Geld & Recht alle pijlers

Onverwachte erfenis, wat mee doen?

01-12-2019 08:09 66 berichten
[Edit] Ik ga een adviseur bellen, wel zo logisch natuurlijk. Dank voor de reacties!

Bij de post zat gisteren een brief dat ik erf. Helemaal onverwacht, en een fiks bedrag. (Ik was/ben in shock.)
Ik ben zzp-er, leef van weinig en heb geen goede pensioenregeling. Dus ik wil gaan kijken hoe ik dat geld goed wegzet voor later. Iemand tips? Ik heb me hier nog nooit een seconde mee bezig gehouden dus ik heb geen idee!
anoniem_6452b9be5a972 wijzigde dit bericht op 01-12-2019 12:03
11.38% gewijzigd
Bel een financieel adviseur als het meer is 10.000 euro.
Alle reacties Link kopieren
Heb je een huur of een koopwoning?
Alle reacties Link kopieren
Zoek een financieel adviseur... die kan je adviseren over wat de beste weg is.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Huur!
Alle reacties Link kopieren
Weet je zeker dat het echt is?
Ja, dat dacht ik ook meteen. Maar de meeste mensen weten vast wel of ze echt wat erven of niet.
Ja, het is echt.
Ja, het is echt.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
01-12-2019 08:11
Bel een financieel adviseur als het meer is 10.000 euro.
Dit.
Alle reacties Link kopieren
teuneke schreef:
01-12-2019 08:18
Ja, het is echt.
Gefeliciteerd! Er zijn zoveel opties, maar afh van het bedrag, je leeftijd, je inkomen en je lasten en hoe tolerant je bent tov risico (is weer afhankelijk van leeftijd).

Dus idd bel een financieel adviseur!
Alle reacties Link kopieren
Houd rekening met de belastingdienst, je moet aangifte doen van die erfenis. En vraag verder inderdaad advies bij een financieel adviseur. Ik zou mijn hypotheek gedeeltelijk aflossen.
Alle reacties Link kopieren
Als je niet de zoon bent betaal je 40 procent erfbelasting, reken je niet gelijk erg rijk...
die ik wilde bestaat al...
Alle reacties Link kopieren
attribuutje schreef:
01-12-2019 08:27
Als je niet de zoon bent betaal je 40 procent erfbelasting, reken je niet gelijk erg rijk...
Tot 124.727 euro is het 30%.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... ng-betalen
Alle reacties Link kopieren
Weet je echt heel zeker dat er geen schuldeisers zijn?
Als je niet zeker bent dan beneficiair aanvaarden, zodat je niet voor vervelende verrassingen komt te staan.
Alle reacties Link kopieren
Of lees je gewoon goed in, dan bespaar je kosten voor een financieel adviseur. Het antwoord ligt al in de OP. Inleggen in pensioen. Als je niet zelf wil of durft te beleggen dan doen zzp-ers dat over het algemeen bij Brightpensioen of Brandnewday. Andere optie is om, indien koophuis, af te lossen op de hypotheek.

Eerst even nagaan hoeveel belasting je erover moet betalen.
lele wijzigde dit bericht op 01-12-2019 08:34
8.99% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
MadameJean schreef:
01-12-2019 08:20
Gefeliciteerd! Er zijn zoveel opties, maar afh van het bedrag, je leeftijd, je inkomen en je lasten en hoe tolerant je bent tov risico (is weer afhankelijk van leeftijd).

Dus idd bel een financieel adviseur!

Beetje ongepast om te feliciteren..
Alle reacties Link kopieren
Gatinmijnsok schreef:
01-12-2019 08:25
Houd rekening met de belastingdienst, je moet aangifte doen van die erfenis. En vraag verder inderdaad advies bij een financieel adviseur. Ik zou mijn hypotheek gedeeltelijk aflossen.
Dat wordt toch al gedaan door de executeur voordat het geld wordt overgemaakt?
Alle reacties Link kopieren
Zarah schreef:
01-12-2019 08:35
Dat wordt toch al gedaan door de executeur voordat het geld wordt overgemaakt?
Dat kan, maar volgens mij is dat niet standaard.
Alle reacties Link kopieren
Ook met een paar ton doe je niet lang als je ervan leven moet. Behalve als je belegt wordt je geld steeds minder waard. Ik zou geen adviseurs in dienst nemen die zichzelf aanbieden in elk geval.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Dank LeLe, ik ga daar achteraan.
Alle reacties Link kopieren
Afhankelijk van het bedrag zou ik overwegen om een huis(je) te kopen. Je betaalt eerst erfbelasting en als je het daarna ergens parkeert betaal je jaarlijks ook weer belasting. En ze zijn zover dat je rente betaalt als je het op een rekening laat staan. Met andere woorden, tegenwoordig is het zo dat geld hebben geld kost.

Dus koop er iets leuks van, zorg dat er nog een kleine hypotheek op rust zodat het niet 100% van jou is, houd een klein bedrag achter de hand voor als de wasmachine het begeeft en geniet er gewoon van.

Is het niet voldoende om er een huis van te kopen, dan kun je het even laten staan en rustig bedenken wat je ermee wilt. Maar zoek in dat geval wel even uit hoeveel belasting je betaalt, want mijn schoonmoeder had een paar jaar geleden meer op de rekening staan dan ze mocht en mocht een paar duizend euro aftikken. Sindsdien geeft ze ons regelmatig wat, gaat vaak met Lon shoppen en ze heeft een autootje gekocht.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Ceylon schreef:
01-12-2019 10:08
Afhankelijk van het bedrag zou ik overwegen om een huis(je) te kopen. Je betaalt eerst erfbelasting en als je het daarna ergens parkeert betaal je jaarlijks ook weer belasting. En ze zijn zover dat je rente betaalt als je het op een rekening laat staan. Met andere woorden, tegenwoordig is het zo dat geld hebben geld kost.

Dus koop er iets leuks van, zorg dat er nog een kleine hypotheek op rust zodat het niet 100% van jou is, houd een klein bedrag achter de hand voor als de wasmachine het begeeft en geniet er gewoon van.

Is het niet voldoende om er een huis van te kopen, dan kun je het even laten staan en rustig bedenken wat je ermee wilt. Maar zoek in dat geval wel even uit hoeveel belasting je betaalt, want mijn schoonmoeder had een paar jaar geleden meer op de rekening staan dan ze mocht en mocht een paar duizend euro aftikken. Sindsdien geeft ze ons regelmatig wat, gaat vaak met Lon shoppen en ze heeft een autootje gekocht.
Mocht?
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
01-12-2019 10:24
Mocht?
Ja, leuk is dat altijd hè. ‘Tja, van de belastingdienst mag dit en dat niet’. Jawel, van de belastingdienst mag heel veel best, alleen moet je dan belasting betalen.
Ik heb even gerekend, en zelfs bij twee ton betaal je nog geen duizend euro vermogensbelasting. Dus als je een paar duizend euro moet aftikken, heb je een heel aardig vermogen.

Net zoals met dat ‘je moet altijd zorgen dat je een hypotheek overhoudt’. Dat was geloof ik ooit zo, omdat als er nog maar een klein deel hypotheek open stond, het hele huis niet mee telde als vermogen. Inmiddels is dat al lang verandert. Het eigen huis is geen vermogen meer, maar wordt in box 1 belast, en je betaalt ook gewoon als er nog wel hypotheek is, maar het huis veel meer waard is (maar omdat het box 1 is, betaal je dus geen vermogensbelasting, want dat gaat over box 3). Het gaat tegenwoordig dus lang niet altijd meer op dat je moet zorgen dat je sowieso een hypotheek hebt.
Alle reacties Link kopieren
attribuutje schreef:
01-12-2019 08:27
Als je niet de zoon bent betaal je 40 procent erfbelasting, reken je niet gelijk erg rijk...
En als ze de dochter is?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven