Geld & Recht alle pijlers

Gevraagd om documenten op te sturen wegens overlijden vader

05-12-2019 18:14 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,
Ik ben sendil en ben hoofdzakelijk een meelezer.
Vandaag kreeg ik echter een vraag en weet ik niet wat wijsheid is.
Ik hoop dat er hier iemand is die mij wat meer kan vertellen of advies heeft.
Situatie:mijn vader, die in het buitenland woonde( Europees land) en daar getrouwd is, is onlangs overleden.
Ik heb ruim 20 jaar geen contact gehad, mijn broer wel.
Nu krijg ik via mijn broer de vraag om mijn geboorte akte en trouwakte op te sturen naar een notaris in dat land omdat anders de weduwe van mijn vader de erfenis niet kan krijgen, of wat ook kon volgens broer dat er een document wordt opgesteld waarin we afstand doen van de erfenis wanneer de weduwe ook overlijdt. Mijn broer gaat dit doen zonder verdere informatie want hij kent die vrouw en dat is wel goed zo stelt hij. Ik vraag me af waar ze mijn documenten voor nodig hebben als ik verder nergens om vraag. Ik zou de documenten dan moeten mailen wed gezegd, ik voel me daar vooralsnog niet prettig bij. Misschien dat iemand die dit leest weet waarvoor dit is en waar ik die informatie kan teruglezen. Internet heb ik al gezocht maar vind ik lastig om informatie te vinden voor deze situatie.
Alvast bedankt voor het lezen van deze lap tekst en misschien heeft iemand advies.
Het is voor mij trouwens ook niet mogelijk om direct te communiceren met notaris vanwege een taalbarrière.
Groetjes Sendil
Alle reacties Link kopieren
´dat er een document wordt opgesteld waarin we afstand doen van de erfenis wanneer de weduwe ook overlijdt.´

Waarom zou je dit doen?
Alle reacties Link kopieren
Neem eens contact op met de notaris in dat land. Spreekt deze ook geen Engels, Frans of andere westerse taal? Of kan niemand in NL jouw helpen die de taal wel machtig is of de wet kent?

Waarschijnlijk ben je gewoon een wettige erfgenaam. En de notaris moet je dan traceren. Het is aan jou of dat je de erfenis wilt aanvaarden of niet. Maar dan moet de notaris wel zeker weten dat je zijn zoon bent. Dus officiële papieren sturen.

Zo lang jij niet getraceerd bent, en de erfenis verworpen, kan jouw deel niet zo maar naar zijn vrouw of andere erfgenamen gaan. Hoe het zit in het land van je vader, daarvoor moet je toch informatie inwinnen in dat specifieke land.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Anders eens een notaris in NL benaderen, misschien kan die meer vertellen. Of bel de notarislijn.
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik weet niet hoe dat in dat land is gesteld en qua taal denk ik dat het erg lastig is.
Ik heb ook geen gegevens van de desbetreffende notaris want dat zou via mijn broer gaan die gewoon gehoor geeft aan de vraag, hij vindt mij dan ook achterdochtig. Ik wil alleen zelf weten wat voor consequentie het voor mij kan hebben.
En ik gun de weduwe alles hoor maar inderdaad waarom zou ik na haar overlijden afstand doen.
Ik probeer nog even op internet ondertussen info te vinden.
Bedankt voor het meedenken.
Groetjes Sendil
Alle reacties Link kopieren
Notaris lijn, ken ik niet. Ga ik even opzoeken, misschien een goed idee.
Bedankt!
Alle reacties Link kopieren
sendil schreef:
05-12-2019 18:14
Nu krijg ik via mijn broer de vraag om mijn geboorte akte en trouwakte op te sturen naar een notaris in dat land omdat anders de weduwe van mijn vader de erfenis niet kan krijgen, of wat ook kon volgens broer dat er een document wordt opgesteld waarin we afstand doen van de erfenis wanneer de weduwe ook overlijdt.
Ik vind het een raar verhaal. Je geboorteakte opsturen zou bewijs kunnen leveren dat je erfgenaam bent en deelt in de erfenis. Afstand doen van de erfenis wanneer de weduwe overlijdt, zou betekenen dat de erfenis naar haar familieleden gaat? Heel tegenstrijdig dus. Ik zou toch proberen om eventueel via een tolk contact te zoeken met de notaris want het hele verhaal heb je niet gekregen, lijkt mij.
Het lijkt me dat als je vader zou willen dat je geen recht hebt op een deel van de erfenis, hij dat wel geregeld zou hebben (op het kindsdeel na dan).
Ik zou me goed laten adviseren. Ik weet niet om welk Europees land het gaat, maar ik kan me niet voorstellen dat je niet iemand zou kunnen vinden die je een beetje op weg kan helpen met de taal en gebruiken van het land.
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik ga eerst de notaris lijn proberen, net gekeken en er zit een aangesloten kantoor bij mij in de buurt. Dat ga ik als eerste doen. Een volgende mogelijkheid is om toch zelf de notaris te achterhalen en te kijken of ik inderdaad niet met hem kan communiceren.
En ik hou me verder aan mijn motto...bij twijfel niet doen. Ik wil eerst zelf overtuigd zijn dat het mij niet schaadt als ik documenten zou opsturen.
Bedankt hoor!!
Sendil
Alle reacties Link kopieren
Oeps...schaad :"-(
schaadt was goed ;)
Succes!
Alle reacties Link kopieren
sendil schreef:
05-12-2019 18:47
Oeps...schaad :"-(
Je had het wel goed hoor :-)
Het schaadt, met dt.
Met je gezicht naar de zon, valt de schaduw altijd achter je
Alle reacties Link kopieren
Hoe langer ik keek hoe meer ik twijfelde...vind het nu een heel gek woord 😁😋
Alle reacties Link kopieren
De notaris (in alle Westerse landen iig) moet eerst vaststellen wie de mogelijke erfgenamen zijn voordat er ook maar iets met de erfenis gedaan mag worden. Dus daar is jouw geboorteakte voor nodig, om vast te stellen wie je bent en wat je relatie tot de erflater (je vader dus in dit geval) is. Niks geks aan.

Dat eventuele verwerpen van de erfenis is een heel ander verhaal. Daar zou ik me goed over laten voorlichten door een notaris hier in NL.
The owls are not what they seem
In België (en ik geloof Nederland ook?) is het zo dat het verwerpen van de erfenis wordt aangeraden wanneer er flinke schulden zijn gemaakt door de overledene zodat deze niet op de erfgenaam verhaald kan worden. Let wel dat als je kinderen hebt, deze ook de erfenis moeten verwerpen in dit geval omdat anders de schuld gewoon wordt doorgeschoven, ongeacht de leeftijd. Bron: ik heb hier vorig jaar bij de notaris voor gezeten met de hele familie.

Mocht er echter geen sprake zijn van schulden dan is het niet nodig om een erfenis te verwerpen (het is dan in jouw nadeel eigenlijk om het te verwerpen). Het lijkt er dan op dat er iemand over jouw rug hier beter van wil worden. Ik vind het een erg vaag verhaal, zeker omdat je meteen beticht wordt van achterdocht terwijl je gewoon wil weten waarvoor je tekent / documenten opstuurt ;-).

Dus, ga advies inwinnen bij een echte notaris en achterhaal ook de financiële situatie van jouw vader en (stief)moeder. Over welk land hebben we het? Want dat kan ook uitmaken denk ik.
Hoe zeker ben je van de eerlijkheid van je broer?
Zou hij het vertellen als je vader alleen een berg schulden nalaat?


Wat zijn ze ginder overigens met jouw papieren als die in 't Nederlands opgesteld zijn? Moeten die dan eerst nog vertaald worden door een (beëdigd) tolk en wie betaalt dat?


Na 20 jaar zou ik toch ook voorzichtig zijn en eerst meer duidelijkheid willen.
sendil schreef:
05-12-2019 18:36
Hallo allemaal,

Ik weet niet hoe dat in dat land is gesteld en qua taal denk ik dat het erg lastig is.
Ik heb ook geen gegevens van de desbetreffende notaris want dat zou via mijn broer gaan die gewoon gehoor geeft aan de vraag, hij vindt mij dan ook achterdochtig. Ik wil alleen zelf weten wat voor consequentie het voor mij kan hebben.
En ik gun de weduwe alles hoor maar inderdaad waarom zou ik na haar overlijden afstand doen.
Ik probeer nog even op internet ondertussen info te vinden.
Bedankt voor het meedenken.
Groetjes Sendil

Ik vind jouw broer dan weer naief. Ik zou in ieder geval nooit zomaar officiele documenten doorsturen naar iemand die niet eens zelf contact met mij heeft opgenomen, of dit via via laten doen. Naast alle gegeven tips hier zou ik tegen broer zeggen dat die notaris en/of de weduwe maar direct met jou contact moeten opnemen als ze iets van jou willen. Lijkt me voor alle partijen een stuk duidelijker communiceren dan dat via via gedoe.
Ik zou op dit moment helemaal niks doen. Zij hebben iets van je nodig, dan mogen ze er ook wel wat moeite voor doen qua vertalingen ed.
Alle reacties Link kopieren
Wellicht dat je contact kan opnemen met de nederlandse ambassade in dat land.
Die helpt ook onderdanen daar dus die zal vast wel adresjes hebben van advocaten etc die goed engels kunnen en jouw kunnen adviseren hierin.
Vraag of je rechtstreeks in contact mag komen met degene die de erfenis afhandelt.

Dan kun je altijd nog kijken of je afstand wil doen. Wie weet wat je vader voor je in zijn testament had staan. Overigens kunnen er natuurlijk ook schulden zijn, dus ook goed nadenken of je (beneficiair) wil accepteren.
Alle reacties Link kopieren
Er moet nu waarschijnlijk iets geregeld worden dat de weduwe nu het vruchtgebruik van de erfenis krijgt (in plaats van de erfenis nu opeisen door jou en je broer)
Goed nazoeken dus; tolk inschakelen.
Alle reacties Link kopieren
Als je al 20 jaar geen contact hebt gehad, kan het zijn dat jouw broer hun jouw huidige adres gegeven heeft. Maar, of de vrouw van je vader (notaris) jouw adres al eerder wisten of nu van je broer gekregen hebben:

ik zou (zoals Violet hierboven schrijft) vooral niet 'via je broer' de zaak afhandelen.
Dus ik zou om te beginnen vragen of men rechtstreeks met jou zaken doet, alle officiële stukken stuurt naar jouw huisadres sturen, etc.

Dan blijft het allemaal wat onafhankelijker.
En het maakt het makkelijker voor jou om, als je dat wil, een andere keuze te maken dan je broer doet (m.b.t. de -latere- erfenis van de vrouw van je vader).
Alle reacties Link kopieren
daddy_gijs schreef:
05-12-2019 21:01
Er moet nu waarschijnlijk iets geregeld worden dat de weduwe nu het vruchtgebruik van de erfenis krijgt (in plaats van de erfenis nu opeisen door jou en je broer)
Goed nazoeken dus; tolk inschakelen.
Lijkt me ook.

Vraag de gegevens van de notaris aan je broer en regel hulp voor jezelf hierin mbt taalbarrière
Alle reacties Link kopieren
Ik zou even helemaal niets doen..die notaris vindt jou vanzelf wel en gaat dan neem ik aan een brief sturen waarin hij om zaken vraagt. Als je die hebt kun je hier altijd nog advies inwinnen bij een notaris.
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven