Geld & Recht alle pijlers

Investeren jullie je spaargeld?

15-02-2020 11:05 81 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen,
Naar aanleiding van een gesprek met een collega (die zijn spaargeld gebruikt om te investeren in bouwprojekten) was ik gewoon nieuwsgierig of veel mensen dit doen? En waarin dan?

Ik begrijp dat het lucratief kan zijn tov sparen bij de bank met de huidige rente, maar voor onszelf sparen we wel, maar met een eigen huis is de volgende grote uitgave nooit heel ver weg dus dat gaat met regelmaat weer op.
Daarnaast sparen we apart voor vakanties en houden we een ruime buffer aan voor onverwachte zaken, maar ik zou mijn geld dus niet voor langere tijd vast willen hebben staan.

Ben benieuwd wat jullie doen en waarom.
Alle reacties Link kopieren
Als ik iets over heb, los ik mijn hypotheek af zo veel als per jaar boetevrij mag. Het voelt voor mij niet goed om te gaan gokken met geld terwijl ik nog een schuld (hypotheek) heb. Dan wordt het maar niet meer geld waard, het wordt in ieder geval niet minder (op eventuele inflatie na) als je pech hebt.
Nee. Zoveel geld over om dat te doen hebben we niet. Ik wil een buffer hebben en wat geld voor scholing van de kinderen. En de eventuele rest gaat naar de hypotheek, extra aflossen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb in de USA "hoog-dividend-aandelen" gekocht. Deze hebben een vrij vaste waarde en keren elke maand dividend uit. Ik bezit voor $ 30.000 aandelen en ontvang elke maand 300 euro dividend die ik terugstort in mijn pot om nieuwe aandelen van te kunnen kopen. Mijn aandelenpakket loopt op en de dividend-uitkering wordt maandelijks hoger.

Ik streef ernaar om een reeel maandloon eruit te kunnen halen over een jaar of 15. Dit bedrag komt tzt dan bovenop mijn pensioen en AOW.

Het voordeel van hoog-dividend-aandelen is dat, ongeacht de waarde van het aandeel", het dividend bedrag vrijwel gelijk blijft. Mocht een aandeel in waarde zakken, ontvang ik toch mijn maand-bedrag. Ik vergeet dus gewoon dat ik die pot heb en profiteer van mijn extra inkomen.
bergje65 wijzigde dit bericht op 15-02-2020 11:18
24.63% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen eigen huis, relatief weinig spaargeld, en daarvan heb ik een klein deel belegd (beleggingsrekening ASN en Semmie). De afgelopen jaren heb ik hier toch een paar honderd euro mee verdiend (30% rente gehad ofzo, maar gemiddeld is het rond de 7%). Ook investeer ik wat geld in projecten via crowdfundingsplatforms. Dan heb je, in tegenstelling tot beleggen, de zekerheid dat je, mits het project niet failliet gaat, x% rente krijgt. Wel kun je in de looptijd (meestal rond de 4-5 jaar) inderdaad niet bij je geld. Het is niet een enorm bedrag en geld dat ik in principe 'over' heb. Ik verwacht de komende 5 jaar geen huis te (kunnen) kopen of andere grote uitgaven te doen. En mocht ik dat wel doen, dan is dit niet een bedrag dat een groot verschil gaat maken.
Ik heb sinds vorig jaar Nederlandse aandelen. De eerste tijd ging best wel aardig, je zou 50 jaar moeten sparen voor hetzelfde rendement. Afgelopen maand ging het hard naar beneden. Beetje jammer, maar het zou wel weer moeten aantrekken dus ik moet geduldig afwachten. Ik heb in ieder geval gekozen voor aandelen met hoog dividend, dus dat compenseert nog een beetje.
Alle reacties Link kopieren
Welk spaargeld ?
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
15-02-2020 11:19
Ik heb sinds vorig jaar Nederlandse aandelen. De eerste tijd ging best wel aardig, je zou 50 jaar moeten sparen voor hetzelfde rendement. Afgelopen maand ging het hard naar beneden. Beetje jammer, maar het zou wel weer moeten aantrekken dus ik moet geduldig afwachten. Ik heb in ieder geval gekozen voor aandelen met hoog dividend, dus dat compenseert nog een beetje.
Lees mijn post even. wellicht dat dit voor jou beter is aangezien de waarde van de aandelen dan niet zo belangrijk meer is.
Alle reacties Link kopieren
Dure auto. Ik koop om de 5 jaar een nieuwe Volvo. Dit doe ik voor 2 redenen. Het eerste is omdat ik anders te veel spaargeld heb waardoor ik belasting moet gaan betalen. Het tweede is dat ik het gewoon leuk vind om in zo’n auto te rijden dus is het voor mij waard om een dure auto te kopen.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een groot deel van ons geld in Beleggen met beheer, dat levert aardig wat geld op. En als we het geld nodig hebben kunnen we het gelijk overboeken.
ik geef mn bek ook maar een douw
Toen ik voldoende buffer op mijn spaarrekening had, ben ik net als huisduif gaan aflossen op mijn hypotheek. Inmiddels ben ik hypotheekvrij, en dat voelt erg prettig.

De afgelopen jaren heb ik ook beperkt ingelegd in verschillende beleggingsfondsen bij mijn eigen bank. Dat levert minder rendement op dan zelf actief beleggen, maar op lange termijn duidelijk meer dan een spaarrekening. Ik leg €75 per maand in, een bedrag dat ik in de praktijk niet mis, en met een beetje geluk een leuk extraatje oplevert als ik over 20 jaar stop met werken.

Als je wilt investeren in iets specifieks zoals vastgoed, zorg dan dat je voldoende kennis opdoet. 1 product is altijd (veel) risicovoller dan een gespreid fonds. De huizenmarkt knalt nu weer uit zijn voegen, maar je weet vast nog wel hoe dat 12 jaar geleden afliep.

In het algemeen:
investeren en beleggen moet je alleen doen met geld dat je niet nodig hebt. Je loopt immers altijd een risico om een deel (in het slechtste geval zelfs alles) kwijt te raken.

Aangezien je schrijft: "... maar ik zou mijn geld dus niet voor langere tijd vast willen hebben staan." denk ik dat je het bij sparen moet laten. Want wat als je investeert of belegt en je hebt je geld nodig nét op een moment dat de huizenmarkt of koers is ingezakt?
Bergje65 schreef:
15-02-2020 11:20
Lees mijn post even. wellicht dat dit voor jou beter is aangezien de waarde van de aandelen dan niet zo belangrijk meer is.
Die had ik gelezen. Dat werkt voor Nederlandse aandelen net zo, het dividend verandert niet, maar de aandelen worden wel minder waard (en dan je percentage dividend weer meer). Ik moet nog dividend krijgen, dat is in Nederland niet per maand.
Een klein deel zit in een investeringsproject met een hoog rendement. Dat was even risicovol, maar gelukkig is het risico nu geweken.

Aanvullend aflossen van de hypotheek willen we t.z.t. ook wel gaan doen, maar omdat mijn inkomen op dit moment heel onzeker is, houden we liever een wat hogere buffer.
Alle reacties Link kopieren
@livia, ik ben ook volkomen tevreden hoor, het was geen vraag om advies, maar gewoon nieuwsgierigheid :P
En wij hebben ook eerst ons huis afgelost, dat is inderdaad omdat dat goed voelt.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen koophuis, dus er valt niets af te lossen. Ik heb in de goede tijd bitcoins gekocht, mijn inleg plus 100% winst er uit gehaald en wat er nu nog staat is ook fors gestegen. Dat laat ik staan, heb het geld niet nodig en bovendien heb ik dit geld ook nooit gehad, dus ik wacht wel af wat het gaat doen.

Ook een deel van mijn spaargeld belegd via Hof Hoorneman (geen zin om zelf in aandelen te verdiepen en te handelen) en daar zit ik nu ook op 5% rente na een jaar.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een eigen bedrijf dat indirect in vastgoed belegd voor participanten, dus daar beleg ik zelf ook in. Het voordeel van vastgoed is dat het stabieler is tov bijvoorbeeld beurskoersen, zeker als je het voor een langere temijn kan laten staan.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben behalve ons eigen huis 2 extra huisjes gekocht die we verhuren. Klein stukje spaargeld, voor de rest hypotheek en die wordt dan weer afbetaald met de huurinkomsten (in België kan dat, ik weet niet of dat in Nederland even simpel is). Op dit moment hebben we maandelijks netto 200 euro extra op die manier. Tegen ons pensioen zijn de huizen al een tijdje afbetaald.
We gaan nu even een grote renovatie in ons eigen huis doen, maar eens we daarna weer wat over hebben, wil ik wel eens naar beleggen gaan kijken.
Alle reacties Link kopieren
Mijn spaargeld is mijn spaargeld, daar beleg ik niet mee. Daarnaast beleg ik met een klein bedrag per maand (€50 per maand), eigen gekozen fondsen met best een aardig rendement. Daarmee wil ik mijn aflossingsvrije hypotheek t.z.t. aflossen (ik heb een deel aflossingsvrij, en een deel spaarhypotheek.)
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson
Alle reacties Link kopieren
Bergje65 schreef:
15-02-2020 11:15
Ik heb in de USA "hoog-dividend-aandelen" gekocht. Deze hebben een vrij vaste waarde en keren elke maand dividend uit. Ik bezit voor $ 30.000 aandelen en ontvang elke maand 300 euro dividend die ik terugstort in mijn pot om nieuwe aandelen van te kunnen kopen. Mijn aandelenpakket loopt op en de dividend-uitkering wordt maandelijks hoger.

Ik streef ernaar om een reeel maandloon eruit te kunnen halen over een jaar of 15. Dit bedrag komt tzt dan bovenop mijn pensioen en AOW.

Het voordeel van hoog-dividend-aandelen is dat, ongeacht de waarde van het aandeel", het dividend bedrag vrijwel gelijk blijft. Mocht een aandeel in waarde zakken, ontvang ik toch mijn maand-bedrag. Ik vergeet dus gewoon dat ik die pot heb en profiteer van mijn extra inkomen.
Sorry, maar dit lijkt echt wel heel erg op oplichterij.
Als er echt de mogelijkheid zou bestaan om 12% rendement te halen met een aanvaardbaar risico, dan zou werkelijk iedereen dit doen.

Ook het feit dat je je rendement weer "terug" investeert in dezelfde aandelen, lijkt wel heel erg op al die oplichtingsfondsen van de afgelopen dertig jaar.
Ik heb een jaar of 20 geleden een erfenisje gekregen van een grootoom dat ik niet persé nodig heb.
Dat heb ik laten vast zetten in een belegging.
Telkens voor een jaar of 8.

Het brengt intussen geen cent meer op, maar de laatste keer heb ik héél duidelijk bepaald dat ik op 't bedrag zelf ook niks kan verliezen.
Alleen de jaarlijkse bank-kosten beginnen me de keel uit te hangen omdat ik die dus wel moet dokken, terwijl er geen cent winst is.

Voorlopig laat ik het zijn termijn uitdoen, maar waarschijnlijk haal ik het op 't eind van deze termijn wel weg en plaats het gewoon op mijn gewone spaarrekening bij al de rest.


De rest van mijn spaargeld staat gewoon op een spaarrekening.
Vangt ook niks, maar ik kan er wel vlotter aan als ik het echt nodig zou hebben.


Huis is afbetaald.
Maar voor extra vastgoed toch echt geen centen genoeg.
Want als we dat al ooit zouden doen, wil ik dat wel cash neerleggen.
Alle reacties Link kopieren
jo12345 schreef:
15-02-2020 13:14
Sorry, maar dit lijkt echt wel heel erg op oplichterij.
Als er echt de mogelijkheid zou bestaan om 12% rendement te halen met een aanvaardbaar risico, dan zou werkelijk iedereen dit doen.

Ook het feit dat je je rendement weer "terug" investeert in dezelfde aandelen, lijkt wel heel erg op al die oplichtingsfondsen van de afgelopen dertig jaar.
Als je denk dat dit oplichterij is dat is dat alleen maar jammer. Dit is al meer dan 100 jaar DE manier voor Amerikanen om hun pensioen aan te vullen. Hoog dividend aandelen is een hele grote markt, wereldwijd. Het is alleen in Nederland nog niet zo doorgedrongen.

Als je er meer van wilt weten: lees het boek van Warren Buffet eens, een van de rijkste Amerikanen. Hij is in de jaren 30 beginnen met 100 hoog dividend aandelen. Het toverwoord is; tijd en geduld.
Alle reacties Link kopieren
Doe je dat via een professionele partij Bergje of helemaal zelf? waar kan ik eventueel meer info vinden?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een reguliere spaarrekening waar ik spaar voor onderhoud aan huis en vakanties. Daarnaast heb ik een extra spaarrekening waar ik alles wat ik aan het einde van de maand overhoud naartoe overmaak, voor extra aflossing aan de hypotheek.

Op mijn reguliere spaarrekening staat eigenlijk wel erg veel geld (bijna 50.000 euro) en ondanks dat het aan rente geen flikker oplevert, vind ik het toch moeilijk om het op een andere manier te investeren en er dan niet over te kunnen beschikken. Ik ben nogal risicomijdend.
Alle reacties Link kopieren
Bergje65 schreef:
15-02-2020 16:28
Als je denk dat dit oplichterij is dat is dat alleen maar jammer. Dit is al meer dan 100 jaar DE manier voor Amerikanen om hun pensioen aan te vullen. Hoog dividend aandelen is een hele grote markt, wereldwijd. Het is alleen in Nederland nog niet zo doorgedrongen.

Als je er meer van wilt weten: lees het boek van Warren Buffet eens, een van de rijkste Amerikanen. Hij is in de jaren 30 beginnen met 100 hoog dividend aandelen. Het toverwoord is; tijd en geduld.
Hoog dividend aandelen heb ik zelf ook in gezeten, nou ja ETF’s dan. Ook de Amerikaanse. Maar in de huidige markt is 4% al veel dus ik verbaas me ook over €300 pm, dus 12%. Weet je zeker dat het niet € 300 per kwartaal is, wat ook de meer gebruikelijke uitkeringstermijn is?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een handje vol aandelen en krijg wat geld uit investeringen in startups

Ook wat extraatjes gestopt in de aankoop van zonnepanelen etc

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven