Geld & Recht alle pijlers

Ouders en kijk op financiën van mij en mijn zus (beide vol

10-12-2019 01:20 67 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi
Ik leg hier even een probleem mee waar ik al jaren mee zit inmiddels.
Ik was altijd een hardwerkende, streberige student. Met hard werken van mavo opgeklommen naar universiteit doorgestroomd en nu een baan passend bij mijn opleiding. Paar jaar geleden een vervelende scheiding gehad. Koophuis met veel restschuld >50K dus ik woon nu in een kleine rijtjes woning met een relatief hoge hypotheek (want restschuld meegefinancierd). Geen punt. Kan ik betalen maar is geen vetpot. Werk meer dan fulltime om dat te kunnen betalen, maar ik kan prima rondkomen en geniet van het leven.

Ik heb een zus bij wie het allemaal niet zo makkelijk ging. Moeilijk leren, veel verkeerde keuzes gemaakt. Door onze ouders altijd beschermd want het kwam haar niet aanwaaien en mij volgens hen, wel (ook ik heb er heel hard voor moeten werken). Gelukkig is ook zij hartstikke goed terecht gekomen. Leuke baan, leuke man (ook met een prima baan) en een prachtig huis. Lagere lasten( goede tijd gekocht, lage prijs en lage rente) en zonder restschuld. Zij hebben 1 kind (Ik 2). Per maand komt er bij hen een stuk meer binnen dan bij mij (zij zijn vrij open over wat ze verdienen) maar ik gun ze dat van harte !

Maar...mijn ouders zien het anders. In hun ogen ben ik degene met het topsalaris (Ik verdien ook meer dan zus en zwager apart, maar samen hebben ze meer. En ik betaal alle lasten als auto, huis etc alleen en zij samen) dus mijn ouders roepen voortdurend hoeveel geld ik wel niet zal verdienen.....heb ze al vaker uitgelegd dat meer dan 2/3 Van mijn inkomen opgaat aan vaste lasten maar dat maakt geen verschil.
Ouders maken hier veel opmerkingen over en we hebben een paar keer een gezamenlijke cadeau gegeven en dan geven ze bij mij aan dat ik meer zou moeten bijdragen gezien mijn inkomen, ik voel mij hier vervelend over en in de verdediging gedwongen.
ikdoeookmaarwat wijzigde dit bericht op 10-12-2019 17:47
Reden: herkenbaarheid
40.83% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Niet. Laat ze kletsen. Of je praat met ze mee: ja, ik heb bakken met geld, zal ik die tesla dit jaar kopen of volgend jaar?
En waarom bemoeien ze zich met kado's die jij en je zus aan hun geven? Onze zoon en dochter zoeken dat maar lekker samen uit, en ja, het ene stel heeft 2x zoveel als het andere stel.
Trouwens, vervelend dat ze het altijd over geld hebben, net of je dan meer waard bent of zo.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Eens met Madeliefje. Laat ze lekker denken/ kletsen, je komt mooi rond en bent hopelijk gelukkig.
Prrrr, mauw miawwwww.
Alle reacties Link kopieren
Thx allebei. Het zit in mij hoor...Het raakt mij
Ik ben gelukkig met mijn inkomen. Kan mijn rekeningen betalen en kom prima rond (voel mij wel eens schuldig tov mijn kids omdat ik zoveel werk maar dat terzijde).
Maar altijd dat gevoel krijgen dat ik het zoveel beter heb als zus....wat echt niet waar is.

Hier stond iets over een gezamenlijk cadeau voor kerst, maar dat ga ik in de toekomst dus niet meer doen (dank voor de tips) daarmee ging ik mijn boekje ver te buiten
ikdoeookmaarwat wijzigde dit bericht op 10-12-2019 17:49
Reden: herkenbaarheid
40.21% gewijzigd
Sowieso ben ik al jaren geleden gestopt met het samen kopen van cadeaus met mijn broers en zus. Iedereen had een andere kijk op hoeveel we uitgaven en er ontstond alleen maar gedoe. Mijn broer is een krent, mijn zus koopt graag dingen die ze zelf wil ipv de ontvanger en mijn andere broer betaalt uiteindelijk alleen na lang leuren. En ik mocht het altijd regelen. Doei. Ik ben eruit gestapt. Ieder voor zich.

Bovendien ben ik als alleenstaande altijd al de pineut, omdat je aan al die partners ook allerlei cadeaus moet geven, terwijl zij als stel maar 1x wat terug hoeven te geven. Regel je eigen cadeaus. Echt.

Verder, misschien heel raar, maar mijn ouders weten helemaal niet wat ik verdien. Of hoeveel mijn huur/hypotheek is. Of ik nog studieschuld heb en hoe hoog. Echt geen benul van getallen. Ik heb dat nooit verteld en ze vragen er niet in detail naar.

Maar mochten ze er nog een keer op terugkomen dat je iets ergens niet aan uit hebt gegeven, dan zou ik echt heel duidelijk aangeven dat je niet van dit commentaar gediend bent en dat je zo je eigen redenen hebt om iets wel of niet te kopen. Als ze dat niet snappen, dan jammer dan. En dat je het voortaan niet meer met ze over geld wil hebben, omdat je woorden blijkbaar niet aankomen. En het zijn hun zaken niet.
anoniem_363018 wijzigde dit bericht op 10-12-2019 10:45
15.86% gewijzigd
Wat irritant zeg.

Wat raar dat ze dat niet kunnen of willen? snappen. Lijkt me niet bepaald hogere wiskunde.

Ik zou stoppen met gezamelijke cadeaus's als dat altijd zo'n gezeik oplevert. Gewoon ieder voor zich.

Je zus houdt zich wijselijk stil omdat zielig doen wat oplevert voor haar.

Je zou op zijn jip en jannekes het kunnen uitleggen, met stapeltjes geld, maar het lijkt er eerder op dat ze het niet willen snappen. Stop dan maar om er energie in te steken en houd de eer aan jezelf.
Oh dit zou mij echt heel kwaad maken. Het voelt sowieso oneerlijk maar daarnaast mogen zij ook niet bepalen voor jullie hoe veel je uitgeeft.

Je kunt ook gewoon een keer zeggen van nou als het altijd zo'n gedoe is dan stoppen we toch helemaal met cadeaus?
Waarom weten jouw ouders zo precies wat jullie verdienen en hoeveel eenieder bijdraagt aan gezamenlijke cadeaus?
Vreemd dat jullie dat blijkbaar met hen delen, zeker als er zoveel commentaar op komt. Ze behandelen jullie niet als twee volwassenen.

Je schrijft dat je jouw zus alles gunt wat ze heeft. Toch klink je wrokkig en alsof je je tekort gedaan voelt door je ouders in vergelijking met haar. Kijk eens naar wat jij zelf kan doen om van die gevoelens af te komen.
Je verwachtingen van je ouders bijv. Minder met hen delen over geldzaken. Wat zou voor jou werken?
ikdoeookmaarwat schreef:
10-12-2019 01:20
dus ik woon nu in een kleine rijtjes woning met een relatief hoge hypotheek (want restschuld meegefinancierd). Geen punt. Kan ik betalen maar is geen vetpot.

Maar...mijn ouders zien het anders. In hun ogen ben ik degene met het topsalaris (Ik verdien ook meer dan zus en zwager apart, maar samen hebben ze meer. En ik betaal alle lasten als auto, huis etc alleen en zij samen) dus mijn ouders roepen voortdurend hoeveel geld ik wel niet heb.....heb ze al vaker uitgelegd dat meer dan 2/3 Van mijn inkomen opgaat aan vaste lasten maar dat komt er niet in bij hen.
Het is ook maar net hoe je het stelt he, in een ander topic schrijf je:
Ik heb een lat-relatie. Ik weet niet of we ooit gaan samenwonen. Maar onze situaties verschillen nogal.
Mijn inkomen is 2x zo hoog als dat van hem. Daarnaast heb ik altijd heel "verstandig geleefd"waardoor ik geen schulden heb, een leuke, vrij nieuwe auto en een leuke huis met dito inrichting en niet te vergeten een prachtig pensioen later


Klinkt alsof je ouders ergens wel gelijk hebben; kennelijk heb je een behoorlijk hoog salaris. Twee keer zo hoog als je vriend, anderhalf keer wat je zus en zwager samen verdienen. En kennelijk ook de bezitter van genoeg mooie spullen en een zekere toekomst.\
En door persoonlijke beslissingen kennelijk ook hoge vaste lasten. Maar ja, dat doet niets af aan dat hoge salaris, ergens hebben je ouders dus wel een beetje gelijk.

Beetje vreemd dat ze zich zo met jullie financiën bemoeien maar als ik je topics lees lijkt er ook erg veel over geld te gaan. Ben je misschien iets te erg op de financiën zonder dat door te hebben, en willen ze voor je zus opkomen om het gezellig te houden? Oftewel, ik durf het bijna niet te zeggen want ben bang dat je het verkeerd opvat, maar ben je misschien zonder het door te hebben een tikje gierig? En bieden je ouders daarom tegenwicht?
Het zit in jou. Jij bent bezig met financiën en vooral met vergelijken. Lees de OP nog maar eens door. Jij vindt dat belangrijk. Hoeveel je verdient, hoeveel je uitgeeft voor een kado en wat alles kost. Terwijl het niet over geld, maar over keuzes gaat. Al verdient je zus een miljoen, als zij dat niet wil uitgeven aan een kado of oppas is dat haar goed recht.

Stop met jezelf te vergelijken met anderen en stop met praten over geld. Als jij daarin verandert, zullen de gesprekken met je ouders ook veranderen. Niet omdat je ouders er nooit meer over praten, maar omdat jij je er niet meer aan ergert. Ouders zien hun kinderen graag gelukkig. Je schrijft dat je tevreden bent, maar dat is in je OP niet terug te vinden. Ga praten over hoe tevreden je bent en je zal zien dat de gesprekken anders worden.
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
10-12-2019 05:42
....
Klinkt alsof je ouders ergens wel gelijk hebben; kennelijk heb je een behoorlijk hoog salaris. Twee keer zo hoog als je vriend, anderhalf keer wat je zus en zwager samen verdienen. ...
Zus en zwager verdien samen 1.5 keer wat to verdient. Daar Komt dus meer geld binnen.

OT: Ik zou proberen gesprekken pover geld te vermijden
Als je ouders niet weten wie er hoeveel verdient kunnen ze niet vergelijken.

Mijn schoonouders kletsen alles door dat wij in vertrouwen vertellen dus zijn we heel selectief geworden in wat er verteld wordt. Inkomen/uitgaven, gezondheid, toekomstplannen etc. Wij zijn de baas over deze informatie en blijven dat. Werkt bij ons heel goed.

Het lastige is alleen dat ze al weten wat jij verdient en dat je dat niet kunt terugdraaien.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 10-12-2019 07:05
0.12% gewijzigd
ikdoeookmaarwat schreef:
10-12-2019 01:44
Thx allebei. Het zit in mij hoor...Het raakt mij
Ik ben gelukkig met mijn inkomen. Kan mijn rekeningen betalen en kom prima rond (voel mij wel eens schuldig tov mijn kids omdat ik zoveel werk maar dat terzijde).
Maar altijd dat gevoel krijgen dat ik het zoveel beter heb als zus....wat echt niet waar is.
Binnenkort kerst. Speelt hetzelfde. Zij korten op budget want ze hebben zgn geen geld.
Ik doe dat niet. Mijn ouders passen wekelijks 1 middag voor nop op....dan mag dat kerstcadeau van mij wat duurder zijn.....
Bij zus passen ze 3x zoveel op (want opvang kost geld)....maar krijgen er niks voor.
Ik stelde zus één cadeau voor waarvan ik weet dat ouders het leuk vinden. Zus vond het 50/50 te duur. Heb toen gezegd dat ik het een koopje vond voor alle gratis oppas . Ze gaf mij gelijk en deed mee. Maar weet nu al dat ik daar een opmerking over ga krijgen van mijn ouders.....
Waarom weten die mensen wie wat betaalt qua kado?
Tja, dit ga je niet winnen. Iedereen maakt z’n eigen financiële keuzes en ervaart z’n eigen rijkdom of juist armoede. Het is maar net hoe je er mee omgaat.

Ter illustratie. Een kennis van mij kan af en toe ook erg op haar geld zitten. Gaan we lekker uit eten, bestelt ze bijna niets ‘want dat komt nu financieel niet lekker uit’. Om vervolgens een maand later met het gezin uitgebreid op ski-vakantie te gaan. Zij maakt er dus een gewoonte van om bewust veel te sparen voor dure reizen en dat ook echt mee te nemen als ‘vaste lasten’. Tezamen met haar openlijk zuinige houding lijkt het dan net op ze altijd op een houtje moet bijten. Ik zou zo niet willen leven. Wij gaan gewoon van onze lopende rekening, relatief goedkoop, op vakantie en hoeven in de andere maanden ook nooit op ons geld te letten.

Voor de buitenwacht lijken wij wellicht rijker omdat bij ons altijd alles kan. In werkelijkheid komt er bij die kennis meer binnen, maar dat staat allemaal op de bank in spaarpotjes voor vakantie, pensioen, etc.
Alle reacties Link kopieren
waarom zo bang voor ruzie met je ouders, waarom zou je niet even heel duidelijk zijn want nu stuurt het aan op een kutkerst

het is sowieso echt niet tof om het steeds over geld te hebben, en dan dat vergelijken is ook ongezond
dat is toch voor niemand leuk... het moet maar eens afgelopen zijn

je ouders doen raar en dat mag je best zeggen
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn best open over van alles in onze familie, maar mijn ouders en zus weten echt niet wat ons salaris is. En andersom weet ik dat ook niet van mijn zus en zwager. Ik kan wel inschatten dat mijn salaris minder is als dat van mijn zus, omdat ik 20 uur werk en zij 32. En dat het salaris van mijn zwager minder dan dat van mijn man is omdat hij in de bouw werkt en mijn Man een leidinggevende functie heeft. Maar dat is een schatting, misschien zit ik er wel helemaal naast.
Ik vind het ook heel vreemd dat je ouders zich bemoeien met wie wat betaald aan cadeaus. Misschien moeten jullie eens wat minder over geld proberen te praten.
Ik zou het nog één keer proberen uit te leggen en er dan gewoon niet meer over hebben. Geldzaken zijn privé, zeker als ander mensen er zoveel over kletsen.
Alle reacties Link kopieren
ikdoeookmaarwat schreef:
10-12-2019 01:44
Thx allebei. Het zit in mij hoor...Het raakt mij
Ik ben gelukkig met mijn inkomen. Kan mijn rekeningen betalen en kom prima rond (voel mij wel eens schuldig tov mijn kids omdat ik zoveel werk maar dat terzijde).
Maar altijd dat gevoel krijgen dat ik het zoveel beter heb als zus....wat echt niet waar is.
Binnenkort kerst. Speelt hetzelfde. Zij korten op budget want ze hebben zgn geen geld.
Ik doe dat niet. Mijn ouders passen wekelijks 1 middag voor nop op....dan mag dat kerstcadeau van mij wat duurder zijn.....
Bij zus passen ze 3x zoveel op (want opvang kost geld)....maar krijgen er niks voor.
Ik stelde zus één cadeau voor waarvan ik weet dat ouders het leuk vinden. Zus vond het 50/50 te duur. Heb toen gezegd dat ik het een koopje vond voor alle gratis oppas . Ze gaf mij gelijk en deed mee. Maar weet nu al dat ik daar een opmerking over ga krijgen van mijn ouders.....
Waardering voor het oppassen druk jij uit in geld. Verwachten je ouders een ‘duur’ cadeau? Hebben jouw ouders je dat zo aangeleerd? Spreken ze hun waardering voor jou ook uit in geld, door te benadrukken hoeveel je verdient?

Ik denk dat je ouders ergens een punt kunnen hebben omdat jij je zus meer laat uitgeven dan ze eigenlijk van plan was. Je zus wilde ‘korten op het budget’, maar jij niet. Nu heeft je zus dus toegegeven terwijl ook jij niet in háár portemonnee kan kijken. En hoezo ‘korten’ op het ‘budget’, stel jíj dat vast dan?

Voorts eens met de anderen: financiële informatie niet meer vertellen en cadeaus apart.
Alle reacties Link kopieren
Is het soms zo dat jullie ouders steeds al een duur cadeau uitkiezen dat ze van jullie willen hebben en dan in feite bepalen wie hoeveel eraan uitgeeft? En je zus dan klaagt dat het te duur was voor 50/50?

Op een andere manier zou ik niet weten hoe ze daar steeds achterkwamen.
Dit zou mij ook enorm storen! Maar ik denk niet dat je ze dit nog aan hun verstand gepeuterd gaat krijgen, als het tot nu toe niet gelukt is.

Heeft je zus het wel zo goed als jij denkt? Kan je eens met haar praten over hoe het voelt, hoe je ouders zich uitlaten over jouw/jullie financien?
Alle reacties Link kopieren
In principe doe jij hetzelfde bij zus als je ouders bij jou. Hoezo denk jij zo goed te weten hoeveel zij vrij te besteden heeft? Salaris zegt, zoals je zelf ook weet, zeker niet alles.
Als zij een deel van haar salaris als vrij te besteden en te sparen heeft en het (door jou uitgekozen cadeau) slokt daar een groot deel van op dan snap ik waarom ze dat vervelend vind (of erover "zeurt").
Niet om het gedrag van je ouders goed te praten, maar ik zou eerst eens naar mezelf kijken.
Zoals verwacht loopt alles anders
Alle reacties Link kopieren
ikdoeookmaarwat schreef:
10-12-2019 01:44
Thx allebei. Het zit in mij hoor...Het raakt mij
Ik ben gelukkig met mijn inkomen. Kan mijn rekeningen betalen en kom prima rond (voel mij wel eens schuldig tov mijn kids omdat ik zoveel werk maar dat terzijde).
Maar altijd dat gevoel krijgen dat ik het zoveel beter heb als zus....wat echt niet waar is.
Binnenkort kerst. Speelt hetzelfde. Zij korten op budget want ze hebben zgn geen geld.
Ik doe dat niet. Mijn ouders passen wekelijks 1 middag voor nop op....dan mag dat kerstcadeau van mij wat duurder zijn.....
Bij zus passen ze 3x zoveel op (want opvang kost geld)....maar krijgen er niks voor.
Ik stelde zus één cadeau voor waarvan ik weet dat ouders het leuk vinden. Zus vond het 50/50 te duur. Heb toen gezegd dat ik het een koopje vond voor alle gratis oppas . Ze gaf mij gelijk en deed mee. Maar weet nu al dat ik daar een opmerking over ga krijgen van mijn ouders.....
Je zit dus te pushen voor een duur cadeau en zegt vervolgens dat het een koopje is. Geen wonder dat iedereen denkt dat jij bakken met geld hebt en dat het je aan komt waaien.
Alle reacties Link kopieren
Hoe komt het dat jij denkt te weten wat er bij jouw zus binnenkomt en weer uit wordt gegeven?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Jouw zus geeft aan het dure gezamenlijke cadeau wat jij je ouders wil geven niet kan betalen.

Maar jij drukt het toch door. Blijkbaar ben jij nogal dominant en kan ze niet tegen je op.

Vervolgens klaagt ze bij haar ouders dat jij zo dominant bent en haar dwingt een cadeau te kopen wat ze niet kan betalen.

Niet zo vreemd dus dat je ouders jou er op aanspreken dat je dan maar meer dan de helft moet betalen als je jouw zus dwingt om mee te gaan in wat jij wil.

Ook niet zo vreemd dat zij denken dat jij het financieel heel goed hebt als jij dure cadeaus wil kopen. Hoe moeten zij weten dat deze cadeaus eigenlijk boven jouw budget zijn.

Oplossing van je probleem is zo simpel. Stop met cadeaus te kopen die je eigenlijk niet kan betalen.

Zou maar zo kunnen dat je ouders liever geen cadeau krijgen dan dit gezeik elke keer.
Alle reacties Link kopieren
Jullie doen allemaal hetzelfde; denken en invullen voor een ander en te veel over geld praten.

Als jij zegt dat het wel kan, zo’n duur cadeau en je zus zegt van niet, waarom luister je dan niet? Waarom vul jij dan in dat ze het wel moet kunnen en willen omdat oma drie dagen op de kinderen past en ze lagere lasten heeft?

Inderdaad, omdat je hetzelfde doet als je ouders. Hoe je dat stopt? Begin met jezelf. Vraag eens naar hoe het met je zus en ouders gaat. Als het over geld gaat zeg dan iets als ‘geld is maar bijzaak, en ik word er nooit zo blij van om het erover te hebben’. En verander het onderwerp. En cadeaus samen; niet meer doen. Levert te veel gedoe op.

Zoek zelf iets om je gedachten te verzetten. Als je financien op orde zijn, hoef je echt niet heel de tijd bezig te zijn met wat iedereen verdient en hoeveel dat is tov jou.
Alle reacties Link kopieren
Ze denken waarschijnlijk dat je doet alsof omdat je zuinig/gierig bent. Omdat ze dat zelf ook zijn en niet op andere gedachten komen.

Ik zou niemand inlichten over mijn financiën; je bent volwassen en niemand verantwoording schuldig over je financiën. Je kan precies dát geven wat je kan en wil missen, zonder toelichting. Al zou het maar één stuiver zijn.

Als jij weinig loslaat over jezelf gaan ze op den duur vanzelf verklaringen zoeken. Vaak zijn dat verklaringen waarbij zijzelf goed uit de verf komen en een ander niet.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven