Geld & Recht alle pijlers

Geschil met bedrijf

30-11-2019 13:31 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Mijn eerste berichtje op het forum. Ik lees al een tijdje mee en ga ook proberen om af en toe te reageren op topics. Lijkt mij leuk.
Ik zit momenteel met een geschil omtrent een bepaalde dienst.
In juni dit jaar heeft bedrijf x een offerre uitgebracht. Na er even over gedacht te hebben ben ik hier per mail mee akkoord gegaan. In juli heb ik voor het laatst wat van het bedrijf gehoord.
Omdat de afgelopen maanden voor mij erg druk waren en er wat financiële tegenvallers waren ben ik de offerte zo'n beetje vergeten. Ik dacht dit komt nog wel.
Ik hoorde al die maanden ook helemaal niks van het bedrijf, terwijl in de laatste mailwisseling stond dat zij contact zouden opnemen om een afspraak in te plannen.
Tot afgelopen week. In ene moet de opdracht dit jaar nog plaatsvinden. In de offerte staat geen einddatum vermeld en ik heb aangegeven dat dit jaar niet mogelijk is. Ik kan geen vrij krijgen van mijn werk (slechte personele bezetting + veel te kort dag) en het komt sowieso met de decembermaand financieel niet goed uit.
Het bedrijf zegt dat ik de opdracht kan annuleren voor 1/3e van de prijs die in de offerte staat of dat de opdracht volgend jaar uitgevoerd kan worden tegen een meerprijs. Ook geven zij aan dat de prijs die in de offerte staat alleen dit jaar geldig is.
Ik heb aangegeven dat de opdracht komend voorjaar uitgevoerd kan worden, maar wel voor de prijs die in de offerte benoemd is zoals eerder afgesproken.
Echter wil het bedrijf in geen enkele manier meewerken wat ik tot nu toe uit het contact haal.
In hoeverre sta ik in mijn recht om de offerteprijs te handhaven en de opdracht in het voorjaar uitgevoerd te willen hebben?

Alvast heel erg bedankt voor jullie input.
Alle reacties Link kopieren
Staat er een geldigheidsduur in de offerte? Heeft het bedrijf algemene voorwaarden?
Alle reacties Link kopieren
Offertes die het bedrijf waar ik werk verstrekt, daarop staat een geldigheidsduur en onder voorbehoud van prijswijzigingen.
Dat betekent soms dat we de offerte prijs toch niet kunnen hanteren.

Wat voor soort werk/offerte is het?
Ik kan me op zich wel voorstellen dat het niet oneindig geldig blijft. En als jij nu niet kan, maar volgend jaar wel dan vind ik het niet gek dat de prijs dan anders is.
Toch echt even de kleine lettertjes van de offerte erbij pakken. Er zijn vaak voorbehouden en een geldigheidsduur.

Maar als jíj een offerte accepteert kun je ook voorwaarden stellen, bijvoorbeeld dat je verwacht dat een bedrijf met een opdracht start voor een bepaalde datum. En dat niet maanden laat liggen en er dan uit het niets op terugkomt.
anoniem_363018 wijzigde dit bericht op 30-11-2019 15:23
0.58% gewijzigd
De geldigheidsduur geldt overigens meestal voor de datum waarop je de offerte accepteert. Het wil zeggen dat je een offerte na ontvangst niet maanden laat liggen en dan pas accepteert, want dan kunnen prijzen gewijzigd zijn.

Het is niet zo dat een eenmaal geaccepteerde offerte zomaar van prijs mag worden veranderd. De prijs is nu afgesproken. Als bedrijf niet heeft aangegeven wanneer er uiterlijk met de werkzaamheden mag worden gestart kunnen ze dit niet zomaar verplicht in een voor de klant ongunstige periode plannen. Ook kunnen ze niet zomaar van een afgesproken prijs afwijken.
Lecourgette schreef:
30-11-2019 14:58
Staat er een geldigheidsduur in de offerte? Heeft het bedrijf algemene voorwaarden?
Oh, algemene voorwaarden die niet bij een offerte worden meegestuurd zijn meestal niet geldig.
piepp schreef:
30-11-2019 15:05
Offertes die het bedrijf waar ik werk verstrekt, daarop staat een geldigheidsduur en onder voorbehoud van prijswijzigingen.
Dat betekent soms dat we de offerte prijs toch niet kunnen hanteren.
Ja, maar dat geldt voor een nog niet geaccepteerde offerte. Bijvoorbeeld als er in de tussentijd, terwijl offerte bij klant ligt, prijswijzigingen zijn geweest.

Voor verhogingen die ná accepteren offerte plaatsvinden moet er wel een clausule zijn opgenomen, bijvoorbeeld dat de jaarlijkse prijswijzigingen altijd in maand x plaatsvinden en of de offerte wel of niet onder die aanstaande prijswijzigingen valt.
Nitflex schreef:
30-11-2019 15:23
De geldigheidsduur geldt overigens meestal voor de datum waarop je de offerte accepteert. Het wil zeggen dat je een offerte na ontvangst niet maanden laat liggen en dan pas accepteert, want dan kunnen prijzen gewijzigd zijn.

Het is niet zo dat een eenmaal geaccepteerde offerte zomaar van prijs mag worden veranderd. De prijs is nu afgesproken. Als bedrijf niet heeft aangegeven wanneer er uiterlijk met de werkzaamheden mag worden gestart kunnen ze dit niet zomaar verplicht in een voor de klant ongunstige periode plannen. Ook kunnen ze niet zomaar van een afgesproken prijs afwijken.
Lijkt mij ook.
Ze hebben waarschijnlijk slecht jaarcijfers en willen er nog even snel wat opdrachten doorheen duwen om hun cijfers op te poetsen.
Waarom anders nu op stel en sprong een offerte erdoor jagen als ze hem maanden laten liggen?
Alle reacties Link kopieren
Dat is precies mijn idee TijdvoorTaart. Echter lijkt het mij logisch dat dit voor mij zo snel nu niet uitkomt. Helaas is de toon vanuit het bedrijf erg dwingend en niet vriendelijk.

In de offerte zelf staat geen vervaldatum, vandaar dat ik ook zoiets had van huh? Er staat in vermeld dat ik bij akkoord gaan van de offerte akkoord ga met de betalings- en leveringsvoorwaarden en dat ik deze ontvangen heb. Echter heb ik op de offerte na, geen andere documenten ontvangen.
De site van het bedrijf heeft onderaan de pagina 'Algemene voorwaarden en privacy policy' staan maar deze verwijzen er niet naar, het zijn geen links die aangeklikt kunnen worden.

Om wat voor bedrijf het gaat wil ik liever niet vertellen ivm herkenbaarheid.

Bedankt tot zover in elk geval, fijn om er ook even andere meningen over te hebben.
Poesenmuis schreef:
30-11-2019 16:06
Dat is precies mijn idee TijdvoorTaart. Echter lijkt het mij logisch dat dit voor mij zo snel nu niet uitkomt. Helaas is de toon vanuit het bedrijf erg dwingend en niet vriendelijk.

In de offerte zelf staat geen vervaldatum, vandaar dat ik ook zoiets had van huh? Er staat in vermeld dat ik bij akkoord gaan van de offerte akkoord ga met de betalings- en leveringsvoorwaarden en dat ik deze ontvangen heb. Echter heb ik op de offerte na, geen andere documenten ontvangen.
De site van het bedrijf heeft onderaan de pagina 'Algemene voorwaarden en privacy policy' staan maar deze verwijzen er niet naar, het zijn geen links die aangeklikt kunnen worden.

Om wat voor bedrijf het gaat wil ik liever niet vertellen ivm herkenbaarheid.

Bedankt tot zover in elk geval, fijn om er ook even andere meningen over te hebben.
Algemene voorwaarden moeten verplicht meegestuurd worden bij (bevestigingen van) offertes en contracten.
Ik weet het niet zeker, maar volgens mij kan dat de offerte zelfs ongeldig maken.

Klinkt sowieso niet als een lekker bedrijf
Voet bij stuk houden. Zo werkt het natuurlijk niet..

Duidelijk aangeven dat je maanden niets hebt vernomen en dat je hier begrip voor hebt, maar dat dit niet betekent dat je op stel en sprong van alles kunt regelen. Planning gaat in goed overleg.

Voorjaar voor hetzelfde overeengekomen bedrag ben anders ga je over tot het ontbinden van de offerte.

Niet onder druk laten zetten.
Poesenmuis schreef:
30-11-2019 16:06
Dat is precies mijn idee TijdvoorTaart. Echter lijkt het mij logisch dat dit voor mij zo snel nu niet uitkomt. Helaas is de toon vanuit het bedrijf erg dwingend en niet vriendelijk.

In de offerte zelf staat geen vervaldatum, vandaar dat ik ook zoiets had van huh? Er staat in vermeld dat ik bij akkoord gaan van de offerte akkoord ga met de betalings- en leveringsvoorwaarden en dat ik deze ontvangen heb. Echter heb ik op de offerte na, geen andere documenten ontvangen.
De site van het bedrijf heeft onderaan de pagina 'Algemene voorwaarden en privacy policy' staan maar deze verwijzen er niet naar, het zijn geen links die aangeklikt kunnen worden.

Om wat voor bedrijf het gaat wil ik liever niet vertellen ivm herkenbaarheid.

Bedankt tot zover in elk geval, fijn om er ook even andere meningen over te hebben.

Als er geen vervaldatum staat en er geen verplichting is opgenomen om het binnen een bepaalde tijd uit te voeren dan lijkt het me dat ze geen enkel recht van spreken hebben? Ook als ze nog geen kosten gemaakt hebben kunnen ze niet zo maar kosten claimen. Maar dat zou ergens ook wel een beetje gek zijn? Waar baseren ze het op?

Jij hebt opdracht gegeven en die treed dan in werking als zij die bevestigd hebben. En dan gelden de voorwaarden naar twee kanten. Als er geen specifieke verplichting is het persé dit jaar nog uit te voeren dan kunnen zij dat niet eenzijdig opleggen aangezien zij dan de opdracht aanpassen en jij dan dus sowieso op jouw beurt weer weer van de gehele opdracht af mag zien zonder kosten. En als zij volgend jaar de kosten willen verhogen dan mag dat maar ook dan is dat in principe weer een nieuwe aanbieding/nieuwe opdracht waarbij jij de volledige vrijheid om er van af te zien.
De vervaldatum geldt sowieso alleen als datum voor wanneer je de offerte moet accepteren. Dat staat los van de uitvoering van de opdracht.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nu als laatste gemaild wat de extra kosten zouden zijn.
En daarbij benoemd dat er nergens op de offerte een einddatum oid staat en dat het vervallen van de prijs in de offerte ook op geen enkele andere manier gecommuniceerd is.
Ik wil voet bij stuk houden om de dienst te laten uitvoeren op een datum dat het mij schikt voor hetzelfde bedrag als in de offerte benoemd staat.
Ook heb ik al meerdere malen aangegeven dat de opdracht vanuit mij ook geannuleerd mag worden zonder extra kosten. Daar gaan ze niet mee akkoord.
Tot op heden gaan ze met niks akkoord en dreigen alleen met incassobureaus etc.
Ben benieuwd hoe dit verder gaat verlopen. Bij contact zal ik in elk geval nog even eisen dat ik de betalings- en levensvoorwaarden krijg.
Ik zou sowieso mailen dat je graag een exemplaar van de algemene voorwaarden wil ontvangen omdat je die nog niet gehad hebt (daarmee leg je dan dus meteen vast dat je die nog niet gehad hebt).

Wat mij betreft zou ik de kans aangrijpen om helemaal van zo'n bedrijf af te komen en niet proberen aan te sturen op de opdracht alsnog uit te voeren voor dezelfde prijs.

Zij hebben het laten liggen. Daardoor is er nu te weinig tijd om het dit jaar er nog even er doorheen te jassen. Zij geven aan dat het dan volgend jaar meer geld kost. Prima, dan vervalt dus de opdracht en ga jij niet in op hun nieuwe offerte voor volgend jaar. Case closed, opzouten en weg wezen.
Leg ook de nadruk op het feit dat zíj sinds juli niets meer van zich hebben laten horen, terwijl zij contact op zouden nemen.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt weer!
Ik heb dat al meerdere malen benadrukt maar de persoon die reageert geeft daar in geen enkele manier reactie op.
Ook dat heb ik benoemd in een van de laatste emails.
To be continued....
Poesenmuis schreef:
01-12-2019 12:09
Bedankt weer!
Ik heb dat al meerdere malen benadrukt maar de persoon die reageert geeft daar in geen enkele manier reactie op.
Ook dat heb ik benoemd in een van de laatste emails.
To be continued....
Laat ze maar een incassobureau inhuren. Je staat sterk! Dat ze zo dreigen met incassobureau ed geeft aan dat er intern iets mis is. Een gezond bedrijf gaat echt niet zo met je in discussie!
Poesenmuis schreef:
01-12-2019 12:09
Bedankt weer!
Ik heb dat al meerdere malen benadrukt maar de persoon die reageert geeft daar in geen enkele manier reactie op.
Ook dat heb ik benoemd in een van de laatste emails.
To be continued....
Ja, dat snap ik, maar ik zou alles dat over en weer is gezegd nog even opsommen in één puntsgewijze brief. En als zij dreigen met incassobureaus, dan dreig jij met juridische stappen.
Nitflex schreef:
01-12-2019 13:19
Ja, dat snap ik, maar ik zou alles dat over en weer is gezegd nog even opsommen in één puntsgewijze brief. En als zij dreigen met incassobureaus, dan dreig jij met juridische stappen.
Inderdaad niet gaan steggelen. Daarmee geef je ze alleen maar ruimte.
Korte metten mee maken, dreigen met juridische stappen en een ander bedrijf zoeken
Alle reacties Link kopieren
Kun je je rechtsbijstandsverzekering geen briefje laten sturen?
Alle reacties Link kopieren
Is het een klein klusbedrijf of een groot bekend bedrijf? Klinkt allemaal heel onprofessioneel. Juridisch kun je het er gewoon op
aan laten komen maar leg alles vast
Alle reacties Link kopieren
Wat een bedrijf om zo je klanten weg te jagen :facepalm:

Ik zou echt mailen dat de toon je niet aanstaat dus ook geen zaken met ze wil doen.
Zij hebben maandenlang niks meer van zich laten horen dus niet jouw probleem verder. Met incasso kunnen ze echt niks.
Alle reacties Link kopieren
Ja vreselijk zo hè :'). Heb van het bedrijf geen hoge pet meer op. Iemand zo in de tang proberen te nemen terwijl zij zeer onredelijk met klanten omgaan.
Het is een relatief klein bedrijf naar wat ik zo merk en zie.
Ik wacht nog even de reactie af vanuit hun en als deze weer niet overeenkomt met mijn eis, dan ga ik inderdaad stapsgewijs alles nog een maal benoemen en anders door naar de juridische stappen. Ik zal jullie op de hoogte houden. Het is fijn om ook vanuit een andere hoek te horen dat mijn eis en reacties helemaal zo vreemd niet zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven