Geld & Recht alle pijlers

Huis kopen

01-04-2020 21:05 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik voel me een beetje moedeloos. En ik vraag me het een en ander af betreft het kopen van een huis.
Ik ben 6 jaar geleden gescheiden, mijn partner kocht toen ons huis voor 245000 euro (terwijl er over de 3 ton in zat) en het is nu 350000 waard. Maar op zich niet erg, ik vind het nog steeds fijn dat de kinderen er om de week bij hun vader kunnen wonen .

Nu wil ik met mijn nieuwe partner een huis kopen. Maar het is hier in het westen echt heel moeilijk. We kunnen maximaal 320000 euro lenen. Inmiddels komen we er achter dat je in deze tijd daar weinig voor hebt. Tevens worden alle huizen rond de 3 ton verkocht boven de vraagprijs. En dan heb je gewoon nog een huis die van boven tot onder gestript moet worden.
Mijn vriendinnen hebben hun mooie grote huizen voor het grootste gedeelte al afgelost. Oké, had ik niet gaan scheiden had ik dat ook gehad. Maar ja, zo gaat het leven.

Nu vraag ik me gewoon af: hoe betalen alle andere mensen een huis? Zijn het gewoon doorstromers die een huis kopen? Verdienen wij gewoon heel weinig?
Ik zie ook zoveel jonge mensen zo een duur huis kopen. Ik vind het echt knap.

Hebben er nog mensen goede tips betreft het kopen van een huis? Nu gewoon de tijd niet? Maar gaat het ooit nog flink zakken?
Alle reacties Link kopieren
De mensen die ik ken die mooi en ruim wonen hebben het Financieel ook allemaal goed voor elkaar. 1 gezin heeft goed geërfd. Meerdere gezinnen waarbij zowel de man als de vrouw echt een goede baan hebben (arts, accountant etc). Paar gezinnen waarbij man ondernemer is en goed geboerd heeft. Alle vrienden die modaal verdienen wonen ook niet ruim en mooi, maar wonen ook modaal. Mooi en ruim wonen in het Westen is gewoon heel erg duur.
Alle reacties Link kopieren
Flink zakken zou ik niet van uitgaan. Nu zijn mensen misschien wat voorzichtiger, maar de woningnood is niet opeens weg.

Volgens mij heb je voor €320.000 nog altijd een prima eengezinswoning in de Randstad (okay, ligt wel een beetje aan welke stad/wijk). Misschien je eisen bijstellen? En niet teveel kijken wat anderen doen.
Alle reacties Link kopieren
Wij krijgen deze maand sleutel van eerste huis. Met studieschuld konden we 270.000 lenen geloof ik en hebben nu huis gekocht voor 259k en 9k energiebesparende maatregelen erbij op de hypotheek.

We betalen kosten koper uit een schenking.

Ik weet dat we redelijk aan onze top zitten nu maar vooral man zal komende jaren fors groeien in salaris. En verschil tussen huur en hypotheek is vooral eerste jaren niet heel hoog.
Alle reacties Link kopieren
Iedereen heeft een andere financiële situatie. Ik zie hier ook mensen om ons heen waarbij het lijkt of ze zich alles kunnen veroorloven.

Kijk niet te veel naar een ander maar naar jezelf.
Welke maandlasten wil je dragen?
Hoeveel procent is dat van je inkomen
Kijk ook goed naar het soort hypotheek en of je tussentijds kunt aflossen.

Succes 😉 ook in deze bizarre tijd
Alle reacties Link kopieren
Heb je al heel gericht gekeken? Welke eisen heb je en hoeveel keus blijft er dan over? Waar loopt het op vast? Welke eis kun je loslaten/versoepelen?
Alle reacties Link kopieren
S-Groot schreef:
01-04-2020 21:38
Heb je al heel gericht gekeken? Welke eisen heb je en hoeveel keus blijft er dan over? Waar loopt het op vast? Welke eis kun je loslaten/versoepelen?
Dit inderdaad. Ik vind 320.000 niet heel weinig hoor. Daar moet je toch wel iets voor kunnen vinden.
Ballenbak888 schreef:
01-04-2020 21:05
Hebben er nog mensen goede tips betreft het kopen van een huis? Nu gewoon de tijd niet? Maar gaat het ooit nog flink zakken?

Laat het idee los dat je in hartje Leiden, Den Haag, Rotterdam of Amsterdam een huis van drie ton vindt.

Ben je bereid om in Zoetermeer te wonen? Of in Almere?
Daar zijn nog leuke woningen voor jullie maximale bedrag.
Ik ken bijzonder veel mensen die met winst uit vorige eigen woning nog een tophypotheek erbij nemen en zo rustig een huis van 8,5 ton kopen. Er moet echter niets mis gaan in hun leven want beide salarissen zijn dan volledig gebruikt voor de hypotheek. Dat gebeurt eigenlijk altijd wel in een tijd van hoogconjunctuur, dan rekent iedereen zich rijk en vergeten de risico's van een lange recessie. Kijk echt niet naar anderen maar of je een beetje leuk je hypotheek kan betalen.
Alle reacties Link kopieren
Ik woon in een sociale huurwoning A 720 euro pm. Voor dat bedrag kan je een prima hypotheek betalen. Maar met mijn inkomsten kan ik hooguit een flatje in Rijswijk bekostigen.

Sparen dus.... en wachten op betere tijden. Ik mocht willen dat ik kon lenen wat jij kan lenen. Daar is echt nog wel wat voor te vinden.
Alle reacties Link kopieren
Wij wonen tussen Amsterdam en Leiden. En vanwege jonge kinderen en co ouderschap zitten we daar vast. Ik zit het liefste met mijn kinderen en partner naar de andere kant van het land gaan. Meer ruimte en betaalbare woningen. Maar goed, we roeien met de riemen die we hebben.

Eigenlijk is mijn enige eis voor een woning: we moeten er niet op achteruit gaan op wat we nu hebben. En wij hebben een van de mooiste huurwoningen van de woningbouwvereniging. Niet mega groot maar groot genoeg.
Als we dit zouden kopen zijn we zeker 3 ton kwijt. Maar zoiets komt hier gewoon niet te koop. Alles is groter en dus duurder.
We zitten op zich goed en ik weet dat ik me niet blind moet staren op een ander maar stiekem doe ik dat wel.
Genoeg vrienden met een vrijstaand huis of een rijtjeshuis die bijna afbetaald is.
Als we blijven huren betalen we tot onze dood en hebben dan nog niet veel. Kopen zou fijn zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ballenbak888 schreef:
01-04-2020 22:02
Wij wonen tussen Amsterdam en Leiden. En vanwege jonge kinderen en co ouderschap zitten we daar vast.
Eigenlijk is mijn enige eis voor een woning: we moeten er niet op achteruit gaan op wat we nu hebben. En wij hebben een van de mooiste huurwoningen van de woningbouwvereniging.

Dat is geen kleine eis natuurlijk. Dus als je daaraan vasthoudt wordt het lastig.
Alle reacties Link kopieren
Hier, Randstad, toch prima tussenwoningen voor 225.000. 100m2.
Wij wonen zelf al 30 jaar in zo'n huis, en kijken zeker niet naar anderen die mooier en groter wonen.
Vrienden van ons wonen echt in een heel groot vrijstaand huis. Totdat ze zich laatst versprak, ze hebben toendertijd een aflossingsvrije hypotheek genomen.
Tja, die komen straks in de problemen. Wij hebben netjes elke maand afgelost.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
S-Groot schreef:
01-04-2020 22:10
Dat is geen kleine eis natuurlijk. Dus als je daaraan vasthoudt wordt het lastig.
Dit inderdaad! Een vriendin van mij heeft een mooi huurappartement. Zo'n zelfde soort zou ze nooit kunnen kopen alleen. Dus tja, je eis van niet minder willen is eigenlijk al teveel.
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
01-04-2020 22:10
Hier, Randstad, toch prima tussenwoningen voor 225.000. 100m2.
Wij wonen zelf al 30 jaar in zo'n huis, en kijken zeker niet naar anderen die mooier en groter wonen.
Vrienden van ons wonen echt in een heel groot vrijstaand huis. Totdat ze zich laatst versprak, ze hebben toendertijd een aflossingsvrije hypotheek genomen.
Tja, die komen straks in de problemen. Wij hebben netjes elke maand afgelost.
225? Nou, dat zou fijn zijn. Helaas echt niet in onze gemeente.
Ik denk dat je even terug naar nul moet; je hebt een bril van afgunst op. De info over de woningwaarde van je ex doet er niet toe en jonge mensen die hele dure huizen kopen en vrienden met afbetaalde vrijstaande huizen evenmin.

Start bij het begin en laat al je vergelijkingen los: welke (grote) regio, welke prijsklasse en welk ene ding (of evt 2) is echt belangrijk (bv: aantal kamers en tuin zuid). Begin daarmee eens opnieuw met zoeken?
Ballenbak888 schreef:
01-04-2020 22:16
225? Nou, dat zou fijn zijn. Helaas echt niet in onze gemeente.
Welke gemeente zoek je?
anoniem_394844 wijzigde dit bericht op 01-04-2020 22:31
2.05% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ballenbak888 schreef:
01-04-2020 22:02
Wij wonen tussen Amsterdam en Leiden. En vanwege jonge kinderen en co ouderschap zitten we daar vast. Ik zit het liefste met mijn kinderen en partner naar de andere kant van het land gaan. Meer ruimte en betaalbare woningen. Maar goed, we roeien met de riemen die we hebben.

Eigenlijk is mijn enige eis voor een woning: we moeten er niet op achteruit gaan op wat we nu hebben. En wij hebben een van de mooiste huurwoningen van de woningbouwvereniging. Niet mega groot maar groot genoeg.
Als we dit zouden kopen zijn we zeker 3 ton kwijt. Maar zoiets komt hier gewoon niet te koop. Alles is groter en dus duurder.
We zitten op zich goed en ik weet dat ik me niet blind moet staren op een ander maar stiekem doe ik dat wel.
Genoeg vrienden met een vrijstaand huis of een rijtjeshuis die bijna afbetaald is.
Als we blijven huren betalen we tot onze dood en hebben dan nog niet veel. Kopen zou fijn zijn.
Eigenlijk spreek je jezelf tegen. Je hebt nu namelijk niks van jezelf. Bij een kleiner huis, heb je meer want dan is het van jou ookal is het woonoppervlak misschien kleiner.
Ballenbak888 schreef:
01-04-2020 22:02
Eigenlijk is mijn enige eis voor een woning: we moeten er niet op achteruit gaan op wat we nu hebben. En wij hebben een van de mooiste huurwoningen van de woningbouwvereniging. Niet mega groot maar groot genoeg.

Genoeg vrienden met een vrijstaand huis of een rijtjeshuis die bijna afbetaald is.
Als we blijven huren betalen we tot onze dood en hebben dan nog niet veel. Kopen zou fijn zijn.
Een woning van een woningbouwvereniging? Dat is een prikkie in vergelijking met de commerciële huur. Voor een commerciële huurwoning zou je 75% meer betalen.
Dat is dan de mazzel die jij hebt gehad in je leven.

Een stukje verwachtingsmanagement:
1. Houd op met je eis dat je minstens wil hebben wat je nu hebt.
2. Houd op met het vergelijken met anderen.
3. Houd op met in gedachten je levensgeschiedenis te herschrijven.

Jullie zoeken tussen Amsterdam en Leiden.

Genoeg leuks te vinden in Aalsmeer. Hier een kast van een huis met vijf slaapkamers:
https://www.funda.nl/koop/aalsmeer/huis ... straat-27/

In Lisse:
https://www.funda.nl/koop/lisse/huis-87 ... straat-15/

Of in Roelofsarendsveen
Of in Sassenheim.
Of in Oegstgeest.

Funda is your friend.

Ja maar. Ja maar. Ja maar. Ik wil het huis waarin ik nu woon voor drie ton kopen, zodat ik kan opbouwen en op mijn pensioensgerechtigde leeftijd mijn huis hebt afbetaald.
Nee, dat kan dus niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou gewoon niet weten waar ik met mijn spullen heen moest als we kleiner gaan wonen. Maar we wonen nu op zo een 103 m2. Dat vind ik prima. Ik wil alleen niet graag in oude zooi zitten. In dit huis is de ketel, isolatie en verwarmingen en elektra netjes in orde. Dat is dus wat ik terug wil. Maar ieder huis van zo een 320000 hier in dit dorp is uitgeleefd en moet netjes gemaakt worden. Voor 320 wil ik er eigenlijk technisch goed bij zitten. Lijkt me toch niet te veel gevraagd. Maar het lukt gewoon niet. En ik snap gewoon niet waar iedereen het van doet.
Ik snap dat ik me niet blind moet staren maar ik vind het moeilijk omdat we geen huis voor onszelf kunnen vinden.
Alle reacties Link kopieren
Odense* schreef:
01-04-2020 22:42
Een woning van een woningbouwvereniging? Dat is een prikkie in vergelijking met de commerciële huur. Voor een commerciële huurwoning zou je 75% meer betalen.
Dat is dan de mazzel die jij hebt gehad in je leven.

Een stukje verwachtingsmanagement:
1. Houd op met je eis dat je minstens wil hebben wat je nu hebt.
2. Houd op met het vergelijken met anderen.
3. Houd op met in gedachten je levensgeschiedenis te herschrijven.

Jullie zoeken tussen Amsterdam en Leiden.

Genoeg leuks te vinden in Aalsmeer. Hier een kast van een huis met vijf slaapkamers:
https://www.funda.nl/koop/aalsmeer/huis ... straat-27/

In Lisse:
https://www.funda.nl/koop/lisse/huis-87 ... straat-15/

Of in Roelofsarendsveen
Of in Sassenheim.
Of in Oegstgeest.

Funda is your friend.

Ja maar. Ja maar. Ja maar. Ik wil het huis waarin ik nu woon voor drie ton kopen, zodat ik kan opbouwen en op mijn pensioensgerechtigde leeftijd mijn huis hebt afbetaald.
Nee, dat kan dus niet.
Wij zoeken in kaag en Braassem. En wat we wilden kopen werd steeds onder ons neus vandaan gekaapt of moest zoveel aan gebeuren dat het boven de 320000 euro uit kwam.
Je hebt wel gelijk, ik heb mazzel met dit huis wat we huren en ik moet niet vergelijken. We hebben een goed leven. Baal gewoon even nu het huis wat we zo graag wilden hebben onder onze neus vandaan gekaapt werd (alweer).

Maar waarom zou het niet kunnen om een huis afbetaald te hebben op pensioen gerechtigde leeftijd? Oké, ik ga die 67 jaar niet meer halen om afgelost te hebben. Maar een paar jaar later zou toch fijn zijn. Of als ik dood ga dat ik mijn kinderen wat achter laat.

Maar ik vraag me ook wel af of het handig is om te kopen momenteel. Een huis is dus rustig een ton meer waard dan 6 jaar geleden. Stort de boel niet meer in?
Alle reacties Link kopieren
Zolang je een huis koopt waar je tot je pensioen wil wonen maakt het toch helemaal niet uit wat de markt doet? Zolang je de maandelijkse lasten kan betalen, betaal je gewoon voor woongenot. En dat je na 30 jaar gratis woont. En dat kan nog steeds!

Maar je moet wel realistisch zijn. Niet denken, oh dat was toen goedkoper, of als mijn leven anders had gelopen, of die vrienden doen het zo. Kijk naar de feiten!
Je hebt €320.000 te besteden en je wilt een woning kopen. Dan ga je kijken naar woningen binnen dat budget (inclusief eventueel overbieden). Zo simpel is het.
Alle reacties Link kopieren
Ja hoor, de boel stort weer in. Maar wanneer? Het leven is een golfbeweging.
ik geef mn bek ook maar een douw
Ballenbak888 schreef:
01-04-2020 22:43
Ik zou gewoon niet weten waar ik met mijn spullen heen moest als we kleiner gaan wonen. Maar we wonen nu op zo een 103 m2. Dat vind ik prima. Ik wil alleen niet graag in oude zooi zitten.

Ik ook niet. Daarom laat je eerst je huis opknappen en daarna trek je erin.

In dit huis is de ketel, isolatie en verwarmingen en elektra netjes in orde.
Dan heb je geboft met de woningbouwvereniging.
Dat is dus wat ik terug wil.
Het leven bedient je niet altijd.

Maar ieder huis van zo een 320000 hier in dit dorp is uitgeleefd en moet netjes gemaakt worden. Voor 320 wil ik er eigenlijk technisch goed bij zitten.
Kan ook wel. Koop een huis voor € 285.000 en investeer € 35.000 in opknappen.

Lijkt me toch niet te veel gevraagd. Maar het lukt gewoon niet.
Loslaten, meid.

En ik snap gewoon niet waar iedereen het van doet.
Erfenis. Aflossingsvrij. Goed huwelijk gedurende vijftig jaar. Zuinig leven. Bitcoins.

Ik snap dat ik me niet blind moet staren maar ik vind het moeilijk omdat we geen huis voor onszelf kunnen vinden.
Jullie vinden wel een huis, alleen geen hapklare brokken.
anoniem_394844 wijzigde dit bericht op 01-04-2020 23:04
0.53% gewijzigd
Meer werken. Meer sparen.
Bank overvallen.

Of wachten op een eventueel erfenisje.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven