Geld & Recht alle pijlers

Waarborgsom aan energiemaatschappij betalen?

14-01-2020 17:40 124 berichten
Alle reacties Link kopieren
Iemand ooit zoiets meegemaakt?

Wij willen overstappen van energieleverancier. We willen van Greenchoice naar Nuon/Vattenfall vanwege de welkomsbonus (blijf toch Hollander he.....)
In heel 2018 zijn we daar ook klant geweest.

Nu krijgt man net een mail dat Vattenfall van ons een waarborgsom wil (van 350 euro) omdat uit onderzoek (toetsing noemen ze het) is gebleken dat ons betaalgedrag niet positief heeft uitgepakt, dus willen ze die waarborgsom, en als we een jaar keurig op tijd betalen, krijgen we dat weer terug.

What de fuck?!

Er zit uiteraard een bijlage bij met uitleg, maar daar staat eigenlijk exact hetzelfde in, en als we de uitslag willen inzien, moeten we contact opnemen en dan moeten we schriftelijk toestemming geven, en dan krijgen we een uitslag. Oké, dat zullen we uiteraard doen, want, nogmaals, what de fuck? Wij betalen altijd alles keurig op tijd, dus dit komt behoorlijk uit de lucht vallen.


Mijn vraag; iemand hier die ook ooit zoiets aan de hand heeft gehad? Ik snap dat jullie geen glazen bol hebben, en mij natuurlijk niet kunnen vertellen waarom wij zo'n uitslag hebben gekregen, maar misschien heeft iemand een idee? En iemand dus ooit zoiets gehad en betaald?

ps: ik ben echt zo'n brave burger die altijd alles op tijd betaald (automatisch af laat schrijven ook) Ik heb nog nooit een BKR registratie of whatever gehad, en dus ook nog nooit zoiets raars als dit aan de hand gehad. Vandaar dat ik het zo raar vind.
Alle reacties Link kopieren
Woon je in tokkie wijk ? Soms heeft het te maken met je adres
Het is standaard dat ze bij mensen met energieschulden een borg vragen
Dit gebeurt bij veel energiebedrijven overigens.

Is die info van hun incorrect, zou ik zeker contact opnemen om opheldering te vragen
anoniem_277465 wijzigde dit bericht op 14-01-2020 17:46
15.82% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
? Nee heb ik nog nooit van gehoord.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
14-01-2020 17:42
Het is standaard dat ze bij mensen met schulden een borg vragen

Is die info van hun incorrect, zou ik zeker contact opnemen om opheldering te vragen
Doet alleen Vattenfal dat?
Want mensen met doorlopend krediet kunnen bij iedereen zo terecht hoor.
Alle reacties Link kopieren
poldervrouw schreef:
14-01-2020 17:41
Woon je in tokkie wijk ? Soms heeft het te maken met je adres
Nope! Maar we zijn in 2018 ook klant bij ze geweest; dan zouden ze ineens hele andere gedachten/ervaringen moeten hebben bij ons/ons adres..... Kan hoor, daar niet van, maar het komt best uit de lucht vallen, zeg maar :)
justagirly schreef:
14-01-2020 17:44
Doet alleen Vattenfal dat?
Want mensen met doorlopend krediet kunnen bij iedereen zo terecht hoor.
Nee, is bekend probleem.
(Inderdaad vooral bij energie schulden, daar is inzage in)
Irish_Wasser_Woman schreef:
14-01-2020 17:45
Nope! Maar we zijn in 2018 ook klant bij ze geweest; dan zouden ze ineens hele andere gedachten/ervaringen moeten hebben bij ons/ons adres..... Kan hoor, daar niet van, maar het komt best uit de lucht vallen, zeg maar :)
Kan ook gewoon een foutje zijn, even bellen!
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
14-01-2020 17:42
Het is standaard dat ze bij mensen met schulden een borg vragen
Dit gebeurt bij veel energiebedrijven overigens.

Is die info van hun incorrect, zou ik zeker contact opnemen om opheldering te vragen
De enige "schuld" die wij hebben, is de hypotheekschuld. Schuld, geen achterstand ;) Maar ja; dat is niet iets raars of zo.

En ik ga zeker contact met ze opnemen hoor! Maar ze zijn maar tot 15.00 belbaar, dus moet ik tot morgen wachten, en ik was nu nieuwsgierig :)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dat ook gehad. Ik weet niet meer bij welke leverancier het was.
Na navraag bleek dat mijn adres en wijk op een zwarte lijst stond.
Ik heb toen via focum een onderzoek naar mijn kredietwaardigheid laten uitvoeren. Dat is het bedrijf dat de meeste leveranciers gebruiken.
Er kwam uit dat ik mijn rekeningen altijd keurig op tijd betaalde.
Ik heb het formulier ingescand en opgestuurd.
Daarna was overstappen geen enkel probleem meer.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor je ervaring, Granny!!


Ik heb ooit iets soortgelijks gehad, nou ja, niet helemaal vergelijkbaar. Ik wilde een creditcard aanvragen, maar die werd iedere keer afgekeurd. En telkens met de zelfde standaard zinnen en punten waar ze naar keken. (oa hoogte salaris en betaalachterstanden en zo) Daar voldeed ik altijd wel gewoon aan, maar toch werd ie steeds afgekeurd. Eindeloos gebeld, maar een echt antwoord mochten ze me niet geven, want dan zou ik wel eens exact dat punt kunnen aanpassen (dat is toch juist de bedoeling, of ben ik gek?) Ik heb toen zelfs BKR gecontacteerd, die mij konden vertellen dat het in ieder geval daar niet aan kon liggen.

Uiteindelijk naar een ING kantoor gegaan, alles uitgelegd, en met de mevrouw aldaar nogmaals zo'n formulier ingevuld, met exact dezelfde gegevens. En ineens was het wel goed :bonk:
Nooit een energieschuld gehad maar ik heb achteraf dus ook een waarborgsom betaald zonder dat ik het wist, ik dacht dat het een termijnbedrag was. Sukkels zijn tegenwoordig zo op centjes maar moest wel een maand wachten op mijn € 1000.- teruggave omdat ze mij te hoog hadden ingeschat qua termijnen.
Alle reacties Link kopieren
In 2018 zat je ook bij Nuon??? Pffft.

Als iedereen nou eens ophoudt met dat malle overstappen.

Uiteindelijk betaal je die bonus zelf want het geld moet toch ergens vandaan komen.

Nou ja, jij en je oude buurman die niet handig is met internet. Die betaalt wel voor jouw bonus maar krijgt zelf niks.

Wat is er mis met gewoon betalen voor je eigen energie?
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren
Irish_Wasser_Woman schreef:
14-01-2020 17:58
Bedankt voor je ervaring, Granny!!
Ik zou de leverancier even bellen om te vragen of ze genoegen nemen met een verklaring van focum.
Dat is de snelste manier om het op te lossen denk ik

Ik heb het (ingescande) formulier bewaard zodat ik het achter de hand heb mocht het nodig zijn.
Een kennjs heeft laatst een mail gehad van nuon dat ze een betalingsachterstand had en meteen betaald, bleek een oplichter te zijn.
Je weet zeker dat de mail ook echt van nuon is?

Anders inderdaad bellen.
@merano, ik betaal mijn eigen rekeningen dus ook mijn energierekeningen, wat heeft mijn buurman/buurvrouw ermee te maken? Ik begrijp jouw stelling niet....
Alle reacties Link kopieren
merano schreef:
14-01-2020 18:13
In 2018 zat je ook bij Nuon??? Pffft.

Als iedereen nou eens ophoudt met dat malle overstappen.

Uiteindelijk betaal je die bonus zelf want het geld moet toch ergens vandaan komen.

Nou ja, jij en je oude buurman die niet handig is met internet. Die betaalt wel voor jouw bonus maar krijgt zelf niks.

Wat is er mis met gewoon betalen voor je eigen energie?
Ehm, ik ben toen weggegaan, naar Greenchoice. Die doen niet aan bonussen.Maar waren toen wel flink goedkoper.
Nu ga ik weer terug, want nu zijn ze per eenheid weer iets goedkoper, en dan krijgen we ook nog die bonus.... Tsja, als het er is, waarom zou je het laten liggen?


Als ik 250 euro korting op een tv krijg bij BCC, en niet bij de plaatselijke witgoedwinkel, sorry, dan kies ik toch voor BCC. Voor een paar tientjes vind ik het de moeite niet, maar 250 euro is meer dan een kwart van mijn jaarrekening. Ben wel gek om dat te laten liggen. Sorry.
Alle reacties Link kopieren
granny71 schreef:
14-01-2020 18:13
Ik zou de leverancier even bellen om te vragen of ze genoegen nemen met een verklaring van focum.
Dat is de snelste manier om het op te lossen denk ik

Ik heb het (ingescande) formulier bewaard zodat ik het achter de hand heb mocht het nodig zijn.
Doe ik, thanks!
Alle reacties Link kopieren
GreenLadyFern schreef:
14-01-2020 18:15
Een kennjs heeft laatst een mail gehad van nuon dat ze een betalingsachterstand had en meteen betaald, bleek een oplichter te zijn.
Je weet zeker dat de mail ook echt van nuon is?

Anders inderdaad bellen.
Bellen/uitzoeken doe ik sowieso altijd, maar goeie! Ik zal nog eens extra kijken :)
Alle reacties Link kopieren
Irish_Wasser_Woman schreef:
14-01-2020 18:19
Bellen/uitzoeken doe ik sowieso altijd, maar goeie! Ik zal nog eens extra kijken :)
Het rekeningnummer klopt in ieder geval wel met Vattenfall :) Als ik morgen wat hoor, laat ik het nog even weten! Fijn dat jullie meedenken en ervaringen delen :)
Nog nooit meegemaakt...
Wij zijn indertijd van Nuon naar Greenchoice gegaan, dat scheelde netto 60 euro per maand, kregen aan het eind van t jaar 129 euro terug.
En toen stapten we over naar Agem (Achterhoekse Groene Energie Maatschappij) dat scheelde 75 euro per maand en we kregen het eerste jaar 600 euro terug.
To, gewoon overstappen naar Agem, dat is de groenste energieleverancier en nope, geen borgsom.
Alle reacties Link kopieren
Wat een rare reactie merano?
die ik wilde bestaat al...
Alle reacties Link kopieren
Aristophanes schreef:
14-01-2020 18:41
Nog nooit meegemaakt...
Wij zijn indertijd van Nuon naar Greenchoice gegaan, dat scheelde netto 60 euro per maand, kregen aan het eind van t jaar 129 euro terug.
En toen stapten we over naar Agem (Achterhoekse Groene Energie Maatschappij) dat scheelde 75 euro per maand en we kregen het eerste jaar 600 euro terug.
To, gewoon overstappen naar Agem, dat is de groenste energieleverancier en nope, geen borgsom.
Op jaarbasis ruim 100 euro duurder helaas :) Maar bedankt voor de tip!
merano schreef:
14-01-2020 18:13
In 2018 zat je ook bij Nuon??? Pffft.

Als iedereen nou eens ophoudt met dat malle overstappen.

Uiteindelijk betaal je die bonus zelf want het geld moet toch ergens vandaan komen.

Nou ja, jij en je oude buurman die niet handig is met internet. Die betaalt wel voor jouw bonus maar krijgt zelf niks.

Wat is er mis met gewoon betalen voor je eigen energie?
Kan je mij uitleggen waarom overstappen om de zoveel tijd erg is?
Gaat het om de bonus?
Alle reacties Link kopieren
Irish_Wasser_Woman schreef:
14-01-2020 18:18
Als ik 250 euro korting op een tv krijg bij BCC, en niet bij de plaatselijke witgoedwinkel, sorry, dan kies ik toch voor BCC. Voor een paar tientjes vind ik het de moeite niet, maar 250 euro is meer dan een kwart van mijn jaarrekening. Ben wel gek om dat te laten liggen. Sorry.
Ik stap ook ieder jaar over. En dan naar de leverancier met de hoogste cash back aanbieding.
Ik gebruik dusdanig weinig stroom en maar 25 kuub gas dat prijsverschillen voor mij bijna niets uitmaken

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven