Geld & Recht alle pijlers

Kosten etentje delen

25-02-2020 17:19 357 berichten
Mijn man is binnenkort jarig en omdat hij op het moment niet zo lekker in zijn vel zit heeft hij geen zin om zijn verjaardag uitgebreid te vieren. Nu had hij het plan opgevat om in plaats daarvan met een klein clubje mensen (12 man/vrouw) uit eten te gaan en het idee was om de rekening te delen. Dit hebben we ook duidelijk gecommuniceerd. Nu zijn 2 mensen zwaar verbolgen over het delen van de rekening, zij vinden dat wij voor iedereen moeten betalen aangezien het etentje ter gelegenheid van de verjaardag van mijn man is. Er werd nog fijntjes aan toegevoegd dat zij zelf ook altijd betalen voor hun gasten. Wat ik mij nu afvraag, is het delen van de rekening nu echt zo'n gek voorstel?
Alle reacties Link kopieren
Het staat die 2 mensen toch vrij om niet te komen?
Alle reacties Link kopieren
Je geeft het netjes van tevoren aan, dus dan is het aan hun om te bepalen of ze wel of niet komen.
Als je van tevoren duidelijk communiceert dat het op eigen kosten is en ze zich niet verplicht hoeven te voelen, nee, ik vind dat niet gek.
Als zij wel voor anderen willen/kunnen betalen is dat leuk voor ze maar dat verplicht jullie niet om hetzelfde te doen.
Alle reacties Link kopieren
Kennelijk is het niet zo duidelijk gecommuniceerd naar de vrienden. Of zij hebben niet goed gelezen ivm met hun eigen verwachtingen. Ik zou het zelf ook wel logisch vinden om het eten cadeau te krijgen als het ter gelegenheid is van iemands verjaardag.....maar als ze niet mee willen, dan gaan ze niet. Dat is nogal simpel.
michelleobama wijzigde dit bericht op 25-02-2020 17:23
11.57% gewijzigd
Find people who will make you better (M. Obama)
Deze 2 zeggen het hardop. Ik denk dat er bij die andere stellen ook wel over gekletst is.

Ik zou het nooit zo doen. Verjaardagsetentje op mijn initiatief = op mijn kosten.

Maar iedereen mag dat gelukkig zelf weten. Jullie ook. En jullie vrienden kunnen gewoon besluiten over te slaan.
Alle reacties Link kopieren
Als jij iemand uitnodigt, is het op zich gebruikelijk om de rekening te betalen. Delen kan wel, maar dan moet je het wel vooraf aankondigen. Dat hebben jullie netjes gedaan dus de reactie zegt meer over de 2 mensen zelf dan over jullie voorstel. Graag of niet zou ik denken.
Ik wil hier geen tekst (maar een leeg vak kan ik niet opslaan)
Ik vind het meestal wel kunnen. Als je het maar duidelijk communiceert van te voren.
En het is ook een beetje wat gebruikelijk is.

Wij gaan heel vaak voor speciale verjaardagen eten en dan betaald iedereen voor zich en houd de jarige vrij.
Dat is niet bij jullie zo dus dan is het 'raar'.

En dus kunnen mensen zijn die dat niet willen en dus misschien niet komen. Ook prima.
En hulde dat ze durven zeggen het er niet mee eens te zijn.

Zelf had ik denk ik alleen een drankje ( of 2/3/4/5) in de kroeg voorgesteld en dat wel betaald. Lijkt me beter voorstel zelf.


En er zijn veel mensen die vinden dat het niet kan, die ga je zo over je heen krijgen hier.
Ik wens je alvast sterkte. ;-)
anoniem_393625 wijzigde dit bericht op 25-02-2020 17:49
29.92% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ja, dat is een gek voorstel.
Hij nodigt mensen uit voor ZIJN verjaardag en dan mogen die mensen (deels) zelf voor de kosten opdraaien.
Als een etentje voor 12 personen te begrotelijk is, nodig dan minder mensen uit of, nog goedkoper, skip die hele verjaardag voor een keertje.
PoesinBoots schreef:
25-02-2020 17:23
Deze 2 zeggen het hardop. Ik denk dat er bij die andere stellen ook wel over gekletst is.

Ik zou het nooit zo doen. Verjaardagsetentje op mijn initiatief = op mijn kosten.

Maar iedereen mag dat gelukkig zelf weten. Jullie ook. En jullie vrienden kunnen gewoon besluiten over te slaan.
Dat denk ik ook. Ik zou in zo’n geval met een kleiner groepje gaan en alles betalen.
Alle reacties Link kopieren
"Hoi, we willen het thuis niet te groots aanpakken. Gaan jullie gezellig mee uit eten voor mijn verjaardag/in plaats van dat we thuis mijn verjaardag vieren?"

Woorden rond die strekking zouden mij ook op het verkeerde been zetten mbt de rekening. Vervolgens komt er nog een cadeautje bij, want tsja, het is toch voor een verjaardag... Dure gelegenheid zo, voor iemand die het eigenlijk niet wil vieren.

Aan de andere kant: als je vooraf bij het voorstel/de uitnodiging netjes vermeld hebt dat jullie niet trakteren dan staat het iedereen vrij simpelweg niet mee te gaan als ze het te duur vinden.
Alle reacties Link kopieren
Tja, het is een verjaardag en niet gewoon een etentje.

Ik vind het raar als je van gasten verwacht dat ze komen, een cadeau mee nemen en ook hun eten en drankjes zelf moeten betalen. Neem dan de drank voor je rekening. Of doe een borrel vooraf en betaal die en eten daarna is vrij of je komt en zelf betaald. Zoiets.

Zou het zelf nooit zo doen. Maar het is je vrij dit zelf te bepalen en aan anderen of ze komen of niet
broodtrommel wijzigde dit bericht op 25-02-2020 17:28
14.67% gewijzigd
In principe is het geen slecht voorstel mits er geen dure whiskey door de een word gedronken als water de ander neemt een glas cola en de volgende gaat aan een duur wijntje.
Dit kan ook natuurlijk voor de diners gelden.
Jammer dat er twee niet mee eens zijn
KingsAndQueens schreef:
25-02-2020 17:24
"Hoi, we willen het thuis niet te groots aanpakken. Gaan jullie gezellig mee uit eten voor mijn verjaardag/in plaats van dat we thuis mijn verjaardag vieren?"

Oh jij hebt de uitnodiging ook gekregen? :wtf:
Alle reacties Link kopieren
michelleobama schreef:
25-02-2020 17:23
Kennelijk is het niet zo duidelijk gecommuniceerd naar de vrienden. Of zij hebben niet goed gelezen ivm met hun eigen verwachtingen. Ik zou het zelf ook wel logisch vinden om het eten cadeau te krijgen als het ter gelegenheid is van iemands verjaardag..... maar als ze niet mee willen, dan gaan ze niet. Dat is nogal simpel.
Je bedoelt dat de gasten het cadeau krijgen als een soort traktatie? Ik vind een etentje wel wat anders dan de hapjes die anders op tafel staan als je een feestje thuis viert.

Als je het van tevoren aankondigt dat je de kosten deelt, dan kan je het ook zien als cadeautje aan de jarige dat iedereen er is (en verder hoef je dan dus ook niks meer mee te brengen).
Alle reacties Link kopieren
KingsAndQueens schreef:
25-02-2020 17:24
"Hoi, we willen het thuis niet te groots aanpakken. Gaan jullie gezellig mee uit eten voor mijn verjaardag/in plaats van dat we thuis mijn verjaardag vieren?"

Woorden rond die strekking zouden mij ook op het verkeerde been zetten mbt de rekening. Vervolgens komt er nog een cadeautje bij, want tsja, het is toch voor een verjaardag... Dure gelegenheid zo, voor iemand die het eigenlijk niet wil vieren.

Aan de andere kant: als je vooraf bij het voorstel/de uitnodiging netjes vermeld hebt dat jullie niet trakteren dan staat het iedereen vrij simpelweg niet mee te gaan als ze het te duur vinden.
Eens.

Ik kan me wel voorstellen dat mensen erover vallen, want je jaagt je gasten wel op kosten, zeker als je ook nog een cadeautje verwacht. Je hebt het inderdaad duidelijk vermeld, dan zijn zij vrij om de uitnodiging af te slaan. Daar moet je dan natuurlijk dan weer niet beledigd over doen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Delen is interpreteerbaar.

Bedoel je 'ieder betaalt wat hij (heeft) verbruikt' of bedoel je 'de totale rekening wordt gedeeld door 12'. Er zijn altijd mensen die bij het laatste geval geen rem kennen omdat toch iedereen hun gelag mee betaalt. Dan zou je nog meer boze reacties kunnen krijgen.

Persoonlijk zou ik nooit ter ere van een verjaardag zoiets organiseren. Ga dan met zijn tweeën gezellig tafelen en vraag mensen op een gewone dag (niet-verjaardag) om samen te gaan eten en ieder zijn deel te betalen.

Ik snap wel een klein beetje de reactie van de mopperaars. Als je mensen 'uitnodigt' ter ere van een verjaardag verwachten ze niet dat ze hun deel moeten betalen, dan brengen ze gewoon een verjaardagskado mee.

Toch veel plezier en proficiat aan de jarige.

Mamme-zel uit België
Alle reacties Link kopieren
Mja ik vind het wel een bijzonder voorstel. Als ik iemand uitnodig, dan zou ik toch wel in elk geval een deel betalen. Ik denk wel dat die 2 mensen zeggen wat veel van de anderen ook denken.
Ik zou het raar vinden. Hij wil zijn verjaardag vieren dmv een etentje en mensen moeten zelf betalen?
Als je er geen zin in hebt kan je de verjaardag ook gewoon overslaan!
Alle reacties Link kopieren
Snap het ergens wel: had je het thuis gevierd, hadden ze geen kosten. Misschien willen ze graag mee maar hebben ze het geld niet?
Honey, you should see me in a crown
Wij doen het hier ook nog zo (groep is 25-32 jaar). Er wordt dan geen cadeautje gevraagd, maar eigenlijk altijd wel meegenomen. Ik vind het prima, we zitten in de leeftijdscategorie dat mensen het niet breed hebben of sparen voor hele grote dingen. Over een jaar of 10 verwacht ik dat het anders is.
Alle reacties Link kopieren
App die 2 mensen terug: ik begrijp dat jullie niet meegaan? Zou er verder niet over in discussie gaan.
Jullie hebben het vantevoren duidelijk aangegeven. Take it or leave it.
ik geef mn bek ook maar een douw
PoesinBoots schreef:
25-02-2020 17:23
Deze 2 zeggen het hardop. Ik denk dat er bij die andere stellen ook wel over gekletst is.

Ik zou het nooit zo doen. Verjaardagsetentje op mijn initiatief = op mijn kosten.

Maar iedereen mag dat gelukkig zelf weten. Jullie ook. En jullie vrienden kunnen gewoon besluiten over te slaan.
Dit.

Ik vind het wel bijzonder dat als je uitgenodigd wordt, je wel mee moet betalen . En dan krijgt hij ook nog een cadeautje ? Dan zou ik dat dus erbij hebben gezegd dat ik geen cadeautjes wilde , maar de rekening delen .
Noem het dan geen verjaardagsetentje, maar stel voor om gezellig uit eten te gaan op eigen rekening. Als dit tenminste een groepje is die gezamenlijk bevriend is. Als zij in een voor hen niet zelfverkozen gezelschap moeten gaan zitten eten op eigen kosten kan ik me voorstellen dat ze daar niet zoveel zin in hebben.

Overigens zou ik niet de rekening delen maar iedereen voor zich laten betalen, want de één drinkt dure cocktails en bestelt kreeft en de ander eet 'n simpele schnitzel met 'n biertje.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven