Geld & Recht alle pijlers

Waarborgsom aan energiemaatschappij betalen?

14-01-2020 17:40 124 berichten
Alle reacties Link kopieren
Iemand ooit zoiets meegemaakt?

Wij willen overstappen van energieleverancier. We willen van Greenchoice naar Nuon/Vattenfall vanwege de welkomsbonus (blijf toch Hollander he.....)
In heel 2018 zijn we daar ook klant geweest.

Nu krijgt man net een mail dat Vattenfall van ons een waarborgsom wil (van 350 euro) omdat uit onderzoek (toetsing noemen ze het) is gebleken dat ons betaalgedrag niet positief heeft uitgepakt, dus willen ze die waarborgsom, en als we een jaar keurig op tijd betalen, krijgen we dat weer terug.

What de fuck?!

Er zit uiteraard een bijlage bij met uitleg, maar daar staat eigenlijk exact hetzelfde in, en als we de uitslag willen inzien, moeten we contact opnemen en dan moeten we schriftelijk toestemming geven, en dan krijgen we een uitslag. Oké, dat zullen we uiteraard doen, want, nogmaals, what de fuck? Wij betalen altijd alles keurig op tijd, dus dit komt behoorlijk uit de lucht vallen.


Mijn vraag; iemand hier die ook ooit zoiets aan de hand heeft gehad? Ik snap dat jullie geen glazen bol hebben, en mij natuurlijk niet kunnen vertellen waarom wij zo'n uitslag hebben gekregen, maar misschien heeft iemand een idee? En iemand dus ooit zoiets gehad en betaald?

ps: ik ben echt zo'n brave burger die altijd alles op tijd betaald (automatisch af laat schrijven ook) Ik heb nog nooit een BKR registratie of whatever gehad, en dus ook nog nooit zoiets raars als dit aan de hand gehad. Vandaar dat ik het zo raar vind.
Alle reacties Link kopieren
Tess1981 schreef:
17-01-2020 09:54
Natuurlijk is dat geen bonus. Maar als je overstapt betaal je de bonus ook zelf. Dus als je overstapt voor de bonus, kun je net zo goed blijven en je maandbedrag hoger zetten. Als je overstapt komt je bonus gewoon uit je maandelijkse betaling hoor. Je krijgt niks voor niks.
Huh? Wat jij zegt klopt niet hoor. Ik vul mijn gegevens in op een vergelijkingssite, de leverancier die als goedkoopste uit de bus komt kies ik. Als dat toevallig mijn huidige leverancier is dan sluit ik dus een nieuw contract bij die af. Zo niet, dan stap ik over naar een ander. Voordeel voor mij dus.
...
Alle reacties Link kopieren
MarvelousMrsMaisel schreef:
17-01-2020 13:21
Als je je gegevens precies invult op gaslicht.com, dus je daadwerkelijke verbruik van het afgelopen jaar. En dan de jaarafrekening van vorig jaar erbij pakt, wat je precies betaald hebt voor dat daadwerkelijke verbruik. Dan kan je precies zien wat het scheelt. De prijzen op gaslicht.com zijn allemaal al ínclusief de bonus.

Nou ik weet niet hoe het bij jullie zit, maar de prijzen bij gaslicht.com zijn allemaal hoger dan dat ik daadwerkelijk bij Nuon heb betaald. En dan ook minstens 100 euro. En dan zit die zogenaamde bonus er dus al bij in.

Dus overstappen loont helemaal niet per se. Je moet het heel goed bekijken en berekenen.
Nou... ik heb mijn verbruik ook eens ingevuld. En de prijzen zijn allemaal lager dan ik bij mijn vorige leverancier betaalde. En mijn oude leverancier staat er ook tussen en bij mijn oude leverancier (waar ik dus al jaren was) betaalde ik 360 per jaar meer dan het volgens gaslicht.com moet kosten....
Alle reacties Link kopieren
Om een goede vergelijking te maken, moet je kijken naar het kale leveringstarief en de vastrecht kosten. Dit jaar is de belasting per m3 en kWh behoorlijk omhoog gegaan en is het all-in tarief een stuk duurder. De vermindering van de energiebelasting is ook omhoog gegaan. Als je weinig verbruikt, zal je onder aan de streep voordeliger uit zijn. Als je veel verbruikt, zul je duurder uit zijn.
Een vergelijking maken met voorgaande jaren is sowieso lastig omdat de olieprijs fluctueert (en energieprijzen volgen meestal).

Overstappen via gaslicht bijv. loont wel degelijk. De bonus wordt min of meer betaald door mensen die niet overstappen en een hoger tarief betalen bij dezelfde leverancier.
coravanmora schreef:
17-01-2020 21:18
Nou... ik heb mijn verbruik ook eens ingevuld. En de prijzen zijn allemaal lager dan ik bij mijn vorige leverancier betaalde. En mijn oude leverancier staat er ook tussen en bij mijn oude leverancier (waar ik dus al jaren was) betaalde ik 360 per jaar meer dan het volgens gaslicht.com moet kosten....

Zo ging het bij mij ook. Met name Nuon (waar ik zat) is behoorlijk duur. Ik betaal nu drie tientjes per maand (360 euro per jaar) minder. Dat scheelt nogal.
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
17-01-2020 22:03
Zo ging het bij mij ook. Met name Nuon (waar ik zat) is behoorlijk duur. Ik betaal nu drie tientjes per maand (360 euro per jaar) minder. Dat scheelt nogal.
Zeker!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben onlangs voor het eerst overgestapt en betaal dus nu ook die 360 euro daadwerkelijk minder. En dan belt mijn oude aanbieder zo’n beetje een week nadat het nieuwe contract inging of ik niet wil blijven. Huh, mijn jaarcontract is net ingegaan en die boete dan? Ja, die zouden zij dan wel betalen. Nou echt he. Dat vond ik echt wel raar, en ik ben niet teruggegaan natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Oh en toen ik aankondigde te gaan opzeggen kreeg ik geen aanbod.
Alle reacties Link kopieren
Dat zou dus betekenen dat als we de allemáál overstappen het vanzelf niet meer loont omdat er geen blijvers meer een hoger tarief betalen. Nu snap ik de opmerkingen van merano wat beter..Ik had eigenlijk verwacht dat na het faillesement van die energiemaatschappij vorig naar, die nota bene door de consumentenbond was aangedragen, minder mensen gaan overstappen. Mijn vriend kan fluiten naar de bonus, als je ziet wat er allemaal nog openstaat aan miljoenen.

Ik zit ook gewoon nog bij Nuon, blijven loont, met 20% korting op stroom. Misschien is dat de marge erop en snijd ik mezelf in de vingers maar soit, heb ook een laag verbruik.
Je hoeft niet alleen over te stappen vanwege een bonus hè. Ik ben overgestapt naar degene met de laagste tarieven, en zonder bonus. En die ik het meest klant- en milieuvriendelijk vond.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook niet overgestapt voor een bonus. Gewoon lagere tarieven. Maar eerlijk gezegd vind ik dit gevecht om de klant wel een
circus hoor.
coravanmora wijzigde dit bericht op 18-01-2020 19:14
2.14% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
18-01-2020 09:46
Je hoeft niet alleen over te stappen vanwege een bonus hè. Ik ben overgestapt naar degene met de laagste tarieven, en zonder bonus. En die ik het meest klant- en milieuvriendelijk vond.

Precies.
Een theorie stelt dat, als iemand ooit ontdekt waar het Universum precies voor dient en waarom het er is, het meteen zal verdwijnen en vervangen zal worden door iets dat nog bizarder en onbegrijpelijker is. Een andere theorie stelt dat dit al gebeurd is.
Alle reacties Link kopieren
Kleinezon schreef:
17-01-2020 19:17
60 euro maar? Dat is 300 kWh; 10 keer minder dan gemiddeld.

Of is dit inclusief vermindering energiebelasting, dat is zo'n 300-400 euro per jaar:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... 2790bd1110

Die krijg je ook terug als je zonnepanelen hebt; ik krijg dus netto geld omdat ik zonnepanelen heb :sun:
Ja, incl de energiebelasting inderdaad. :)

We verbruiken inderdaad super weinig (gas dan wel wat meer, helaas is dat de dure post.....) maar we gebruiken ook gewoon weinig elektrische apparaten. Geen droger, geen vaatwasser, weinig tv kijken, geen magnetron, alles LED (maar sowieso weinig lampen aan helpt ook beter met inslapen, niet in een Turkse Supermarkt wonen qua licht).
Gas verbruiken we helaas 800 tot 900 kuub van, ondanks dat de verwarming afgelopen jaar vanaf eind februari amper aan heeft gestaan tot eind oktober (ik checkte net even; de jaarafrekening 2019 komt waarschijnlijk op 650 kuub, yeeh!) Dus dat kost wel net zoveel in euro's (netto, dus incl de vermindering belasting).
Alle reacties Link kopieren
Ik stap ieder jaar over maar heb nog nooit een waarborgsom hoeven betalen, zou dat ook niet doen. Een paar weken voor ons contract afliep heb ik het verbruik van de afgelopen 12 maanden berekend en daarmee op verschillende vergelijkingssites bekeken wat ons jaarbedrag zou worden (inclusief bonus). Daarna heb ik contact opgenomen met de energieleverancier die we toen hadden met de vraag wat zij konden bieden als we nog een jaar bleven. Dat kwam uit op bijna 250 euro per jaar meer! Terwijl deze energieleverancier er als een van de goedkopere uitkwam op de vergelijkingssites. Toen ik dat aangaf zei de dame letterlijk: dat lage tarief geven we alleen aan nieuwe klanten. Tja, dan ben je toch een dief van je eigen portemonnee als je niet ieder jaar overstapt? Het kost me misschien 20 minuten om het jaarverbruik te bereken en op een paar verschillende vergelijkingssites in te tikken, en het daarna af te sluiten. Loont zeer de moeite!
Alle reacties Link kopieren
Maar wat ik me nog steeds afvraag is dit: volgens mij loopt er maar één gasleiding naar mijn huis en één elektriciteitskabel. Hoe weet Nuon of Essent of wie dan ook dan heel precies dat het gas of de stroom die bij mij wordt afgeleverd, van hen afkomstig is? En niet van de 10 andere leveranciers die dezelfde leidingen gebruiken?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
18-01-2020 17:39
Maar wat ik me nog steeds afvraag is dit: volgens mij loopt er maar één gasleiding naar mijn huis en één elektriciteitskabel. Hoe weet Nuon of Essent of wie dan ook dan heel precies dat het gas of de stroom die bij mij wordt afgeleverd, van hen afkomstig is? En niet van de 10 andere leveranciers die dezelfde leidingen gebruiken?

Er is geen verschil, het is allemaal dezelfde stroom en gas die door de leidingen loopt. Dat transport wordt geregeld door de netbeheerder. Energieleveranciers zoals Nuon en Essent kopen het in en verkopen het aan de klant.

Het is ook niet zo dat als je groene stroom afneemt, dat er dan daadwerkelijk groene stroom jouw huis binnenkomt. Het betekent alleen dat je leverancier iets meer groene stroom inkoopt dan grijze.
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
18-01-2020 18:14
Er is geen verschil, het is allemaal dezelfde stroom en gas die door de leidingen loopt. Dat transport wordt geregeld door de netbeheerder. Energieleveranciers zoals Nuon en Essent kopen het in en verkopen het aan de klant.

Het is ook niet zo dat als je groene stroom afneemt, dat er dan daadwerkelijk groene stroom jouw huis binnenkomt. Het betekent alleen dat je leverancier iets meer groene stroom inkoopt dan grijze.
Dus heel dat gedoe met verschillende leveranciers is gewoon onzin. Stel dat ik uit principe extra zou gaan betalen voor ultra-schoon water uit Alpengletschers, dan nog krijg ik gewoon het reguliere water uit mijn kraan, want er is maar 1 waterleiding.

Al die overstapbonussen en kortingen en weet ik wat nog meer, betalen wij als consumenten ook gewoon zelf. Evenals de extra kosten die al die maatschappijen maken voor marketing, TV-reclame, callcenters, enz. Dus die hele privatisering KOST ons alleen maar geld, en levert ons geen enkel voordeel op.

Want stel nou dat je ál die overhead van overstapbonussen, TV-reclames, marketing, advertenties, enz. eens van de kosten zou kunnen aftrekken, dan zou dat ik weet niet hoe veel schelen...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
18-01-2020 17:39
Maar wat ik me nog steeds afvraag is dit: volgens mij loopt er maar één gasleiding naar mijn huis en één elektriciteitskabel. Hoe weet Nuon of Essent of wie dan ook dan heel precies dat het gas of de stroom die bij mij wordt afgeleverd, van hen afkomstig is? En niet van de 10 andere leveranciers die dezelfde leidingen gebruiken?

:facepalm:
Sorry, er is vast iemand anders die dit wil uitleggen.
Ah edit: ik zie dat Rik zijn best voor je heeft gedaan.
Een theorie stelt dat, als iemand ooit ontdekt waar het Universum precies voor dient en waarom het er is, het meteen zal verdwijnen en vervangen zal worden door iets dat nog bizarder en onbegrijpelijker is. Een andere theorie stelt dat dit al gebeurd is.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
18-01-2020 18:28
Dus heel dat gedoe met verschillende leveranciers is gewoon onzin. Stel dat ik uit principe extra zou gaan betalen voor ultra-schoon water uit Alpengletschers, dan nog krijg ik gewoon het reguliere water uit mijn kraan, want er is maar 1 waterleiding.

Al die overstapbonussen en kortingen en weet ik wat nog meer, betalen wij als consumenten ook gewoon zelf. Evenals de extra kosten die al die maatschappijen maken voor marketing, TV-reclame, callcenters, enz. Dus die hele privatisering KOST ons alleen maar geld, en levert ons geen enkel voordeel op.

Want stel nou dat je ál die overhead van overstapbonussen, TV-reclames, marketing, advertenties, enz. eens van de kosten zou kunnen aftrekken, dan zou dat ik weet niet hoe veel schelen...
Dáár heb je gelijk in. Voor de privatisering (toen het volgens mij alleen nog maar Nuon was?) was het ook véél goedkoper. Maar die privatisering is er nu eenmaal en ben je toch een dief van je eigen portemonnee als je niet ieder jaar overstapt. of op zijn minst checkt waar je het goedkoopst uit bent. En dat is echt maar 10 minuten werk. :)
...
Alle reacties Link kopieren
Djessy schreef:
18-01-2020 19:19
Dáár heb je gelijk in. Voor de privatisering (toen het volgens mij alleen nog maar Nuon was?) was het ook véél goedkoper. Maar die privatisering is er nu eenmaal en ben je toch een dief van je eigen portemonnee als je niet ieder jaar overstapt. of op zijn minst checkt waar je het goedkoopst uit bent. En dat is echt maar 10 minuten werk. :)

Dat hangt van de regio af. Elke regio had zijn eigen Nutsbedrijf voor gas en electriciteit.
Een theorie stelt dat, als iemand ooit ontdekt waar het Universum precies voor dient en waarom het er is, het meteen zal verdwijnen en vervangen zal worden door iets dat nog bizarder en onbegrijpelijker is. Een andere theorie stelt dat dit al gebeurd is.
Alle reacties Link kopieren
Coerage schreef:
18-01-2020 19:36
Dat hangt van de regio af. Elke regio had zijn eigen Nutsbedrijf voor gas en electriciteit.
Aha
...
Alle reacties Link kopieren
https://www.ad.nl/binnenland/miljoenen- ... ~a997c39a/
...
Alle reacties Link kopieren
@Djessy: goed en duidelijk artikel! Hopelijk lezen alle twijfelaars en niet-durvers dit.

Ik ben de afgelopen drie maanden overgestapt van internet/TV provider, zorgverzekeraar en energiemaatschappij. Van het bespaarde geld ga ik binnenkort een leuk vakantiereisje boeken :-D
Alle reacties Link kopieren
Joyce48 schreef:
25-01-2020 10:43
@Djessy: goed en duidelijk artikel! Hopelijk lezen alle twijfelaars en niet-durvers dit.

Ik ben de afgelopen drie maanden overgestapt van internet/TV provider, zorgverzekeraar en energiemaatschappij. Van het bespaarde geld ga ik binnenkort een leuk vakantiereisje boeken :-D
Maar dan geef je toch geld uit wat je nog niet hebt? Immers, de jaarlijkse besparing heb je pas eind 2020 binnen. Als je dat geld nú al gaat uitgeven, dan geef je toch geld uit dat je nog niet hebt ontvangen?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
25-01-2020 17:53
Maar dan geef je toch geld uit wat je nog niet hebt? Immers, de jaarlijkse besparing heb je pas eind 2020 binnen. Als je dat geld nú al gaat uitgeven, dan geef je toch geld uit dat je nog niet hebt ontvangen?
Ha ha, ja ..... als we geen ander inkomen hadden heb je helemaal gelijk. Maar wees gerust: er komt genoeg inkomen binnen per maand om af en toe een leuk tripje te boeken. Maar de gedachte dat dit tripje grotendeels vergoed wordt door overstapbonussen maakt mij heel erg blij!

In totaal besparen wij komend jaar 954 euro als volgt:

- de oude ziektekostenverzekering verhoogde de premie p.p. per 1-1-2020 met 16 euro p.p.p.m.; een kleine zoektocht bracht mij op een verzekering met exact dezelfde voorwaarden (o.a. restitutiepolis) voor 4 euro p.p.p.m. minder. Besparing per persoon per maand derhalve 20 euro, voor twee personen is dat 480 euro per jaar.

- bij de oude (toch al goedkope) energiemaatschappij zouden we per maand bij gelijkblijvend geschat verbruik 9 euro per maand meer gaan betalen; ik vond een energiemaatschappij die 3 euro per maand goedkoper is; besparing 12 euro per maand = 144 euro per jaar, plus de overstapbonus van 150 euro, totaal 294 euro voor dit jaar. (Overigens heb ik de overstapbonus ad 150 euro van de vorige leverancier verleden week op mijn rekening ontvangen).

- de overstap van internet/TV was toch al een wens van ons, i.v.m. meer mogelijkheden tijdens TV kijken en sneller internet. De maandlasten zijn nagenoeg gelijk, maar we krijgen de eerste zes maanden 30 euro per maand overstapkorting, dus totaal 180 euro korting voor meer mogelijkheden en sneller internet.

Totale opbrengst derhalve 984 euro, voor welgeteld drie maal vijf minuten werk .....
Zo hoog is mijn uurloon niet ;)
joyce48 wijzigde dit bericht op 26-01-2020 12:09
Reden: typefoutje
0.05% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven