Geld & Recht alle pijlers

Geld sparen

05-04-2020 12:55 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hey!

Ik ben graag opzoek naar tips wat betreft geld sparen.. Ik heb een paar projectjes in mijn hoofd (zoals motorrijbewijs, motor etc).
Maar als ik naar mezelf kijk hoe ik omga met geld, duurt dit nog heel erg lang voordat ik deze dromen waar kan maken.

Ik geef geen geld uit aan dure kleding of uitgaan. Maar ben wel heel makkelijk met het geld uitgeven bij bijvoorbeeld de supermarkt, action, kruidvat etc.. Heel veel onnodig eten en spulletjes in ieder geval. (Ik ben vast niet de enige ;) )

Ik woon nog bij mijn ouders thuis, studeer en heb een bijbaantje (In de horeca dus dat ligt even helaas stil..) maar ik kan makkelijk sparen! Maar ja de gedachtengang: Ik heb geld dus ik geef het uit is te aanwezig.

Hebben jullie tips? Of misschien dat jullie het ook zelf hebben? Laat me weten :)
Mijn spaargeld wordt automatisch elke maand als ik mijn salaris heb gehad gelijk naar mijn spaarrekening overgemaakt.

Verder heb ik een overzicht in excel waarin ik mijn uitgaven bijhoud. Als dat een paar maanden doet zie je heel snel waaraan je je geld eigenlijk opmaakt. Bepaal ook, als je dat overzicht maakt, hoeveel geld je wil sparen, hoeveel je uitgeeft aan vaste lasten en hoeveel je wil besteden aan extra-tjes zoals Action e.d.
Alle reacties Link kopieren
De knop moet bij jou in je hoofd om.

Misschien moet je minder de nadruk leggen op sparen maar je uitgaven beter budgetteren. Maak potjes, hoeveel geld per maand voor de action, kruitvat, etc. De rest van het geld direct naar een spaarrekening overboeken, zodat je er niet makkelijk mee kunt pinnen.

En op = op. De mogelijkheid tot rood staan uitzetten. En houd je aan het bedrag wat jij per maand wilt uitgeven.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Geen spullen kopen helpt enorm :)
Alle reacties Link kopieren
Bij mij was het gewoon ineens het besef; heb ik dit nu nodig? Nee, niet. Ik ga het dus niet kopen.
Niet van "oeh, ik wil daar of daar voor sparen!" gewoon geen rommeltjes, troepjes, onnodige spullen meer kopen.
En voila, ik hield bakken met geld over. :)
En later ging ik spaarpotjes maken in mijn ING. Potje voor huis en tuin dingen bijvoorbeeld.
Dat kun jij ook doen voor je rijbewijs en motor. Maak je bijvoorbeeld twee aparte spaarpotten voor. En je kunt jezelf misschien extra belonen door, naast gewoon maandelijks een vast bedrag in te leggen, iedere keer als je tegen jezelf hebt kunnen zeggen "nee, dit heb ik niet nodig dus ik koop het niet" dat geld dat je dan uit hebt gespaard, extra te storten :) Dat lijkt dan niet veel, die paar euro, maar zo zie je wel steeds meer het effect van het niet kopen :)
https://financer.com/nl/persoonlijke-fi ... dgetteren/
Leren budgetteren is inderdaad de beste tip die ik je in jouw omstandigheden kan geven. Hier wordt heel duidelijk uitgelegd hoe je dat kan doen.
Alle reacties Link kopieren
Maud*de*Braose schreef:
05-04-2020 13:03
Mijn spaargeld wordt automatisch elke maand als ik mijn salaris heb gehad gelijk naar mijn spaarrekening overgemaakt.

Verder heb ik een overzicht in excel waarin ik mijn uitgaven bijhoud. Als dat een paar maanden doet zie je heel snel waaraan je je geld eigenlijk opmaakt. Bepaal ook, als je dat overzicht maakt, hoeveel geld je wil sparen, hoeveel je uitgeeft aan vaste lasten en hoeveel je wil besteden aan extra-tjes zoals Action e.d.
Dit vind ik een heel goeie. Doe ik zelf ook en is voor mij de gemakkelijkste manier om te sparen. Zeker het "zet aan de kant wat je wil sparen"-idee, van zodra dit al op een andere rekening dan de zichtrekening staat, heb je minder de kans/neiging om dit al te spenderen :)

Toevoeging: wat mij ook hielp, persoonlijk, was mijn aankopen een beetje uitstellen. Dat lukt niet altijd, maar door dit te doen, heb ik mezelf al heel wat "rotzooi" in huis bespaard waar ik nu niet meer naar zou kijken.
helena_z wijzigde dit bericht op 05-04-2020 13:10
12.28% gewijzigd
leeg
Alle reacties Link kopieren
Maud*de*Braose schreef:
05-04-2020 13:03
Verder heb ik een overzicht in excel waarin ik mijn uitgaven bijhoud.
Dit is echt een heel goed idee! (En werken met excel is stiekem ook best leuk).
hamerhaai schreef:
05-04-2020 13:03

Misschien moet je minder de nadruk leggen op sparen maar je uitgaven beter budgetteren. Maak potjes, hoeveel geld per maand voor de action, kruitvat, etc. De rest van het geld direct naar een spaarrekening overboeken, zodat je er niet makkelijk mee kunt pinnen.
Dankjewel voor de goeie tip :-)
Alle reacties Link kopieren
Een motor is toch net zo goed een onnodige luxe?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
05-04-2020 13:11
Een motor is toch net zo goed een onnodige luxe?
Ik heb geen auto, en wil een motor graag gebruiken straks als mijn transportmiddel.
Ook geldt het natuurlijk als een hobby, dus ik vind het geen onnodige luxe. Maar dat is iedereen zijn eigen mening :)
Alle reacties Link kopieren
Irish_Wasser_Woman schreef:
05-04-2020 13:07
En later ging ik spaarpotjes maken in mijn ING. Potje voor huis en tuin dingen bijvoorbeeld.
Dat kun jij ook doen voor je rijbewijs en motor. Maak je bijvoorbeeld twee aparte spaarpotten voor. En je kunt jezelf misschien extra belonen door, naast gewoon maandelijks een vast bedrag in te leggen, iedere keer als je tegen jezelf hebt kunnen zeggen "nee, dit heb ik niet nodig dus ik koop het niet" dat geld dat je dan uit hebt gespaard, extra te storten :) Dat lijkt dan niet veel, die paar euro, maar zo zie je wel steeds meer het effect van het niet kopen :)
Ik ga meteen kijken of het ook mogelijk is bij de Rabobank. Bedankt voor je tip!! :)
Deze tijd moet je ook de deur niet uit willen naar de action en drogist ed, dus kun je al besparen. Zelf hielp bij mij toen ik jonger was om niet de stad in te gaan zonder heel duidelijk doel. En dat doe ik eigenlijk nog steeds. Als ik iets echt nodig heb, dan koop ik het liever online of probeer het heel gericht. Maar mocht ik toch de action ingaan, dan kom ik eruit met 2 dingen die ik echt nodig had of een kar vol met dingen die ik ook wel leuk vind en goedkoop waren.
Als je erachter komt dat je dingen uit kunt stellen en dus niet nodig hebt, dan merk je dat je meer overhoudt.

Sparen direct na je salaris binnenkomt is ook een leuk idee. Als je geneigd bent om toch geld weer over te boeken naar je lopende rekening, is het handig om je spaarrekening bij een andere bank te zetten. Dan gaat dat minder makkelijk en heb je een extra drempel.
Gewoon niet meer naar de action gaan :-D

En overzicht hebben: weten op welk moment van de maand je nog hoeveel geld nodig hebt voor je vaste lasten (zoals kostgeld, zorgverzekering, telefoon, ov..) en alles daarboven -> naar je spaarrekening.

Ook handig is om een spaarrekening te hebben bij een andere bank dan je betaalrekening, dan boek je minder makkelijk terug.
Alle reacties Link kopieren
Zorg allereerst dat je precies weet wat elke maand je vaste lasten zijn. Bekijk daarna hoeveel geld (leefgeld) je nodig hebt voor supermarkt / kruidvat / leuke dingen doen etc. Maak dat bedrag overigens niet té laag/strikt, want dan is de kans groot dat je alsnog weer geld terug gaat boeken.

Bekijk dan hoeveel geld je dus theoretisch gezien maandelijks kunt overhouden. Vervolgens zet je die theorie naar de praktijk om. Dus daadwerkelijk elke maand, direct nadat je je salaris hebt gekregen, dat bedrag op je spaarrekening zetten. En dan kom je er niet meer aan.

Als je dan een keer meer uit wilt geven dan je gereserveerde leefgeld, dan heb je dus pech. Het is leren omgaan met het feit dat er een max aan je budget zit. Je zult zien dat je dan heel snel veel kunt sparen.

Je kunt daarnaast ook nog spaarchallenges doen (kom eens kijken in het topic over spaarchallenges, dat motiveert wel) :biggrin:
rainydays wijzigde dit bericht op 05-04-2020 14:00
Reden: .
0.44% gewijzigd
Here am I in my little bubble
Hier is mijn tip: neem een extra baantje erbij en stort 100% van de inkomsten door naar je spaarrekening.
Dan kun je je huidige levensstijl houden en spaar je tegelijk.
Alle reacties Link kopieren
Heel erg bedankt allemaal. Zijn echt hele goede tips!! :) :)
Alle reacties Link kopieren
Je woont thuis schrijf je. Waarom kom je dan überhaupt in de Action? Wat is daar te koop dat je echt nodig hebt? Wat werkt is: hou overzicht op de spulletjes die je al hebt. Ruim regelmatig op en dan zie je dat je al veel te veel onnodige zooi hebt. Geldt ook voor kleding (al geef je aan daar niet veel geld aan uit te geven): eerst je kast opruimen en dan winkelen als blijkt dat je wat nodig hebt.

Check welke uitgaven noodzakelijk zijn: verzekering, collegegeld, kostgeld wellicht en alles wat daar boven komt is niet nodig. Check dan van de niet noodzakelijke dingen wat je graag wil en belangrijk vindt, zoals bijvoorbeeld sporten. Alles wat niet belangrijk is: niet doen. Ook niet als beloning voor jezelf. De beloning is namelijk je spaardoel.
Alice2706 schreef:
05-04-2020 12:55
ben wel heel makkelijk met het geld uitgeven bij bijvoorbeeld de supermarkt, action, kruidvat etc.. Heel veel onnodig eten en spulletjes in ieder geval.
Aangezien het vooral hierom gaat zou de oplossing toch niet zo moeilijk moeten zijn.
Maak boodschappenlijstjes, niet alleen voor de supermarkt, maar ook voor kruidvat en action als je daar iets nodig hebt.
En het belangrijkste: hou je dan wel aan die lijstjes. Als je je in de winkel bedenkt dat je andere dingen ook wilt kopen: laat ze staan, als ze echt nodig waren hadden ze wel op je lijstje gestaan.
Alle reacties Link kopieren
Doe alsof je op jezelf woont en reken uit wat je dan over zou houden. Dat bedrag kun je uitgeven en de rest spaar je. Vaste spaaropdracht aanmaken in internetbankieren, zodat het standaard elke maand overgeboekt wordt naar de spaarrekening.

En inderdaad bij elke uitgave nadenken of je het nodig hebt. Ik kan ook veel geld uitgaven bij winkel als Kruidvat; gewoon omdat je een fijne crème ziet, een lekker stuk chocolade en een lippenstift die in de aanbieding is. En ongemerkt geef je veel geld uit, terwijl ik al 10 lippenstiften heb en een hele kast vol met crèmes en andere producten.
Alle reacties Link kopieren
Wat mij helpt is een lijst te maken met vakjes en getallen erin (=geldbedragen). Elke keer als ik aflos op de hypotheek mag ik weer een vakje wegstrepen.
Dit gebruik ik om af te lossen maar het werkt ook als wilt sparen.

Maar het beste is om bij de bank in te stellen dat je elke keer na de salarisstorting automatisch geld laat overmaken naar een spaarrekening. Op een gegeven moment mis je dat geld niet meer. Als je aan het eind van de maand ook over hebt, maak je dat ook nog over.

Let op: je hebt ook nog goede motorkkeding en een goede helm nodig. Dus nog een extra doel erbij.

Succes!
Alle reacties Link kopieren
Minder vaak naar winkel gaan. Folders stopzetten want daar staat altijd wel iets leuks in.
Elke maand gelijk vast bedrag per maand sparen. Wat op betaalrekening blijft staan gewoon een vast bedrag bepalen per week.
Alle reacties Link kopieren
Ik boek ook direct nadat mn loon gestort wordt een bedrag naar mn spaar. Ik weet hoeveel ik minimaal per maand wil sparen.
Dat zet ik dan ook in t spaarpotje daarvoor.
En een bedrag extra wat ik dan weer op mag nemen in het potje 'vrij te besteden'.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Heel erg bedankt allemaal!! Fijn om zo veel goede tips te lezen :rose: :rose:
Alle reacties Link kopieren
Eerst sparen daarna kopen. En letterlijk al je uitgaven tot op de cent opschrijven. Je schrikt je mal als je op het einde van de maand de optelsom maakt en gaat veel beter nadenken voor je je pinpas trekt.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Alle reacties Link kopieren
Een aantal maanden terug zat ik ook nog in deze situatie. Ik kreeg toen ook veel goede tips! Ben zelf begonnen met:

- In excel alles (maar dan ook echt alles) wat ik uitgeef noteren en dan aan het eind van de maand kijken wat het totaal is. Hiervoor deed ik dan mijn vaste lasten, zoals telefoon, school, zorg etc. in een andere kolom. Dan kon het niet door elkaar raken en zo schrik je ook echt wel van je eigen uitgaven! Ik wist zelf heel goed dat ik veel geld uitgaf, maar als je het dan zo opgeteld ziet in excel gaat er vanzelf een knopje om ;-)

- Mijzelf een maandbudget geven en dit op een aparte spaarrekening zetten waar ik makkelijk bij kon vanaf mijn betaalrekening. Mijn maandbudget deelde ik dan door het aantal weken wat tussen mijn salarissen inzat en maakte ik iedere week vanaf deze spaarrek. het bedrag voor die week naar mijn betaalrekening over. In het begin zal je misschien nog moeten aanpassen en wennen aan dit budget, maar als je je uitgaven hieraan aanpast, hou je aan het einde van de maand misschien nog wel iets extra over!

- Bedenken wat ik belangrijker vond: sparen voor lange termijn of nu eventjes het "plezier" van iets zinloos kunnen kopen.

En het werkt voor mij echt als een gek! Ik heb sinds het openen van mijn eigen topic hierover al een nieuwe laptop kunnen kopen (hier was wel al een begin voor) en al zo'n €2.500 kunnen sparen :cheer2: Nu moet ik wel zeggen dat ik het momenteel financieel wel echt heel goed heb! Ik werk veel (nu helaas ook even niet), krijg stufi en woon ook nog thuis.

Zoals ik al zei, ik wist echt wel dat ik echt mijn uitgaven moest veranderen, maar had gewoon niet door hoe al die kleine prulletjes/eten/cosmetica/noem maar op bij elkaar zo veel zou kosten. Toen ik het totaal in excel zag was voor dat echt de druppel... Daarna ging het sparen ineens heeeeel snel. Hoe meer er ook op je spaarrekening staat, hoe meer je erbij wil zetten!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven