Geld & Recht alle pijlers

skikleding betalen

06-01-2020 13:30 158 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gewoon een vraag wat jullie ervan vinden: Ex wil met kind op wintersport. Zelf ga ik niet. Vader vindt dat ik de skikleding voor het kind van de alimentatie moet betalen. Eigenlijk vind ik dat een beetje raar, zeker omdat wij niet gaan. Hoe zien jullie dat?
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
Eurus schreef:
06-01-2020 14:14
No shit Sherlock. Doet er niet toe, jij zet een beeld neer of TO een bijstandsmoeder is die drie hoog achter in de ghetto woont.
Dit.
Dit heeft niks te maken met het niet kunnen veroorloven van of het zonde vinden, maar moeilijk doen , omdat het TO waarschijnlijk ooit ook moeilijk is gemaakt.
Rejoy schreef:
06-01-2020 13:43
Alimentatie is er niet voor om ervoor te zorgen dat de móeder kleding en dergelijke kan kopen voor de uitjes die zíj onderneemt, maar dat het kind alles heeft wat het nodig heeft. Nu heeft het kind skikleding nodig. Vader betaalt voor het onderhoud van het kind, dit hoort daar bij.
Meestal krijgt de alimentatiebetalende ouder zorgkorting op het bedrag dat hij moet betalen, bijvoorbeeld 15, 20 of 30 %. Die skikleding (en andere vakantiekosten bij pappa) vallen dáár onder.
Vader kan niet beslissen waar moeder de kinderalimentatie die maand aan uit moet geven, dat zou idioot zijn.

Ik ken wel zo'n vader hoor - die komt dan terug met 2 laaiend enthousiaste kinderen die een tablet van hun vader hebben gekregen!!! En vervolgens betaalt hij 2 maanden geen kinderalimentatie omdat hij die tablets heeft voorgeschoten. Dat de moeder andere keuzes MOET maken om rond te komen, vindt hij niet zijn probleem.
-jolijn- schreef:
06-01-2020 14:17
Meestal krijgt de alimentatiebetalende ouder zorgkorting op het bedrag dat hij moet betalen, bijvoorbeeld 15, 20 of 30 %. Die skikleding (en andere vakantiekosten bij pappa) vallen dáár onder.
Vader kan niet beslissen waar moeder de kinderalimentatie die maand aan uit moet geven, dat zou idioot zijn.

Ik ken wel zo'n vader hoor - die komt dan terug met 2 laaiend enthousiaste kinderen die een tablet van hun vader hebben gekregen!!! En vervolgens betaalt hij 2 maanden geen kinderalimentatie omdat hij die tablets heeft voorgeschoten. Dat de moeder andere keuzes MOET maken om rond te komen, vindt hij niet zijn probleem.
Dit.
Wat staat er in je ouderschapsplan?

Bij ons is de alimentatie exclusief hobby's, grote eenmalige kosten als een goede nieuwe winterjas, of bijvoorbeeld de internationale uitwisselingen van kind. Die kosten delen we door twee.

Bij anderen is de alimentatie echt all in. Dan moet je wel de skikleding verzorgen vind ik.
felice71 schreef:
06-01-2020 13:30
Gewoon een vraag wat jullie ervan vinden: Ex wil met kind op wintersport. Zelf ga ik niet. Vader vindt dat ik de skikleding voor het kind van de alimentatie moet betalen. Eigenlijk vind ik dat een beetje raar, zeker omdat wij niet gaan. Hoe zien jullie dat?
Dat hangt helemaal af van de afspraken.

Hoe doe je dat met overige kleding?
TO, je kunt uitrekenen wat je normaal gesproken in die betreffende maand aan je kind uitgeeft. Wat je dan overhoudt van de alimentatie stort je terug, zodat hij zelf op pad kan voor die skikleding.
Alle reacties Link kopieren
Lijkt me niet dat jij hoeft te betalen voor al zijn wilde hobby's/vakantieplannen.
Maar ik zou wel kijken wat je wel zou kunnen doen vanuit de alimentatie. Jas heeft hij toch nodig, net als dikke truien. t-shirt/thermoshirt eronder is ook prima, heeft ie zoiets niet al?
Dan zou ik dat aangeven en zeggen dat overige kosten zoals skibroek voor rekening van de vader zijn, aangezien het zijn hobby/vakantie is.

anders kan ie ook wel eisen dat je skies en skischoenen voor je kind aanschaft en skiles gaat betalen. Vind het uit principe al raar dat hij verwacht dat jij dit wel even betaalt, maar waarschijnlijk vindt hij dat ie veel te veel moet betalen.
Ik zie veel reacties gedacht vanuit zijn feestje. Maar je kan ook denken wat leuk voor de kinderen.

En om die reden daaraan meebetalen.
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
06-01-2020 14:28
Ik zie veel reacties gedacht vanuit zijn feestje. Maar je kan ook denken wat leuk voor de kinderen.

En om die reden daaraan meebetalen.
Precies. Fijn dat de verhoudingen tussen vader en dochter weer wat beter zijn.
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
Als hij meer dan een ton per jaar verdient, dan zal de alimentatie ook niet weinig zijn.
Het lijkt mij helemaal niet zo relevant dat je zelf niet gaat: het gaat hier om je kind en de alimentatie is voor je kind.
Omwille van je kind zou ik een strijd omzeilen en gewoon goedkoop of tweedehands een skipak aanschaffen.
Eurus schreef:
06-01-2020 14:28
Precies. Fijn dat de verhoudingen tussen vader en dochter weer wat beter zijn.
Vaak is het toch lastig om eigen onvrede niet de boventoon te laten voeren .
Zodra er gescheiden wordt is het regelmatig ineens “ jouw zorg” i.p.v. “ onze zorg”
Alle reacties Link kopieren
diedietje schreef:
06-01-2020 14:21
Lijkt me niet dat jij hoeft te betalen voor al zijn wilde hobby's/vakantieplannen.
Maar ik zou wel kijken wat je wel zou kunnen doen vanuit de alimentatie. Jas heeft hij toch nodig, net als dikke truien. t-shirt/thermoshirt eronder is ook prima, heeft ie zoiets niet al?
Dan zou ik dat aangeven en zeggen dat overige kosten zoals skibroek voor rekening van de vader zijn, aangezien het zijn hobby/vakantie is.

anders kan ie ook wel eisen dat je skies en skischoenen voor je kind aanschaft en skiles gaat betalen. Vind het uit principe al raar dat hij verwacht dat jij dit wel even betaalt, maar waarschijnlijk vindt hij dat ie veel te veel moet betalen.
Ik vind dit ook gek. Ik heb geen verstand van alimentatie maar ik begrijp dat daar alles van betaald moet worden wat het kind aangaat? Dan zou ex dus ook hele dure vakanties kunnen verhalen op TO want het gaat over iets wat geld kost en voor het kind is. Waar ligt dan precies de grens? Waarom wel verplicht die skikleding moeten kopen maar niet het vliegticket of de skiles? Dat is toch hetzelfde principe?
Alle reacties Link kopieren
Volgens het ouderschapsplan is de ouder waar het kind op dat moment is verantwoordelijk voor de kosten.

Het gaat mij niet om die paar tientjes, ik wil dat ze fijne skikleding heeft.
Maar wetende dat hij reiskostenvergoeding eiste voor halen/brengen met zijn leaseauto, de opvangkosten daar op mij wilde verhalen, na 5 dagen zonder werk gelijk de alimentatie wilde korten, maakt dat ik toch wat voorzichtiger ben geworden in zo maar ok en amen zeggen.
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
felice71 schreef:
06-01-2020 14:33
Volgens het ouderschapsplan is de ouder waar het kind op dat moment is verantwoordelijk voor de kosten.

Het gaat mij niet om die paar tientjes, ik wil dat ze fijne skikleding heeft.
Maar wetende dat hij reiskostenvergoeding eiste voor halen/brengen met zijn leaseauto, de opvangkosten daar op mij wilde verhalen, na 5 dagen zonder werk gelijk de alimentatie wilde korten, maakt dat ik toch wat voorzichtiger ben geworden in zo maar ok en amen zeggen.
Oké dan doe je het niet en ga je daarover ruziën met je ex. Je kunt dingen duidelijk niet loslaten en naar het moment kijken .
anoniem_392700 wijzigde dit bericht op 06-01-2020 14:39
5.40% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het nogal kinderachtig van je ex, dat wel, maar als je zoveel alimentatie ontvangt zou ik gewoon zonder zeuren die skikleding betalen. Koop het een beetje op de groei en dan kan ze het volgend jaar ook nog aan. Ik zou het allang hartstikke leuk voor dochter vinden dat ze mee op wintersport mag, dan zou ik als ik jou was echt niet moeilijk doen over die paar centen voor wat kleding.
Alle reacties Link kopieren
Beaudelaire schreef:
06-01-2020 14:32
Ik vind dit ook gek. Ik heb geen verstand van alimentatie maar ik begrijp dat daar alles van betaald moet worden wat het kind aangaat? Dan zou ex dus ook hele dure vakanties kunnen verhalen op TO want het gaat over iets wat geld kost en voor het kind is. Waar ligt dan precies de grens? Waarom wel verplicht die skikleding moeten kopen maar niet het vliegticket of de skiles? Dat is toch hetzelfde principe?
Vakantie is geen onderhoud. Volgens diverse sites over alimentatie is het zo ongeveer:

Als jullie eenmaal een alimentatiebedrag hebben afgesproken of als de hoogte van de alimentatie is vastgesteld door de rechter, dan vallen in principe alle kosten van de kinderen hieronder. Dus eten, drinken, kleding, kosten voor kinderopvang, zwemles, clubjes enz. Normaal gesproken hoeft er dus los van de kinderalimentatie verder geen bijdrage meer gedaan te worden. Natuurlijk kunnen jullie onderling afspreken om hier van af te wijken. Zo worden er vaak in een convenant nog aparte afspraken gemaakt over schoolkosten. Worden hier geen aparte afspraken over gemaakt, dan vallen ook deze kosten onder de alimentatie en zal de verzorgende ouders deze kosten moeten betalen.
Honey, you should see me in a crown
felice71 schreef:
06-01-2020 14:33
Volgens het ouderschapsplan is de ouder waar het kind op dat moment is verantwoordelijk voor de kosten.

Het gaat mij niet om die paar tientjes, ik wil dat ze fijne skikleding heeft.
Maar wetende dat hij reiskostenvergoeding eiste voor halen/brengen met zijn leaseauto, de opvangkosten daar op mij wilde verhalen, na 5 dagen zonder werk gelijk de alimentatie wilde korten, maakt dat ik toch wat voorzichtiger ben geworden in zo maar ok en amen zeggen.

Nou, dat lijkt mij duidelijk. Kind is bij vader op skivakantie, dus vader koopt de kleding voor dat specifieke doel.
Alle reacties Link kopieren
felice71 schreef:
06-01-2020 14:33
Volgens het ouderschapsplan is de ouder waar het kind op dat moment is verantwoordelijk voor de kosten.

Het gaat mij niet om die paar tientjes, ik wil dat ze fijne skikleding heeft.
Maar wetende dat hij reiskostenvergoeding eiste voor halen/brengen met zijn leaseauto, de opvangkosten daar op mij wilde verhalen, na 5 dagen zonder werk gelijk de alimentatie wilde korten, maakt dat ik toch wat voorzichtiger ben geworden in zo maar ok en amen zeggen.
Ik vind dat je helemaal gelijk hebt hoor! Het gaat niet om het bedrag of hoogte van jouw alimentatie, maar om het principe. Je ex wil eigenlijk dat jij indirect meebetaald aan zijn vakantie, ik zou ook passen.
Alle reacties Link kopieren
Eurus schreef:
06-01-2020 14:38
Vakantie is geen onderhoud. Volgens diverse sites over alimentatie is het zo ongeveer:

Als jullie eenmaal een alimentatiebedrag hebben afgesproken of als de hoogte van de alimentatie is vastgesteld door de rechter, dan vallen in principe alle kosten van de kinderen hieronder. Dus eten, drinken, kleding, kosten voor kinderopvang, zwemles, clubjes enz. Normaal gesproken hoeft er dus los van de kinderalimentatie verder geen bijdrage meer gedaan te worden. Natuurlijk kunnen jullie onderling afspreken om hier van af te wijken. Zo worden er vaak in een convenant nog aparte afspraken gemaakt over schoolkosten. Worden hier geen aparte afspraken over gemaakt, dan vallen ook deze kosten onder de alimentatie en zal de verzorgende ouders deze kosten moeten betalen.
Maar dat geeft nog steeds geen antwoord op de vraag of vakanties bij de niet-verzorgende ouder ook onder de alimentatie vallen. Ik kan me bijna niet voorstellen dat dat zo werkt. Net als dat verhaal over de tablets die kinderen van hun vader hadden gekregen en die hij vervolgens van de alimentatie aftrok. Zo kan het toch niet werken hoop ik. Dan ben je gewoon je macht aan het misbruiken als vader.
whitewolves schreef:
06-01-2020 14:41
Nou, dat lijkt mij duidelijk. Kind is bij vader op skivakantie, dus vader koopt de kleding voor dat specifieke doel.
Tja dat kun je dat natuurlijk tegen vader zeggen en dan is hij over de zeik. Ik zou het wel heel leuk vinden voor dochter dat ze op skivakantie gaat en daar door wat kleding te sponsoren een bijdragen aan willen leveren. Zeker omdat TO het ook kan betalen. Misschien beter een middenweg zoeken en een deel waar ze thuis ook wat aan heeft kopen en voorstellen dat pa dan de rest koop. Goede jas en broek zelf kopen en pa koopt de rest.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken het trouwens ook andersom, een moeder die haar kind op zonvakantie in februari allemaal te kleine en verwassen kleding en een te kleine en half kapotte bikini meegaf, zodat vader wel even nieuwe kleren zou kopen met haar. In dat geval vind ik ook dat moeder die van de alimentatie had moeten betalen, dus waarom kleding voor de winter dan niet?
Alle reacties Link kopieren
Nb, hij wilde dat ik kinderopvang betaalde in zijn vakantieweken bij een andere bso dan waar ze nu zit.

Natuurlijk ben ik blij dat ze lekker op vakantie kan, ze krijgt ook van mij die kleding, heb ik net besloten.
Ik zie het alleen in een ander licht, hij heeft me het vel over de oren gehaald destijds en ik heb dat laten gebeuren. Dus ik ben wellicht wat defensief
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
felice71 schreef:
06-01-2020 14:33
Volgens het ouderschapsplan is de ouder waar het kind op dat moment is verantwoordelijk voor de kosten.

Het gaat mij niet om die paar tientjes, ik wil dat ze fijne skikleding heeft.
Maar wetende dat hij reiskostenvergoeding eiste voor halen/brengen met zijn leaseauto, de opvangkosten daar op mij wilde verhalen, na 5 dagen zonder werk gelijk de alimentatie wilde korten, maakt dat ik toch wat voorzichtiger ben geworden in zo maar ok en amen zeggen.
Dan stort je hem 50 euro van de alimentatie terug en zeg je dat hij het zelf maar haalt.
anoniem_63e9328468450 wijzigde dit bericht op 06-01-2020 14:46
0.32% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
TO, misschien kun je een skibroek en snowboots lenen en eventueel nog wat andere dingen? Er zijn zat mensen die elk jaar op wintersport gaan en skikleding in alle maten hebben liggen.
felice71 schreef:
06-01-2020 14:33
Volgens het ouderschapsplan is de ouder waar het kind op dat moment is verantwoordelijk voor de kosten.

Het gaat mij niet om die paar tientjes, ik wil dat ze fijne skikleding heeft.
Maar wetende dat hij reiskostenvergoeding eiste voor halen/brengen met zijn leaseauto, de opvangkosten daar op mij wilde verhalen, na 5 dagen zonder werk gelijk de alimentatie wilde korten, maakt dat ik toch wat voorzichtiger ben geworden in zo maar ok en amen zeggen.



Dus ga je net zo'n eikel worden als je ex is...

Mosterd zie ik, fijn dat je het gewoon gaat regelen voor je kind


Voor 100 euro of meer zou ik ook niet zomaar ja en amen zeggen maar ik vind dit nu niet iets om principieel over te gaan doen. Als het nog gaat sneeuwen of vriezen deze winter heeft ze echt nog wel plezier van die skibroek.
anoniem_385856 wijzigde dit bericht op 06-01-2020 14:49
4.35% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven