Geld & Recht alle pijlers

Werkloos en hypotheek oversluiten

02-12-2019 16:12 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hai,

Hierbij een vraag namens een vriend van mij (ik heb zelf een huurwoning dus voor mijn n.v.t.) Hij heeft een koophuis en is momenteel werkloos. Nu wil hij z'n hypotheek oversluiten en als documentatie o.a. een werkgeversverklaring aanleveren.

Geen idee of hij die werkgeversverklaring nog kan krijgen als werkloze? (Dunkt me van niet maar ja ik ben een leek met deze materie). En zo nee, kan hij als werkloze überhaupt zijn hypotheek oversluiten?

Heb al gezocht op Google maar die is not my friend (kan het niet vinden). Wie kan me helpen aan info ? B.v.d.!
Alle reacties Link kopieren
Zonder werkgever geen werkgeversverklaring.
Alle reacties Link kopieren
Een werkgeversverklaring is een verklaring waarin je werkgever uitlegt wat het arbeidscontract inhoudt, en eventueel iets zegt over wat er gaat gebeuren als een tijdelijk contract ophoudt.

Als je werkloos bent kun je geen werkgeversverklaring krijgen. Je hebt niet eens een werkgever.

Als je werkloos bent en een vrij lage hypotheek hebt, dan is het soms wel mogelijk om je hypotheek over te sluiten. Maar dan moet je denken aan een 'restje' hypotheek van minder dan 50% van de executiewaarde, liefst minder dan 30%.

In alle andere gevallen zit je vriend waarschijnlijk gewoon vast aan z'n huidige hypotheek. Waarom wil hij precies oversluiten? Kan hij niet beter z'n energie steken in het zoeken naar een baan?
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
handigmetgeld schreef:
02-12-2019 16:16

In alle andere gevallen zit je vriend waarschijnlijk gewoon vast aan z'n huidige hypotheek. Waarom wil hij precies oversluiten? Kan hij niet beter z'n energie steken in het zoeken naar een baan?
Dit.

Hij krijgt van zijn huidige hypotheeknemer een aanbod om de rente te verlengen. Dat zal hij waarschijnlijk gewoon aan moeten nemen.
Zolang je werkloos bent, gaan de meeste banken geen nieuwe hypotheek aan.
Alle reacties Link kopieren
Bloem1970 schreef:
02-12-2019 16:14
Zonder werkgever geen werkgeversverklaring.
Dit lijkt me nogal logisch.
Alle reacties Link kopieren
De naam zegt het al he...werkgeversverklaring. Een verklaring van de werkgever.
Als er geen werkgever is, dan ook geen verklaring!
Zo moeilijk is het niet hoor.
Alle reacties Link kopieren
Wat een vreemde vraag. Als je als werkloze een werkgeversverklaring wilt aanleveren, dan heb je toch uberhaupt al niet begrepen wat een werkgeversverklaring is?
Ik wil hier geen tekst (maar een leeg vak kan ik niet opslaan)
Gezien deze vraag zou het me niet verbazen als die vriend en jij ook niet weten wat oversluiten inhoudt...

Wat wil hij doen met zijn hypotheek, waarom en waarom nu?
Dan kunnen we je misschien wel een antwoord geven.
Alle reacties Link kopieren
Hij zal wel een lagere rente willen. Dan betaalt hij minder per maand.
Emma95 schreef:
02-12-2019 17:13
Hij zal wel een lagere rente willen. Dan betaalt hij minder per maand.
Dat zou kunnen,
Maar sec een renteverlaging aanvragen is niet gelijk aan oversluiten en bovendien vaak goedkoper en gemakkelijker bij je eigen bank (want geen notariskosten, taxatiekosten etc voor het oversluiten naar een andere bank en geen werkgeversverklaring nodig).
Alle reacties Link kopieren
Waarom zou hij dat willen doen?

En maakt het heel veel verschil? Vaak ontkomen die aanboden her en der elkaar niet zoveel, als je eventuele boeteclausules indien daar sprake van is erbij telt.


Voor hem is het zaak om dezelfde hypotheek gewoon door te laten lopen in een nieuwe termijn (de rentes zijn sowieso al veeeeeel lager dan zijn vorige renteperiode waarschijnlijk) en vooral elke maand netjes zijn hypotheeklasten te betalen. Misschien zijn daar andere/extra bronnen van inkomsten voor nodig, zoals bij voorbeeld een kamer verhuren, ik noem maar wat.

Ik heb een reorganisatie meegemaakt met ontslag; ik heb zelf die periode ook gebruikt om dit soort zaken even goed na te lopen. Zo kun je bv een ontslagsom indien van toepassing in je hypotheek gooien. Dan worden je maandelijkse lasten ook lager. Ik was daardoor uiteindelijk 500 euro per maand goedkoper uit, door een stukje aflos, maar vooral de veel lagere rente. Dat verschil los ik nu elke maand extra af, omdat ik dat bedrag toch al gewend was te betalen (en huur juist verhoogd wordt elk jaar), en ook daardoor worden de vaste lasten lager. Werk inmiddels als zzp'r dus hoe eerder afbetaald, hoe beter.


Ik vind het heel gek dat je vriend denkt dat hij een werkgeversverklaring krijgt terwijl hij helemaal geen werkgever hééft. Hij kan zijn energie denk ik beter gebruiken om werk te zoeken, en de financiële zaken stand van echt eens goed uit te zoeken.
Alle reacties Link kopieren
Als je hypotheek afloopt dan wordt/moet hij sowieso verlengt worden volgens mij. Als je geen baan hebt dan moet je bij dezelfde bank/geldverstrekker blijven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven