Geld & Recht alle pijlers

Mag webwinkel retour weigeren

28-03-2020 17:49 103 berichten
Hallo,

Ik had al even gezocht maar kan er niet echt duidelijkheid over krijgen.
Ik heb afgelopen week wat kleding online besteld bij een webwinkel. Product ontvangen maar vind het toch erg tegen vallen en wil het nu graag retour sturen met geld of een tegoed bon terug.
Nu kom ik bij het retour proces het volgende tegen:

Ruilen en retourneren is mogelijk met uitzondering van artikelen uit de koopjeskelder/supersale, haaraccessoires en sieraden, hierbij is het NIET mogelijk.

Het betreft dus schoenen uit de sale.. mogen ze het weigeren? Ik dacht namelijk dat het altijd binnen 14 dagen terug mocht.
Nee, zie wet kopen op afstand.
Maar veel webwinkels proberen het alsnog.
https://www.consumentenbond.nl/juridisc ... e-aankopen
Wettelijk gezien heb je bij een aankoop altijd een wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Als deze webwinkel dat weigert te doen dan zou ik het ACM even contacten. Want dit bedrijf overtreedt Europese wetgeving en daarom dus ook Nederlandse wetgeving.
Alle reacties Link kopieren
Nop, je hebt hier gewoon recht op bij online aankopen
Top, dank je wel!
Alle reacties Link kopieren
Nee dat mogen ze niet, ze moeten ze gewoon terug nemen.
Dat is dus duidelijk. Maar goed, je recht hebben en je recht krijgen zijn niet hetzelfde.
Mogen ze de ‘haaraccesoires dan ook weigeren vanwege hygiëne? Dat snap ik opzich wel maar als het terug mag stuur ik het liever terug, anders beland het in de prullenbak. 😬
Flowert123 schreef:
28-03-2020 17:59
Mogen ze de ‘haaraccesoires dan ook weigeren vanwege hygiëne? Dat snap ik opzich wel maar als het terug mag stuur ik het liever terug, anders beland het in de prullenbak. 😬
Nope. Enkel gebruikte producten mogen ze weigeren. Je kunt bijvoorbeeld niet 14 dagen een tandenborstel gebruiken en hem daarna terugsturen.
Alle reacties Link kopieren
Flowert123 schreef:
28-03-2020 17:59
Mogen ze de ‘haaraccesoires dan ook weigeren vanwege hygiëne? Dat snap ik opzich wel maar als het terug mag stuur ik het liever terug, anders beland het in de prullenbak. 😬
Als ze niet verzegeld verstuurd zijn/de verzegeling niet verbroken is, mogen ze ze niet weigeren.
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
28-03-2020 17:59
Dat is dus duidelijk. Maar goed, je recht hebben en je recht krijgen zijn niet hetzelfde.
Dit.

En daarom bestel ik zelden tot nooit online.

Ik koop overigens ook alleen in fysieke winkels waarvan ik weet dat ik het kan retourneren én mijn geld terug krijg.
RikM schreef:
28-03-2020 17:59
Dat is dus duidelijk. Maar goed, je recht hebben en je recht krijgen zijn niet hetzelfde.
Ja dat is lastig, ik denk dat ik het gewoon via retour proces terug stuur met track en trace. En dan hoor ik het wel als ze moeilijk gaan doen. 😅
Alle reacties Link kopieren
lindaatje1900 schreef:
28-03-2020 18:04
Dit.

En daarom bestel ik zelden tot nooit online.

Ik koop overigens ook alleen in fysieke winkels waarvan ik weet dat ik het kan retourneren én mijn geld terug krijg.
Ik koop eingelijk ook alleen in fysieke winkels maar ik ruil nooit. Hoeft ook niet. Ik pas kleding in de winkel en kijk verder ook gewoon goed wat ik koop.
Waarom zou je dan willen ruilen?
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren
Flowert123 schreef:
28-03-2020 18:09
Ja dat is lastig, ik denk dat ik het gewoon via retour proces terug stuur met track en trace. En dan hoor ik het wel als ze moeilijk gaan doen. 😅
En de kosten voor eigen rekening, bedoel je?

Kun je er iets bijschrijven?
lindaatje1900 schreef:
28-03-2020 18:04
Dit.

En daarom bestel ik zelden tot nooit online.

Ik koop overigens ook alleen in fysieke winkels waarvan ik weet dat ik het kan retourneren én mijn geld terug krijg.
Ik bestel alleen als ik achteraf kan betalen, bieden ze het niet zelf aan dan is er nog klarna en afterpay of een creditcard.
Heb je dit soort gezeur dus eigenlijk nooit.
Alle reacties Link kopieren
merano schreef:
28-03-2020 18:11
Ik koop eingelijk ook alleen in fysieke winkels maar ik ruil nooit. Hoeft ook niet. Ik pas kleding in de winkel en kijk verder ook gewoon goed wat ik koop.
Waarom zou je dan willen ruilen?
Ik pas zelden/nooit. Zo'n gedoe vind ik dat in pashokjes met slechte spiegels. :|

Ik hou het voor en zie dan al vrij snel of het past of niet. Meestal gok ik goed, maar soms ook totaal niet.
Of ik heb een combinatie voor ogen die toch niet zo mooi blijkt te staan met wat ik thuis heb liggen.
lindaatje1900 schreef:
28-03-2020 18:13
En de kosten voor eigen rekening, bedoel je?

Kun je er iets bijschrijven?

Retourkosten waren al voor eigen rekening. Heb er wel vaker wat besteld maar helaas nu een tegenvaller. Of misschien dat ik het doorverkoop. Denk er even over na.
Flowert123 schreef:
28-03-2020 18:17
Retourkosten waren al voor eigen rekening. Heb er wel vaker wat besteld maar helaas nu een tegenvaller. Of misschien dat ik het doorverkoop. Denk er even over na.
Alle reacties Link kopieren
Luci_Morgenster schreef:
28-03-2020 18:14
Ik bestel alleen als ik achteraf kan betalen, bieden ze het niet zelf aan dan is er nog klarna en afterpay of een creditcard.
Heb je dit soort gezeur dus eigenlijk nooit.
Hoe weet je of de kleur en de stof overeen komt met de foto?
En als het niet goed is moet alles weer in de doos en terug gebracht worden naar een punt.
En dan moet je ook weer afwachten of/en wanneer het geld terug komt.
Ik zie het gemak van online niet.

Ik vind het juist leuk om naar de stad te fietsen, daar te passen en als het niet goed is het product terug te hangen en naar een volgende winkel te gaan.
En tussendoor iets lekker drinken :)
lindaatje1900 schreef:
28-03-2020 18:38
Hoe weet je of de kleur en de stof overeen komt met de foto?
En als het niet goed is moet alles weer in de doos en terug gebracht worden naar een punt.
En dan moet je ook weer afwachten of/en wanneer het geld terug komt.
Ik zie het gemak van online niet.

Ik vind het juist leuk om naar de stad te fietsen, daar te passen en als het niet goed is het product terug te hangen en naar een volgende winkel te gaan.
En tussendoor iets lekker drinken :)
Niet alles is meteen goed nee. Stuur ik het weer terug. Ik ken de meeste stofnamen wel en ik weet bij welke winkel ik wat ongeveer kan verwachten.

Maar ik vind sowieso kleding stadten niks aan. Vroeger al niet, kan/kon wel zeker 2000 leukere dingen verzinnen dan winkelen. En nu ik zenuwklachten heb al helemaal niet. ;-)

En daar ging TO's vraag niet over en mijn reactie over die eerder post ook niet. ;-)
Alle reacties Link kopieren
Ik bestel nooit iets via internet, laat staan kleding. Maar zou me kunnen voorstellen dat ze een retour weigeren als de kleding aantoonbaar gedragen is of niet in dezelfde conditie terugkomt als ze het verstuurd hebben.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
28-03-2020 19:02
Ik bestel nooit iets via internet, laat staan kleding. Maar zou me kunnen voorstellen dat ze een retour weigeren als de kleding aantoonbaar gedragen is of niet in dezelfde conditie terugkomt als ze het verstuurd hebben.
Ja maar dat vind ik ook terecht dat ze dat weigeren. Schoenen zijn nu niet eens gepast had het in mijn handen en gelijk weer terug in de doos. Vroeg mij af of ze sale artikelen ook zo maar mochten weigeren (vanwege retour recht enz.)
Alle reacties Link kopieren
Flowert123 schreef:
28-03-2020 19:10
Ja maar dat vind ik ook terecht dat ze dat weigeren. Schoenen zijn nu niet eens gepast had het in mijn handen en gelijk weer terug in de doos. Vroeg mij af of ze sale artikelen ook zo maar mochten weigeren (vanwege retour recht enz.)
Mijn vraag zou dan zijn: waarom bestel je schoenen die je niet mooi vindt? Even los van het retourrecht: er moet een busje voor rijden om ze bij jou te bezorgen, er moet weer een busje voor rijden om ze terug te brengen, en dat allemaal om jou een minuut lang te laten kijken naar schoenen die je toch niet wilt hebben?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Flowert123 schreef:
28-03-2020 18:09
Ja dat is lastig, ik denk dat ik het gewoon via retour proces terug stuur met track en trace. En dan hoor ik het wel als ze moeilijk gaan doen. 😅

Ik zou ze nog even wijzen op de wettelijke regels en meedelen dat je terugstuurt op jouw kosten en het retourbedrag binnen twee weken op je rekening verwacht.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven