Geld & Recht alle pijlers

Overspannen: ziekmelden of ontslag?

22-03-2020 08:39 54 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik voelde het al een tijdje aankomen en heb het weken verborgen weten te houden op het werk, maar afgelopen week ben ik toch ingestort en overspannen geraakt. Dit heeft voornamelijk te maken met 2 collega’s die mij kleineren en elke dag naar laten voelen, leidinggevende die niks doet en een te hoge werkdruk. Meerdere keren heb ik mijn grenzen aangegeven maar er veranderd niks. Ik heb daarom afgelopen vrijdag gezegd dat ik mijn contract wil opzeggen, omdat ik geen andere uitweg meer zag. Daarna werden mijn klachten alleen maar erger met als resultaat dat ik sinds vrijdagavond alleen nog maar in bed lig en kan huilen. Mijn man doet nu alles in huis en zorgt voor de kinderen. Ik kan niks meer aan.
Nu zeggen mensen om mij heen (via tel, want Corona) dat ik mij ziek moet melden en geen ontslag indienen (ik heb namelijk nog geen ontslag ingediend, alleen gezegd dat ik dat ging doen).
Morgen zouden we met het team bespreken wanneer mijn laatste werkdag zal zijn, maar ik ben te ziek om nog te komen werken.

Wat is wijsheid hierin om te doen? Wat zijn mijn rechten?
Natuurlijk ziekmelden.
Je recht is om je ziek te melden...
Alle reacties Link kopieren
Ziekmelden en rekening houden met gedoe want dat gaat er van komen :-(
Beterschap, hopelijk knap je snel op.
Chocolade, altijd goed!
Alle reacties Link kopieren
Kun je wel zonder inkomen?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ziekmelden natuurlijk. Als je ontslag neemt heb je geen rechten meer. En je bent ziek.

Maandagochtend bel je je werkgever, meld je je ziek, en vraag je direct om een (telefonisch) consult met een bedrijfsarts. Je hoeft je werkgever niet te vertellen dat je overspannen bent, je kunt zeggen dat je je symptomen met een bedrijfsarts wilt bespreken, en dat je af zult gaan op adviezen van die arts. Waarschijnlijk zul je binnen 1 of 2 weken een bedrijfsarts kunnen spreken, en dan vertel je dus hoe het met je gaat, dat je alleen maar huilt en niets kunt doen, en wat daarvan de oorzaak is.

Als jij je komende week iets minder ellendig voelt en je hebt de bedrijfsarts nog niet gesproken, overleg dan met een jurist (rechtsbijstand of vakbond, of anders een arbeidsjurist inschakelen) over hoe je het beste kunt handelen.
Alle reacties Link kopieren
Als je overspannen bent kan je beter wachten met het nemen van grote (ingrijpende) beslissingen. Je bent nu niet jezelf en dus niet in staat om dat goed overdacht te kunnen doen!
Alle reacties Link kopieren
Maandag je ziek melden, direct daarna SCHRIFTELIJK (de email of brief) aangeven dat je NIET ontslag wilt nemen, maar dat je dat riep in een vlaag van emoties. Ik zou de reden er ook bij vermelden, treiteren door collega's en een leidinggevende die niet ingrijpt. Zorg er voor dat je voor jezelf sterkt staat. Ze zullen waarschijnlijk toch willen aansturen op je ontslag omdat je dat zelf al hebt aangegeven. Zorg er voor dat je de ziektewet ingaat. Sterkte.
Alle reacties Link kopieren
Vraag ook meteen een gesprek met de bedrijfsarts (evt. telefonisch).
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Mondelinge afspraak is in principe ook rechtsgeldig dus het is niet slim geweest om gelijk te roepen dat je ontslag neemt, daarbij vervalt je recht op ww.
Ziekmelden had veel beter geweest, maar als je dat nu gaat doen denk ik dat werkgever zich niet zo makkelijk laat afschepen gezien je je vertrek al hebt uitgesproken.
NOOIT impulsief handelen als je instabiel bent, leer voor de volgende keer.
Hopelijk kun je alles nu nog geregeld krijgen..
Alle reacties Link kopieren
Absoluut ziek melden! Je hebt anders geen rechten.. ik heb paar maanden geleden op het zelfde punt gestaan. Maar sta nu zelfs door aanraden van Personeelszaken ziek gemeld!

Maak geen overhaaste beslissing als ontslag.
Alle reacties Link kopieren
-
liesettes wijzigde dit bericht op 05-09-2020 10:30
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ach wel nee. Ze heeft het niet schriftelijk ingediend. Ze heeft gezegd dat zij het misschien wil opzeggen. Nu zou men de voorwaarden gaan bespreken. Dat is geen officiele opzegging.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Panda1987 schreef:
22-03-2020 09:00
Mondelinge afspraak is in principe ook rechtsgeldig


Dat hangt af van het arbeidscontract, daar kan in staan dat het schriftelijk moet.
En verder hangt er vanaf of de werkgever kan aantonen dat het mondeling opzeggen bewust is gedaan:

https://www.mkbservicedesk.nl/2047/mijn ... erband.htm#
Indien je werknemer mondeling opzegt en hier vervolgens op terugkomt, dan is het aan jou als werkgever om aan te tonen dat er sprake was van een duidelijke en ondubbelzinnige verklaring van de werknemer. Vaak heb je dan problemen met het bewijs, omdat je niet alleen zult moeten aantonen dat je werknemer heeft opgezegd tegen een bepaalde datum maar ook nog eens dat hij zich dat ook bewust was. Zegt je werknemer bijvoorbeeld in een boze en emotionele bui ‘Ik neem ontslag’, dan kun je er dus niet zomaar op vertrouwen dat hij dat ook daadwerkelijk wil.
Alle reacties Link kopieren
Overspannenheid is een ziekte.
En dat is een risico voor de werkgever.

Jouw werkgever moet maatregelen nemen tegen pesten op het werk.
Als u u ziek meldt, leert de werkgever daarvan.

Anders gaan uw collega's de volgende kandidaat wegpesten.

Dat u mondeling ontslag aankondigde is onhandig, maar daaraan hoeft u u niet te houden.
Bij uw sollicitatie heeft de werkgever natuurlijk ook gezegd dat de sfeer goed was, en niet dat u twee pestkoppen als collega's krijgt.

(En uw werkgever zal echt niet naar de rechter stappen om ontslag te eisen "want ze had mondeling ontslag genomen maar we hebben geen enkel bewijs")
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties. Het was inderdaad super stom van mij om te zeggen dat ik stop. Een leer voor de volgende keer. We kunnen in principe zonder mijn inkomen, maar goed, als ik in mijn recht sta om mij ziek te melden dan denk ik dat ik dat wel ga doen. Rekening houdend met een hoop gedoe...
Alle reacties Link kopieren
Ontslag is bij ons inderdaad alleen rechtsgeldig wanneer ik dit zelf schriftelijk indien.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
22-03-2020 09:06
Ach wel nee. Ze heeft het niet schriftelijk ingediend. Ze heeft gezegd dat zij het misschien wil opzeggen. Nu zou men de voorwaarden gaan bespreken. Dat is geen officiele opzegging.
Eens!

Daarnaast is ze nu niet in staat de gevolgen van een beslissing te overzien. Hier is volgens mij al jurisprudentie over waarbij de rechter in het voordeel van werknemer oordeelde.
Alle reacties Link kopieren
Alle mensen mogen zich ziekmelden wanneer zij ziek zijn, allen jij niet? Waarom denk je dat er voor jou andere regels gelden? Daarnaast heeft je werkgever niets te vinden van jouw ziekte want hij is geen arts. Medische info hoef je niet te geven en mag hij ook niet vragen. Bij twijfel kan de werkgever de bedrijfsarts inschakelen en jij hebt recht op toegang tot de bedrijfsarts.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
ziek melden
Sophia-90 schreef:
22-03-2020 09:11
Ontslag is bij ons inderdaad alleen rechtsgeldig wanneer ik dit zelf schriftelijk indien.


Mooi. Dan meld je je dus maandag ziek, en zeg je dat je je ziekte met een bedrijfsarts wilt bespreken.
En schakel een arbeidsjurist in.
Alle reacties Link kopieren
Ziekmelden en meteen verzoeken om een gesprek met de bedrijfsarts.
Daarnaast ook overleggen (of je man) met vakbond/rechtsbijstand
Alle reacties Link kopieren
Je hebt overigens wel kans dat de ba zegt dat je dit zelf met je werkgever moet oplossen aangezien hier sprake is van werkgerelateerde klachten.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt niet alleen geroepen dat je ontslag neemt maar je schrijft dat je ook morgen een afspraak hebt staan met het hele team om te bepalen wanneer je laatste werkdag is. Dit is voor mij duidelijk ontslag genomen hebben. Als je werkgever de ziekmelding accepteert ga je dus ziek uit dienst.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven