Geld & Recht alle pijlers

Vraag m.b.t. voorrang

13-02-2020 18:00 206 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie weet hoe het zit, in de volgende situatie:
Auto rijdt op de openbare weg in de bebouwde kom. Er is geen apart fietspad. Auto geeft aan middels knipperlicht dat hij rechts af willen slaan. Achterop komt een scooter rijder. Op het moment dat de auto afslaat haalt de scooter de auto rechts in i.p.v. links. Gevolg, auto en scooter raken in botsing.
Had de auto moeten wachten of had de scooter rijder de auto links voorbij moeten gaan?
Sommige mensen worden zeikend verwekt
Je mag niet rechts inhalen, dus de scooter lijkt mij fout.
Ik weet niet zeker of de scooter de auto wel of niet in had mogen halen, maar de auto had hoe dan ook moeten wachten op de scooter.
Ik lees mee, ik had laatst, afgezien van de botsing, precies hetzelfde meegemaakt.

Ik vond dat ik, als autobestuurder, gelijk had..

Hier in Amsterdam moeten scooters namelijk op de rijweg rijden.
Alle reacties Link kopieren
Auto had moeten wachten. Afslaand verkeer enzo.
Alle reacties Link kopieren
Snorfiets of brommer?

Als de snorfiets slim was had hij de auto niet rechts ingehaald, echter kan de scooter de knipperlichten mogelijk niet gezien hebben.
Hoe dan ook, rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg heeft voorrang.
De auto had dus moeten wachten.

In geval van brommer, had hij achter de auto moeten wachten, of eventueel links inhalen als dat een mogelijkheid was.
Alle reacties Link kopieren
Kastanjez schreef:
13-02-2020 18:03
Ik weet niet zeker of de scooter de auto wel of niet in had mogen halen, maar de auto had hoe dan ook moeten wachten op de scooter.
Dit was mijn eerste gedachte ook, maar er was geen apart fietspad. De scooter maakte dus gebruik van dezelfde weg en zat erachter.
Ik denk dat de scooter had moeten wachten, in elk geval niet rechts inhalen.
Forget about what I said; the lights are gone and the party's over
Auto had moeten wachten, rechtdoor op dezelfde weg gaat voor.
"Rechtdoor op dezelfde weg gaat voor". Dus ook een voetganger, een fietser (al dan niet op een apart fietapad), of een scooter.

Misschien maakte de scooteraar ook een fout door rechts in te halen, maar dat staat vziw los van de aansprakelijkheid bij een eventuele aanrijding.
Excuus, ik weet even niet zeker of ik echt gelijk heb.

Ik dacht dat de scooter 'zwakker' was dan de auto en daarmee de auto altijd pech had. Scooter en auto worden echter blijkbaar allebei als sterke vervoersmiddelen gezien.

In dat geval vind ik het ingewikkelder. Ik denk nog steeds dat de auto sowieso had moeten wachten maar verder kom ik er ook niet uit.
Alle reacties Link kopieren
Als er geen apart fietspad is rijdt alles op dezelfde baan. In dat geval rijdt de scooter dus achter de auto en mag deze absoluut niet rechts inhalen. Scooter zat hartstikke fout.
Als er wel een apart fietspad was dan zou de scooter wel voorrang hebben (want zoals gezegd, rechtdoor op dezelfde weg gaat voor)
Maar dat gaat hier dus niet op. Anders zou dat betekenen dat een andere auto die erachter reed er ook rechts langs had gemogen, lijkt me toch niet 😂
forsyth schreef:
13-02-2020 18:08
Auto had moeten wachten, rechtdoor op dezelfde weg gaat voor.
Ja, maar de scooter reed áchter de auto, die hoeft daar toch niet op te wachten dan?
De scooterrijder moet gewoon wachten totdat de auto rechtsaf geslagen is.
Dacht ik.
anoniem_28780 wijzigde dit bericht op 13-02-2020 18:12
1.59% gewijzigd
Aviendha schreef:
13-02-2020 18:07
Dit was mijn eerste gedachte ook, maar er was geen apart fietspad. De scooter maakte dus gebruik van dezelfde weg en zat erachter.
Ik denk dat de scooter had moeten wachten, in elk geval niet rechts inhalen.
Dit lijkt mij eigenlijk geen argument. Het had namelijk ook een fietser kunnen zijn en die had de auto never nooit links ingehaald, maar altijd rechts en dan had je dezelfde situatie gehad.
Alle reacties Link kopieren
Rechtdoor op dezelfde weg gaat voor, ook als het verkeer achterop komt.
Aviendha schreef:
13-02-2020 18:07
Dit was mijn eerste gedachte ook, maar er was geen apart fietspad. De scooter maakte dus gebruik van dezelfde weg en zat erachter.
Ik denk dat de scooter had moeten wachten, in elk geval niet rechts inhalen.
Volgens mij klopt dit. De scooter rijdt op dezelfde baan als de auto. Als de scooter een auto was geweest had hij ook niet rechts in kunnen halen en had hij dus moeten wachten. Door rechts in te halen zat de scooter denk ik fout
Alle reacties Link kopieren
Kastanjez schreef:
13-02-2020 18:11
Dit lijkt mij eigenlijk geen argument. Het had namelijk ook een fietser kunnen zijn en die had de auto never nooit links ingehaald, maar altijd rechts en dan had je dezelfde situatie gehad.
Dan is de auto voor de wet misschien fout omdat de fietser de zwakste is, maar je haalt toch gewoon geen auto rechts in die rechts af wil slaan?
Forget about what I said; the lights are gone and the party's over
Beter.Laat schreef:
13-02-2020 18:11
Ja, maar de scooter reed áchter de auto, die hoeft daar toch niet op te wachten dan?
De scooterrijder moet gewoon wachten totdat de auto rechtsaf geslagen is.
Dacht ik.
Helaas had de auto wel moeten wachten. Hoe irritant de meeste scooterrijders zich ook gedragen.
Alle reacties Link kopieren
Kastanjez schreef:
13-02-2020 18:11
Dit lijkt mij eigenlijk geen argument. Het had namelijk ook een fietser kunnen zijn en die had de auto never nooit links ingehaald, maar altijd rechts en dan had je dezelfde situatie gehad.
Nee rechts inhalen mag niet. Het gebeurt wel, maar mag niet. Ook een fiets zou links in moeten halen.
Misschien heb je hier wat aan:

https://www.startpagina.nl/v/vervoer/vr ... o-scooter/
Aviendha schreef:
13-02-2020 18:12
Dan is de auto voor de wet misschien fout omdat de fietser de zwakste is, maar je haalt toch gewoon geen auto rechts in die rechts af wil slaan?
Nou ja, ik kom dagelijks (soms op de auto, soms op de fiets) langs een kruising (met verkeerslichten) waar ik rechtsaf moet.
Als ik daar op de fiets moet wachten voor het licht, ben ik regelmatig al een rij stilstaande auto's gepasseerd voor ik bij de kruising ben (er is overigens wel een rode streep op de weg die als fietspad dient, maar dan met onderbroken belijning, het laatste stuk is een rechte streep). Als het licht dan net op groen springt en ik ga rechtdoor, moeten auto's op mij wachten. Als ik zelf in de auto rechtsaf wil, kijk ik altijd 38 keer of er niet toevallig toch een fietser komt aangesuisd (het is ook nog onderaan een berg).

Het lijkt mij op die specifieke plek niet wenselijk dat fietsers rechts in gaan halen, volgens mij is de weg ook expres niet zo ingericht.
Alle reacties Link kopieren
De reacties zijn verdeeld. Wij komen er ook niet uit.
Het is een bekende van me overkomen en ik heb geadviseerd om de verzekeraars het met elkaar uit te laten vechten.
Gelukkig waren er, afgezien van materiële schade, geen ernstige gevolgen.
Sommige mensen worden zeikend verwekt
Kastanjez schreef:
13-02-2020 18:16
Misschien heb je hier wat aan:

https://www.startpagina.nl/v/vervoer/vr ... o-scooter/
Dit is toch een hele andere situatie.
Aviendha schreef:
13-02-2020 18:12
Dan is de auto voor de wet misschien fout omdat de fietser de zwakste is, maar je haalt toch gewoon geen auto rechts in die rechts af wil slaan?
.
Jawel, in geval van een fiets had de automobilist moeten wachten en de fietser als rechtdoorgaand verkeer voorrang verlenen.

Hier binnen de ring Amsterdam zou voor een brommer hetzelfde gelden want waar geen apartliggend fietspad is, maar enkel een strook op de rijbaan, moeten brommers gebruikmaken van de fietsstrook. En waar wel een vrijliggend fietspad ligt moeten ze op de rijweg tussen de auto’s. Maar dat is specifiek voor hier sinds de nieuwe regels van vorig jaar.
anoniem_655bb3a5270cd wijzigde dit bericht op 13-02-2020 18:24
1.23% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Maar jouw situatie is anders kastanjes, jij rijdt op een duidelijk aangegeven fietspad. Dat was in deze situatie niet het geval.
Sommige mensen worden zeikend verwekt
Panda1987 schreef:
13-02-2020 18:14
Nee rechts inhalen mag niet. Het gebeurt wel, maar mag niet. Ook een fiets zou links in moeten halen.
Nee denk ik niet
Als de fiets gewoon techts aanhoudt moet de auto de fiets voor laten gaan, als hij afslaat

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven