Geld & Recht alle pijlers

WOZ waarde - bezwaar maken

28-01-2020 13:50 69 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Op wozwaardeloket.nl is in onze gemeente de WOZ waarde weer bekend. De aanslag moet hier nog wel volgen per brief of digitaal.

Wie heeft er ervaring met bezwaar maken en zijn er goede tips die men wilt delen?

Opzich is de WOZ waarde niet ongunstig (verkoopwaarde is zeker 60k hoger) maar vergelijkbare huizen hebben een tussen de 20 en 30k lagere WOZ waarde. Denk dat ik dus wel kans moet maken.

Hier was de WOZ waarde dit keer 30k gestegen ten opzichte van de vorige peildatum (1-1-2018). Gezien de huizenprijzen kon het erger :-) hoe is dat voor jullie?
Alle reacties Link kopieren
Hier is de waarde nog niet bekend. Ze zijn hier altijd later.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb bezwaar gemaakt, alweer een aantal jaren geleden. Maar WOZ waarde was ook echt aantoonbaar te hoog, veel hoger dan de verkoopwaarde van de woning.

Bezwaar maken kan altijd, of je het krijgt toegewezen is een tweede. Er zijn veel voorbeeldbrieven te vinden, met argumentatie die je kunt gebruiken.
1 x zelf bezwaar gemaakt en gewonnen
Hoeveel geld gaat je dat besparen, die 20k lager?
Je hebt nog een hypotheek op je huis neem ik aan. Gezien die nog hogere verkoopwaarde, kom je met deze WOZ-waarde wellicht in aanmerking voor een lagere hypotheekrente? Of ligt de WOZ nog niet boven de nog openstaande hypotheek?
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
28-01-2020 13:56
Hoeveel geld gaat je dat besparen, die 20k lager?
Je hebt nog een hypotheek op je huis neem ik aan. Gezien die nog hogere verkoopwaarde, kom je met deze WOZ-waarde wellicht in aanmerking voor een lagere hypotheekrente? Of ligt de WOZ nog niet boven de nog openstaande hypotheek?
We hebben NHG, lager kan helaas niet.

Hypotheek is overigens ongeveer 70k onder de huidige WOZ waarde.

Hoeveel 20k me gaat besparen weet ik niet maar er zijn zeker 3 posten waarin ze het meetellen. Daarnaast zorgt het ook voor de aankomende jaren voor hogere lasten dus het loont zeker om het te proberen.
europe86 wijzigde dit bericht op 28-01-2020 14:00
18.31% gewijzigd
Marana schreef:
28-01-2020 13:56
Hoeveel geld gaat je dat besparen, die 20k lager?
Je hebt nog een hypotheek op je huis neem ik aan. Gezien die nog hogere verkoopwaarde, kom je met deze WOZ-waarde wellicht in aanmerking voor een lagere hypotheekrente? Of ligt de WOZ nog niet boven de nog openstaande hypotheek?
Niet zo veel

Ikvond het zelf meer een principe dingetje
Alle reacties Link kopieren
Vergeet niet om te je nieuwe WOZ waarde door te geven aan je hypotheek verstrekker zodat je in aanmerking komt voor een lagere schuld/marktwaarde verhouding en daardoor een korting op je hypotheekrente.

Geen verschil in dakkapellen en dergelijke als het gaat om de waarde van de woning? Ik ken meerdere mensen die succesvol bezwaar hebben aangetekend.
Ik heb ooit in een rijtje exact dezelfde woningen gewoond. Geen van de buren had een uitbouw/opbouw/dakkapel of iets anders afwijkends. En afwerking, onderhoud etc was ook redelijk vergelijkbaar. Toch hadden we allemaal een andere WOZ-waarde en bezwaar maken hielp niks.

Voor mijn huidige huis kreeg ik een hele hoge waarde kort na de aankoop. Toen heb ik met succes bezwaar aangetekend en de waarde flink omlaag gekregen.

Ik zou het gewoon proberen als ik jou was, je weet maar nooit.

Gebruik niet die WOZ-waarde van de buren alleen als argument, maar zoek ook daadwerkelijke transactieprijzen erbij.
Ik heb vorig jaar bezwaar gemaakt, maar het is niet toegekend.
Heeft me verder ook niet veel moeite gekost, dus ik dacht niet geschoten is sowieso mis.
Alle reacties Link kopieren
Een ander iets waar je even aan kunt denken:
Maak, als je het gaat doen, rechtstreeks bezwaar bij de gemeente. Doe het niet via een tussenpersoon via het internet. Die verdienen namelijk 600 euro per ingediend bezwaar hieraan. Wat de gemeente dus moet betalen.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
ShaunTheSheep schreef:
28-01-2020 14:00
Ik heb ooit in een rijtje exact dezelfde woningen gewoond. Geen van de buren had een uitbouw/opbouw/dakkapel of iets anders afwijkends. En afwerking, onderhoud etc was ook redelijk vergelijkbaar. Toch hadden we allemaal een andere WOZ-waarde en bezwaar maken hielp niks.

Voor mijn huidige huis kreeg ik een hele hoge waarde kort na de aankoop. Toen heb ik met succes bezwaar aangetekend en de waarde flink omlaag gekregen.

Ik zou het gewoon proberen als ik jou was, je weet maar nooit.

Gebruik niet die WOZ-waarde van de buren alleen als argument, maar zoek ook daadwerkelijke transactieprijzen erbij.
Ben bang dat ik alleen maar de WOZ van de buren kan gebruiken. Er zijn maar 4 huizen in de hele wijk vergelijkbaar en die zijn in zeker 6 jaar (waren we zelf) niet verkocht.
gizzmo-returns schreef:
28-01-2020 13:59
Niet zo veel

Ikvond het zelf meer een principe dingetje


Kan ik begrijpen. Zelf een bezwaar indienen kan prima, kost je hooguit wat tijd en 1 postzegel. Iemand inhuren om bezwaar te maken is volgens mij niet lonend.


Jammer TO, dat je geen voordeel hebt van een hogere WOZ wat betreft je hypotheek.
Doreia* schreef:
28-01-2020 14:03
Een ander iets waar je even aan kunt denken:
Maak, als je het gaat doen, rechtstreeks bezwaar bij de gemeente. Doe het niet via een tussenpersoon via het internet. Die verdienen namelijk 600 euro per ingediend bezwaar hieraan. Wat de gemeente dus moet betalen.


Oh betaalt de gemeente dat? Zonde van het geld zeg. Echt een belachelijk bedrag.
Europe86 schreef:
28-01-2020 14:04
Ben bang dat ik alleen maar de WOZ van de buren kan gebruiken. Er zijn maar 4 huizen in de hele wijk vergelijkbaar en die zijn in zeker 6 jaar (waren we zelf) niet verkocht.
Kijk dan even welke referentiepanden de gemeente zelf in het rapport zet; dat moeten wel echte transacties zijn. Die panden liggen dan waarschijnlijk niet in jouw wijk, maar iets verder. Misschien kun je daar dan weer verkochte woningen met lagere prijzen vinden om mee te vergelijken e/o de referentiepanden mee te ontkrachten als goede vergelijking.
Alle reacties Link kopieren
Eén keer bezwaar gemaakt. Met succes.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zeker geen bureau inschakelen, maar zelf doen. Genoeg voorbeeldbrieven te vinden. De gemeente heeft ook referentiepanden gebruikt, zoek eens uit welke dat zijn, dit kun je opvragen bij de gemeente.
Doreia* schreef:
28-01-2020 14:03
Een ander iets waar je even aan kunt denken:
Maak, als je het gaat doen, rechtstreeks bezwaar bij de gemeente. Doe het niet via een tussenpersoon via het internet. Die verdienen namelijk 600 euro per ingediend bezwaar hieraan. Wat de gemeente dus moet betalen.
Wat bizar zeg!
Een bedrag wat de gemeente zich had kunnen besparen door de WOZ niet opeens drastisch te verhogen zonder dat je enige vorm van vernieuwing/verbouwing hebt gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Van de website van een gemeente waarmee ik werk:
Nuancering, alleen dus als het succesvol is moet er worden betaald aan zo'n partij. Ik denk dat je dus juist mínder kans maakt als je het zo doet, als ik zelf bij de gemeente zou werken.

Er zijn commerciële bureaus die aanbieden om namens u bezwaar tegen de WOZ-waarde te maken. Ze zeggen dat ze dat “gratis” doen op basis van “no cure no pay”. Maar echt gratis is het niet. De gemeente moet dergelijke tussenpersonen een wettelijk geregelde kostenvergoeding betalen als de waarde wordt verlaagd. Per zaak kan dat oplopen tot wel € 700,00, ook al is de verlaging van de waarde gering en is er vaak een paar tientjes minder belasting verschuldigd. De gemeente betaalt deze kosten van belastinggeld, dat u betaald heeft. U en alle andere belastingplichtigen betalen op deze manier via een omweg hier dus toch aan mee. Dat is zonde en niet nodig omdat de kans op het succesvol bezwaar maken via een dergelijk bureau beslist niet groter is dan wanneer u zélf bezwaar maakt.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Jaren geleden heb ik zelf eens bezwaar gemaakt bij de gemeente en dat is toen toegekend. Maar het jaar daarop werd ik dubbel zo hard aangeslagen en zat ik dus gewoon weer op het niveau waar ik op gezeten zou hebben als ik geen bezwaar zou hebben gemaakt. :furious: De WOZ stijgt hier tussen de 100k en 150k per jaar (Amsterdam).
Alle reacties Link kopieren
Tja, mijn woz stijgt inderdaad belachelijk hard, maar de verkoopprijzen in mijn buurt ook. Ik kan moeilijk beweren dat de woz niet klopt, als ik denk dat ik het voor nog wel meer kan verkopen.
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
28-01-2020 14:59
Tja, mijn woz stijgt inderdaad belachelijk hard, maar de verkoopprijzen in mijn buurt ook. Ik kan moeilijk beweren dat de woz niet klopt, als ik denk dat ik het voor nog wel meer kan verkopen.
Ja hier ook. Meeste woningen in mijn buurt zijn binnen circa 2 weken verkocht en dan voor boven de vraagprijs.
Ik heb mijn appartement gekocht voor 117.500.
Vorig jaar is mijn WOZ waarde gestegen van 148.000 naar 209.000. Dit jaar gestegen naar 271.000.

Bezwaar maken heeft geen zin want soortgelijke woningen hier (Rotterdam) gaan allemaal weg zo rond 250, 300.000, als t al niet meer is.
Alle reacties Link kopieren
Mijn WOZ was maar met 1000 omhoog gegaan van 116.000 naar 117.000, dus ik verwacht nu niks schokkends. Nog niet bekend zie ik (handige link!).
Ugli schreef:
28-01-2020 15:51
Mijn WOZ was maar met 1000 omhoog gegaan van 116.000 naar 117.000, dus ik verwacht nu niks schokkends. Nog niet bekend zie ik (handige link!).
Dit is wel heel erg mager met de huidige huizenmarkt gekte.

In welke regio is dit?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven