Geld & Recht alle pijlers

Vraag m.b.t. voorrang

13-02-2020 18:00 206 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie weet hoe het zit, in de volgende situatie:
Auto rijdt op de openbare weg in de bebouwde kom. Er is geen apart fietspad. Auto geeft aan middels knipperlicht dat hij rechts af willen slaan. Achterop komt een scooter rijder. Op het moment dat de auto afslaat haalt de scooter de auto rechts in i.p.v. links. Gevolg, auto en scooter raken in botsing.
Had de auto moeten wachten of had de scooter rijder de auto links voorbij moeten gaan?
Sommige mensen worden zeikend verwekt
Alle reacties Link kopieren
FunnyFace8 schreef:
13-02-2020 18:41
In de ideale wereld wel, ja. Maar wellicht ging het heel snel en kon hij niet meer afremmen. Ook voor dit soort gevallen is de regel ‘doorgaand verkeer gaat voor afslaand verkeer’ in het leven geroepen.
Tuurlijk kan het zijn dat het te snel ging, maar dan reed de scooter waarschijnlijk te hard of lette niet op, en zat dus fout. Het is wat dat betreft dezelfde situatie als een auto die in een file op een andere auto knalt. Kan gebeuren, maar degene achterop zit fout, in dit geval de scooter.
Alle reacties Link kopieren
was Het een scooter/brommer (geel kenteken helm) of snorfiets (blauw kenteken).
Dit maakt uit.

Een scooter mag niet op het ‘fietspad’ ( ook al was er in dit geval geen fietspad, moet moet als automobilist altijd ruimte laten voor fietsers) rijden. Dus ook niet rechts inhalen.

Als je als auto rechts af wilt slaan, dan moet je alle fietsers (en Brommers) die recht doorgaan voor laten gaan. Verbaast mij echt dat sommige dat zien als rechts inhalen!!
northcape wijzigde dit bericht op 13-02-2020 18:57
17.35% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Fietsers en snorscooters mogen andere weggebruikers dan fietsers rechts inhalen. Bromfietsers niet. Wat voor een plaatje had de scooter?
https://forum.infopolitie.nl/viewtopic.php?t=40125
Alle reacties Link kopieren
NorthCape schreef:
13-02-2020 18:44
was Het een scooter (geel kenteken helm) of een brommer (blauw kenteken).
Dit maakt uit.

Een scooter mag niet op het fietspad rijden. Dus ook niet rechts inhalen.

Als je als auto rechts af wilt slaan, dan moet je alle fietsers (en Brommers) die recht doorgaan voor laten gaan. Verbaast mij echt dat sommige dat zien als rechts inhalen!!
Ja maar het IS rechts inhalen als er geen apart fietspad was. Het verbaast mij echt hoeveel mensen dit niet weten. Ik durf om alles te wedden dat de scooter geen voorrang had als er geen fietspad was.
NorthCape schreef:
13-02-2020 18:44
was Het een scooter (geel kenteken helm) of een brommer (blauw kenteken).
Dit maakt uit.

Een scooter mag niet op het fietspad rijden. Dus ook niet rechts inhalen.

Als je als auto rechts af wilt slaan, dan moet je alle fietsers (en Brommers) die recht doorgaan voor laten gaan. Verbaast mij echt dat sommige dat zien als rechts inhalen!!


Dit. Verbaast mij ook. Lijkt mij zo duidelijk als wat maar sommigen zijn erg zeker van hun zaak lijkt het.....
Tsja dan denk ik dat ik het mss ook niet juist heb dan
Alle reacties Link kopieren
Luca12 schreef:
13-02-2020 18:45
Fietsers en snorscooters mogen andere weggebruikers dan fietsers rechts inhalen. Bromfietsers niet. Wat voor een plaatje had de scooter?
https://forum.infopolitie.nl/viewtopic.php?t=40125

Dit wou ik ook net typen na een rondje Google (kwam op dezelfde site uit)
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
Panda1987 schreef:
13-02-2020 18:45
Ja maar het IS rechts inhalen als er geen apart fietspad was. Het verbaast mij echt hoeveel mensen dit niet weten. Ik durf om alles te wedden dat de scooter geen voorrang had als er geen fietspad was.
ook al was er in dit geval geen fietspad, moet moet als automobilist altijd ruimte laten voor fietsers en dus ook brommers!!!!!
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
13-02-2020 18:32
Rechts inhalen is nog onveiliger.
Waarom zou je slalommende fietsers krijgen als ze alleen links inhalen? Juist niet toch? Je bent gewoon altijd gevaarlijk bezig als je een ander voertuig rechts inhaalt. Zeker als het een voertuig is dat normaal sneller rijdt dan jij moet je begrijpen dat er een reden is waarom dat voertuig zo langzaam rijdt dat je het kunt inhalen.
Natuuurlijk wel. Als ik een auto links inhaal als fietser moet ik vervolgens voor de auto langs om weer rechts te komen. En ik zal toch echt rechts moeten rijden. Dus als fietser haal ik rechts in (gebeurt alleen bij de aso brengouders bij school die midden op de weg stil gaan staan en te lui zijn te lopen vanaf de parkeerplek).
Als een auto afslaat wacht ik erachter natuurlijk.
Panda1987 schreef:
13-02-2020 18:45
Ja maar het IS rechts inhalen als er geen apart fietspad was. Het verbaast mij echt hoeveel mensen dit niet weten. Ik durf om alles te wedden dat de scooter geen voorrang had als er geen fietspad was.
Ja de scooter is een ander verhaal
Maar jij zegt toch ook dat fietsers geen voorrang horen te krijgen?
NorthCape schreef:
13-02-2020 18:47
ook al was er in dit geval geen fietspad, moet moet als automobilist altijd ruimte laten voor fietsers en dus ook brommers!!!!!
Al een hele tijd geleden, zijn de regels veranderd waarbij scooters/brommers van de fietspaden afmoesten want dat was veiliger. Alleen blauwe kentekens rijden standaard op het fietspad. Anders ben je mooi fucked met je max 45 km/uur op een heleboel 50 wegen met geïrriteerde automobilisten.
Alle reacties Link kopieren
Panda1987 schreef:
13-02-2020 18:45
Ja maar het IS rechts inhalen als er geen apart fietspad was. Het verbaast mij echt hoeveel mensen dit niet weten. Ik durf om alles te wedden dat de scooter geen voorrang had als er geen fietspad was.

Fietsers en snorfietsers mogen rechts inhalen. Hoe bagger ik dat ook vind als automobilist :P
Brommers en bromscooters mogen dat blijkbaar niet.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
rechts inhalen mag niet, staat zelfs boete op van 81 euro

als je op de weg rijdt, iemand rijdt achter je, en jij wil rechtsaf, dan heb jij voorrang

als diegene voor jou rijdt, dan heeft de scooter/fietser/auto voorrang, of ie nu rechts of linksaf wil
Als je rechtsaf slaat kijk je altijd heel goed of er niemand rechts naast je zit. Ik heb op rijles geleerd om voor het daadwerkelijke afslaan alvast helemaal rechts te gaan rijden (mits daar ruimte is). Volgens mij is de auto in deze fout.
Alle reacties Link kopieren
VGM1980 schreef:
13-02-2020 18:52
rechts inhalen mag niet, staat zelfs boete op van 81 euro

als je op de weg rijdt, iemand rijdt achter je, en jij wil rechtsaf, dan heb jij voorrang

als diegene voor jou rijdt, dan heeft de scooter/fietser/auto voorrang, of ie nu rechts of linksaf wil

https://verkeersregels.vvn.nl/situatie/ ... p-de-fiets
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
YellowLemon schreef:
13-02-2020 18:36
Ik word een beetje bang om me op de openbare weg te begeven als ik de kennis van de gemiddelde regels hier zie. :O


Was mijn gevoel ook al. Heel bijzonder.
Alle reacties Link kopieren
Heet tegenwoordig alles ineens fietspad? Ik weet niet anders dan dat je fietspaden en fietsstroken hebt en dat beide andere betekenissen/gevolgen hebben. Voor mij heel vreemd dat hier alleen over fietspaden gesproken wordt, ook als daar een fietsstrook op de weg mee bedoeld wordt.
Alle reacties Link kopieren
vivajaline schreef:
13-02-2020 18:47
[/b]

Dit. Verbaast mij ook. Lijkt mij zo duidelijk als wat maar sommigen zijn erg zeker van hun zaak lijkt het.....
Tsja dan denk ik dat ik het mss ook niet juist heb dan
Lijkt mij ook zo klaar als een klontje. Verbaas mij er ook over. Misschien woont niet iedereen in de grote stad.
Vandaag met kind achterop door en Belg voor mijn sokken gereden omdat we allebei naar rechts gingen. (Hij kwam van tegen gestelde richting) en ik maakte toch echt een kleinere bocht. Heb het hem ook even goed laten weten wat ik ervan vond.

*edit ik heb de benaming door elkaar gehaald volgens mij. Maar een scooter brommer (geel kenteken) staat gelijk aan auto en mag niet rechts inhalen. Blauw kenteken snorfiets wel.

Dit staat op de anwb site.
Fietsers moeten andere fietsers links inhalen, maar mogen bestuurders van andere voertuigen rechts inhalen.
Zoals al gezged: een snorscooter mag auto's rechts inhalen. Een bromscooter mag dat niet. Maar alsnog moet je als automobilist uiteraard kijken of de weg vrij is.

De verzekeringsmaatschappijen vechten dit soort kwesties doorgaans onderling uit.
Marana schreef:
13-02-2020 18:29
Ik vind het heel opvallend dat zoveel mensen vinden dat de regel 'rechtdoorgaand verkeer gaat voor' hier meer van toepassing is dan 'je mag niet rechts inhalen'. Als je op dezelfde rijbaan rijdt mag je gewoon niet rechts inhalen. Als de auto de scooter net had ingehaald (er net naast was gaan rijden) dan had hij de scooter voor moeten laten gaan. Maar als de scooter achter de auto reed en toen rechts ging inhalen, was de scooter toch echt degene die fout was.

Inderdaad. Je mag in dit geval niet rechts inhalen; de scooter mag daar niet zijn, dus het is geen kwestie van voorrang geven. Zelfs als de auto de scooter inhaalt en vervolgens afremt om af te slaan dan nog mag de scooter niet rechtst inhalen.
Alle reacties Link kopieren
malibu82 schreef:
13-02-2020 18:50
Fietsers en snorfietsers mogen rechts inhalen. Hoe bagger ik dat ook vind als automobilist :P
Brommers en bromscooters mogen dat blijkbaar niet.
Dit. De bromscooter dient zich te gedragen qua plek op de weg als een auto. Een achterop komende auto had zich hier ook niet tussen gemanoeuvreerd. Een snorscooter, fietser of voetganger die wel rechtdoor zou gaan had voorrang moeten krijgen van de afslaande automobilist.

De automobilist heeft schuld in de vorm van ‘risicoaansprakelijkheid’ want de sterkste verkeersdeelnemer. Echter geen schuldaansprakelijkheid (fout gehandeld of nalatig geweest) dus geen juridisch ‘staartje’. Dat is voer voor de verzekeraars.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Ik weet niet wie er juridisch gelijk heeft maar je bent als scooterrijder natuurlijk een enorme knurft als je een auto die knippert dat hij rechtaf gaat slaan rechts gaat inhalen.
Alle reacties Link kopieren
Panda1987 schreef:
13-02-2020 18:11
Als er geen apart fietspad is rijdt alles op dezelfde baan. In dat geval rijdt de scooter dus achter de auto en mag deze absoluut niet rechts inhalen. Scooter zat hartstikke fout.
Als er wel een apart fietspad was dan zou de scooter wel voorrang hebben (want zoals gezegd, rechtdoor op dezelfde weg gaat voor)
Maar dat gaat hier dus niet op. Anders zou dat betekenen dat een andere auto die erachter reed er ook rechts langs had gemogen, lijkt me toch niet 😂
Dit denk ik dus ook
Don't cry, buy a bag and move on.
Volgens mij hangt het ervan af of de scooter als 'fietser' wordt gezien (die rechts moet houden) of als auto (die achter moet blijven).

Als fietser fiets je altijd aan de rechterkant. Als een auto af wil slaan, moet hij de fietsers die direct naast of vlak achter hem fietsen voor laten gaan (regel: rechtdoorgaand verkeer gaat voor). Het is ook logisch dat je als fietser rechts mag inhalen, want hoe rijd je anders een file voorbij.

Als auto rij je altijd achter elkaar. Dan is de regel 'rechtdoorgaand verkeer gaat voor' onzin. En rechts inhalen mag niet.

Ik gok dat de scooter zich als automobilist had moeten gedragen, en dus achter de auto had moeten blijven.
daenerys79 schreef:
13-02-2020 19:08
Dit denk ik dus ook

Ik ook.
sprietgras schreef:
13-02-2020 18:49
Natuuurlijk wel. Als ik een auto links inhaal als fietser moet ik vervolgens voor de auto langs om weer rechts te komen. En ik zal toch echt rechts moeten rijden. Dus als fietser haal ik rechts in (gebeurt alleen bij de aso brengouders bij school die midden op de weg stil gaan staan en te lui zijn te lopen vanaf de parkeerplek).
Als een auto afslaat wacht ik erachter natuurlijk.
Nou dit. Als fietser ben je sws een kwetsbare deelnemer, dan ga je niet van links naar rechts over de weg zwabberen, je blijft gewoon rechts.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven