Geld & Recht alle pijlers

Hypotheekrente vraag

01-04-2020 23:03 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben nu een hypotheek van 160000 nog open staan. Rente staat nog 14 jaar vast. Annuïtair met een rente van 4,3%. Maandlasten zijn 890 bruto.
Weet iemand wat het echte rente verschil is met bijvoorbeeld 2,00 procent? We krijgen nu hypotheekrenteaftrek (€2600 ongeveer per jaar) en dan ook, maar dan natuurlijk minder. Ik weet dat ik met dit soort vragen naar een adviseur kan, maar misschien is er hier iemand die een indicatie kan geven? Dus waar ik benieuwd naar ben is het verschil in netto maandlasten.
Op de website berekenhet.nl , onder Hypotheek
kan je berekenen wat je maandlasten zijn, wat je aflossing is, enz.
Superhandig.
Dat kan niemand precies zeggen op basis van deze informatie. Dat hangt van je inkomen en dus je belastingtarieven af en ook van de woz waarde van het huis.
Maar als je 2% rente minder betaalt en je zou 40% belasting betalen dan scheelt het dus 2% - (40%*2%) = 1,2%
Alle reacties Link kopieren
Ik denk als je nu ruim 4% rente betaalt en dat vergelijkt met 2% dat de maandlasten dan ongeveer halveren voor zover de maandlasten uit rente bestaat. Aflossing blijft hetzelfde.

Wij hebben een volledig aflossingsvrije hypotheek. Heeft als voordeel dat je alleen rente betaalt. Nadeel is dat we niks meer kunnen lenen (we zijn door deze hypotheek 'overgekrediteerd' volgens de ING) dus dat is wel iets om rekening mee te houden.
Er is nu toch een redelijke kans dat de hoogte van de rente gaat veranderen. Er komt nu een tijd van geld tekort ipv een overschot. Dit zal beslist invloed hebben op de hoogte van het percentage en ik ga ervan uit dat het voor de hypotheek rente niet gunstig zal zijn. Ik zou nog een tijdje wachten voordat je het eea in werking gaat zetten. Straks misschien een hoop boete betaald voor bijna, of in het slechtste geval, helemaal geen voordeel.
De HRA bouwt af en is nu rond de 45% volgens mij. Annuïteiten zijn lastig te berekenen, dan moet je eigenlijk een overzichtje maken in excel.
Ik heb zelf voor de helft spaarhypotheek en helft aflossingsvrij. Toen ik van 5.2 naar 1.4% ging merkte ik dat dus wel.
Alle reacties Link kopieren
Da's vrij makkelijk.

€160.000 x 4.3% = €6880 rente per jaar. Verdeeld over 12 maanden dus 6880/12= €573 rente per maand.
Die sturen jullie nu naar de bank, en daarvan kunnen zij mooie glazen kantoren in het centrum van de stad bouwen.
Voor jullie lijkt het minder omdat je 40% of 50% hiervan terugkrijgt via belastingaftrek.

Als je dezelfde som maakt tegen 2% is het : €3200 per jaar naar de bank, of €267 per maand.
Wederom krijg je daarvan 40 of 50% terug via de belasting.

Blijf naar de totalen kijken. Als je minder rente betaalt ben je goedkoper uit. (En stuur je minder naar de bank, en laat je meer geld in de pot van de algemene middelen)
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.
hijdie schreef:
02-04-2020 00:18
Er is nu toch een redelijke kans dat de hoogte van de rente gaat veranderen. Er komt nu een tijd van geld tekort ipv een overschot. Dit zal beslist invloed hebben op de hoogte van het percentage en ik ga ervan uit dat het voor de hypotheek rente niet gunstig zal zijn. Ik zou nog een tijdje wachten voordat je het eea in werking gaat zetten. Straks misschien een hoop boete betaald voor bijna, of in het slechtste geval, helemaal geen voordeel.
Maar die rente veranderd toch niet als je hem nu op een nieuw percentage vastzet? Het is dan toch geen variable rente? Dat maakt juist dat je snel moet oversluiten, het aanbod van de bank wat er nu ligt, ligt er over een paar maanden niet meer
Alle reacties Link kopieren
Als je de de rente wilt afkopen en opnieuw voor een lager tarief wilt vastzetten stel 2% hou er dan rekening mee dat je boeterente grofweg 4,3% - 2% = 2,3% over 14 jaar wordt.
dus:
160.000,- x 2,3% x 14 jaar = € 51520. dit bedrag is aftrekbaar en zal in werkelijkheid nog iets lager zijn omdat je er je jaarlijkse aflossing die je mag doen nog op in mindering mag brengen.

Je schiet er dus alleen iets mee op als je de komende 14 jaar afkoopt maar daarna voor zeer lange periode vastzet.

rentemiddelling zou ook een optie kunnen zijn
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
Alle reacties Link kopieren
To, de informatie die je geeft is eigenlijk niet volledig genoeg om er echt iets over te zeggen.

Voor een goede vergelijking is namelijk meer informatie nodig, zoals hoe lang loopt de lening nog (of is dit gelijk aan de rentevasteperiode, hoe lang loopt de lening al), wat is de hoofdsom.
Bij een annuïtaire lening betaal je bijvoorbeeld in het begin veel rente en heel weinig aflossing. Pas op 2/3 van de looptijd heb je de helft van de lening afbetaald.

Dus de berekeningen hier met 160k x rente(verschil) geven enkel de maximale rente aan als er helemaal niet afgelost zou worden. Dus je krijgt dan al een groter verschil tussen de oude en nieuwe rente dan in werkelijkheid.

Ik heb in een overzichtje wat gegevens gezet. Uitgaande van een looptijd van 30 jaar, brutokosten van 890, rente 4,3%, dan kom ik op een hoofdsom uit van 180k en hebben jullie nu 6 jaar deze hyptoheek. Klopt dat?
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
SteunEndeToeverlaet schreef:
02-04-2020 00:46
Da's vrij makkelijk.

€160.000 x 4.3% = €6880 rente per jaar. Verdeeld over 12 maanden dus 6880/12= €573 rente per maand.
Die sturen jullie nu naar de bank, en daarvan kunnen zij mooie glazen kantoren in het centrum van de stad bouwen.
Voor jullie lijkt het minder omdat je 40% of 50% hiervan terugkrijgt via belastingaftrek.

Als je dezelfde som maakt tegen 2% is het : €3200 per jaar naar de bank, of €267 per maand.
Wederom krijg je daarvan 40 of 50% terug via de belasting.

Blijf naar de totalen kijken. Als je minder rente betaalt ben je goedkoper uit. (En stuur je minder naar de bank, en laat je meer geld in de pot van de algemene middelen)
Ik had geen vraag gesteld, maar met deze informatie heb je mij ook geholpen. Dank!
Alle reacties Link kopieren
gardening.angel schreef:
02-04-2020 08:44
Ik had geen vraag gesteld, maar met deze informatie heb je mij ook geholpen. Dank!
Houdt er rekening mee dat bij een annuïtaire hyptheek je ook wat aflost, dus dit is een maximum bedrag. Hoe verder in de looptijd, hoe groter het verschil tussen deze berekening en wat je werkelijk betaald.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
dianaf schreef:
02-04-2020 08:49
Houdt er rekening mee dat bij een annuïtaire hyptheek je ook wat aflost, dus dit is een maximum bedrag. Hoe verder in de looptijd, hoe groter het verschil tussen deze berekening en wat je werkelijk betaald.
Bij annuïteiten loopt de aflossing toch op omdat je steeds minder rente gaat betalen? Of is dat juist lineair?
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
02-04-2020 08:49
Houdt er rekening mee dat bij een annuïtaire hyptheek je ook wat aflost, dus dit is een maximum bedrag. Hoe verder in de looptijd, hoe groter het verschil tussen deze berekening en wat je werkelijk betaald.
Dank voor de aanvulling :)
JA daar heb je gelijk in *Koek123* maar ik denk dat de banken de hoogte van de rente, tijdens de rente vast periode, zullen gaan verhogen als de rente boven een bepaalde grens komt. Daarbij komt dat je nu de meeste rente over het totale bedrag hebt betaald en nu dus meer gaat aflossen dan rente betalen. Het is niet zo simpel als hierboven wordt voorgesteld.

Marilene steek hier eens wat tijd in om het precies uit te rekenen. Annuiteit is zo wat lastiger uit te rekenen dan een pl of zo.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
02-04-2020 08:53
Bij annuïteiten loopt de aflossing toch op omdat je steeds minder rente gaat betalen? Of is dat juist lineair?
Ik zie dat ik het enigzins onduidelijk schrijf.
Tijdens de looptijd van een annuïtaire lening ga je je elke maand steeds iets meer aflossen en iets minder rente betalen. Je maandelijkse termijn blijft gelijk.
Bij een lineaire lening blijft het af te lossen bedrag de gehele periode gelijk, maar je rente aandeel wordt steeds minder.

In een heel aantal van de berekeningen in dit draadje gaat met uit van 160k x rente x looptijd. Dit is alleen geldig als je niet aflost. Dus het maximale te betalen bedrag aan rente. Bij een annuitaire lening betaal je je dus minder, omdat je wel aflost.

Maar om exact te weten hoeveel het verschil is tussen dat voorgespiegelde bedrag moet je eigenlijk aanvullende gegevens hebben. Dus wat is de gehele lening. Gewoon uitgaan van een looptijd van 14 jaar (die vaste rente periode) kan, maar dan begin je weer met een heel klein deel aflossen en een groot deel aan rente. Dus dat klopt dan eigenlijk ook niet.

Het verschil tussen 4,3% en 2% is veel groter dan 50% minder rente betalen. Dit komt doordat het bedrag over zo'n lange periode wordt uitgesmeerd en het maandbedrag gelijk wordt gehouden. De goedkoopste lening is nog altijd de lineaire lening.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Dat is niet helemaal waar. Bij anuiteit betaal je minder duur geld als aflossing en heb je veel duur geld als belastingvoordeel. Hoe verder je in de tijd komt hoe goedkoper diezelfde euro en betaal je dus het grootste gedeelte met een veel goedkopere euro af en geniet je stukken minder van het goedkopere belastingvoordeel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven