Geld & Recht alle pijlers

Vraag m.b.t. voorrang

13-02-2020 18:00 206 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie weet hoe het zit, in de volgende situatie:
Auto rijdt op de openbare weg in de bebouwde kom. Er is geen apart fietspad. Auto geeft aan middels knipperlicht dat hij rechts af willen slaan. Achterop komt een scooter rijder. Op het moment dat de auto afslaat haalt de scooter de auto rechts in i.p.v. links. Gevolg, auto en scooter raken in botsing.
Had de auto moeten wachten of had de scooter rijder de auto links voorbij moeten gaan?
Sommige mensen worden zeikend verwekt
Ah kijk, onder 'plaats in het verkeer':
https://www.bromfietsen.org/verkeersregels.htm

Citaat: 'Rijd je met je brommer op de rijbaan, dan moet je je echter houden aan de regels voor motorvoertuigen (auto's, motorfietsen, bussen) en andere gebruikers van de rijbaan.'
Elke weggebruiker die rechts inhaalt terwijl een anders weggebruiker afslaat of kan afslaan veroorzaakt een gevaarlijke situatie en is daarmee degene die de veroorzaker is van de aanrijding. Dat is een algemene regel die boven de normale verkeersregels uit stijgt.

Sowieso mag daarnaast een scooter niet rechts inhalen. Alleen fietsers en snorfietsers mogen rechts inhalen maar mogen ook links inhalen en mogen alleen inhalen als dat veilig is; inhalen geeft echter ook bij fietsers en snorfietser geen voorrang op de regel 'rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg gaat voor'.

Zelfs als een auto een scooter inhaalt en daarna afremt om af te slaan dan nog moet de scooter de afslaande auto in alle gevallen voorrang verlenen, ook als het een snorscooter is.

Uiteraard mag de auto ook geen gevaarlijke situatie veroorzaken door nog snel even voor een scooter te duiken en op z'n rem te gaan staan maar dan zal die scooter wel moeten kunnen aantonen dat dit aan de orde was. Dat is niet anders dan voor een auto duiken en op je rem gaan staan; dan nog moet de achteroprijdende auto aantonen dat dit het geval was, anders wordt de achterste auto vanwege de verkeersregels als veroorzaker gezien.
Phineas schreef:
13-02-2020 19:08
Volgens mij hangt het ervan af of de scooter als 'fietser' wordt gezien (die rechts moet houden) of als auto (die achter moet blijven).

Als fietser fiets je altijd aan de rechterkant. Als een auto af wil slaan, moet hij de fietsers die direct naast of vlak achter hem fietsen voor laten gaan (regel: rechtdoorgaand verkeer gaat voor). Het is ook logisch dat je als fietser rechts mag inhalen, want hoe rijd je anders een file voorbij.

Als auto rij je altijd achter elkaar. Dan is de regel 'rechtdoorgaand verkeer gaat voor' onzin. En rechts inhalen mag niet.

Ik gok dat de scooter zich als automobilist had moeten gedragen, en dus achter de auto had moeten blijven.

Ook als fietser mag je in zo'n geval niet rechtst inhalen omdat je een gevaarlijke situatie creëert. Daar komt bij dat je als fietser rechts mag inhalen maar niet rechts in moet halen. Je mag ook links inhalen en je mag ook niet inhalen. En je mag niet inhalen als dat gevaarlijk is.

Het inhalen op zich is een bijzondere manoeuvre die je alleen mag uitvoeren als het veilig is.
Alle reacties Link kopieren
Rechtdoor op dezelfde weg gaat voor.

Dit linkje is waarschijnlijk mosterd.

https://verkeersregels.vvn.nl/rvv/hoofd ... artikel-18

Bestuurders die afslaan, moeten het verkeer dat hen op dezelfde weg tegemoet komt of dat op dezelfde weg zich naast dan wel links of rechts dicht achter hen bevindt, voor laten gaan.


Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Snoesje666 schreef:
13-02-2020 19:32
Rechtdoor op dezelfde weg gaat voor.

Dit linkje is waarschijnlijk mosterd.

https://verkeersregels.vvn.nl/rvv/hoofd ... artikel-18

Bestuurders die afslaan, moeten het verkeer dat hen op dezelfde weg tegemoet komt of dat op dezelfde weg zich naast dan wel links of rechts dicht achter hen bevindt, voor laten gaan.



Deze algemene voorrangsregel gaat niet op als iemand anders een bijzondere of niet toegestane handeling verricht.
Scooter zit fout. Het is 1 en dezelfde weg, geen aparte rijstroken. Als scooterrijder ben je gelijk aan de auto als je op dezelfde rijbaan moet rijden. Voor beide gelden dezelfde verkeersregels. En dat is hier het geval. Iedereen die roept dat de scooter rechts mag inhalen en voorrang moet krijgen, zou dat dus ook normaal vinden als een auto rechts in zou halen op dat punt??
anoniem_63b9a19091605 wijzigde dit bericht op 13-02-2020 19:41
6.05% gewijzigd
-Shifty- schreef:
13-02-2020 19:28
Ook als fietser mag je in zo'n geval niet rechtst inhalen omdat je een gevaarlijke situatie creëert. Daar komt bij dat je als fietser rechts mag inhalen maar niet rechts in moet halen. Je mag ook links inhalen en je mag ook niet inhalen. En je mag niet inhalen als dat gevaarlijk is.

Het inhalen op zich is een bijzondere manoeuvre die je alleen mag uitvoeren als het veilig is.
Nee, de fietser mag rechts inhalen, ook als de auto richting aangeeft. De regel, waarover je schrijft, is kort van kracht geweest, maar teruggedraaid omdat hij praktisch niet te handhaven was voor fietsers.
Snoesje666 schreef:
13-02-2020 19:32
Rechtdoor op dezelfde weg gaat voor.

Dit linkje is waarschijnlijk mosterd.

https://verkeersregels.vvn.nl/rvv/hoofd ... artikel-18

Bestuurders die afslaan, moeten het verkeer dat hen op dezelfde weg tegemoet komt of dat op dezelfde weg zich naast dan wel links of rechts dicht achter hen bevindt, voor laten gaan.


Dit gaat dus over verkeer dat zich NAAST of LINKS of RECHTS dicht achter bevindt. Niet over verkeer dat zich ACHTER bevindt. Als de scooter achter de auto had moeten rijden, dan is de scooter geen rechtdoorgaand verkeer.
Snoesje666 schreef:
13-02-2020 19:32
Rechtdoor op dezelfde weg gaat voor.

Dit linkje is waarschijnlijk mosterd.

https://verkeersregels.vvn.nl/rvv/hoofd ... artikel-18

Bestuurders die afslaan, moeten het verkeer dat hen op dezelfde weg tegemoet komt of dat op dezelfde weg zich naast dan wel links of rechts dicht achter hen bevindt, voor laten gaan.


Met je scooter bevind je je niet links of rechts dicht achter de auto. Je moet jezelf zien als auto op een scooter en je plek op de weg is midden op. Net zoals andere auto’s. En die hebben ook geen voorrang via rechts.
AaltjeR schreef:
13-02-2020 18:11
Rechtdoor op dezelfde weg gaat voor, ook als het verkeer achterop komt.
Dit , maar de scooter rijdt op de rijbaan dus moet net als een auto links inhalen, en was dus fout.
anoniem_63cc40bea39de wijzigde dit bericht op 13-02-2020 19:44
1.65% gewijzigd
AaltjeR schreef:
13-02-2020 18:11
Rechtdoor op dezelfde weg gaat voor, ook als het verkeer achterop komt.

Dus een auto mag je dan ook ineens rechts inhalen?

Natuurlijk niet.

Er was geen apart fietspad.

Scooter had moeten wachten, net als bijv. een auto dat had moeten doen.
Alle reacties Link kopieren
Whomi schreef:
13-02-2020 19:40
Scooter zit fout. Het is 1 en dezelfde weg, geen aparte rijstroken. Als scooterrijder ben je gelijk aan de auto als je op dezelfde rijbaan moet rijden. Voor beide gelden dezelfde verkeersregels. En dat is hier het geval. Iedereen die roept dat de scooter rechts mag inhalen en voorrang moet krijgen, zou dat dus ook normaal vinden als een auto rechts in zou halen op dat punt??

Ligt eraan. Is het een bromscooter, dan zit de scooter inderdaad fout, want die mag niets rechts inhalen.
Snorscooters zijn volgens de wet te vergelijken met fietsen en mogen wel rechts inhalen.

De "scooter" bestaat niet voor de wet.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Panda1987 schreef:
13-02-2020 18:11
Als er geen apart fietspad is rijdt alles op dezelfde baan. In dat geval rijdt de scooter dus achter de auto en mag deze absoluut niet rechts inhalen. Scooter zat hartstikke fout.
Als er wel een apart fietspad was dan zou de scooter wel voorrang hebben (want zoals gezegd, rechtdoor op dezelfde weg gaat voor)
Maar dat gaat hier dus niet op. Anders zou dat betekenen dat een andere auto die erachter reed er ook rechts langs had gemogen, lijkt me toch niet 😂

Dit.
malibu82 schreef:
13-02-2020 19:44
Ligt eraan. Is het een bromscooter, dan zit de scooter inderdaad fout, want die mag niets rechts inhalen.
Snorscooters zijn volgens de wet te vergelijken met fietsen en mogen wel rechts inhalen.

De "scooter" bestaat niet voor de wet.
Als ik scooter lees, ga ik uit van helm en geel kenteken. Anders is het een bromfiets. Maar goed, hier zal TO wat over moeten zeggen.
Whomi schreef:
13-02-2020 19:40
Scooter zit fout. Het is 1 en dezelfde weg, geen aparte rijstroken. Als scooterrijder ben je gelijk aan de auto als je op dezelfde rijbaan moet rijden. Voor beide gelden dezelfde verkeersregels. En dat is hier het geval. Iedereen die roept dat de scooter rechts mag inhalen en voorrang moet krijgen, zou dat dus ook normaal vinden als een auto rechts in zou halen op dat punt??
Dit klopt als je het over een bromscooter hebt. In mijn stad is 90% van de van de scooters snorscooter en zij mogen net als fietsers rechts inhalen. In Amsterdam geldt binnen de ring helmplicht en mogen ze niet meer op een eventueel fietspad/strook, maar ik heb nergens kunnen vinden dat ze niet meer rechts mogen inhalen.
https://forum.infopolitie.nl/viewtopic.php?t=40125
Alle reacties Link kopieren
Whomi schreef:
13-02-2020 19:46
Als ik scooter lees, ga ik uit van helm en geel kenteken. Anders is het een bromfiets. Maar goed, hier zal TO wat over moeten zeggen.

Ik ga normaliter ook uit van een 45 km/h scooter. Maar ik ken tieners met een 25 km/h snorscooter die ook vinden dat ze een "scooter" rijden.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Rechtdoorgaand verkeer heeft voorrang. De auto had zodanig moeten voorsorteren dat er geen ruimte was rechts van hem om te passeren.
Alecta schreef:
13-02-2020 19:40
Nee, de fietser mag rechts inhalen, ook als de auto richting aangeeft. De regel, waarover je schrijft, is kort van kracht geweest, maar teruggedraaid omdat hij praktisch niet te handhaven was voor fietsers.

Nee, er is een korte periode een totaalverbod geweest op het inhalen op een kruispunt. Dat is teruggedraaid. Blijft overeind dat je wel mag in halen maar niet als dat onveilig is. Je hoeft niet in te halen; als je inhaalt dan is dat een bijzondere handeling die alleen mag als het veilig kan.

Een auto rechts inhalen die rechts af wil slaan mag niet.

En dan is het nog de vraag of het een gewone scooter was of een snorfiets; een scooter mag al helemaal niet rechts inhalen.
Phineas schreef:
13-02-2020 19:41
Dit gaat dus over verkeer dat zich NAAST of LINKS of RECHTS dicht achter bevindt. Niet over verkeer dat zich ACHTER bevindt. Als de scooter achter de auto had moeten rijden, dan is de scooter geen rechtdoorgaand verkeer.

Dit dus.
redbulletje schreef:
13-02-2020 19:49
Rechtdoorgaand verkeer heeft voorrang. De auto had zodanig moeten voorsorteren dat er geen ruimte was rechts van hem om te passeren.

Dit niet dus.
-Shifty- schreef:
13-02-2020 19:51
Nee, er is een korte periode een totaalverbod geweest op het inhalen op een kruispunt. Dat is teruggedraaid. Blijft overeind dat je wel mag in halen maar niet als dat onveilig is. Je hoeft niet in te halen; als je inhaalt dan is dat een bijzondere handeling die alleen mag als het veilig kan.

Een auto rechts inhalen die rechts af wil slaan mag niet.

En dan is het nog de vraag of het een gewone scooter was of een snorfiets; een scooter mag al helemaal niet rechts inhalen.
Kun je mij een linkje geven, waar dit exact zo omschreven staat? Of bedoel je de algemene regel dat je geen onveilige situatie mag veroorzaken in het verkeer?

Het gaat nu een beetje off topic, maar zoals ik de regels interpreteer moet een automobilist rekening houden met het feit dat fietsers rechts mogen inhalen. Dit geldt bijvoorbeeld ook voor voetgangers: als een auto rechtsaf wil slaan en ik ga als voetganger in dezelfde richting op dezelfde weg rechtdoor, dan zal hij mij voor moeten laten gaan (een regel die veel mensen helaas niet kennen of vergeten zijn).
anoniem_380947 wijzigde dit bericht op 13-02-2020 20:04
22.40% gewijzigd
herfstappeltaart schreef:
13-02-2020 19:07
Ik weet niet wie er juridisch gelijk heeft maar je bent als scooterrijder natuurlijk een enorme knurft als je een auto die knippert dat hij rechtaf gaat slaan rechts gaat inhalen.
Absoluut. Maar sommige automobilisten zetten hun knipperlicht pas aan als ze de draai al aan het maken zijn. Maar goed, de automobilist heeft nog steeds schuld in dit verhaal.
Ik zou denken dat de auto had moeten wachten.
forsyth schreef:
13-02-2020 18:08
Auto had moeten wachten, rechtdoor op dezelfde weg gaat voor.
Scooter zat erachter. Als een andere auto besloot rechts te gaan inhalen terwijl voorganger naar rechts afsloeg, was hij echt fout. Idem voor scooter. Als scooter op rijbaan rijdt moet hij zich aan regels houden en gewoon achter voorganger blijven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven