Geld & Recht alle pijlers

Rechten als bestelling niet meer geleverd wordt

04-12-2019 19:25 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi allemaal,

Even een juridische vraag over het volgende.
Mijn vader heeft een veranda besteld 5 dagen geleden. Eerst telefonisch contact gehad met de speciaalzaak om alles door te bespreken, vervolgens de bestelling online geplaatst en met iDeal betaald.

Nu wordt hij vandaag gebeld door de zaak in kwestie: "Helaas, we gaan die veranda's die u besteld heeft niet meer inkopen/uitleveren. Wél hebben we nieuwe, nóg betere veranda's in de aanbieding. Ik kan uw bestelling omzetten voor een kleine toeslag van 300 euro!" Met er achteraan een heel verhaal over dat hun prijzen al zo laag zijn, ze de medewerkers wel moeten kunnen uitbetalen etc. Geloof ik best, maar is een raar verhaal om op te hangen in deze context :P Maar dat terzijde.

Mijn vraag is, mag dit bedrijf zomaar de bestelling veranderen en een toeslag eisen? Wat die redenen daarvoor ook mogen zijn.

Mijn vader heeft geen rechtsbijstand en zo scherp willen we het ook niet spelen, maar wil graag weten wat onze rechten en de plichten van de zaak in deze zijn.

Alvast bedankt! :)
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
04-12-2019 19:50
Gewoon even nieuwsgierig: een veranda is toch een aan het huis verankerd overdekt buitengedeelte? Toch niet iets dat je bij de Wehkamp ofzo bestelt, maar dat een structureel onderdeel van je huis gaat uitmaken? Dus hoe kan je dat dan op internet bestellen? Dat moet toch aangelegd en gebouwd worden door een aannemer, die het op de juiste manier plaatst, verankert aan de muren, enz.?
Je kunt ook veranda's hebben/bijbouwen die niet aan het huis verankerd zitten maar er tegen aan. Of heet dat dan weer anders (een terrasoverkapping?)? In elk geval dat dus.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
04-12-2019 19:50
Gewoon even nieuwsgierig: een veranda is toch een aan het huis verankerd overdekt buitengedeelte? Toch niet iets dat je bij de Wehkamp ofzo bestelt, maar dat een structureel onderdeel van je huis gaat uitmaken? Dus hoe kan je dat dan op internet bestellen? Dat moet toch aangelegd en gebouwd worden door een aannemer, die het op de juiste manier plaatst, verankert aan de muren, enz.?
Neuh.. tegenwoordig is dat allemaal online te vinden.. Je bestelt het via de website, ze komen thuis opmeten. Het is kant en klaar spul hoor..

Bijvoorbeeld https://www.tuinmaximaal.nl/veranda
pejeka schreef:
04-12-2019 19:50
Gewoon even nieuwsgierig: een veranda is toch een aan het huis verankerd overdekt buitengedeelte? Toch niet iets dat je bij de Wehkamp ofzo bestelt, maar dat een structureel onderdeel van je huis gaat uitmaken? Dus hoe kan je dat dan op internet bestellen? Dat moet toch aangelegd en gebouwd worden door een aannemer, die het op de juiste manier plaatst, verankert aan de muren, enz.?
Hangt ook maar af van hoe ingewikkeld en stevig je zo'n ding wil hebben.

Zolang je weet wat je wil, contact hebt gehad met hen, de juiste maten hebt en ze dat ding komen afleveren en eventueel plaatsen lijkt een basic veranda mij geen hogere wiskunde.


Het wordt pas hogere wiskunde en duurder als je ook nog stenen muren en dergelijke wil.
poldervrouw schreef:
04-12-2019 19:53
Neuh.. tegenwoordig is dat allemaal online te vinden.. Je bestelt het via de website, ze komen thuis opmeten. Het is kant en klaar spul hoor..

Bijvoorbeeld https://www.tuinmaximaal.nl/veranda
Gewoon een afdak dus.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb niet alle reacties gelezen, maar volgens mij mis ik de reactie: nakoming vorderen. Er is een koop(overeenkomst), daar mogen ze niet zomaar onderuit. Als ze product a niet kunnen leveren, dan moeten ze maar (op eigen kosten) en passend alternatief leveren. Een verkoper mag niet zomaar een koop annuleren!
ellemiekje schreef:
04-12-2019 19:37
Ok, bedankt voor de reacties allemaal! Dan gaan we proberen het geld terug te krijgen.

Het vervelende was ook dat er vooral aangedrongen werd om meteen akkoord te geven, zonder dat er echt duidelijke informatie werd gegeven over die 'betere' veranda. Gelukkig heeft mijn vader om die informatie per mail gevraagd, maar ik vind het niet helemaal lekker zitten dat die beloofde informatie uit is gebleven.
Vandaar ook dat we het maar helemaal gaan annuleren.

Je schrijft dat ze hebben gezegd dat ze bestelling kunnen omzetten blablabla. Antwoord: Nee bedankt, geen interesse.
ellemiekje schreef:
04-12-2019 19:37
Ok, bedankt voor de reacties allemaal! Dan gaan we proberen het geld terug te krijgen.

Het vervelende was ook dat er vooral aangedrongen werd om meteen akkoord te geven, zonder dat er echt duidelijke informatie werd gegeven over die 'betere' veranda. Gelukkig heeft mijn vader om die informatie per mail gevraagd, maar ik vind het niet helemaal lekker zitten dat die beloofde informatie uit is gebleven.
Vandaar ook dat we het maar helemaal gaan annuleren.

Dit terugmailen:

Op [datum] heeft u mij telefonisch meegedeeld dat de door mij gedane bestelling van [datum bestelling] niet door u geleverd kan worden. Ik verzoek u daarom vriendelijk het door mij betaalde bedrag van [bedrag] binnen 3 werkdagen terug te storten op [rekeningnummer] t.n.v. [naam].

Met vriendelijke groet,


En als ze na 3 dagen nog niet hebben betaald, meteen bellen en wat er dan telefonisch wordt afgesproken, per mail bevestigen.
happyfriday schreef:
04-12-2019 20:15
Ik heb niet alle reacties gelezen, maar volgens mij mis ik de reactie: nakoming vorderen. Er is een koop(overeenkomst), daar mogen ze niet zomaar onderuit. Als ze product a niet kunnen leveren, dan moeten ze maar (op eigen kosten) en passend alternatief leveren. Een verkoper mag niet zomaar een koop annuleren!
Met een bedrijf dat zich zo opstelt zou ik maken dat ik wegkwam. Wedden dat ze bij het plaatsen ook opeens met allerlei kosten op de proppen komen. Nee, lekker binnen de bedenktijd annuleren en een bedrijf zoeken dat niet ongevraagd €300 bij een bestelling wil optellen.
Alle reacties Link kopieren
Dat mag maar jij kan gewoon je geld terugvragen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
prinses30 schreef:
04-12-2019 19:43
Zelfde ervaring hier. Eerst geen geld terug willen geven en toen een cadeaubon.
Ik heb iets uitgeprint van de website van TrosRadar waar precies mijn rechten in dit geval beschreven stonden. Toen ineens kon het wel (met een zuur gezicht weliswaar).

Een bedrijf moet je een vergelijkbaar product kunnen aanbieden voor dezelfde prijs. kunnen ze dat niet, dan moeten ze je geld terug geven.
In mijn geval vond ik wat zij aanboden niet mooi en wilde ik dus mijn geld terug (vergelijkbaar product maar ander design).
Hier ook tijd terug zoiets meegemaakt. Na lang aandringen en wijzen op mijn rechten, heeft de verkoper toch eieren voor zijn geld gekozen.
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
Ik zou eerst eens checken met welke algemene voorwaarden hij akkoord gegaan is. Vaak is het bij dit soort dingen dat het maatwerk is wat specifiek voor een bepaalde situatie wordt geproduceerd en dat herroepen niet altijd mogelijk is. Ik zou dus de voorwaarden er eerst eens bij pakken voordat je weer contact opneemt. Hij heeft ongetwijfeld ergens akkoord op gegeven bij zn bestelling.
ellemiekje schreef:
04-12-2019 19:48
Juist ja! Dat vond ik ook wel weer apart.
Er werd aan de telefoon nog aangeboden dat contant betalen ook een optie was. Die optie stond niet op de website, maar als we dat wilden dan konden we dat zeggen en dan zou hij de bestelling voor ons plaatsen buiten de website om. Moesten we wel bezorgkosten (gratis bij website bestelling) én een 'vergoeding' betalen voor het contant voldoen. Huh?!
Waarom uiteindelijk toch voor deze winkel gekozen werd, was de levertijd die aan de telefoon beloofd werd. :proud: :facepalm:
Ik snap niet dat je met zo'n schimmig bedrijf dan toch in zee gaat. Dan ergens anders maar wat meer betalen. Nu zie je dus wat ervan komt: aftroggelpraktijken. Gewoon je geld terugeisen.
Boarn schreef:
06-12-2019 05:53
Ik zou eerst eens checken met welke algemene voorwaarden hij akkoord gegaan is. Vaak is het bij dit soort dingen dat het maatwerk is wat specifiek voor een bepaalde situatie wordt geproduceerd en dat herroepen niet altijd mogelijk is. Ik zou dus de voorwaarden er eerst eens bij pakken voordat je weer contact opneemt. Hij heeft ongetwijfeld ergens akkoord op gegeven bij zn bestelling.
Als ze het al geproduceerd hebben, kunnen ze dus wel het oorspronkelijke product plaatsen. Zíj wijzigen de bestelling in dit geval, niet de klant.
Boarn schreef:
06-12-2019 05:53
Ik zou eerst eens checken met welke algemene voorwaarden hij akkoord gegaan is. Vaak is het bij dit soort dingen dat het maatwerk is wat specifiek voor een bepaalde situatie wordt geproduceerd en dat herroepen niet altijd mogelijk is. Ik zou dus de voorwaarden er eerst eens bij pakken voordat je weer contact opneemt. Hij heeft ongetwijfeld ergens akkoord op gegeven bij zn bestelling.


Wat de algemene voorwaarden ook zijn, dit bedrijf moet zich aan de wet houden, en de wet zegt dat je bij een koop op afstand binnen 14 dagen mag annuleren, zonder opgaaf van redenen. TO's vader kan zich daar gewoon op beroepen.
Alle reacties Link kopieren
Boarn schreef:
06-12-2019 05:53
Ik zou eerst eens checken met welke algemene voorwaarden hij akkoord gegaan is. Vaak is het bij dit soort dingen dat het maatwerk is wat specifiek voor een bepaalde situatie wordt geproduceerd en dat herroepen niet altijd mogelijk is. Ik zou dus de voorwaarden er eerst eens bij pakken voordat je weer contact opneemt. Hij heeft ongetwijfeld ergens akkoord op gegeven bij zn bestelling.
Dat geldt voor als je zelf de koop wil annuleren. Maar in dit geval is het het bedrijf dat zegt: doei, we gaan niet leveren. Natuurlijk moet je dan je geld terug krijgen. Zou een mooie boel zijn als dat afhangt van waar je zelf mee akkoord bent gegaan.
Alle reacties Link kopieren
ellemiekje schreef:
04-12-2019 19:37
Ok, bedankt voor de reacties allemaal! Dan gaan we proberen het geld terug te krijgen.

Het vervelende was ook dat er vooral aangedrongen werd om meteen akkoord te geven, zonder dat er echt duidelijke informatie werd gegeven over die 'betere' veranda. Gelukkig heeft mijn vader om die informatie per mail gevraagd, maar ik vind het niet helemaal lekker zitten dat die beloofde informatie uit is gebleven.
Vandaar ook dat we het maar helemaal gaan annuleren.


Doe dat schriftelijk. Je hebt bij een online aankoop sowieso 14 dagen de tijd, maar als zij je kunnen pakken op een dag te laat zullen ze dat niet nalaten. Dus stuur een mail en bij voorkeur ook nog een aangetekende brief, met handtekening voor ontvangst. Kost een paar euro, maar mocht je later er alsnog een rechtszaak van moeten maken, moet je het kunnen bewijzen.

Simpel houden; Aangezien het bestelde produkt door u niet geleverd kan worden zien wij af van de aankoop en ontvangen graag binnen vijf werkdagen het betaalde bedrag retour.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Boarn schreef:
06-12-2019 05:53
Ik zou eerst eens checken met welke algemene voorwaarden hij akkoord gegaan is. Vaak is het bij dit soort dingen dat het maatwerk is wat specifiek voor een bepaalde situatie wordt geproduceerd en dat herroepen niet altijd mogelijk is. Ik zou dus de voorwaarden er eerst eens bij pakken voordat je weer contact opneemt. Hij heeft ongetwijfeld ergens akkoord op gegeven bij zn bestelling.

Klopt. Maar dat geldt alleen voor maatwerk. De bestelde veranda wordt niet geleverd. Ergo; het gaat hier om standaard maten. Maar er zijn maar weinig maatwerkdingen die per internet verkocht worden, de meeste bedrijven kiezen ervoor om het (redelijk) standaard te houden, zodat het verkoopbaar blijft als een klant het toch niet wil. Want ja, die 14 dagen zichttermijn heb je dan ook nog.
Dus zelfs als ze het wel geleverd hadden, had Pa nog kunnen zeggen; neem maar weer mee, het ziet er niet uit zoals ik wil.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven