Geld & Recht alle pijlers

Is het een goede tijd om te starten met beleggen?

15-03-2020 09:18 115 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gezien de huidige Corona 'crisis'... is dit een goede tijd om te starten met beleggen?

Hebben jullie tips en tricks vanuit jullie eigen ervaringen?
Alle reacties Link kopieren
Dat ligt er maar net aan waar je in gaat beleggen. WC papier?
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik heb nog een aandeel gekocht. Over een paar maanden zal dit weer herstellen denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Vanuit mijn weinige kennis over beleggen (ik beleg via fondsen dus niet zelf):
Ze zeggen altijd 'buy the dip'. Ik denk persoonlijk dat we het dieptepunt nog niet hebben bereikt, maar theoretisch is dat wel het beste moment. Ik doe aan periodiek inleggen en laat dat nu gewoon doorgaan, juist omdat de aandelen nu goedkoper zijn dan eerst. Je weet nooit wanneer de dip is (alleen achteraf). Ik verwacht/hoop wel dat de economie na het coronavirus weer een sprint gaat maken. Als je denkt dat er een jarenlange recessie aankomt, kun je misschien beter nog even wachten met beleggen.
Never catch a falling knife. Ik denk dat het nog meer gaat zakken, maar niemand weet dat. Zelf heb ik sinds november aandelen. -46% staan ze nu. Ik had precies de sterkste dalers gekozen.
Alle reacties Link kopieren
Vorige week donderdag was het dieptepunt. De aandelen zijn alweer gestegen sindsdien.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb wél gekocht, ik verwacht ook weinig van de rente op m'n spaargeld ;-D
Dus ik hoop / verwacht dat de aandelen ooit wel weer omhoog gaan.
Ik wacht nog, er zat al veel te veel lucht in de beurs, die is er nu wel uit maar we gaan veel dieper doorzakken door alle naweeën van het Corona. Een beurs gaat nooit lijnrecht naar beneden dus de opwaartse bewegingen tussendoor zijn normaal.
2020Suzuki schreef:
15-03-2020 10:06
Vorige week donderdag was het dieptepunt. De aandelen zijn alweer gestegen sindsdien.
Dat betekent natuurlijk niks, ze kunnen alsnog verder omlaag.

On topic, ik denk zeker dat het goed is om deze tijd in te stappen, wat uiteraard niet per se vandaag hoeft te zijn.
En leg alleen geld in dat je een paar jaar kunt missen!
Alle reacties Link kopieren
Stel je wilt 3000 euro beleggen in fondsen, koop dan de komende 3 weken voor je totaal bedrag deze fondsen.
Koersen zijn nu laag, dus starten is een klein risico nu.

Ik was zelf afgelopen dinsdag "iets" te vroeg en te enthousiast maar koop volgende week nog wel een keer bij.
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
kopen kopen kopen kopen en nog eens kopen. Juist nu. Als het bloed door de straten loopt is het inslaan geblazen.

Dan heb ik het uiteraard niet over de aandelen van de toch al schimmige bedrijfjes maar dan heb ik het over de Shells, Aholds, Unilevers, Heinekens en ASML's van deze wereld.

inmiddels allemaal te koop met kortingen van 30% of mer tov een week of 5 geleden.

Shell is zelfs van 24 naar 12,50 gegaan. Unieke kans op deze koers.

Heb het al vaker verteld, beleg al meer dan 30 jaar en heb alles meegemaakt, de crash van 1987, de Azie crisis, de internetbubbel begin deze eeuw en de crisis van 2008/2009.

Heb me altijd aan de ijzeren discipline gehouden om regelmatig bij te kopen, dus heb ook op hogere koersen gekocht, maar tijdens de crisissen heb ik zo veel als mogelijk was bijgekocht.

En de ontvangen dividenden over al die jaren direct geherinvesteerd.

Voel me nu dus als een kind in een snoepwinkel bij deze prijzen !!

En zakt de beurs nu nog 10%. Dan is het weer bijkopen.

En tijdens al die crisissen verklaarde iedereen me voor gek dat ik alleen maar bijkocht ipv verkocht.

Maar zegt het spreekwoord niet dat wie het laatst lacht, het best lacht ???? Precies.

Dus heb je geld over, investeer het in simpele Nederlandse kwaliteitsaandelen. liefst met een mooi dividendrendement ( het voorbeeld is nu Shell met 10% ) en over een tijdje zit je ook met een glimlach om je mond bij dat mooie rendement.

En nee, dat zal niet volgende week zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik wacht nog even. Heb 2 weken geleden alles verkocht, en had 800 euro minder winst. Probleem is dat ik deze zomer 1/3 gedeelte nodig heb, dus daar kan ik niet op verliezen.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Wij wilden net instappen 2 dagen voordat het omlaag ging. We wachten nog heel even en gaan dan ook kopen.
Alle reacties Link kopieren
Gezien de ontwikkelingen denk ik er ook over na.
Om zelf te gaan avonturieren lijkt me niks, daar heb ik de zenuwen, kennis en het geduld niet voor.
Dus indexbeleggen lijkt me wel wat. Heeft iemand daar toevallig ervaring mee?
When in doubt, the auditor is always right!
Alle reacties Link kopieren
Als je nog geen rekening bij een broker hebt, de wachttijd voor een registratie is minimaal 10 werkdagen....
Ik wilde overstappen, heb de aanvraag gedaan, maar blijf ondertussen dus nog even bij mijn huidige. Als je nog nergens een rekening hebt, duurt het dus even voordat die geopend is.
funnymiss schreef:
15-03-2020 13:07
Als je nog geen rekening bij een broker hebt, de wachttijd voor een registratie is minimaal 10 werkdagen....
Ik wilde overstappen, heb de aanvraag gedaan, maar blijf ondertussen dus nog even bij mijn huidige. Als je nog nergens een rekening hebt, duurt het dus even voordat die geopend is.
Bij mijn bank duurde het 5 minuten.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
15-03-2020 13:13
Bij mijn bank duurde het 5 minuten.
Ja bij een eigen bank kan wel ja, maar die zijn over het algemeen vrij duur.
Alle reacties Link kopieren
Auditor schreef:
15-03-2020 12:28
Gezien de ontwikkelingen denk ik er ook over na.
Om zelf te gaan avonturieren lijkt me niks, daar heb ik de zenuwen, kennis en het geduld niet voor.
Dus indexbeleggen lijkt me wel wat. Heeft iemand daar toevallig ervaring mee?
Ik doe ook aan indexbeleggen, ik heb gekozen voor de vanguard FTSE all-world en heb ook wat vanguard FTSE High Dividend yield bij giro.
Ik leg braaf iedere maand na het storten van mijn salaris een bedrag in, dus ook twee weken geleden nadat de beurzen zo flink naar beneden waren gegaan.

Ja even pijnlijk de afgelopen weken maar het trek wel weer aan.
Alle reacties Link kopieren
Het kan ook nog heel lang duren, voordat de koersen weer herstellen. Als het corona-virus achter de rug is, geeft dat nog geen garantie dat de koersen weer omhoog gaan. Er kunnen nu ook vrij veel bedrijven failliet gaan.
Maar voor de (erg) lange termijn: ja, nu instappen.
En alleen met geld dat je langere tijd kunt missen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ‘beleg’ op vrij kleine schaal via Peaks. We hadden het er al een tijdje over om serieuzer te gaan beleggen. We hebben nu een financiële meevaller en willen dit gaan beleggen. Iemand tips waar ik het beste kan leren/lezen hoe beleggen werkt voor beginners?
Alle reacties Link kopieren
Lees De Beleggingsillusie of the Simple Path to Wealth.
Alle reacties Link kopieren
- zijn er verplichte contracten waarin staat bepaald wanneer je aandelen mag verkopen
- is er altijd sprake van een contract?
- ben je verplicht een rekening te openen?
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
15-03-2020 09:37
Never catch a falling knife. Ik denk dat het nog meer gaat zakken, maar niemand weet dat. Zelf heb ik sinds november aandelen. -46% staan ze nu. Ik had precies de sterkste dalers gekozen.
Story of my life. Zodra ik iets koop stort het in.
Alle reacties Link kopieren
Tvp
Prrrr, mauw miawwwww.
Manonna schreef:
18-03-2020 23:28
Story of my life. Zodra ik iets koop stort het in.
Short selling is je toekomst

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven