan er nooit wat anders op te zetten dan deze bloempot. Het is een lelijke verkleurde vlek.

Wat vinden jullie van dit probleem? De medewerker zei dat het mijn probleem was, maar ik vind het toch knap lullig. En zouden jullie nog andere oplossingen weten?

Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Van wat voor materiaal is je kast ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
https://www.degeschillencommissie.nl/ui ... aterdicht/




https://www.degeschillencommissie.nl/ui ... ndernemer/
blijfgewoonbianca wijzigde dit bericht op 27-11-2019 18:45
51.23% gewijzigd
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Heb je er niet zo'n schotel onder staan, onder die bloempot??

Als het een houten kast is, dan zou je kunnen denken aan kaalschuren en opnieuw beitsen/lakken, maar helemaal weg zal het wel nooit meer gaan.
Alle reacties Link kopieren
Dit is naar mijn idee niet iets dat je kunt verhalen op de winkel waar je de bloempot hebt gekocht. Voor de zekerheid altijd iets onder een plant zetten, zodat je geen waterschade krijgt! Je kunt ook iets knoeien met water geven, waardoor er een beetje water langs de pot loopt.
Alle reacties Link kopieren
https://www.google.nl/search?client=saf ... =722&dpr=2
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Is dat niet waar een inboedelverzekering voor is?
Alle reacties Link kopieren
ik ken niemand die bloempotten zonder iets eronder op houten meubels zet waar ze zuinig op zijn...

gevalletje "beetje dom"... en niet verhaalbaar op de winkel lijkt me.
don't worry about getting older... you'll still do enough stupid things... only slower...
Alle reacties Link kopieren
Geachte mevrouw, mijnheer,
Graag wil ik u het volgende vragen: Op onze kersenhouten tafel ( geolied) heeft langere tijd een plant gestaan, waarvan de pot poreus bleek te zijn. Dit heeft een hele lelijke plek achtergelaten, die inmiddels wel droog is. Hoe kan ik de tafel bewerken, zodat deze plek verdwijnt?

Graag uw reactie.

Met vriendelijke groet,

M. Krouwer

Antwoord:

Geachte heer/mevrouw Krouwer,

Waarschijnlijk heeft de langdurige blootstelling aan vocht er voor gezorgd dat niet alleen de olielaag lelijk is geworden, maar ook het onderliggende hout. U zult dan ook eerst de gehele tafel kaal moeten schuren om zo de vlek te verwijderen. Plaatselijk schuren en bijwerken geeft meestal geen mooi resultaat en raden we u derhalve dan ook af.

Mocht het wegschuren van de plek niet lukken, dan kunt u ook nog proberen de tafel te bleken met waterstofperoxide. Daarna raden wij u aan om de tafel af te werken met wasolie. Hierbij kunt u bijvoorbeeld gebruik maken van wasolie Naturel of Naturel Mat voor een blanke afwerklaag. Mocht u de tafel graag een andere kleur willen geven, dan kunt ook eerst gebruik maken van wasolie in een specifieke kleur voordat u een beschermlaag met wasolie Naturel of Naturel Mat aanbrengt. Een impressie van de verschillende kleuren kunt u hier vinden: Wasolie Kleurenkaart

We hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groeten,

Meubelproducten.nl
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
https://www.klusidee.nl/Forum/kring-op- ... t6348.html
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
https://nl.wikihow.com/Watervlekken-van ... erwijderen


https://gelukkigerwonen.nl/witte-vochtk ... n-uit-hout



https://www.google.nl/search?q=watervle ... ent=safari
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gevalletje : had je kunnen voorzien.
Alle reacties Link kopieren
Als je al ergens recht op hebt vanuit de winkel dan is het hooguit een vervangende pot (áls het aan de pot lag), zij zijn niet aansprakelijk voor gevolgschade.
Ik zou de inboedelverzekering eens bellen.
Hier in de winkel hangt er een disclaimer bij de bloempotten dat ze niet gegarandeerd waterdicht zijn.
Wat ik overigens vreemd vind, want waar koop je anders een bloempot voor?
Alle reacties Link kopieren
Phineas schreef:
27-11-2019 19:14
Hier in de winkel hangt er een disclaimer bij de bloempotten dat ze niet gegarandeerd waterdicht zijn.
Wat ik overigens vreemd vind, want waar koop je anders een bloempot voor?
Sierpotten zijn –het woord zegt het al– voor de sier. De meeste sierpotten zijn niet 100% waterdicht, want ze zijn vaak gemaakt van poreus aardewerk. Hoe gebruik je dan een sierpot? Eenvoudig: laat de plant gewoon in de plastic pot staan waarin je 'm gekocht hebt (de kweekpot) en zet de kweekpot in de sierpot. Vandaar dat een sierpot ook wel een 'ompot' genoemd wordt. Op deze manier kan je de plant uit de sierpot halen en het overtollige water verwijderen na het watergeven en heb je dus meer controle.

Haal je de plant uit de kweekpot en plant je hem in een sierpot met aarde? Dan is de kans groot dat je plant straks verzuipt. Het water kan namelijk nergens heen. Drainage is belangrijk
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Toen ik nog wel eens een plant kocht, zat er altijd een gat onderin de kweekpot. Voor drainage, denk ik. Dan lekt het toch alsnog door de sierpot? Of is dat tegenwoordig anders?
*
anoniem_310255 wijzigde dit bericht op 29-11-2019 07:21
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik kweek alleen nog moestuinplanten ;-D Maar on topic: ik heb het nut van een inboedelverzekering gegoogeld en dit lijkt me bij uitstek iets dat je met de goede mensen daar kunt overleggen.
blijfgewoonbianca schreef:
27-11-2019 19:18
Sierpotten zijn –het woord zegt het al– voor de sier. De meeste sierpotten zijn niet 100% waterdicht, want ze zijn vaak gemaakt van poreus aardewerk. Hoe gebruik je dan een sierpot? Eenvoudig: laat de plant gewoon in de plastic pot staan waarin je 'm gekocht hebt (de kweekpot) en zet de kweekpot in de sierpot. Vandaar dat een sierpot ook wel een 'ompot' genoemd wordt. Op deze manier kan je de plant uit de sierpot halen en het overtollige water verwijderen na het watergeven en heb je dus meer controle.

Haal je de plant uit de kweekpot en plant je hem in een sierpot met aarde? Dan is de kans groot dat je plant straks verzuipt. Het water kan namelijk nergens heen. Drainage is belangrijk
Je zet planten natuurlijk met kweekpot en al in een sierpot. Maar in de kweekpot zitten gaten, dus kan er water in de sierpot komen. Een sierpot is in mijn beleving een esthetische manier om overtollig water op te vangen. En hoort dus waterdicht te zijn.
Pandax schreef:
27-11-2019 19:22
Ik kweek alleen nog moestuinplanten ;-D Maar on topic: ik heb het nut van een inboedelverzekering gegoogeld en dit lijkt me bij uitstek iets dat je met de goede mensen daar kunt overleggen.
Als het al vergoed wordt, zal het eigen risico waarschijnlijk hoger zijn dan de uitkering voor de kast,
Laat er gewoon een pot opstaan, zie je het ook niet. Klaar.
Ik heb er van die handige onzichtbare plastic rondjes onder met deukjes. Die koop je bij het tuincentrum en zijn speciaal daarvoor gemaakt.

https://mb.fcdn.nl/square768ng/653799/e ... -21-cm.jpg
Phineas schreef:
27-11-2019 19:24
Je zet planten natuurlijk met kweekpot en al in een sierpot. Maar in de kweekpot zitten gaten, dus kan er water in de sierpot komen. Een sierpot is in mijn beleving een esthetische manier om overtollig water op te vangen. En hoort dus waterdicht te zijn.

Dat is helaas bijna geen enkele sierpot.
Hoe oud is de kast eigenlijk?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven