Geld & Recht alle pijlers

Voordelen spaarrekening

08-02-2020 14:36 13 berichten
Hallo,

Ik heb nog geen spaarrekening maar zit er nu wel aan te denken om er éen te openen aangezien het bedrag op mijn betaalrekening aardig oploopt.

Ben benieuwd welke voordelen er zitten aan het hebben van een spaarrekening?

Nog een vraagje van een andere orde :

Ik check mijn bankrekening niet heel vaak, vandaag even gekeken en het leek alsof er een bedrag af was gehaald (voor mijn gevoel stond er meer op)
Kon echter in de afschriften niet terugzien dat er iets vreemds is afgeschreven.
Als criminelen aan de haal zijn geweest met je bankrekening kun je dit dan altijd terug zien in de afschriften?

Dank alvast.
Alle reacties Link kopieren
Voordelen spaarrekening:
- aparte rekening, meer overzicht
- misschien ooit in de toekomst weer wat meer rente (mits je het nu niet over miljoenen hebt)
- áls er iets met je bankrekening gebeurt, heb je tenminste je spaarrekening nog.

Wil je makkelijk kunnen schuiven tussen spaar- en bankrekening (rekening courant), kies dan een bank die dat faciliteert.
Verwacht je in geen jaar of meer dat geld nodig te hebben (bv na een erfenis) overweeg dan om het langer vast te zetten tegen een hogere rente. Je kan er dan niet zonder consequenties tussentijds bij.

En bel bij twijfel over je saldo je bank. (volgens mij moet je het op je afschrift altijd kunnen zien).
Alle reacties Link kopieren
Wat denk je zelf, dat je bank in het complot zit?
Voor mij betekent het hebben van aparte internetspaarrekening(en) dat ik niet zomaar over mijn spaargeld kan beschikken. Overboeken van de ene bank naar de andere is best een barrière en ik vergeet mijn codes ook weleens, dus voordat ik het geld beschikbaar heb ben ik alweer vergeten wat ik ermee wilde.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een aparte spaarrekening van een andere bank omdat daar vier jaar terug nog ietwat aan rente op was. We hebben m nog steeds voor een groter bedrag, maar het meeste staat op een "spaar"rekening onder onze betaalrekening. Dat verdeeld in allemaal potjes. Kan er niets afgeschreven worden of bij skimming of zo (tenzij je app gehackt wordt....) maar je kunt er wel gelijk bij door het over te schrijven naar je betaal. En je hebt overzicht, als je dat prettig vindt ;)
Als je spaart bij een andere bank, duurt dat een werkdag vaak, dat overschrijven.

Voor de rente hoef je het echt nergens te doen.....
Een duidelijke scheiding tussen leefgeld en spaargeld.
Alle reacties Link kopieren
Overzicht inderdaad, en iemand die je pinpas heeft (geskimd) kan niet zomaar je hele saldo opnemen. Ik heb nooit méér op mijn betaalrekening staan dan ik voor die maand nodig heb, met wat marge natuurlijk.
Voor de rente hoef je het niet meer te doen.
Voordeel van een spaarrekening (en potjes) is wel dat je deze ziet groeien en dat het overzichtelijker is wat je met jezelf had afgesproken om vrij te besteden.
rumforviva schreef:
09-02-2020 21:33
Een duidelijke scheiding tussen leefgeld en spaargeld.
Dit inderdaad en het voelt veiliger.
Alle reacties Link kopieren
Voor je gevoel staat er altijd meer geld op je rekening dan het daadwerkelijk is. Je vergeet namelijk snel allerlei uitgaves die je gedaan hebt. Daarom misschien handig om vaker te kijken om een beter overzicht te hebben.

En misschien is het daarom ook juist goed om een spaarrekening te nemen. Het geld wat je die maand gebruikt op je betaalrekening, de rest op de spaarrekening. Geeft veel meer overzicht! (wat je denk ik wel nodig hebt)
En oh ja, als er criminelen actief zouden zijn geweest zie je inderdaad een transactie. Het is niet zo dat je saldo zomaar wordt aangepast zonder dat er een opname of overschrijving is te zien. Als dat niet zo is had je je waarschijnlijk dus vergist in het bedrag.
Een spaarrekening betekent voor mij (naast overzicht) extra veiligheid. Stel je voor dat iemand je bankpas en pin ontfrutselt en je hele lopende rekening kan leegtrekken. Je moet er toch niet aan denken dat al je spaarcenten dan weg kunnen zijn?
Alle reacties Link kopieren
Overzicht inderdaad. Als je een groot bedrag op je lopende rekening hebt staan dan is een paar honderd euro meer of minder niet zo goed zichtbaar. Als ik mijn salaris krijg dan maak ik meteen een bepaald bedrag over naar mijn spaarrekening en op de lopende rekening heb ik dan het leefgeld van die maand staan.

Ik check mijn bankrekening trouwens elke dag even. Ook i.v.m. credit card. Ik heb eens gehad dat iemand mijn VISA probeerde te gebruiken om los te gaan in de Apple store. Transactie was niet gelukt omdat er niet genoeg ruimte beschikbaar was op die kaart. Daar schrok ik wel even van.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven