Geld & Recht alle pijlers

Spoed marktplaats vraagje

01-12-2019 16:10 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Net op marktplaats te maken gehad met een oplichter. Normale berichtjes, afspraak om het product op te halen was gemaakt en toen kwam het verzoek om te betalen via een betaalverzoek omdat dit voor beide partijen veiliger zou zijn. Hier zat een link bij. Ik had de betaalverzoeken via mp nog nooit geïnstalleerd dus dacht dat de link hiermee te maken had. Niet handig maar hier op geklikt omdat de rest van de conversatie zo normaal leek.
Hier werd dus gevraagd om een betaling van 0,1 cent.

Hier vertrouwde ik het niet meer dus verder geen gegevens oid ingevuld en de link weggeklikt.

Vervolgens ca een uur later een mail van marktplaats over de frauduleuze bieder en het advies om er niet verder op in te gaan.

Nu vraag ik mij af; kan het kwaad dat ik wel op de link geklikt heb (heb verder dus niets ingevuld en meteen afgesloten). Zit nu constant mijn rekening te checken😬
Hij is de bieder maar jij moest geld overmaken?

Volgens mij als je niks ingevuld hebt zit je goed
Alle reacties Link kopieren
Is het gelijk oversteken? Dan is er niks aan de hand, behalve dat Marktplaats je gegevens heeft. Betaling gaat via marktplaats, dus verkoper ziet jouw gegevens niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk het niet.
Alle reacties Link kopieren
Ja, heel raar!

In het bericht stond dit;

Kunt u mij een ideal betaalverzoek sturen via het online betaalplatform van marktplaats via (Hier stond dan de link).

Deze link is geldig t/m 8 December.

Omdat ik dus nog geen betaalverzoeken kon sturen via mp, dacht ik dat het hiermee te maken had.
Pergamon schreef:
01-12-2019 16:15
Is het gelijk oversteken? Dan is er niks aan de hand, behalve dat Marktplaats je gegevens heeft. Betaling gaat via marktplaats, dus verkoper ziet jouw gegevens niet.
Ik neem aan dat dit geen officiele mp betaling betrof maar een link met de bedoeling gegevens te weten te komen
Pergamon schreef:
01-12-2019 16:15
Is het gelijk oversteken? Dan is er niks aan de hand, behalve dat Marktplaats je gegevens heeft. Betaling gaat via marktplaats, dus verkoper ziet jouw gegevens niet.
En dan gaat MP je waarschuwen?
Alle reacties Link kopieren
vivajaline schreef:
01-12-2019 16:17
Ik neem aan dat dit geen officiele mp betaling betrof maar een link met de bedoeling gegevens te weten te komen
Dat denk ik dus ook gezien de betaling van 0,1 cent.
Toen ik dat zag, heb ik het snel weggeklikt en niet meer naar gekeken wat het verder was.
Ga de link nu ook niet nogmaals openen. Heb de bieder inmiddels ook
geblokkeerd.
puknijmegen schreef:
01-12-2019 16:16
Ja, heel raar!

In het bericht stond dit;

Kunt u mij een ideal betaalverzoek sturen via het online betaalplatform van marktplaats via (Hier stond dan de link).

Deze link is geldig t/m 8 December.

Omdat ik dus nog geen betaalverzoeken kon sturen via mp, dacht ik dat het hiermee te maken had.
Of was het 1 cent om ideal in te stellen op je account? Welke advertentie is het
Ik wil anders wel een betaalverzoek aan je vragen kun je kijken of het hetzelfde is
Zolang je helemaal niks hebt ingevuld of hebt gescant/gerandomreaderd/betaalapt dan zal het wel loslopen.

Je kan anders je bank bellen of chatten voor wat geruststelling.
Alle reacties Link kopieren
Het rare was wel dat een bieder was die al 11 jaar actief was op mp.

Op de een of andere manier vertrouw ik het dan toch sneller dan een bieder die net een maand actief is. En ik gok dat meer mensen zo denken?
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
01-12-2019 16:18
En dan gaat MP je waarschuwen?
Ja, heb ik ook weleens gehad.
Alle reacties Link kopieren
Bel je bank voor advies? Zij kunnen indien ook de rekening blokkeren
vivajaline schreef:
01-12-2019 16:19
Of was het 1 cent om ideal in te stellen op je account? Welke advertentie is het
Ik wil anders wel een betaalverzoek aan je vragen kun je kijken of het hetzelfde is
MP geeft aan dat het een frauduleuze bieder is. Gewoon lekker aan je voorbij laten gaan lijkt me verstandiger.
Alle reacties Link kopieren
Nooit 0,01 cent overmaken! Dat zijn oplichters. Die kunnen via die link bij je gegevens komen, en trekken vervolgens je rekening leeg.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
vivajaline schreef:
01-12-2019 16:19
Of was het 1 cent om ideal in te stellen op je account? Welke advertentie is het
Ik wil anders wel een betaalverzoek aan je vragen kun je kijken of het hetzelfde is
Dat dacht ik eerst ook maar dit verzoek kan iemand anders mij niet sturen toch?
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
01-12-2019 16:23
Nooit 0,01 cent overmaken! Dat zijn oplichters. Die kunnen via die link bij je gegevens komen, en trekken vervolgens je rekening leeg.
Maar door alleen op de link te klikken en niets in te vullen, kunnen ze niets dus?
Alle reacties Link kopieren
Bij twijfel bel je bank.... zij kunnen meer zien..
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
01-12-2019 16:19
Zolang je helemaal niks hebt ingevuld of hebt gescant/gerandomreaderd/betaalapt dan zal het wel loslopen.

Je kan anders je bank bellen of chatten voor wat geruststelling.

Bedankt!
De bank is momenteel niet bereikbaar.
En het is vanmiddag om 13u gebeurd en mijn geld staat gelukkig nog op mijn rekening. Ga er maar vanuit dat het er anders al wel af zou zijn en er dus idd niets aan de hand is.
je kunt volgens mij ook zelf je rekening blokkeren. Levert wel een hoop rompslomp op, maar misschien dat het je geruststelt.
Of je maakt je volledige tegoed over naar je moeder (ofzo), zodat er niks meer te halen valt.
anoniem_283719 wijzigde dit bericht op 01-12-2019 16:51
0.46% gewijzigd
Je kan als koper wel een betaalverzoek vragen
Maar dan vraag je niet voor 1 cent
Maar omdat jij zei dat je betalen met ideal nog niet had ingesteld dacht ik mss vraagt iemand dat een betaalverzoek en zietmp dat je het niet hebt i ngesteld en kom je in het proces om het in te stellen?
Ik herinner me alleen niet meer of ik toen 1 cent moest overmaken maar bij paypal is dit wel zo bv
vivajaline schreef:
01-12-2019 16:19
Of was het 1 cent om ideal in te stellen op je account? Welke advertentie is het
Ik wil anders wel een betaalverzoek aan je vragen kun je kijken of het hetzelfde is
IDeal zal echt niet om een symbolische bedrag vragen.
Niet vertrouwen dit!
Lucifer2018 schreef:
01-12-2019 16:18
En dan gaat MP je waarschuwen?
Ja, dat heb ik ook een keer gehad.
Maar heb je dan ergens je bankrekeningnummer ingevuld dat je toch constant je rekening aan het checken bent?
Alle reacties Link kopieren
Heb net het spoednummer van de bank gebeld.

Zij vertelde mij dat alles wat je op het scherm invult, gezien wordt door de oplichter.
Je hoeft dus niet op bevestigen te klikken oid. Het is gewoon een nep site waar iemand mee kan kijken naar alle gegevens die je invult.

Maar omdat ik niets heb ingevuld en meteen weg heb geklikt, is er niets aan de hand.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven