Geld & Recht alle pijlers

Incassobureau reageert niet inhoudelijk op verweer

06-02-2020 13:28 143 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Wegens een vergeten (teruggestort wegens onvoldoende saldo op dat moment) contributie van een sportschool na opzegging kregen wij plots een brief van een incassobureau.
Nooit een herinneringsbrief gekregen.

Abonnement is gestopt per 1-9-2019, heb ik zwart op wit.

Incassobureau eist in eerste instantie een bedrag van €240. Want, zeggen zij, de sportschool verwerkt geen opzeggingen als er een betalingsachterstand is en dus loopt het abonnement gewoon door tot op de dag van vandaag!!
Mag dit zomaar?

Wij hebben de 2 achterstallige maanden direct overgemaakt en ter compensatie nog 2 maanden met excuses en het verzoek om dossier nu te sluiten.
Ook heb ik gevraagd om de stukken waaruit blijkt dat verlenging dan mag, want ik heb zwart op wit staan dat abonnement gestopt is.
Verschuldigd was € 70
Totaal betaald : €140,=

Sturen ze terug dat er nu weer € 40 extra bijkomt (incassokosten) maar wederom zonder enige toevoeging, zonder uitleg, zonder reden.
Ze stuurden eerder nog dat ze in overleg waren met hun cliënt, maar ook hier horen wij niks meer over. Totaal geen inhoudelijke antwoorden, maar wel de eis om maar weer €140 te voldoen.

Wat is nu wijsheid?
Ben geneigd om te betalen om er maar vanaf te zijn, maar ik vind deze werkwijze ronduit asociaal. Het voelt niet oké.
Alle reacties Link kopieren
Als je zwart op wit hebt dat je abonnement is gestopt, kan er geen naheffing plaatsvinden en is daar ook geen rechtsgrond voor. Je hoeft het incassobureau niet te overtuigen, je sportschool is opdrachtgever van het incassobureau en als je sportschool vindt dat ze in hun recht staan moeten ze er maar maar mee naar de rechter. Poot stijf houden en incassobureau laten weten dat je de vordering betwist en niet betaalt en de sportschool daarvan in kennis hebt gesteld.
Love is the meaning of life
Alle reacties Link kopieren
Dank je wel voor je antwoord!
Bellen en mailen. En vragen waarom je niks meer hoort maar wel 40 euro kosten krijgt.

Of zeg ik nu iets heels geks?
Alle reacties Link kopieren
Bel met deze vraag naar de jurofoon.
Ik zou zeker ook niet zomaar betalen.
Alle reacties Link kopieren
Luci_Morgenster schreef:
06-02-2020 13:34
Bellen en mailen. En vragen waarom je niks meer hoort maar wel 40 euro kosten krijgt.

Of zeg ik nu iets heels geks?
Ja al gedaan en dan zeggen ze dat ze in overleg zijn en nog gaan reageren maar dat doen ze niet.
En ik wil zwart op wit wat ze eventueel zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt van het incassobureau een wik-brief gekregen? (Dat is een brief waarin je de mogelijkheid krijgt om binnen 14 dagen zonder extra kosten te betalen.)
Welk bedrag stond daar op?

Heb je de bevestiging met opzegging ook naar het incassobureau gestuurd?
Alle reacties Link kopieren
https://www.consumentenbond.nl/juridis ... assobureau

Hier kan je de regels lezen waar een incassobureau zich aan moet houden.
Maar ik zou zeker ook even uitzoeken of de sportschool zich aan de regels houdt.
Alle reacties Link kopieren
Stormysea schreef:
06-02-2020 13:38
Je hebt van het incassobureau een wik-brief gekregen? (Dat is een brief waarin je de mogelijkheid krijgt om binnen 14 dagen zonder extra kosten te betalen.)
Welk bedrag stond daar op?

Heb je de bevestiging met opzegging ook naar het incassobureau gestuurd?
Ja. €240
En ja. Heb €140 betaald. 70 terecht en 70 als blijk van goede wil en ter compensatie want wij zaten natuurlijk fout met die laatste 2 onbetaalde termijnen
Ik dacht schappelijk bezig te zijn zo.
Toen inhoudelijke reactie gevraagd op mijn verweer, dat bleef van hun kant erg lang uit waardoor termijn verliep en nu dus mail met daarin het nog te betalen bedrag van €140. Binnen 7 dagen voldoen.
justagirly wijzigde dit bericht op 06-02-2020 13:48
35.65% gewijzigd
justagirly schreef:
06-02-2020 13:36
Ja al gedaan en dan zeggen ze dat ze in overleg zijn en nog gaan reageren maar dat doen ze niet.
En ik wil zwart op wit wat ze eventueel zeggen.
Ik zou dan nog 1x mailen en de sportschool inkopieren, hele verhaal puntsgewijs neerpennen en wat er dus allemaal niet klopt en wat je niet gaat betalen en waarom.

Dat je wil dat de case gestopt word ( actie sportschool aangezien zij de opdrachtgever zijn) en je anders je rechtsbijstand in gaat zetten ( al dan niet gebluft) als deze case voor half februari niet gesloten is.

En misschien dus ook echt even juridisch advies zoeken ondertussen.
Alle reacties Link kopieren
Voor die 40 euro incassokosten lijken ze wel gewoon in hun recht te staan dat te vorderen volgens de link die ik heb geplaatst.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou echt alleen het achterstallige geld hebben betaald. Waarom heb je nog 2 maanden extra overgemaakt? Dat is een beetje halfjes: wel meer betalen dan wat je ze eigenlijk verschuldigd was, maar niet wat er nu gevraagd wordt. Ik zou óf het een óf het ander hebben gedaan (ik zou dus niks extra hebben betaald maar het eerst hebben uitgezocht).
Voor nu zou ik denk ik contact opnemen met de sportschool (bij voorkeur er even langsgaan?) om het met hen op te helderen. Zij hebben jou geen herinnering of iets gegeven, maar wel ineens een incassobureau ingeschakeld. Lijkt mij niet eerlijk. Ik zou de achterstallige maanden betalen (heb je al gedaan) en verder niets. Die kosten die het incassobureau nu nog vraagt moet die sportschool maar lekker zelf betalen.
Here am I in my little bubble
consuelabananahammok schreef:
06-02-2020 13:41
Voor die 40 euro incassokosten lijken ze wel gewoon in hun recht te staan dat te vorderen volgens de link die ik heb geplaatst.
Niet als de case sowieso niet klopt. En zij actie beloven en dat nalaten.
Alle reacties Link kopieren
consuelabananahammok schreef:
06-02-2020 13:41
Voor die 40 euro incassokosten lijken ze wel gewoon in hun recht te staan dat te vorderen volgens de link die ik heb geplaatst.
Klopt ja.
Dus ben aan 1 kant toch geneigd te betalen gewoon omdat ik hier ook echt geen zin in heb allemaal.
En toch vind ik het bedrag te hoog én raar dat we nooit iets hebben gehoord vanuit de sportschool.
En ik wil ook zwart op wit zien waar staat dat zij bij betalingsachterstand abonnement mogen laten doorlopen.

Sportschool verwijst ons overigens gewoon direct naar incasso bureau.
Alle reacties Link kopieren
of je abo echt beëindigt is kun je zelf nalezen in de algemene voorwaarden van de sportschool. Het kan zomaar echt waar zijn dat abonnementen bij betalingsachterstand niet beëindigt worden. Daarnaast betaal je een raar bedrag. of je betaald wat jij vind dat je moet betalen (=2 maanden achterstand) of wat incassobureau zegt. niet 2 maanden plus 2 maanden compensatie. dat slaat echt nergens op. Ze hoeven je geen inhoudelijk verweer te geven. De sportschool heeft een vordering op jou die rechtsgeldig is en die leggen ze bij incassobureau neer. die doet niet anders dan ze volgens de wet mogen. Kortom ik vind je niet zo slim bezig (en dat begon al met niet betalen van je abo)
Alle reacties Link kopieren
RainyDays schreef:
06-02-2020 13:41
Ik zou echt alleen het achterstallige geld hebben betaald. Waarom heb je nog 2 maanden extra overgemaakt? Dat is een beetje halfjes: wel meer betalen dan wat je ze eigenlijk verschuldigd was, maar niet wat er nu gevraagd wordt. Ik zou óf het een óf het ander hebben gedaan (ik zou dus niks extra hebben betaald maar het eerst hebben uitgezocht).
Voor nu zou ik denk ik contact opnemen met de sportschool (bij voorkeur er even langsgaan?) om het met hen op te helderen. Zij hebben jou geen herinnering of iets gegeven, maar wel ineens een incassobureau ingeschakeld. Lijkt mij niet eerlijk. Ik zou de achterstallige maanden betalen (heb je al gedaan) en verder niets. Die kosten die het incassobureau nu nog vraagt moet die sportschool maar lekker zelf betalen.
Ja klopt, bedacht ik me later ook hoor.
Misschien toch beetje geïntimideerd gevoeld en het snel af willen handelen.
Alle reacties Link kopieren
vittello69 schreef:
06-02-2020 13:49
of je abo echt beëindigt is kun je zelf nalezen in de algemene voorwaarden van de sportschool. Het kan zomaar echt waar zijn dat abonnementen bij betalingsachterstand niet beëindigt worden. Daarnaast betaal je een raar bedrag. of je betaald wat jij vind dat je moet betalen (=2 maanden achterstand) of wat incassobureau zegt. niet 2 maanden plus 2 maanden compensatie. dat slaat echt nergens op. Ze hoeven je geen inhoudelijk verweer te geven. De sportschool heeft een vordering op jou die rechtsgeldig is en die leggen ze bij incassobureau neer. die doet niet anders dan ze volgens de wet mogen. Kortom ik vind je niet zo slim bezig (en dat begon al met niet betalen van je abo)
Oké. Dat zal dan ook wel zo zijn.
Ik denk dat ik gewoon maar betaal.
Alle reacties Link kopieren
justagirly schreef:
06-02-2020 13:43
wil ook zwart op wit zien waar staat dat zij bij betalingsachterstand abonnement mogen laten doorlopen.
staat in de algemene voorwaarden. ook de incassokosten kun je op de site van het incassobureau nalezen. en er bestaat ook nog google ;-)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de sportschool gevraagd om de algemene voorwaarden te sturen.
Verder bedankt voor alle antwoorden!
Wel van geleerd voor een evt volgende keer, wat ik niet hoop natuurlijk.

Dan betaal ik niet zomaar meer dan ik zelf vind wat terecht is. Dom .
Alle reacties Link kopieren
Ik ben verbaasd dat je nu ineens besluit om het maar gewoon te betalen? Eerst maar eens goed die algemene voorwaarden uitpluizen. Ook al staat daarin dat een abonnement niet gestopt kan worden bij een gemiste betaling, dan is alsnog feit dat jij wél een opzegbevestiging hebt gekregen en dat jij verder géén herinneringen hebt gekregen. Dus ik zou sowieso dit met de sportschool bespreken en op z'n minst proberen te bereiken dat je niet dat volledige bedrag hoeft te betalen.
rainydays wijzigde dit bericht op 06-02-2020 14:00
Reden: .
1.57% gewijzigd
Here am I in my little bubble
Alle reacties Link kopieren
vittello69 schreef:
06-02-2020 13:51
staat in de algemene voorwaarden. ook de incassokosten kun je op de site van het incassobureau nalezen. en er bestaat ook nog google ;-)
Die heb ik net opgevraagd.
Incasso snapte ik wel idd.
RainyDays schreef:
06-02-2020 13:59
Ik ben verbaasd dat je nu ineens besluit om het maar gewoon te betalen? Eerst maar eens goed die algemene voorwaarden uitpluizen. Ook al staat daarin dat een abonnement niet gestopt kan worden bij een gemiste betaling, dan is alsnog feit dat jij wél een opzegbevestiging hebt gekregen en dat jij verder géén herinneringen hebt gekregen. Dus ik zou sowieso dit met de sportschool bespreken en op z'n minst proberen te bereiken dat je niet dat volledige bedrag hoeft te betalen.
Inderdaad.
Ik zou niet zomaar betalen hoor. Ik heb hier wel vaker brieven van incassobureaus waarvan niks blijkt te kloppen.
Alle reacties Link kopieren
RainyDays schreef:
06-02-2020 13:59
Ik ben verbaasd dat je nu ineens besluit om het maar gewoon te betalen? Eerst maar eens goed die algemene voorwaarden uitpluizen. Ook al staat daarin dat een abonnement niet gestopt kan worden bij een gemiste betaling, dan is alsnog feit dat jij wél een opzegbevestiging hebt gekregen en dat jij verder géén herinneringen hebt gekregen. Dus ik zou sowieso dit met de sportschool bespreken en op z'n minst proberen te bereiken dat je niet dat volledige bedrag hoeft te betalen.
Nou nee, maar hou er wel rekening mee want ik wil absoluut niet dat het na deze 7 dagen weer verhoogd wordt.
Ik onderneem zeker eerst nog wel actie. Sorry ben met van alles tussendoor bezig ook en hoofd schiet ook van links naar rechts hahahaha.
Alle reacties Link kopieren
Mogen ze meteen een incassobureau achter je aansturen als je 1 keer niet betaalt? Moet er niet eerst een herinnering komen?

Ik vind jouw keuzes hoogst opmerkelijk TO.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven