Geld & Recht alle pijlers

Contactverbod aanvragen

13-03-2020 06:40 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen,

Contact gehad met een advocaat. Deze adviseert een contactverbod aan te vragen via justitie. Heeft iemand hier daar ervaring mee en hoe lang duurt deze procedure? De politie heeft al aangegeven dat ik in mijn situatie dit verbod wel krijg, ik vraag me alleen af hoe lang het duurt voor alles geregeld is?
Vraag het je advocaat.
Alle reacties Link kopieren
Dat zal de politie of je advocaat toch wel weten?
Alle reacties Link kopieren
De rechtbanken zijn overbelast op dit moment.

Waarschijnlijk kan je advocaat aangeven hoe lang het kan duren voordat de rechter tijd heeft om jouw aanvraag te behandelen en hoe lang zo'n procedure daarna duurt.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Je kan het niet zelf aanvragen. Het loopt na de aangifte via het strafrecht en het kan lang duren: https://www.vraaghetdepolitie.nl/politi ... erbod.html
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Er word gezegd dat het in iedere situatie anders is. Dus ik vroeg me af of mensen hier ervaring hebben. Ik heb een advocaat gebeld voor advies, het is nog niet mijn advocaat (toevoeging aanvragen ed)
Politie geeft geen termijn of indicatie.
Rosalien1982 schreef:
13-03-2020 07:28
Er word gezegd dat het in iedere situatie anders is. Dus ik vroeg me af of mensen hier ervaring hebben. Ik heb een advocaat gebeld voor advies, het is nog niet mijn advocaat (toevoeging aanvragen ed)
Politie geeft geen termijn of indicatie.
Snap dat je situatie erg lastig is maar denk niet dat het forum je dan een antw kan geven
Sterkte
Alle reacties Link kopieren
Nee, wat het gaat via het strafrecht en daar heeft de politie geen invloed op. Wanneer iedere situatie anders is dan is jouw situatie mogelijk niet vergelijkbaar met die van een ander. Heb je slachtofferhulp?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Gisteren politie gebeld op aanraden van de advocaat en die geven dus aan dat ik zelf aan moet geven dat ik een contactverbod wil en dat bij het OM moet melden. Ik heb in januari aangifte gedaan en dacht dat dit voldoende was, dat blijkt dus niet zo te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen slachtofferhulp. Moet ik dat ook zelf aanvragen?
Alle reacties Link kopieren
Rosalien1982 schreef:
13-03-2020 07:28
Er word gezegd dat het in iedere situatie anders is. Dus ik vroeg me af of mensen hier ervaring hebben. Ik heb een advocaat gebeld voor advies, het is nog niet mijn advocaat (toevoeging aanvragen ed)
Politie geeft geen termijn of indicatie.

Een contactverbod kan via 2 procedures opgelegd worden. Via de strafrechter, dan gaat het tussen de staat en de verdachte. Daar hoef je als privé persoon niets voor te doen. Of via een civiele procedure, dan moet jij een procedure starten. Daar zijn kosten aan verbonden. En je moet zelf de bewijzen aanleveren.

Rechters hebben het heel druk op dit moment, dus het kan wat langer duren voordat de rb tijd heeft om aanvraag te behandelen.

https://www.straatverbod-contactverbod. ... actverbod/
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Rosalien1982 schreef:
13-03-2020 07:33
Ik heb geen slachtofferhulp. Moet ik dat ook zelf aanvragen?

Bij mij is Google nog niet besmet met het Covid-virus, dus zie hier
https://www.slachtofferhulp.nl/
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Natuurlijk moet je het zelf aanvragen, de politie kan niet nav je aangifte direct een contactverbod opleggen, dat moet een rechter doen.

Vraag je advocaat om advies.
Alle reacties Link kopieren
Rosalien1982 schreef:
13-03-2020 07:33
Ik heb geen slachtofferhulp. Moet ik dat ook zelf aanvragen?
Ja daar kun je gewoon heen bellen en dan helpen ze jou. Heeft de politie je geen nummer gegeven?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
13-03-2020 07:41
Een contactverbod kan via 2 procedures opgelegd worden. Via de strafrechter, dan gaat het tussen de staat en de verdachte. Daar hoef je als privé persoon niets voor te doen. Of via een civiele procedure, dan moet jij een procedure starten. Daar zijn kosten aan verbonden. En je moet zelf de bewijzen aanleveren.

Rechters hebben het heel druk op dit moment, dus het kan wat langer duren voordat de rb tijd heeft om aanvraag te behandelen.

https://www.straatverbod-contactverbod. ... actverbod/
Een contactverbod kan ook al op voorhand, zonder tussenkomst van een rechter, door de officier van justitie worden opgelegd via een gedragsaanwijzing.
Alle reacties Link kopieren
Zo te lezen zit jij in een hele nare situatie.
Iemand stalkt/ bedreigd jou?
Pindakaasjes schreef:
13-03-2020 07:08
Dat zal de politie of je advocaat toch wel weten?
Politie en advocaten zijn meestal 2 partijen waarvan iedereen denkt dat ze heel veel weten, maar die heel vaak vrij weinig praktijkkennis hebben. Dat er om ervaringen gevraagd wordt vind ik dan ook niet vreemd.

Zelf heb ik met een wanbetaler te maken. Dan kun je leuk je "recht" halen, maar dat betekent vaak dat je nog heel lang zaken moet regelen om iets gedaan te krijgen ondanks dat je er "recht" op hebt.
Alle reacties Link kopieren
Ik zit in een hele nare situatie en heb de laatste 3 dagen alle instanties gebeld die je maar kan bellen en ze verwijzen allemaal naar elkaar. Ik ga maandag de advocaat bellen of ze mijn zaak in behandeling wil nemen onder toevoeging. Ik kan verder niet veel informatie geven openbaar vanwege de situatie. De advocaat is de enige die tot nu toe iets zinnigs tegen mij gezegd heeft. Al zijn er meerdere overheidsinstanties die mij afraden om een advocaat te nemen. Ze willen me alleen niet vertellen waarom dit dan is. Ik vind het allemaal heel apart en heb weinig vertrouwen in het systeem.
Rosalien1982 schreef:
14-03-2020 11:35
Ik zit in een hele nare situatie en heb de laatste 3 dagen alle instanties gebeld die je maar kan bellen en ze verwijzen allemaal naar elkaar. Ik ga maandag de advocaat bellen of ze mijn zaak in behandeling wil nemen onder toevoeging. Ik kan verder niet veel informatie geven openbaar vanwege de situatie. De advocaat is de enige die tot nu toe iets zinnigs tegen mij gezegd heeft. Al zijn er meerdere overheidsinstanties die mij afraden om een advocaat te nemen. Ze willen me alleen niet vertellen waarom dit dan is. Ik vind het allemaal heel apart en heb weinig vertrouwen in het systeem.
Advocaten zitten er wel bovengemiddeld vaak in voor het geld.

Ze rekenen af per 6 minuten en rekenen uurtarieven ergens tussen de €200 - €500. Probeer als je ermee doorgaat sowieso een vast bedrag af te spreken, want anders heb je het ene probleem opgelost met een ander.

Een ander probleem met veel advocaten is dat ze nooit kritische vragen stellen waarom jij überhaupt een zaak zou aanspannen. Probeer dus altijd goed te bedenken of het gebiedsverbod je daadwerkelijk helpt. Trekt de persoon in kwestie zich van dat soort dingen aan? Als dat niet het geval is laat zo'n persoon zich echt niet door een vonnis tegenhouden. Wat dat betreft werkt onze rechtstaat echt slecht. In dat geval zou ik (tijdelijk) verhuizen of kijken hoe ik de persoon anders zou kunnen afleiden.
anoniem_366318 wijzigde dit bericht op 14-03-2020 13:59
3.50% gewijzigd
viva-amber schreef:
13-03-2020 07:25
Je kan het niet zelf aanvragen. Het loopt na de aangifte via het strafrecht en het kan lang duren: https://www.vraaghetdepolitie.nl/politi ... erbod.html
Lees de link zelf eens? ;-)
Bij mij heeft het OM een omgevingsverbod en contactverbod gevraagd. De hele procedure duurde bijna een jaar. De persoon in kwestie zat wel al vast. In voorarrest ofzo. Heel precies weet ik het niet meer. Voor hij vast zat heeft hij me nog aardig lastig gevallen. Ik had het destijds ook civiel kunnen regelen, maar heb dat niet gedaan vanwege het gedoe en de kosten. Ik kreeg een apparaatje waarmee je de politie heel snel kunt oproepen. Misschien is dat iets voor je? Je voelt je waarschijnlijk wel iets veiliger dan.
safrat schreef:
14-03-2020 13:49
Lees de link zelf eens? ;-)
De beste weg is dus via een aangifte en de politie die ermee aan de slag gaat.

Goede tip, want anders ben je honderden euro's kwijt aan een advocaat voor een vonnis waar je maar beperkt wat aan hebt. Kies de weg die de persoon in kwestie het meeste raakt en jou het minste.
safrat schreef:
14-03-2020 13:59
Bij mij heeft het OM een omgevingsverbod en contactverbod gevraagd. De hele procedure duurde bijna een jaar. De persoon in kwestie zat wel al vast. In voorarrest ofzo. Heel precies weet ik het niet meer. Voor hij vast zat heeft hij me nog aardig lastig gevallen. Ik had het destijds ook civiel kunnen regelen, maar heb dat niet gedaan vanwege het gedoe en de kosten. Ik kreeg een apparaatje waarmee je de politie heel snel kunt oproepen. Misschien is dat iets voor je? Je voelt je waarschijnlijk wel iets veiliger dan.
Kost een hoop geld en ook een hoop tijd. Advocaten proberen in de regel altijd iets te snel geld te verdienen. Ik heb het nu een paar keer van dichtbij meegemaakt: het is beter om zo min mogelijk zaken te doen met een advocaat.
Bombus-Sylvarum schreef:
14-03-2020 14:02
Kost een hoop geld en ook een hoop tijd. Advocaten proberen in de regel altijd iets te snel geld te verdienen. Ik heb het nu een paar keer van dichtbij meegemaakt: het is beter om zo min mogelijk zaken te doen met een advocaat.
Dat is wat ik schrijf, maar ik kan me ook wel voorstellen dat wanneer iemand nog steeds vrij rondloopt en je geen zicht hebt op wanneer diegene voor de rechter komt, je kiest voor een kort geding. Je weet niet in welke situatie TO zit.
Mijn verhaal.
Gewist ivm herkenbaarheid
anoniem_396120 wijzigde dit bericht op 24-05-2020 01:11
Reden: Gewist ivm herkenbaarheid
97.33% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven