Geld & Recht alle pijlers

Waarborgsom aan energiemaatschappij betalen?

14-01-2020 17:40 124 berichten
Alle reacties Link kopieren
Iemand ooit zoiets meegemaakt?

Wij willen overstappen van energieleverancier. We willen van Greenchoice naar Nuon/Vattenfall vanwege de welkomsbonus (blijf toch Hollander he.....)
In heel 2018 zijn we daar ook klant geweest.

Nu krijgt man net een mail dat Vattenfall van ons een waarborgsom wil (van 350 euro) omdat uit onderzoek (toetsing noemen ze het) is gebleken dat ons betaalgedrag niet positief heeft uitgepakt, dus willen ze die waarborgsom, en als we een jaar keurig op tijd betalen, krijgen we dat weer terug.

What de fuck?!

Er zit uiteraard een bijlage bij met uitleg, maar daar staat eigenlijk exact hetzelfde in, en als we de uitslag willen inzien, moeten we contact opnemen en dan moeten we schriftelijk toestemming geven, en dan krijgen we een uitslag. Oké, dat zullen we uiteraard doen, want, nogmaals, what de fuck? Wij betalen altijd alles keurig op tijd, dus dit komt behoorlijk uit de lucht vallen.


Mijn vraag; iemand hier die ook ooit zoiets aan de hand heeft gehad? Ik snap dat jullie geen glazen bol hebben, en mij natuurlijk niet kunnen vertellen waarom wij zo'n uitslag hebben gekregen, maar misschien heeft iemand een idee? En iemand dus ooit zoiets gehad en betaald?

ps: ik ben echt zo'n brave burger die altijd alles op tijd betaald (automatisch af laat schrijven ook) Ik heb nog nooit een BKR registratie of whatever gehad, en dus ook nog nooit zoiets raars als dit aan de hand gehad. Vandaar dat ik het zo raar vind.
Alle reacties Link kopieren
Ik stap nooit over. AL die zogenaamde bonussen en voordeeltjes betalen die energieleveranciers echt niet uit hun eigen zak, dus iemand is de pisang. Daarnaast, het gedoe van overstappen, ik moet er niet aan denken. Alles loopt nu prima, ik betaal gemiddeld gezien niet meer dan bij andere leveranciers, dus ik vind het wel best.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
14-01-2020 19:20
Werkelijk? Ik zou dan gewoon minder voor een dienstverlening betalen. Net als bij de energieleverancier.
Het is ook een hele rare regeling.
Ik heb eens om korting gevraagd bij Ziggo als levenslange klant.
Ik had een hele, lieve, meedenkende jongen aan de telefoon. Hij heeft 6 maanden 50% korting voor me geregeld.
Maar in de mail die ik erover kreeg stond de korting omschreven als compensatie ten behoeve van een klacht. De jongen had telefonisch al aangegeven dat dit de enige manier was om het te kunnen doen.
Irish_Wasser_Woman schreef:
14-01-2020 19:29
Voor zover ik weet (man heeft t geregeld deze keer) zegt je nieuwe leverancier de oude op. Ik heb (nog) geen opzegging/reactie van Greenchoice gehad.....

Als ze mij geen goed antwoord kunnen geven, heb ik er inderdaad niet zo'n zin meer in....
Beetje verwarrend To, heb je nu wel bij Greenchoice opgezegd en je aangemeld bij Nuon/Vattenfall?
Uit je OP begrijp ik dat je je nog niet hebt aangemeld bij Nuon, daarom kan Greenchoice je ook niet uitschrijven...
Alle reacties Link kopieren
Aristophanes schreef:
14-01-2020 19:45
Beetje verwarrend To, heb je nu wel bij Greenchoice opgezegd en je aangemeld bij Nuon/Vattenfall?
Uit je OP begrijp ik dat je je nog niet hebt aangemeld bij Nuon, daarom kan Greenchoice je ook niet uitschrijven...
Ja, ik had misschien duidelijker moeten zijn! (blame the hormones....) M'n man heeft online ons vorige week aangemeld bij Nuon. Anders hadden ze ook niet die betaalcontrole kunnen doen. Nuon zegt dan je oude leverancier op. Ik heb echter nog geen opzegging van GC ontvangen, dus dat hebben ze kennelijk nog niet gedaan. We hebben ook nog geen contract van Nuon.
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
14-01-2020 19:27
Sommigen schijnen idd kortingen te krijgen door te dreigen op te zeggen. Zover ben ik nog nooit gegaan. Als ik ga dan ga ik gewoon en dan meen ik het. Pervers is het wel.
Dat doe ik elk jaar, KPN bellen met de mededeling dat ik wil opzeggen tenzij zij een leuke aanbieding voor me hebben. En elk jaar krijg ik weer zoveel maanden voor 50% plus vaak nog een leuk extraatje. Ik zou wel gek zijn als ik dat niet zou doen.
...
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
14-01-2020 19:43
Ik stap nooit over. AL die zogenaamde bonussen en voordeeltjes betalen die energieleveranciers echt niet uit hun eigen zak, dus iemand is de pisang. Daarnaast, het gedoe van overstappen, ik moet er niet aan denken. Alles loopt nu prima, ik betaal gemiddeld gezien niet meer dan bij andere leveranciers, dus ik vind het wel best.
Overstappen naar een andere energieleverancier is geen gedoe. Op een vergelijkingssite uitzoeken wie voor jou het voordeligste uit de bus komt, gegevens invullen, klikken op bevestigen en de rest gaat helemaal vanzelf. 10 minuten werk, hooguit. En elk jaar overstappen loont zeker wel.
...
Alle reacties Link kopieren
Per wanneer heeft je man jullie aangemeld?
Normaliter wordt er 30 dagen gerekend voor een overstap.
Als je man heeft aangegeven dat jullie bijvoorbeeld per direct (of met een week of zo) wilden overstappen, impliceeert dat voor de nieuwe leverancier dat de huidige leverancier gaat afsluiten i.v.m. wanbetaling.
Kan dat het probleem zijn geweest?
Alle reacties Link kopieren
Djessy schreef:
14-01-2020 20:08
Overstappen naar een andere energieleverancier is geen gedoe. Op een vergelijkingssite uitzoeken wie voor jou het voordeligste uit de bus komt, gegevens invullen, klikken op bevestigen en de rest gaat helemaal vanzelf. 10 minuten werk, hooguit. En elk jaar overstappen loont zeker wel.
Volgens mij loopt er maar 1 elektriciteitskabel naar mijn huis en 1 gasleiding. Dus hoe al die Nuons en Essents en weet ik hoe ze heten, dan exact hún stroompje elektriciteit in mijn stopcontact krijgen, is me sowieso al een raadsel. En nee, ik stap echt niet elk jaar over. En ben gemiddeld nooit duurder uit dan andere mensen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Yabanci schreef:
14-01-2020 20:26
Per wanneer heeft je man jullie aangemeld?
Normaliter wordt er 30 dagen gerekend voor een overstap.
Als je man heeft aangegeven dat jullie bijvoorbeeld per direct (of met een week of zo) wilden overstappen, impliceeert dat voor de nieuwe leverancier dat de huidige leverancier gaat afsluiten i.v.m. wanbetaling.
Kan dat het probleem zijn geweest?
Leverancier sluit niet af, dat doet de netbeheerder :)
Volgens mij staat daar ook weer een termijn voor van zo'n 30 dagen.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
14-01-2020 20:59
Volgens mij loopt er maar 1 elektriciteitskabel naar mijn huis en 1 gasleiding. Dus hoe al die Nuons en Essents en weet ik hoe ze heten, dan exact hún stroompje elektriciteit in mijn stopcontact krijgen, is me sowieso al een raadsel. En nee, ik stap echt niet elk jaar over. En ben gemiddeld nooit duurder uit dan andere mensen.
Serieus?
...
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
14-01-2020 20:59
Volgens mij loopt er maar 1 elektriciteitskabel naar mijn huis en 1 gasleiding. Dus hoe al die Nuons en Essents en weet ik hoe ze heten, dan exact hún stroompje elektriciteit in mijn stopcontact krijgen, is me sowieso al een raadsel. En nee, ik stap echt niet elk jaar over. En ben gemiddeld nooit duurder uit dan andere mensen.
:rofl:
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
14-01-2020 20:59
Volgens mij loopt er maar 1 elektriciteitskabel naar mijn huis en 1 gasleiding. Dus hoe al die Nuons en Essents en weet ik hoe ze heten, dan exact hún stroompje elektriciteit in mijn stopcontact krijgen, is me sowieso al een raadsel. En nee, ik stap echt niet elk jaar over. En ben gemiddeld nooit duurder uit dan andere mensen.
Ik denk dat ik een electriciteitsbedrijf op ga richten!
Dan zorg ik dat de klanten mij betalen voor de stroom, en intussen krijgen ze die gewoon van Essent, Vattenfall of Greenchoice!
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
14-01-2020 20:59
Volgens mij loopt er maar 1 elektriciteitskabel naar mijn huis en 1 gasleiding. Dus hoe al die Nuons en Essents en weet ik hoe ze heten, dan exact hún stroompje elektriciteit in mijn stopcontact krijgen, is me sowieso al een raadsel. En nee, ik stap echt niet elk jaar over. En ben gemiddeld nooit duurder uit dan andere mensen.
Nou dan doe je het niet, lekker boeiend.
Wij doen het wel en het scheelt zeker wel en het is geen gedoe.
Alle reacties Link kopieren
Robinson schreef:
14-01-2020 21:37
Leverancier sluit niet af, dat doet de netbeheerder :)
Volgens mij staat daar ook weer een termijn voor van zo'n 30 dagen.
Klopt, er had moeten staan dat het implicieert dat de huidige leverancier laat afsluiten.
Die termijn is inderdaad ongeveer 30 dagen en daarom wordt er bij een reguliere overstap 30 dagen gehanteerd.
Als haar man echter online aanmeldt dat hij per direct wil overstappen, kan de nieuwe leverancier concluderen dat dit is ivm met wanbetaling en mogelijke dreigende afsluiting.

Als mensen naar een nieuwe woning verhuizen en daarom een spoedcontract nodig hebben, worden ze vaak verzocht een kopie van huurovereenkomst of koopcontract te sturen om te bewijzen dat het geen wanbetaling betreft.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
14-01-2020 20:59
Volgens mij loopt er maar 1 elektriciteitskabel naar mijn huis en 1 gasleiding. Dus hoe al die Nuons en Essents en weet ik hoe ze heten, dan exact hún stroompje elektriciteit in mijn stopcontact krijgen, is me sowieso al een raadsel. En nee, ik stap echt niet elk jaar over. En ben gemiddeld nooit duurder uit dan andere mensen.
Ik stap ieder jaar over en het loont echt wel! Heb toevallig gisteren de eindafrekening van mijn energieleverancier (tot 1 januari jl.) ontvangen en krijg binnen 14 dagen 506 euro op mijn rekening teruggestort, waarvan 225 euro overstapbonus. Dat is een leuk extraatje dat me ieder jaar hoogstens drie minuten werk kost: even klikken op de voordeligste maatschappij en de meterstanden doorgeven op de ' overstapdag'. En welke maatschappij voor mij de voordeligste is krijg ik in mijn mailbox van het Energiecollectief van de Consumentenbond ......
Alle reacties Link kopieren
Mijn man heeft geen overstapdatum aan hoeven geven zegt hij. Ik kan me ook niet herinneren dat ik dat ooit heb gedaan. Voor zover ik weet, geeft je nieuwe de overstap door aan je oude, en zodra je over "mag" stappen (na een jaar bijvoorbeeld) gaat het naadloos in elkaar over. Zo is het in ieder geval altijd geweest. Maar als ik het mailtje goed begrijp, hebben we nog geen contract met Nuon, en is dus de oude nog niet opgezegd (daar heb ik namelijk ook nog geen bericht van gehad) dus lijkt het me sterk dat het daar aan ligt.

Man gaat straks bellen, ik ben benieuwd wat ze zeggen! We gaan die borg sowieso niet betalen, maar we willen uiteraard wel weten waar het aan ligt :)

I'll keep you posted!
Grappig dat veel mensen nog geloven dat overstappen loont. Je moet niet alles geloven wat de vergelijkingssites je voorschotelen. Die zijn een stuk minder onafhankelijk dan je denkt.

Van overstappen krijg je alleen maar dit soort gezeur.

Ik zit al jaren bij Nuon en ik krijg ook 500 euro terug. Zegt niets.
Alle reacties Link kopieren
Nou, man heeft gebeld. Niks mee opgeschoten helaas :-?

Het kan zijn dat er een fout is gemaakt bij de controle, maar dan moet je een bezwaar mail sturen met een kopie van je ID en dan gaan ze het uitzoeken.
Telefonisch kon ze niets doen of inzien.

Nou, m'n ID ga ik niet opsturen (dat raadt de overheid ook af) dus we blijven voorlopig maar even waar we zitten.

Marvelous; we hebben dit gewoon bij Vattenvall zelf geregeld; zij hadden zo'n overstapbonus zelf aangeboden. Ik regel al een tijdje m'n eigen zaken, stap zeer regelmatig over, en heb echt nog nooit gedoe gehad.
Alle reacties Link kopieren
Hadden wij zakelijk ook. Hebben meer dan 5 contracten lopen. Worden automatisch afgeschreven.
Bij een nieuw contract moesten we een waarborg van € 750,- betalen.
Even gebeld en ze hebben het nagekeken. Toen was de waarborg niet meer nodig.

Dus misschien bij jullie hetzelfde als ze zien dat jullie in 2018 altijd op tijd betaalden.
Alle reacties Link kopieren
MarvelousMrsMaisel schreef:
15-01-2020 09:21
Grappig dat veel mensen nog geloven dat overstappen loont. Je moet niet alles geloven wat de vergelijkingssites je voorschotelen. Die zijn een stuk minder onafhankelijk dan je denkt.

Van overstappen krijg je alleen maar dit soort gezeur.

Ik zit al jaren bij Nuon en ik krijg ook 500 euro terug. Zegt niets.
Dan heb je gewoon 500 euro teveel betaald.
...
Alle reacties Link kopieren
stempelinkt schreef:
15-01-2020 09:32
Hadden wij zakelijk ook. Hebben meer dan 5 contracten lopen. Worden automatisch afgeschreven.
Bij een nieuw contract moesten we een waarborg van € 750,- betalen.
Even gebeld en ze hebben het nagekeken. Toen was de waarborg niet meer nodig.

Dus misschien bij jullie hetzelfde als ze zien dat jullie in 2018 altijd op tijd betaalden.
Ze willen het dus alleen maar nakijken als we een ID opsturen. Dat gaan we niet doen. Als ze niet willen afgaan op onze afschrijvingen van 2018 hoeven we daar ook geen klant te worden.
Alle reacties Link kopieren
Irish_Wasser_Woman schreef:
15-01-2020 10:18
Ze willen het dus alleen maar nakijken als we een ID opsturen. Dat gaan we niet doen. Als ze niet willen afgaan op onze afschrijvingen van 2018 hoeven we daar ook geen klant te worden.
Kan ik me goed voorstellen!
Alle reacties Link kopieren
Stom van ze!
Alle reacties Link kopieren
MarvelousMrsMaisel schreef:
15-01-2020 09:21
Grappig dat veel mensen nog geloven dat overstappen loont. Je moet niet alles geloven wat de vergelijkingssites je voorschotelen. Die zijn een stuk minder onafhankelijk dan je denkt.

Van overstappen krijg je alleen maar dit soort gezeur.

Ik zit al jaren bij Nuon en ik krijg ook 500 euro terug. Zegt niets.
Wij zitten al jaren bij Nuon. Hebben geen zin om over te stappen en van alles uit te zoeken.

Maar als jij 500 euro terugkrijgt, was je termijnbedrag toch gewoon te hoog.
Dat geven ze je niet omdat je zo’n trouwe klant bent.
Alle reacties Link kopieren
MarvelousMrsMaisel schreef:
15-01-2020 09:21
Grappig dat veel mensen nog geloven dat overstappen loont. Je moet niet alles geloven wat de vergelijkingssites je voorschotelen. Die zijn een stuk minder onafhankelijk dan je denkt.

Van overstappen krijg je alleen maar dit soort gezeur.

Ik zit al jaren bij Nuon en ik krijg ook 500 euro terug. Zegt niets.
Dan was je termijnbedrag te hoog en krijg je terug omdat je minder hebt verbruikt.

Voor jouw informatie: ik heb even mijn eindafrekening nagekeken en die 506 euro is bij mij ook deels terug te voeren tot 'te hoog ingeschat en minder verbruikt'. Ook zit er 125 euro betaalde borg bij.

Dat neemt niet weg dat ik toch echt 150 euro bonus terugkrijg, waarvoor ik verleden jaar niet veel anders heb hoeven doen dan een simpele muisklik. Dit jaar ben ik weer overgestapt naar de nu voordeligste energieleverancier, en krijg volgend jaar omstreeks deze tijd weer 150 euro bonus terug. Makkelijk verdiend, en waarom zou ik het niet pakken?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven