Geld & Recht alle pijlers

Woningbouw

26-02-2020 10:05 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds kort huur ik van de woningbouw.

Superleuk huisje waar ik al aardig ben gewend.
Bij de bezichtiging gaf de vorige huurster al aan dat er veel vocht in de badkamer zit, hierdoor is het plafond deels aangetast
Daarbij is de badkamer ook best wel gedateerd, uit 1986 en kon er EVENTUEEL een afspraak gemaakt worden voor renovatie
Ivm met mijn beperking heb ik aangegeven graag een thermostaatkraan te willen, hierdoor kan ik veiliger douchen. Dit zou € 4,50 per maand gaan kosten. Gisteren heb ik ook aangegeven graag op de lijst te willen komen voor een badkamerrenovatie.

Omdat het best wel een krappe badkamer is heb ik ook gevraagd om een handdoekradiator (design radiator op hun lijstje) en of het toilet een kwartslag gedraaid kan worden omdat hij nu recht tegenover de douche staat. Dit valt allemaal onder het + pakket, wat mij € 4,50 huurverhoging per maand opleverd. Dit zou ook zou zijn als ik alleen voor de thermostaatkraan zou gaan

Wat mag je eigenlijk van de woningbouw verwachten en mag een badkamer zo oud zijn voor er eens wat aan gebeurd?
Want even voor de duidelijkheid: mijn huis stond nog niet in de planning, dit is alleen maar omdat ik er zelf om heb gevraagd

Ow ja: ik heb ook nog een aansluiting voor de koolgroep aan laten leggen omdat ik niet op gas kook en de vorige huurster wel. Kost me € 3.50 per maand
Oud is niet de norm. Als er geen gebreken zijn en nog voldoet hoeven ze niet te renoveren. Of je het mooi vindt doet er niet toe.

De zaken die jij noemt t.a.v. de huurverhoging, zouden waarschijnlijk, als je huurtoeslag ontvangt, daar gewoon onder vallen.

Wat is de huur nu? Je moet wel uitkijken dat je niet boven de maximale sociale huurgrens uitkomt.
Alle reacties Link kopieren
Ja dat mag. Mijn badkamer was ook erg oud toen ik er kwam wonen en stond nog niet op de planning dus dan doen ze er niks aan.
Pas als de voegen uit de vloer zouden vallen was ik aan de beurt. En toen dat gebeurde stond huis al op de lijst voor renovatie, dat was 10 jaar later.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou wachten. Alle huurhuizen in Nederland gaan aangepakt worden de komende jaren.

Van de overheid moeten huizen na label b of a.

Als jouw huis dus geen a of b label heeft qua milieu, gaat je huis sowieso voor 2025 verbouwt moeten worden.

Dan neemt de woningbouw ook uit zichzelf de badkamer mee.

Ik heb gelezen dat badkamer periodiek onderhoud is (om de a 25 jaar) en dus geen huurverhoging op kan leveren.
gele_suikerspin wijzigde dit bericht op 26-02-2020 10:14
15.40% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Bij mij moet je inderdaad wel betalen voor thermostaat kraan. Kun je dan niet gewoon beter 1 zelf kopen. 1x betalen iov huurverhoging?
Hier word er om de 15 jaar badkamers gerenoveerd staat er in de papieren.
Lees even alles op de website van de woningbouw.
Je kan gewoon huurtoeslag krijgen als de huur wat duurder gaat worden.
En over de badkraan. Koop er zelf eentje en laat een klusjesman hem installeren kan je hem met verhuizen weer mee nemen.
( de kraan van de woningbouw wel goed bewaren voor als je ooit gaat verhuizen).
Alle reacties Link kopieren
Zij hoeven de badkamer niet te doen en ja, zij mogen een huurverhoging aan je doorrekenen voor aanvullende zaken, waar dit onder valt.
Indien je nu toch op de lijst kan komen voor een renovatie, mogen ze je een theorie zelfs een hogere huur geven (immers, woningverbetering). Daar kan je niet veel aan veranderen; dat zijn de regels voor sociale huurwoningen in Nederland.
Ik zou de kraan en radiator zelf kopen en een klusjesman laten aansluiten. Mp staat vol met deze producten en heb je dr wrs zo uit als je het vergelijkt met huursverhoging. Wc draaien is dan weer een ander ding. Als dat noodzakelijk is en dan alle 3 onder diezelfde prijs vallen ...wel doen.
Gele_Suikerspin schreef:
26-02-2020 10:11
Ik zou wachten. Alle huurhuizen in Nederland gaan aangepakt worden de komende jaren.

Van de overheid moeten huizen na label b of a.

Als jouw huis dus geen a of b label heeft qua milieu, gaat je huis sowieso voor 2025 verbouwt moeten worden.

Dan neemt de woningbouw ook uit zichzelf de badkamer mee.

Ik heb gelezen dat badkamer periodiek onderhoud is (om de a 25 jaar) en dus geen huurverhoging op kan leveren.
Een verhuurder hoeft de badkamer niet op de 25 jaar te renoveren.
Globe83 schreef:
26-02-2020 10:26
Ik zou de kraan en radiator zelf kopen en een klusjesman laten aansluiten. Mp staat vol met deze producten en heb je dr wrs zo uit als je het vergelijkt met huursverhoging. Wc draaien is dan weer een ander ding. Als dat noodzakelijk is en dan alle 3 onder diezelfde prijs vallen ...wel doen.
Als je maximale huurtoeslag krijgt, wordt dat gewoon gecompenseerd. Eigen aanschaf zou dan dom zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou eens kijken wat die kraan bij de bouwmarkt kost en het eventueel zelf doen (of laten doen door een handig familielid of vriend(in).

Als je van plan bent hier langer dan een jaar of anderhalf jaar te blijven wonen, is het waarschijnlijk voordeliger om zelf die kraan te installeren dan elke maand 4,50 extra te betalen.
Alle reacties Link kopieren
Gele_Suikerspin schreef:
26-02-2020 10:11
Ik zou wachten. Alle huurhuizen in Nederland gaan aangepakt worden de komende jaren.

Van de overheid moeten huizen na label b of a.

Als jouw huis dus geen a of b label heeft qua milieu, gaat je huis sowieso voor 2025 verbouwt moeten worden.
.
Heb je hier een link van?
Ik woon in een flat met energielabel F en ik heb nog niets gehoord over eventuele renovaties.
Wel zijn ze de kozijnen aan het schilderen dus het lijkt me niet dat die over 5 jaar gaan vervangen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou die thermoskraan ook zelf kopen en door een handig mannetje ero0 laten zetten.

Hoe is het trouwens met de muziekoverlast in je buurt nu?
Ik snap het probleem niet zo goed. Ze willen je badkamer renoveren, met luxe opties zelfs, en het kost maar 4,50 euro per maand extra. Wat is nou het probleem?
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk, als het oud is betekent het niet dat het stuk is. Schimmel kun je doden en even overschilderen.
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
26-02-2020 10:48
Ik snap het probleem niet zo goed. Ze willen je badkamer renoveren, met luxe opties zelfs, en het kost maar 4,50 euro per maand extra. Wat is nou het probleem?
Veel goedkoper om het zelf te laten doen.
Huren zijn al belachelijk hoog in Nederland.
Huurtoeslagen worden minder.
Alle reacties Link kopieren
Zelf een badkamer renoveren? Dan vlieg je al richting de 10.000. Denk niet dat het goedkoper is hoor.
Alle reacties Link kopieren
kerst schreef:
26-02-2020 11:00
Veel goedkoper om het zelf te laten doen.
Huren zijn al belachelijk hoog in Nederland.
Huurtoeslagen worden minder.
Minder? Waar baseer je dat op? De huurtoeslaggrens stijgt juist elk jaar. De harde inkomensgrens is zelfs verdwenen sinds dit jaar.
Alle reacties Link kopieren
Mijn badkamer is ook van 1983 hoor.
En die wordt ook niet gerenoveerd voorlopig.
Alle reacties Link kopieren
Om op je vraag te reageren: ja, een badkamer mag zo oud zijn voor dat ze er wat aan doen.

Wat is eigenlijk het probleem? Ze overwegen de renovatie naar voren te halen. Je wilt wat extra luxere opties en dat is mogelijk tegen extra huur. Volgens mij wordt er best met je meegedacht en is er wel wat mogelijk.

Wat het koken betreft: gas is de standaard geweest tot voor kort. Als je dat in je al bestaande woning wilt laten aanpassen dan kan het zijn dat daar ook een vergoeding tegenover staat.

Eerste woning?
Alle reacties Link kopieren
Oud betekent niet dat het vervangen moet worden. Ik heb heel wat wanstaltige keukens en badkamers meegemaakt waarbij er eentje uit de jaren 80 superdeluxe zou zijn. Een badkamerrenovatie is al snel 10K dus als je dat nog geen 5 euro per maand kost dan zou ik daar niet moeilijk over doen.

Je wilt extra opties dus dan is het toch niet gek dat je daarvoor betaalt?

Wellicht begrijp ik je vraag niet.
Alle reacties Link kopieren
rafs schreef:
26-02-2020 11:23
Om op je vraag te reageren: ja, een badkamer mag zo oud zijn voor dat ze er wat aan doen.

Wat is eigenlijk het probleem? Ze overwegen de renovatie naar voren te halen. Je wilt wat extra luxere opties en dat is mogelijk tegen extra huur. Volgens mij wordt er best met je meegedacht en is er wel wat mogelijk.

Wat het koken betreft: gas is de standaard geweest tot voor kort. Als je dat in je al bestaande woning wilt laten aanpassen dan kan het zijn dat daar ook een vergoeding tegenover staat.

Eerste woning?
Ja,eerste woning
Alle reacties Link kopieren
Michella_1991 schreef:
26-02-2020 12:52
Ja,eerste woning
Je huurt een sociale huurwoning. Dat is anders dan bijvoorbeeld een koopwoning waar je alles zelf naar wens kunt doen, maar met natuurlijk alle kosten voor jezelf. Dat betekent dat je je op sommige vlakken moet plooien naar de regels van de woningbouw. Wat ik lees zijn ze best meedenkend en is er meer mogelijk dan standaard. Dat is hartstikke fijn. Wil je alles zelf naar eigen wens, dan moet je of een woning kopen of het zelf regelen en betalen (mogelijk met toestemming van je woningbouw).

Ik denk dat je het slechter kan treffen.
Alle reacties Link kopieren
granny71 schreef:
26-02-2020 10:36
Heb je hier een link van?
Ik woon in een flat met energielabel F en ik heb nog niets gehoord over eventuele renovaties.
Wel zijn ze de kozijnen aan het schilderen dus het lijkt me niet dat die over 5 jaar gaan vervangen.
Ik denk niet dat daar een link van is, want dit is namelijk niet correct. Woningen hoeven helemaal niet naar een A of B label, althans niet conform huidige wetgeving.
Alle reacties Link kopieren
Vivavette schreef:
26-02-2020 14:35
Ik denk niet dat daar een link van is, want dit is namelijk niet correct. Woningen hoeven helemaal niet naar een A of B label, althans niet conform huidige wetgeving.
Daarom vroeg ik ook om een link/bewijs want ik had er nog nooit van gehoord

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven