Geld & Recht alle pijlers

Thuiswerken en reiskostenvergoeding

20-05-2020 14:15 111 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi,

Omdat ik een x aantal km van mijn werk woon krijg ik een vaste reiskostenvergoeding per maand (+- €50). Om iets meer financiële ruimte te hebben fiets ik naar mijn werk (5 kwartier reistijd p/d). Sinds de start van de coronacrisis werk ik thuis. Ik had de (wellicht naïeve) hoop dat mijn werkgever de reiskostenvergoeding niet stop zou zetten i.v.m. kosten die kantoor nu minder maakt vanwege mijn afwezigheid (koffie, fruit, toiletpapier, etc.) en de kosten die ik nu dus meer heb door continue aanwezigheid thuis. Dit gaat overigens vooral om telefoonkosten, ik bel vrij veel voor mijn werk en doe dit nu met mijn privé telefoon. Privé gesprekken voer ik nu via Skype of Whatsapp om niet over mijn bundel heen te gaan.

Ik begrijp dat mijn werkgever geen boodschap heeft aan het feit dat ik mijn reiskostenvergoeding niet gebruik voor reiskosten, en wellicht komen die 'extra' kosten thuis opgeteld niet op die €50, maar het voelt toch zuur. Ik heb een hele goede relatie met mijn werkgever. Ons bedrijf staat financieel niet onder druk vanwege de coronacrisis. Wat vinden jullie - aankaarten of laten gaan?

Gevolg voor mij is dat ik wat scherper moet budgetteren óf weer -met tegenzin- op kantoor moet gaan werken.
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
https://nos.nl/artikel/2334379-het-ene- ... -door.html
Alle reacties Link kopieren
Dit is nu juist op dit moment vanwege de coronacrisis niet van toepassing. Volgens de belastingdienst:
Krijgen uw werknemers een vaste reiskostenvergoeding van u en werken zij nu (bijna) volledig thuis? Dan hoeft u de vaste reiskostenvergoeding niet aan te passen. Zolang de crisismaatregelen gelden, mag u blijven uitgaan van het reispatroon waarop de vergoeding gebaseerd was. Dat mag ook als u een nacalculatie voor de vaste reiskostenvergoeding doet.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn fiscale redenen voor je werkgever om de reiskostenvergoeding stop te zetten. Hij mag het simpelweg niet meer onbelast geven. Je kunt natuurlijk wel aankaarten dat je nu zelf kosten maakt. Fruit en koffie en wc-papier zou ik laten voor wat het was maar ik vind dat als je moet bellen voor je werk je werkgever je zou moeten voorzien in die mogelijkheid. Dus of een telefoon van de zaak incl abonnement of de kosten vergoeden. Of zorgen voor een computer met Skype of teams oid. Afhankelijk van je type klant of telefonische contacten. Vind ik echt geen gekke vraag aan je werkgever.
Alle reacties Link kopieren
S-Groot schreef:
20-05-2020 14:37
ardni, je hebt de OP gequote. Ik zou het snel weghalen anders heb je een ban te pakken.

@TO. Telefoonkosten zou ik declareren (maar ook vanaf nu een alternatief voor gebruiken), reiskostenvergoeding zou ik het niet over hebben. Werk je al voltijd of kun je een uurtje per week extra werken? Dan zou je qua budget weer beter uit moeten komen.
Dank je!Net op tijd!
Alle reacties Link kopieren
Dank voor alle reacties! Behoorlijk eensgezind, zie ik.
Ik heb bewust een zeer laag telefoonabonnement (300 min. p/m), heb niet meer nodig en betaal er ook vrijwel niets voor (€9,50).

S-Groot schreef:
20-05-2020 14:37
ardni, je hebt de OP gequote. Ik zou het snel weghalen anders heb je een ban te pakken.

@TO. Telefoonkosten zou ik declareren (maar ook vanaf nu een alternatief voor gebruiken), reiskostenvergoeding zou ik het niet over hebben. Werk je al voltijd of kun je een uurtje per week extra werken? Dan zou je qua budget weer beter uit moeten komen.

Ik werk volgens contract 32 uur p/w, maar maak meer uren. Dat doen we allemaal (mijn collega's ook) in deze tijd. Er is meer werk te doen en het is druk :) Ik zet me -altijd al, maar nu nog extra- hard in voor de zaak, ook 's avonds en in het weekend als het nodig is. Dit wordt nu niet gecompenseerd in salaris (en dat hoeft van mij ook niet!) Maar dit is van tevoren ook niet gecommuniceerd, ik zie het net op mijn loonstrook terug. Baas benoemt vaak hoe blij hij is met onze inzet en met de resultaten die ik behaal, hoe hard ik werk, etc. Misschien is dit alles bij elkaar opgeteld de reden dat het wat zuur voelt.
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
coravanmora schreef:
20-05-2020 14:49
Er zijn fiscale redenen voor je werkgever om de reiskostenvergoeding stop te zetten. Hij mag het simpelweg niet meer onbelast geven. Je kunt natuurlijk wel aankaarten dat je nu zelf kosten maakt. Fruit en koffie en wc-papier zou ik laten voor wat het was maar ik vind dat als je moet bellen voor je werk je werkgever je zou moeten voorzien in die mogelijkheid. Dus of een telefoon van de zaak incl abonnement of de kosten vergoeden. Of zorgen voor een computer met Skype of teams oid. Afhankelijk van je type klant of telefonische contacten. Vind ik echt geen gekke vraag aan je werkgever.
Dit is echt niet meer juist. https://www.personeelsnet.nl/bericht/co ... inistratie
Alle reacties Link kopieren
mcsteamy schreef:
20-05-2020 14:52
Dank voor alle reacties! Behoorlijk eensgezind, zie ik.
Ik heb bewust een zeer laag telefoonabonnement (300 min. p/m), heb niet meer nodig en betaal er ook vrijwel niets voor (€9,50).
Voor 10 euro heb je bij Simpel onbeperkt bellen... https://www.simpel.nl/sim-only
Alle reacties Link kopieren
mcsteamy schreef:
20-05-2020 14:52
Dank voor alle reacties! Behoorlijk eensgezind, zie ik.
Ik heb bewust een zeer laag telefoonabonnement (300 min. p/m), heb niet meer nodig en betaal er ook vrijwel niets voor (€9,50).





Ik werk volgens contract 32 uur p/w, maar maak meer uren. Dat doen we allemaal (mijn collega's ook) in deze tijd. Er is meer werk te doen en het is druk :) Ik zet me -altijd al, maar nu nog extra- hard in voor de zaak, ook 's avonds en in het weekend als het nodig is. Dit wordt nu niet gecompenseerd in salaris (en dat hoeft van mij ook niet!) Maar dit is van tevoren ook niet gecommuniceerd, ik zie het net op mijn loonstrook terug. Baas benoemt vaak hoe blij hij is met onze inzet en met de resultaten die ik behaal, hoe hard ik werk, etc. Misschien is dit alles bij elkaar opgeteld de reden dat het wat zuur voelt.
Werkgever moet wel faciliteren.
Thuiswerken is:
Laptop
Mobiel abonnement als je dat nodig hebt
Eventueel een headset

In het verleden ooit een thuiswerkvergoeding gehad omdat ik zeer zelden op kantoor werkte.

Gewoon aangeven wat je nodig hebt om het werk goed te kunnen doen! Geen fruit,airco, chocolade en toiletpapier s.v.p.
Alle reacties Link kopieren
mcsteamy schreef:
20-05-2020 14:52
Ik werk volgens contract 32 uur p/w, maar maak meer uren. Dat doen we allemaal (mijn collega's ook) in deze tijd. Er is meer werk te doen en het is druk :) Ik zet me -altijd al, maar nu nog extra- hard in voor de zaak, ook 's avonds en in het weekend als het nodig is. Dit wordt nu niet gecompenseerd in salaris (en dat hoeft van mij ook niet!) Maar dit is van tevoren ook niet gecommuniceerd, ik zie het net op mijn loonstrook terug. Baas benoemt vaak hoe blij hij is met onze inzet en met de resultaten die ik behaal, hoe hard ik werk, etc. Misschien is dit alles bij elkaar opgeteld de reden dat het wat zuur voelt.
Maar je kunt toch gewoon het gesprek aan gaan hierover? Inzet en compensatie hoeft niet alleen bij jou vandaan te komen.

"Joh baas, ik zie dat je de reiskostenvergoeding stop hebt gezet, dat snap ik. Wel jammer dat hier niet vooraf over is gecommuniceerd.
Het brengt mij ook op het volgende: ik maak veel extra uren momenteel, dat vind ik geen probleem, maar ik maak nu ook extra kosten en met het wegvallen van de reiskostenvergoeding zou ik die graag gecompenseerd zien. Kunnen we het hier even over hebben? "
Alle reacties Link kopieren
mcsteamy schreef:
20-05-2020 14:52
Ik werk volgens contract 32 uur p/w, maar maak meer uren. Dat doen we allemaal (mijn collega's ook) in deze tijd. Er is meer werk te doen en het is druk :) Ik zet me -altijd al, maar nu nog extra- hard in voor de zaak, ook 's avonds en in het weekend als het nodig is. Dit wordt nu niet gecompenseerd in salaris (en dat hoeft van mij ook niet!) Maar dit is van tevoren ook niet gecommuniceerd, ik zie het net op mijn loonstrook terug. Baas benoemt vaak hoe blij hij is met onze inzet en met de resultaten die ik behaal, hoe hard ik werk, etc. Misschien is dit alles bij elkaar opgeteld de reden dat het wat zuur voelt.

Dat vind ik niet bepaald netjes, met name dat het niet gecommuniceerd is dus. Hoe is de balans? Nu meer uren werken (zonder extra salaris), een andere periode makkelijker even wat eerder weg van het werk (zonder verschil in salaris)? Of is je uurloon zo dat extra werk daar eigenlijk wel in verdisconteerd zit?
Over kantoorfruit zou ik idd maar niet beginnen.... De baas ziet je aankomen. Dan kan ik mijn nieuwe airco ook wel gaan declareren.

Ik snap wel dat het zuur is. Ik zie de reiskosten ook gewoon als inkomen en als dat wegvalt, is het vervelend. Dat ik nu geen benzine hoef te betalen merk ik dan helaas maar amper... Gelukkig wordt bij ons alles wel doorbetaald, plus de eindejaarsuitkering die ik netto als reiskosten laat uitbetalen ook.

Ik zou nooit met m'n privé nummer zakelijk gaan bellen. Dat moet je gewoon snel regelen. Dan regelt je baas maar een werkmobiel.
Alle reacties Link kopieren
"Ik begrijp dat mijn werkgever geen boodschap heeft aan het feit dat ik mijn reiskostenvergoeding niet gebruik voor reiskosten, en wellicht komen die 'extra' kosten thuis opgeteld niet op die €50, maar het voelt toch zuur.
Alle reacties Link kopieren
Het speelt ook mee dat werkgever zich flexibel naar mij opstelt v.w.b. werktijden. Zo kan ik bijvoorbeeld op dinsdag niet werken i.v.m. opvang van mijn zoontje en heb ik op donderdagochtend anderhalf uur therapie. Deze gemiste uren maak ik op andere momenten (in zijn middagslaapje op mijn vrije dagen en op dinsdag, en wanneer nodig 's avonds). Daarnaast maak ik in totaal, op weekbasis, wel meer uren dan mijn contract. Dat is echter tijdelijk, nu vanwege de coronacrisis, normaliter werk ik gewoon 32 uur per week. Overwerk zit dus niet verhuld in mijn salaris.
mcsteamy wijzigde dit bericht op 20-05-2020 15:16
3.99% gewijzigd
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
"Ik begrijp dat mijn werkgever geen boodschap heeft aan het feit dat ik mijn reiskostenvergoeding niet gebruik voor reiskosten, en wellicht komen die 'extra' kosten thuis opgeteld niet op die €50, maar het voelt toch zuur."

Waar moet het toch heen met de wereld? Maak je geen reiskosten meer, willen ze je reiskostenvergoeding afschaffen.
Alle reacties Link kopieren
grenada schreef:
20-05-2020 15:16
"Ik begrijp dat mijn werkgever geen boodschap heeft aan het feit dat ik mijn reiskostenvergoeding niet gebruik voor reiskosten, en wellicht komen die 'extra' kosten thuis opgeteld niet op die €50, maar het voelt toch zuur."

Waar moet het toch heen met de wereld? Maak je geen reiskosten meer, willen ze je reiskostenvergoeding afschaffen.

Flauw. Volgens mij leg ik de situatie duidelijk uit. Ik maakte de reiskosten al niet, en geef notabene zelf aan dat ik begrijp dat mijn werkgever daar geen boodschap aan heeft.
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
mcsteamy schreef:
20-05-2020 15:15
Het speelt ook mee dat werkgever zich flexibel naar mij opstelt v.w.b. werktijden. Zo kan ik bijvoorbeeld op dinsdag niet werken i.v.m. opvang van mijn zoontje en heb ik op donderdagochtend anderhalf uur therapie. Deze gemiste uren maak ik op andere momenten (in zijn middagslaapje op mijn vrije dagen en op dinsdag, en wanneer nodig 's avonds). Daarnaast maak ik in totaal, op weekbasis, wel meer uren dan mijn contract. Dat is echter tijdelijk, nu vanwege de coronacrisis, normaliter werk ik gewoon 32 uur per week. Overwerk zit dus niet verhuld in mijn salaris.

Waarmee ik dus wil zeggen dat ik het gevoel heb geen beroep te kunnen doen op compensatie van zijn kant, dat ik me bezwaard voel. Maar ik voel dat verschil echt wel in mijn portemonnee.
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
mcsteamy schreef:
20-05-2020 15:18
Waarmee ik dus wil zeggen dat ik het gevoel heb geen beroep te kunnen doen op compensatie van zijn kant, dat ik me bezwaard voel. Maar ik voel dat verschil echt wel in mijn portemonnee.

Tja, jij vindt het flexibel, ik vind het tegenvallen. Bij ons hoeven mensen echt niet 's avonds hun werk in te halen, als het met kleine kinderen niet lukt.

En die telefoonkosten moet je echt heel zakelijk zien. Als jij privé geen mobiel wilt hebben, kan je al helemaal niet voor je werk bellen, om maar iets te noemen. Dat is gewoon echt iets wat werk moet regelen. Echt, geen haar op mijn hoofd die (tenzij noodgeval) overweegt om voor werkdingen mijn privé mobiel te gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
grenada schreef:
20-05-2020 15:16
"Ik begrijp dat mijn werkgever geen boodschap heeft aan het feit dat ik mijn reiskostenvergoeding niet gebruik voor reiskosten, en wellicht komen die 'extra' kosten thuis opgeteld niet op die €50, maar het voelt toch zuur."

Waar moet het toch heen met de wereld? Maak je geen reiskosten meer, willen ze je reiskostenvergoeding afschaffen.
Wat een rare reactie.
Het hangt heel erg samen met je functie. Werkgevers die uitgaan van de flexibiliteit van de werknemer moeten zich ook flexibel opstellen. Je moet het samen doen!
Als ik structureel meer uren maak,verwacht ik niet persé een hoger salaris, of tijd voor tijd.

Wel verwacht ik dat een werkgever dan ook coulant is of in ieder geval faciliteert.
Dat men niet moeilijk doet als er een keertje half dagje niet gewerkt word i.v.b..met privé.

Dat is heel normaal hoor!
Alle reacties Link kopieren
Ik krijg geen reiskostenvergoeding meer. Maar mijn werkgever heeft aangegeven 50 euro per maand te gaan betalen voor elke maand dat we thuis zitten. Dit voor de extra kosten die we thuis maken.

Verder wil ik voor mijn werk via voice over ip/voip net als ik op kantoor. Verder heb ik al mijn materiaal, pc, pennen, headset, schrijfblok, kalender enz mee gekregen.
Als je niks doet, gebeurt er ook niks!
Alle reacties Link kopieren
Misschien ook afhankelijk van de grootte van de organisatie? Ik werk voor een kleine stichting. Ik heb thuis geen geschikte werkplek, kan me dat nu ook niet veroorloven (bureau, bureaustoel, etc.). Werkgever voorziet hier niet in, omdat werken op kantoor mogelijk is. Ik kies er zelf voor dat niet te doen (voel me daar niet goed bij). De rest van mijn collega's komen wel -regelmatig- naar kantoor. Het hele team zet zich nu extra in, mijn baas nog het meest. Het is niet verplicht dat ik mijn uren 's avonds of in het weekend inhaal, maar als ik er even over nadenk wordt dat wel verwacht. Die toewijding wordt verwacht.
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
Maar waarom ga je niet gewoon even het gesprek aan? Ben je heel erg conflict vermijdend?
Alle reacties Link kopieren
mcsteamy schreef:
20-05-2020 14:52
Dank voor alle reacties! Behoorlijk eensgezind, zie ik.
Ik heb bewust een zeer laag telefoonabonnement (300 min. p/m), heb niet meer nodig en betaal er ook vrijwel niets voor (€9,50).





Ik werk volgens contract 32 uur p/w, maar maak meer uren. Dat doen we allemaal (mijn collega's ook) in deze tijd. Er is meer werk te doen en het is druk :) Ik zet me -altijd al, maar nu nog extra- hard in voor de zaak, ook 's avonds en in het weekend als het nodig is. Dit wordt nu niet gecompenseerd in salaris (en dat hoeft van mij ook niet!) Maar dit is van tevoren ook niet gecommuniceerd, ik zie het net op mijn loonstrook terug. Baas benoemt vaak hoe blij hij is met onze inzet en met de resultaten die ik behaal, hoe hard ik werk, etc. Misschien is dit alles bij elkaar opgeteld de reden dat het wat zuur voelt.
Ja dat ‘zure’ begrijp ik wel. Misschien hebben ze er niet bij stilgestaan dat het voor sommige mensen anders ligt dan ‘logisch: geen reizen is geen reiskostenvergoeding’.

Zo dacht onze opperwerkgever ook. Alleen jammer voor hem dat hij al die leraren niet voorzag van een laptop, headset, enz., geen rekening hield met parttimers, enz. Binnen één week regende het declaraties voor laptops, headsets en andere benodigdheden. En ik denk dat daarvan weer heel veel mensen niet hun chromebook of iPad hadden gedeclareerd als ze gewoon die reiskostenvergoeding hadden laten doorlopen.
Op onze locatie was er weinig onvrede omdat onze manager al twee jaar terug een potje heeft gemaakt voor een BYOD-regeling. En onze manager mailde gelijk alle mensen van onze locatie dat hij achter die reiskostenvergoeding aanging. Dat geven en nemen met een beetje basiscommunicatie maakt het verschil tussen mensen die even aankijken en mensen die ook gelijk met de hakken in het zand gaan staan.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Aha je mag wel op kantoor werken, maar je wilt het niet!
Nou ik zou de velletjes toiletpapier en de kopjes koffie tellen. Reken ook even uit hoeveel stroom je gebruikt.
Je hebt trouwens een dure abbo, ik betaal 10 euro voor onbeperkt bellen en 4G.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Zarah schreef:
20-05-2020 15:42
Maar waarom ga je niet gewoon even het gesprek aan? Ben je heel erg conflict vermijdend?

Nee, integendeel. Maar wat ik eerder al aangaf: ik voel me bezwaard. Alsof ik ondankbaar ben. Voor wat ik al 'krijg' (voornamelijk flexibiliteit, op 't gebied van indeling uren en toestemming thuis te blijven werken).
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Ik vind het tijdelijk stopzetten niets meer dan normaal.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven