Geld & Recht alle pijlers

Hypotheekvraag schoonzus uitkopen

16-02-2020 16:11 88 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo, mijn man en zijn zus hebben het ouderlijk huis geerfd.
Nu denken we eraan om er met ons gezin in te gaan wonen.
Ik heb nu nog geen hypotheek ( huidige woning is alleen van mijn man. Eigenlijk vriend want we zijn niet getrouwd)

Heeft iemand er ervaring mee of het mogelijk is dat ik een hypotheek afsluit om zo de zus uit te kopen en samen met mijn man eigenaar te worden van het huis?

Man heeft geen hypotheek nodig, want is nu al voor de helft eigenaar. Zelf heb ik nog nooit een hypotheek gehad. Qua bedrag moet het lukken volgens berekeningen op diverse websites.

Natuurlijk bel ik van de week de bank voor advies, maar misschien heeft iemand in dezelfde situatie gezeten.
Alle reacties Link kopieren
En wat wil (schoon)zus?
Alle reacties Link kopieren
Hoe staat je schoonzus daar tegenover ? Lijkt mij niet onbelangrijk.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Je moet niet alleen een hypotheek afsluiten maar het gedeelte van je schoonzus ook echt kopen.

Er zal dus een koopakte getekend moeten worden bij de notaris.

Een bank zal niet accoord gaan met dat jij alleen op de hypotheekakte komt te staan als er nog een mede eigenaar (je vriend) is. Immers ze kunnen het huis dan niet veilen als jij je hypotheek niet betaald.

Man en jij zullen dus beiden op de hypotheekakte moeten komen en beiden hoofdelijk verantwoordelijk zijn voor de hypotheekschuld.

Als jullie beiden voor de helft eigenaar worden van het huis dan heeft man er meer eigen geld in zitten. Te weten zijn erfenis. Je zou dus bij de notaris kunnen vastleggen dat man meer geld krijgt bij verkoop van het huis.
Alle reacties Link kopieren
Ik neem eerlijk gezegd aan dat zij ook wel snapt dat schoonzus het hiermee eens moet zijn en dat haar vraag dus puur gaat om het gedeelte of het mogelijk is om een hypotheek af te sluiten om haar uit te kopen en het huis mede op haar naam te krijgen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Schoonzus gaat akkoord met de verkoop. Het gaat idd alleen om hoe en of het mogelijk is een hypotheek hiervoor af te sluiten.
Ik zou niet de bank bellen maar liever een onafhankelijk financieel adviseur. En een notaris.
Als je vriend slim is dan zet hij het huis alleen op zijn naam. Dan kan hij het niet gedwongen moeten verkopen mocht jullie relatie uit gaan.
Als hij nu ook een koophuis heeft dan kan ie dat verkopen om zijn zusje uit te kopen.
Alle reacties Link kopieren
@sugarmiss bedankt voor je bericht. Naar dit soort dingen ben ik op zoek. Vriend wil eigenlijk liever geen hypotheek, maar dat zal dus waarschijnlijk niet gaan.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
16-02-2020 16:25
Als je vriend slim is dan zet hij het huis alleen op zijn naam. Dan kan hij het niet gedwongen moeten verkopen mocht jullie relatie uit gaan.
Als hij nu ook een koophuis heeft dan kan ie dat verkopen om zijn zusje uit te kopen.
Als hij nu genoeg inkomen heeft om zijn zus uit te kopen dan heeft hij toch ook genoeg inkomen om TO uit te kopen als hun relatie uitgaat?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
@redbulletje nu we bijna 20 jaar samen zijn vind ik het ook wel eens tijd worden om samen een huis te kopen ;-)

Daarnaast is geld dat vrij komt met de verkoop van het huidige huis hard nodig om te verbouwen.
anoniem_367126 wijzigde dit bericht op 16-02-2020 16:29
Reden: Vergeten te melden
30.41% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ga niet teveel af op de automatische rekensommetjes op de website. Die geven een versimpeld en vertekend beeld, daar kun je geen verwachtingen aan ontlenen. Je moet echt even bij een goede adviseur langsgaan.
Alle reacties Link kopieren
Zou daar 60.000 euro verschil in zitten?
Sugeraddict schreef:
16-02-2020 16:28
@redbulletje nu we bijna 20 jaar samen zijn vind ik het ook wel eens tijd worden om samen een huis te kopen ;-)

Daarnaast is geld dat vrij komt met de verkoop van het huidige huis hard nodig om te verbouwen.
Okee dat maakt het wel anders als je al zolang samen bent ;-}
Sugeraddict schreef:
16-02-2020 16:31

Zou daar 60.000 euro verschil in zitten?


Die rekensommetjes houden geen rekening met een partner die voor de helft eigenaar is en geen hypotheek heeft. Of met de opbrengst van een ander huis, wat je in de verbouwing steekt.
Je kunt het beste een notaris vragen hoe dat moet, je schoonzusje uitkopen, en hoe je onderlinge afspraken het beste op papier kunt zetten, mbt het halve eigendom en zo. En een onafhankelijk financieel adviseur voor het beste advies mbt wat voor hypotheek, of dat kan op alleen jouw naam, welke voorwaarden verschillende financiers (banken, verzekeraars, andere mogelijke hypotheekverstrekkers) stellen, etc.

Wat ook zou kunnen is dat jij een hypotheek neemt bij je schoonzusje. Ipv haar in 1x af te betalen zou je dan een soort familiebankconstructie kunnen opstellen waarbij jij haar maandelijks een stuk van het huis afbetaalt en daarnaast rente over het nog openstaande bedrag.
Sugeraddict schreef:
16-02-2020 16:31
Zou daar 60.000 euro verschil in zitten?
In ons geval wel.

Ga gewoon eens praten met de notaris en een hypotheekadviseur.
Alle reacties Link kopieren
Ga op zoek naar een onafhankelijk hypotheekadviseur. Zij kan je helpen.
Alle reacties Link kopieren
Sugeraddict schreef:
16-02-2020 16:31
Zou daar 60.000 euro verschil in zitten?
Ja hoor dat kan. Ze berekenen het meest gunstige wat je kunt lenen, maar het kan zomaar zijn dat die specifieke hypotheek om allerlei verschillende redenen voor jou/jullie niet de beste keuze is, of niet kan ivm de voorwaarden. Daar houden die online rekenmodellen allemaal geen rekening mee. En al helemaal niet in zo'n toch vrij bijzondere situatie.
Hij erft een huis. Samen met zijn zus.

Jij wil haar deel kopen van schoonzus.

Hij wil geen hypotheek. Jij gaat een hypotheek nemen op jouw naam. Voor alleen deel schoonzus?



Ik snap het niet helemaal.
Alle reacties Link kopieren
Ja, klopt zoals je het schrijft.

Op zoek naar een onafhankelijk adviseur dus.
Alle reacties Link kopieren
Waarom neemt je vriend geen hypotheek om haar uit te kopen?
Ik heb er verder geen verstand van, maar dit was gewoon de eerste vraag die bij mij opkwam.
Alle reacties Link kopieren
Maak een afspraak bij een onafhankelijk adviseur en notaris.

Jij hebt verder geen relatie met schoonzus, dus dan moet je waarschijnlijk overdrachtsbelasting betalen. En wanneer jij spreekt over vriend, dan mag je waarschijnlijk ook overdrachtsbelasting betalen wanneer je van je vriend koopt.

Ik denk dat jij en je vriend het huis gezamenlijk moeten kopen, waarbij je in de akte opneemt dat je vriend de helft al heeft betaald.

Hoe het precies zit de hypotheek, dat hangt van een aantal factoren af.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
@NM1717 omdat ik ook graag mede eigenaar van het huis wil zijn.
Sugeraddict schreef:
16-02-2020 17:34
@NM1717 omdat ik ook graag mede eigenaar van het huis wil zijn.
En wil dat ook net zo graag?
Alle reacties Link kopieren
Sugeraddict schreef:
16-02-2020 16:28
@redbulletje nu we bijna 20 jaar samen zijn vind ik het ook wel eens tijd worden om samen een huis te kopen ;-)

Daarnaast is geld dat vrij komt met de verkoop van het huidige huis hard nodig om te verbouwen.
Dus jij hebt al kinderen met deze man maar het huis waarin jullie nu wonen is 100% van hem? Je betaalt nergens aan mee? Of hebt zelf geld apart gezet juist voor een situatie zoals die zich nu voor doet?
En hoe ga je de overwaarde van zijn huidige huis die hij nu in jullie gezamelijke huis steekt beschrijven? Dat wordt nog een hele dobber.
sweetfirefly wijzigde dit bericht op 16-02-2020 17:46
12.37% gewijzigd
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven