Geld & Recht alle pijlers

Proeftijd

21-03-2020 14:50 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben benieuwd naar de uitkomst van de volgende casus.

Stel dat je als nieuwe werknemer bij een bedrijf begint waarbij je een maand proeftijd hebt. Echter was je een maand na diensttreding met verlof. Officieel in dienst maar niet aan het werk, geldt dan de eerste maand na indiensttreding of de tweede maand wanneer je daadwerkelijk aan het werk bent als proeftijd?

Ben benieuwd!
De eerste maand vanaf de datum dat je contract is gestart.
Alle reacties Link kopieren
Waarom is de datum in dienst niet verplaatst vanwege het verlof? Het lijkt me dat je eerst beiden wilt proberen of het bevalt, maar een maand proeftijd terwijl je dan met verlof bent is onzinnig en de proeftijd daarna doen dan heb je een gratis maand salaris gehad. Of gaat dit verlof af van de uren die je nog moet opbouwen?

Ik heb geen idee hoe het zit hoor, maar vind dit een aparte keuze en ben benieuwd waarom die gemaakt is.
patchouli_ schreef:
21-03-2020 14:57
Waarom is de datum in dienst niet verplaatst vanwege het verlof? Het lijkt me dat je eerst beiden wilt proberen of het bevalt, maar een maand proeftijd terwijl je dan met verlof bent is onzinnig en de proeftijd daarna doen dan heb je een gratis maand salaris gehad. Of gaat dit verlof af van de uren die je nog moet opbouwen?

Ik heb geen idee hoe het zit hoor, maar vind dit een aparte keuze en ben benieuwd waarom die gemaakt is.
ik vind het ook heel apart.
Alle reacties Link kopieren
Snap dat het onlogisch klinkt. Wegens bijzondere omstandigheden was dit de beste keuze om te maken in samenspraak met de werkgever. Doet het er verder aan toe waarom het zo is gegaan?
Bijzondere constructie, maar volgens mij is juridisch gezien de proeftijd na een maand verlof afgelopen. Raar dat de werkgever dat toestaat.... hij weet nu vooral dat je goed bent in verlof opnemen.
Alle reacties Link kopieren
Dus je hebt een maand verlof opgenomen van uren die je nog niet hebt gewerkt?

En waarom je vraag? Wil je het nu al opzeggen, of je werkgever?
Hou er dan rekening mee dat je de vakantieuren die je nog niet hebt opgebouwd maar wel hebt opgenomen, moet terugbetalen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
De proeftijd wordt door het opnemen van vakantie of ziekte of wat dan ook niet verlengd. Het loopt dus gewoon na die eerste maand af, ook al was je toen met verlof.
Alle reacties Link kopieren
Welke werkgever geeft de eerste hele maand als verlof? De proeftijd verandert niet door verlof of vakantie. Wel kun je tijdens het ontslag zonder reden ontslagen worden omdat het een proeftijd is en je kunt ook zonder reden ontslag nemen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Heb je gewoon betaald / onbetaald verlof opgenomen of is dit nog bevallingsverlof?

Gaat het je er misschien om of je werkgever nog zomaar van je af kan tijdens proeftijd vanwege huidige Corona-situatie? Of dat jijzelf zonder opzegtermijn weg kan om met je baby thuis te blijven?
Wat een rare casus
Bij het laatste gesprek geef je dan toch al aan. Maand 1 kan ik niet werken.
Ok,. Prima.. Weet je wat, laten het contract een maand later starten
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
21-03-2020 15:50
Welke werkgever geeft de eerste hele maand als verlof? De proeftijd verandert niet door verlof of vakantie. Wel kun je tijdens het ontslag zonder reden ontslagen worden omdat het een proeftijd is en je kunt ook zonder reden ontslag nemen.
Wat bedoel je met je laatste zinnen?
Alle reacties Link kopieren
KokoRose schreef:
21-03-2020 16:30
Wat bedoel je met je laatste zinnen?
Sorry ik bedoel. Wel kun je tijdens het verlof, de proeftijd, zonder reden ontslagen worden. Daar is een proeftijd voor. Je kunt ook zelf tijdens de proeftijd ontslag nemen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
21-03-2020 16:33
Sorry ik bedoel. Wel kun je tijdens het verlof, de proeftijd, zonder reden ontslagen worden. Daar is een proeftijd voor. Je kunt ook zelf tijdens de proeftijd ontslag nemen.
Ah zo op die manier. Maar als dat maandje verlof en daarmee dus ook je proefperiode voorbij is wordt deze juridisch gezien niet verlengd?
Twijfelde erover aangezien er natuurlijk niet fysiek is gewerkt..
Alle reacties Link kopieren
Nee, die wordt niet verlengd. Ook als je veel ziek bent in die maand wordt het niet langer. Maar wel een rare werkgever die daar akkoord mee is gegaan, dan had je die hele proeftijd kunnen laten zitten natuurlijk.
KokoRose schreef:
21-03-2020 15:06
Snap dat het onlogisch klinkt. Wegens bijzondere omstandigheden was dit de beste keuze om te maken in samenspraak met de werkgever. Doet het er verder aan toe waarom het zo is gegaan?
Waarom vraag je het niet aan je werkgever. Alles ging immers al in samenspraak.
Maar wat is de reden van je vraag, want misschien kunnen we op basis daarvan wat zinniger advies geven.

Wil je zelf stoppen, wil de werkgever met je stoppen, wil niemand stoppen maar ben je bang dat je je baan verliest vanwege Corona?
-jolijn- schreef:
21-03-2020 20:07
Maar wat is de reden van je vraag, want misschien kunnen we op basis daarvan wat zinniger advies geven.

Wil je zelf stoppen, wil de werkgever met je stoppen, wil niemand stoppen maar ben je bang dat je je baan verliest vanwege Corona?
Ik had even geloept.... het meest zinnige advies wil ze niet meer horen
Alle reacties Link kopieren
Baan 2 bevalt nu toch niet? Wat voor contract heb je? Heb je een opzegbeding?
Alle reacties Link kopieren
Had je de hele maand verlof, of alleen toevallig aan het eind van die maand?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven