Geld & Recht alle pijlers

Belastingaangifte over 2019!

01-03-2020 08:19 761 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een algemeen topic, want we mogen weer!
Alle reacties Link kopieren
mogen??
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
Alle reacties Link kopieren
To trapt natuurlijk af!

Ik heb een studieschuld die vanaf dit jaar definitief een lening en geen gift is. Nu staat er mooi mooi al alles over vooraf ingevuld.

Echterrr. Ik was verbaasd want kende de regeling niet dus ben gaan inlezen. Op de site staat dat je per collegejaar voor een hbostudie max 2443 mag invullen. Bij mij staan in 2 collegejaren (veel) hogere bedragen al vooraf ingevuld. Nu twijfel ik of ik dit handmatig moet wijzigen? Je zou denken dat ze hun eigen regels wel zouden toepassen toch?

Dramaa
Alle reacties Link kopieren
Lopervanhiernaardaar schreef:
01-03-2020 08:21
mogen??
Ik vind het geen straf. Krijg mijn eigen geld terug..
Alle reacties Link kopieren
terug krijgen is wel leuk inderdaad.
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
Lopervanhiernaardaar schreef:
01-03-2020 08:21
mogen??

Ja mogen. Dat je in mag vullen betekent dat je inkomen had, en misschien aftrekposten had, zodanig dat er wat in te vullen valt.

Je kunt namelijk ook zo weinig verdienen dat je geen belasting betaalt. In die zin vind ik het fijn dat ik belasting mag betalen.
Alle reacties Link kopieren
Kan ook zijn dat je na het invullen, ook nog een keer bij mag betalen hè.
En oké ik weet wel dat dat een luxe positie is, maar blijft wel jammer als je moet betalen
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
Lopervanhiernaardaar schreef:
01-03-2020 08:30
Kan ook zijn dat je na het invullen, ook nog een keer bij mag betalen hè.
En oké ik weet wel dat dat een luxe positie is, maar blijft wel jammer als je moet betalen

Dan nog hè, bijbetalen moet je alleen als je meer hebt verdiend dan verwacht of minder aftrekposten (dus kosten) hebt gehad. Keer bent er dus altijd beter van geworden.
Alle reacties Link kopieren
Ik was erg bang dat ik moest bijbetalen omdat ik vorig jaar op mijn hypotheek heb afgelost, daardoor minder rente heb betaald, dus minder af te trekken maar er niet aan had gedacht mijn voorlopige teruggave aan te passen. Daarnaast ook poosje meerdere banen tegelijk gehad en niet helemaal zeker of dat allemaal wel goed was gegaan met wel/niet toepassen van heffingenskorting.
Had daarom 1000 euro gereserveerd om te betalen maar ik krijg 400 euro terug :-)
Straks nog even rustig alles nalopen voordat ik hem verstuur.
Alle reacties Link kopieren
Gessie
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik krijg €2400 terug. Dit terwijl we al €4100 hadden ontvangen aan voorlopige aangifte. Die vergeet ik steeds stop te zetten.
Afgelopen jaar de hypotheek overgesloten met de nodige kosten maar vooral de jaarlijkse studiekosten en de IACK zorgen voor een mooie teruggave. Helaas kon ik de €1400 euro aan zorgkosten niet aftrekken. Die drempel ligt voor ons te hoog.
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik heb een vraag!

In 2019 gescheiden, mijn ex heeft onze woning gehouden en mij uitgekocht, ik heb een nieuwe woning gekocht.

Netjes de helft van de betaalde hypotheekrente van de periode dat ik in mijn oude huis woonde opgevoerd, maar dit wordt niet meegenomen in de uiteindelijke aftrekbare posten. Alleen de betaalde hypotheekrente van mijn nieuwe woning.

Doe ik iets verkeerd?
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
Voor het eerst van mijn leven de aangifte op de eerste dag gedaan. Meestal wacht ik tot de laatste dag. Had gerekend op 50 euro terug, maar we krijgen 93 euro terug, Geen hypotheek, geen hoge studiekosten (alleen wat materiaal), dus dit is gewoon een klein extraatje. Altijd fijn.
Ik heb hem ook al gedaan. 2000 euro terug, dus dat is lekker!
Ik krijg €3025 terug :cheer: Aftrek studiekosten.
Ik blijf me erover verbazen dat alle cijfers over de hypotheek er al juist in staan maar dat de startdatum telkens leeg is.
Alle reacties Link kopieren
Begrijp ik het goed dat als je een studenten-ov hebt dat je dan je studiekosten niet mag aftrekken?
Nurselife schreef:
01-03-2020 09:06
Begrijp ik het goed dat als je een studenten-ov hebt dat je dan je studiekosten niet mag aftrekken?
Het gaat om je recht op studiefinanciering - zolang je dat hebt, kun je geen studiekosten declareren. Als je nog recht hebt op studenten-ov, lijkt het me dat je ook recht hebt of stufi of lening.
Alle reacties Link kopieren
Ik krijg 1750 euro terug. Vooral omdat ik mijn pensioenpremie als negatief inkomen mag opgeven (daar gaan waarschijnlijk mensen vragen over stellen maar dat mag alleen als je dat van je nettoloon betaald, dat is dan uitgesteld loon en anders betaal je dubbel belasting).

Verder kleine aftrekpost van een werkgerelateerde cursus die ik zelf heb betaald.

Weer leuk meegenomen maar geen verrassing meer want elk jaar ongeveer zo'n bedrag terug en ik hou het altijd vrij goed bij al zeg ik het zelf :mrgreen:
Ceridwen91 schreef:
01-03-2020 09:09
Het gaat om je recht op studiefinanciering - zolang je dat hebt, kun je geen studiekosten declareren. Als je nog recht hebt op studenten-ov, lijkt het me dat je ook recht hebt of stufi of lening.
Hier gaan ze inderdaad vanuit.
Alle reacties Link kopieren
Elk jaar weer heerlijk om te doen. Hiero ruim € 10.000,- terug aan aftrek hypotheekrente en giften aan ANBI's.
Love is the meaning of life
^ Wow, netjes!


Gaan jullie trouwens iets leuks met het geld doen? :)

Ik zet het op de spaarrekening voor collegegeld 2020/2021.
mcsteamy schreef:
01-03-2020 08:56
Ja, ik heb een vraag!

In 2019 gescheiden, mijn ex heeft onze woning gehouden en mij uitgekocht, ik heb een nieuwe woning gekocht.

Netjes de helft van de betaalde hypotheekrente van de periode dat ik in mijn oude huis woonde opgevoerd, maar dit wordt niet meegenomen in de uiteindelijke aftrekbare posten. Alleen de betaalde hypotheekrente van mijn nieuwe woning.

Doe ik iets verkeerd?
Hier een link met wat jij in jouw situatie moet invullen:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... t_scheiden
Alle reacties Link kopieren
Ceridwen91 schreef:
01-03-2020 09:17
^ Wow, netjes!


Gaan jullie trouwens iets leuks met het geld doen? :)

Ik zet het op de spaarrekening voor collegegeld 2020/2021.
Op de spaarrekening voor een koophuis, waar je een flinke som eigen geld voor nodig hebt dus daar zet ik het al een aantal jaar op.
Alle reacties Link kopieren
Ceridwen91 schreef:
01-03-2020 09:17
^ Wow, netjes!


Gaan jullie trouwens iets leuks met het geld doen? :)

Ik zet het op de spaarrekening voor collegegeld 2020/2021.
Hier gaat het ook gewoon op de grote hoop op de spaarrekening. Volgende maand gaan we nieuwe meubels kopen, de wc wordt gerenoveerd, de studeerkamer wordt verbouwd en ik moet collegegeld betalen voor studiejaar 2020/2021.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven