Geld & Recht alle pijlers

Bezorger boodschappen fooi?

02-12-2019 17:54 55 berichten
Ik vroeg mij dit dus af. Geef je de bezorger van je boodschappen fooi? Ik heb het tot dusver nog niet gedaan en ben benieuwd of ik nu een gierigaard ben.
En hoeveel dan?

Fooi voor bezorger boodschappen?

Totaal aantal stemmen: 126

Ja (4%)
Nee (82%)
Met de feestdagen (8%)
Soms, als ik vind dat.... (6%)
Ik vind fooi geven (en krijgen) ook zo bij deze tijd van het jaar passen. Zeker aan mensen waarvan je weet dat ze niet zo heel veel verdienen maar die vaak wel onder zware omstandigheden hun werk doen. Wel als ik tevreden ben, en dat ben ik meestal snel.

Dus inderdaad pakket/postbezorgers, horeca, etc.
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
02-12-2019 18:08
O Appie loopt hier standaard door naar de keuken.
Hier ook. Elke week een ander en allemaal vragen ze of ze het in de keuken moeten zetten of ergens anders.

Fooi geef ik ze eigenlijk nooit. Zelfs nog nooit aan gedacht ;-D Wat onattent eigenlijk.

Hebben jullie dan altijd kleingeld ook? Ik heb bijna nooit los geld.
Hallo?!
_Doortje_ schreef:
02-12-2019 18:18
Hier ook. Elke week een ander en allemaal vragen ze of ze het in de keuken moeten zetten of ergens anders.

Fooi geef ik ze eigenlijk nooit. Zelfs nog nooit aan gedacht ;-D Wat onattent eigenlijk.

Hebben jullie dan altijd kleingeld ook? Ik heb bijna nooit los geld.

De pizza bezorger mag dan bijvoorbeeld het wisselgeld houden. Dan is het 38,50, geef ik vier tientjes.

Die jongens werken uit hun eigen portomonee. Als ze gaan rijden met mijn bestelling en die is niet vooruit betaald dan rekenen ze 38,50 af bij de kassa en staan dus weer op nul als ze van mij geld vangen.

Wisselfouten of fout afrekenen komen zo voor eigen rekening.
Alle reacties Link kopieren
Geen fooi. Ik bied weleens een blikje frisdrank of rond koffietijd een kop koffie aan.
Nouschi schreef:
02-12-2019 18:03
Pakketbezorger niet, chineesbezorger wel. Vraag me niet waarom.
Precies dit.
Ik hoopte op duidelijkheid van bezorgers of ouders van bezorgers, wat de meerderheid doet.
Ik heb nu drie keer boodschappen laten bezorgen en drie keer een ander gezien.
Ik voelde niet de behoefte iets te geven maar er is natuurlijk eigenlijk geen verschil met een maaltijd bezorger.
Onlogisch.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
02-12-2019 18:23
De pizza bezorger mag dan bijvoorbeeld het wisselgeld houden. Dan is het 38,50, geef ik vier tientjes.

Die jongens werken uit hun eigen portomonee. Als ze gaan rijden met mijn bestelling en die is niet vooruit betaald dan rekenen ze 38,50 af bij de kassa en staan dus weer op nul als ze van mij geld vangen.

Wisselfouten of fout afrekenen komen zo voor eigen rekening.
Echt? Wat sneu. Mag dat gewoon?
Ik bestel nooit eten, dus dit wist ik niet.
Hallo?!
Andersom schreef:
02-12-2019 18:23
De pizza bezorger mag dan bijvoorbeeld het wisselgeld houden. Dan is het 38,50, geef ik vier tientjes.

Die jongens werken uit hun eigen portomonee. Als ze gaan rijden met mijn bestelling en die is niet vooruit betaald dan rekenen ze 38,50 af bij de kassa en staan dus weer op nul als ze van mij geld vangen.

Wisselfouten of fout afrekenen komen zo voor eigen rekening.
Erg hè.
Ik hoorde laatst van een jongen die van 4 tot 10 voor het eerst pizza's ging bezorgen.
Eind van de avond kreeg hij te horen dat ze hem te sloom vonden, hij moest zijn fooi afgeven en kon zonder betaling gaan. Had ook niks gegeten.
Echt schandalig.
_Doortje_ schreef:
02-12-2019 18:26
Echt? Wat sneu. Mag dat gewoon?
Ik bestel nooit eten, dus dit wist ik niet.
Of het mag weet ik niet, wel dat het gedaan wordt. Komt ook doordat er daar erg veel 'fouten' met afrekenen werden gemaakt. De regel zal niet uit de lucht zijn komen vallen.

De eigenaar wil natuurlijk ook gewoon dat zijn pizza's betaald worden.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon heeft een jaar bezorgd voor Jumbo. Hij bezorgde voornamelijk bij oudere mensen een kreeg meestal €1 á €2 fooi per adres. Leuke aanvulling op het salaris van een 19 jarige.

Zelf laat ik nooit boodschappen bezorgen, maar zou het wel doen. In de zomer altijd een lading waterflesjes in de koeling liggen voor bezorgers en de postbode, ook als ze niets komen brengen, weten ze dat ze mogen komen halen. Ben zelf jaren postbezorger geweest en weet hoe fijn dat is als het warm is.
Such a beautiful place to be with Friends.
Pizzabezorger en de Ikea-chauffeur krijgen van mij altijd fooi, en als het echt kutweer is en de arme jongen komt op een brommertje (de pizzabezorger dan) kan die fooi flink oplopen. Boodschappen laten bezorgen doe ik niet aan, maar als ik dat wel zou doen zou ook die bezorger fooi krijgen.

Pakketbezorgers kunnen wat mij betreft hooguit het lazarus krijgen. Ik heb al zulke idiote dingen meegemaakt hier met die lui dat ze nog blij mogen wezen dat ik niet meerdere malen fysiek geworden ben.
anoniem_648c663507eb3 wijzigde dit bericht op 02-12-2019 18:37
4.98% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
02-12-2019 18:16
O daar heb ik ook een paar keer besteld en nu ik erover denk kwamen die ook naar binnen. De eerste keer werd er zelfs behoorlijk uitgebreid verteld hoe het allemaal werkte.
‘t Is wel zo dat ze om bij mijn voordeur te komen al een halve flat (wel met lift) door moeten en ze dus eigenlijk al binnen zijn, dus misschien dat dat het anders maakt? Verder hoeven ze van mij ook niet naar mijn keuken. Ik vroeg me zelf vooral af wat de reden zou kunnen zijn dat de ene bezorger wel aanbiedt het in de keuken te zetten en de andere niet en of dat dan mogelijk voor hoopvolle fooi zou kunnen zijn.
.
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
02-12-2019 18:25
Ik voelde niet de behoefte iets te geven maar er is natuurlijk eigenlijk geen verschil met een maaltijd bezorger.
Onlogisch.
Hier ook dit.

Bezorger die pizza van 8 euro aflevert krijgt fooi. Bezorger die boodschappen van 100 euro aflevert krijgt niets. Heel onlogisch.
Alle reacties Link kopieren
Pizzabezorger geef ik dan wel weer altijd fooi. Voelt toch anders of zo. Dat zijn vaak van die jonge jochies die al geen drol verdienen en die door weer en wind op een fiets komen.
.
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
02-12-2019 18:30
Erg hè.
Ik hoorde laatst van een jongen die van 4 tot 10 voor het eerst pizza's ging bezorgen.
Eind van de avond kreeg hij te horen dat ze hem te sloom vonden, hij moest zijn fooi afgeven en kon zonder betaling gaan. Had ook niks gegeten.
Echt schandalig.
Echt sneu! Dan zou ik als ouder echt verhaal gaan halen bij zo’n tent.
.
Liliane13 schreef:
02-12-2019 18:40
Echt sneu! Dan zou ik als ouder echt verhaal gaan halen bij zo’n tent.

Mijn dochter wilde dat niet. Die had ergens twee uur moeten meedraaien als onderdeel van de selectie na sollicitatie. Kreeg ook niks daarvoor, nog geen ijsje na afloop. (Was een ijssalon) Zij wenste de eigenaar er veel plezier mee.
COtweepuntnul schreef:
02-12-2019 17:55
Nee, wel een ijsje als het heel warm is.
Dit inderdaad en mijn vaste pakketjes bezorger heb ik een keer een reep chocolade gegeven omdat hij altijd na twee hoog met een vrolijke kop komt lopen en super klantvriendelijk is.

Maar echt fooi geef ik niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik geef alles en iedereen die aan de deur komt om iets te brengen, of in huis iets komt repareren, fooi. Obers en benzinepompbediendes en de meiden van de trimsalon geef ik ook altijd wat. Ik was er vroeger ook blij mee. Mijn ervaring was dat voornamelijk oudere mensen wat gaven. Ik zal wel een oude taart aan het worden zijn dan.
Lady*Voldemort schreef:
02-12-2019 18:36
Pizzabezorger en de Ikea-chauffeur krijgen van mij altijd fooi, en als het echt kutweer is en de arme jongen komt op een brommertje (de pizzabezorger dan) kan die fooi flink oplopen. Boodschappen laten bezorgen doe ik niet aan, maar als ik dat wel zou doen zou ook die bezorger fooi krijgen.

Pakketbezorgers kunnen wat mij betreft hooguit het lazarus krijgen. Ik heb al zulke idiote dingen meegemaakt hier met die lui dat ze nog blij mogen wezen dat ik niet meerdere malen fysiek geworden ben.
Oh ik heb twee schatten. Vorige huis ook zo'n engel. Ik krijg mijn pakjes soms onderweg als ik ergens in de buurt fiets, hoor ik getoeter en dan krijg ik ter plekke mijn pakje.
Ik neem ook voor de halve straat aan.
Maar: als ik naar iets uitkijk laat ik het bij de supermarkt om de hoek bezorgen. Ook super handig.
Ze geven het ook nog weleens bij de buren langs en ik heb nooit zin om daar dan weer op te wachten.
Alle reacties Link kopieren
Ik de maaltijdbezorger wel altijd maar dat is pure angst dat ze anders de volgende keer in mijn eten spugen :$
Alle reacties Link kopieren
Ja altijd, onder het mom van een bakkie koffie onderweg.
Andersom schreef:
02-12-2019 18:46
Mijn dochter wilde dat niet. Die had ergens twee uur moeten meedraaien als onderdeel van de selectie na sollicitatie. Kreeg ook niks daarvoor, nog geen ijsje na afloop. (Was een ijssalon) Zij wenste de eigenaar er veel plezier mee.
Goed van haar! Die kinderen worden zo uitgebuit in de horeca,
Lady*Voldemort schreef:
02-12-2019 18:36

Pakketbezorgers kunnen wat mij betreft hooguit het lazarus krijgen. Ik heb al zulke idiote dingen meegemaakt hier met die lui dat ze nog blij mogen wezen dat ik niet meerdere malen fysiek geworden ben.

De mijne houdt me op straat aan als hij iets kleins heeft of wacht als hij me met de hond ziet lopen, biedt aan zware dingen in de auto te zetten als ik net op het punt sta weg te gaan, weet dat ik bij bepaalde buren geen pakketjes afgeleverd wil en is ook nog eens altijd vriendelijk :heart:
Alle reacties Link kopieren
sakamanga schreef:
02-12-2019 18:50
Ik geef alles en iedereen die aan de deur komt om iets te brengen, of in huis iets komt repareren, fooi. Obers en benzinepompbediendes en de meiden van de trimsalon geef ik ook altijd wat. Ik was er vroeger ook blij mee. Mijn ervaring was dat voornamelijk oudere mensen wat gaven. Ik zal wel een oude taart aan het worden zijn dan.
Idem.
sakamanga schreef:
02-12-2019 18:50
Ik geef alles en iedereen die aan de deur komt om iets te brengen, of in huis iets komt repareren, fooi. Obers en benzinepompbediendes en de meiden van de trimsalon geef ik ook altijd wat. Ik was er vroeger ook blij mee. Mijn ervaring was dat voornamelijk oudere mensen wat gaven. Ik zal wel een oude taart aan het worden zijn dan.
Ik normaal ook. Zal wel eurootjes opzij leggen voor de volgende. Het is inderdaad niet gebruikelijk lees ik dus ik doe ook niks mis als ik het niet doe. Maar toch voor mezelf fijner.
Nee, ik heb daar ook echt nog nooit aan gedacht eerlijk gezegd.

Ik geef wel fooi aan een bezorger die eten brengt.

En de krant een keer in het jaar.

Maar de postbode geef ik ook geen fooi.
Wel ijsjes of blikjes koel drinken in de zomer.

Hmm, interessant.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven