Geld & Recht alle pijlers

Wie is er in whatsapp oplichting getrapt?

21-05-2020 08:59 164 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben benieuwd, je leest veel over oplichting via whatsapp, juist nu schijnt het extra vaak te gebeuren. Wie trapt daar nou in? Recent is dit bij een bekende van mij gebeurd. Ze is voor veel geld opgelucht.

Iemand heeft zich via whatsapp als familie voorgedaan, gezegd dat ze een nieuw nummer had en na wat kletspraat begon het verhaal dat er met spoed wat rekeningen betaald moesten worden, of ze even kon helpen want dat kon ze nu zelf niet doen door allerlei omstandigheden. Mijn kennis is er dus ingetrapt.

Toen ik de appjes zag, was het zo overduidelijk nep, de manier van schrijven, allerlei smileys die de ‘afzender’ normaal nooit zo zou gebruiken, het tijdstip, niet opnemen toen kennis belde naar het nummer etc. En mijn kennis is echt een slim persoon, had nooit gedacht dat zij hier in zou trappen.

Dus ik vroeg me af, wie is er ook wel eens ingetrapt of kent iemand die het is overkomen?
Alle reacties Link kopieren
Geen kans bij mij. Ik heb geen mobieltje en doe niet aan Facebook en Whats-app en Instagram en andere onzin. Ik heb gewoon een vaste telefoon en daar kan ik iedereen mee bereiken die ik wil bereiken, en zij op hun beurt kunnen mij bereiken.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Beter.Laat schreef:
21-05-2020 10:04
Ik kijk graag naar programma's als Opsporing Verzocht, Opgelicht en de regionale opsporingsprogramma's, dus ik ben goed op de hoogte.

Mensen die deze programma's nooit bekijken stinken in deze vormen van oplichting.

Precies.
Mijn - slimme - vader kijkt dat niet. Dus was laatst zijn WA gehackt via Marktplaats trucje. Gelukkig lukte het ze niet helemaal. Hij was hoogst verbaasd over de truc. Ik niet. ;-D
19juni schreef:
21-05-2020 10:15
Denk dat het bij oudere mensen ook vaak is dat ze inderdaad moeilijk nee kunnen zeggen. Of in het algemeen mensen die moeilijk nee kunnen zeggen. Van die mensen met 12 postcodeloten...
Vreselijk dat daar op z’n manier misbruik maken.
Ik merkte ook dat mijn ouders moeilijk Nee zeiden. Dus heb ik ze een antwoord aangeleerd waarmee je als het ware tijd koopt, haha! “Interessant, mag ik u daar vanavond over terug bellen?”.

Het ging me niet meer lukken ze op deze leeftijd nog harder en afwerender te maken.
Alle reacties Link kopieren
Lente19251003 schreef:
21-05-2020 09:30
Ik vraag me af hoe dan, deze persoon heeft geen social media (ouder iemand), alleen whatsapp. Er werden geen namen genoemd, het was heel algemeen. En het ging hier trouwens niet om een relatief klein bedrag, het was echt veel geld.

Het gaat in dit geval niet om de social media van haar/hem, maar van degene die zg. het geld vroeg. Hangt van soort oplichting c.q. type truc af.
Alle reacties Link kopieren
Beter.Laat schreef:
21-05-2020 10:04
Ik kijk graag naar programma's als Opsporing Verzocht, Opgelicht en de regionale opsporingsprogramma's, dus ik ben goed op de hoogte.

Mensen die deze programma's nooit bekijken stinken in deze vormen van oplichting.

Ik kijk die programma’s vrijwel nooit, maar gelukkig staan de kranten en het internet ook vol met waarschuwingen en ervaringsverhalen en wordt er zelfs door de nieuwsprogramma’s met regelmaat aandacht aan besteed.
Alle reacties Link kopieren
C⨀urage schreef:
21-05-2020 10:17
Precies.
Mijn - slimme - vader kijkt dat niet. Dus was laatst zijn WA gehackt via Marktplaats trucje. Gelukkig lukte het ze niet helemaal. Hij was hoogst verbaasd over de truc. Ik niet. ;-D
Ja dat soort dingen. Je moet er soms maar net mee bekend zijn of gewoon argwanend zijn.
Ik hang best vaak online rond op fora, blogs ed. Dus het gebeurd wel eens dat iemand iets verteld, helemaal verbaasd, en dat ik denk; jaaaaa... dat heb ik maanden geleden al een keer iets over gelezen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
nerdopviva schreef:
21-05-2020 10:08
Bij dat soort programma's komen vormen van fraude voorbij die al even bestaan en waar dus ook al wat mensen in zijn getrapt. Morgen verzinnen criminelen weer wat nieuws en dan kan ook jij erin trappen.

Scheelt dan wel dat je niet meer in de oude fraude kunt trappen.....

Al die zooi wordt ook altijd zo goed uitgelegd dat ze criminelen op ideeën kunnen brengen.

Toen er steeds benzine dieven actief waren, werd in het journal ook uitgelegd hoe makkelijk dat ging bij juist de oude Suzuki Alto. En bedankt! Ik reed destijds een oude Alto. Ik gooide er, vanaf toen, elke week een tientje benzine in, zodat de meter in het rood bleef, zodat de schade mijn bespaard bleef..
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
21-05-2020 10:15
Eigenlijk verschilt het soms niet veel van telefonische verkoop of verkoop aan de deur. Ze proberen je te overrompelen en zijn vasthoudend, waardoor nee zeggen lastig is omdat je er niet over na kunt denken.
Klopt, mijn man mag de deur ook niet meer open doen als ze weer iets proberen te verkopen, behalve voor kinderpostzegels en scoutingkindjes :)

Ik zeg altijd ‘ik zal je de moeite besparen, het antwoord is nee’. Vaak willen ze het dan toch proberen en zeg ik daarna ‘je hebt heel goed je best gedaan, maar toch nee’. In de stad voor goede doelen vraag ik of ze er zelf vrijwillig staan. En als ze bellen zeg ik dat ik onder bewind sta, al neem ik zoiezo geen onbekende nummers aan.
Alle reacties Link kopieren
rumforviva schreef:
21-05-2020 10:13
Ach, wat zoet.
-Mijn kind zit in de problemen, ik kom eraan!
Ja lief hè.
Mijn moeder kreeg trouwens vorige week ook deze sms van “De Belastingdienst”:

“Uw openstaande schuld van EUR 421,56 met kenmerk: SE985781 is na meerdere herinneringen niet voldaan. Op 13 mei 2020 zal de gerechtsdeurwaarder overgaan tot conservatoir beslag. U dient direct het gehele bedrag (te) betalen via IDEAL: [link]”

Op Twitter las ik dat heel veel mensen deze hebben onlangs gekregen.

Dus gemeld bij de BD en de boel gedelete en geblocked. Gelukkig handel ik al deze zaken voor haar af.
Alle reacties Link kopieren
19juni schreef:
21-05-2020 10:23
Klopt, mijn man mag de deur ook niet meer open doen als ze weer iets proberen te verkopen, behalve voor kinderpostzegels en scoutingkindjes :)

Ik zeg altijd ‘ik zal je de moeite besparen, het antwoord is nee’. Vaak willen ze het dan toch proberen en zeg ik daarna ‘je hebt heel goed je best gedaan, maar toch nee’. In de stad voor goede doelen vraag ik of ze er zelf vrijwillig staan. En als ze bellen zeg ik dat ik onder bewind sta, al neem ik zoiezo geen onbekende nummers aan.
Vriend liet ze wel altijd hun verhaal doen uit beleefdheid. Maar toen ze op een gegeven moment overstapte op joviaal gedrag inclusief handdruk, was hij er klaar mee. Hij zegt nu altijd dat hij niet aan de deur koopt. En dan stribbelen ze nog even tegen, vooral goede doelen, want ze verkopen niets. Jawel een goed gevoel. Het gaat dan niet om een reguliere collecte, maar om de abonnementen ed.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Beter.Laat schreef:
21-05-2020 10:04
Ik kijk graag naar programma's als Opsporing Verzocht, Opgelicht en de regionale opsporingsprogramma's, dus ik ben goed op de hoogte.

Mensen die deze programma's nooit bekijken stinken in deze vormen van oplichting.
Als je een programma nodig hebt om je te vertellen welke oplichting trucs er zijn, trap je er zonder dus ook in nieuwe trucs.
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
21-05-2020 10:29
Vriend liet ze wel altijd hun verhaal doen uit beleefdheid. Maar toen ze op een gegeven moment overstapte op joviaal gedrag inclusief handdruk, was hij er klaar mee. Hij zegt nu altijd dat hij niet aan de deur koopt. En dan stribbelen ze nog even tegen, vooral goede doelen, want ze verkopen niets. Jawel een goed gevoel. Het gaat dan niet om een reguliere collecte, maar om de abonnementen ed.
Ja precies. Ik zeg ook vaak dat ik best een eenmalige donatie wil doen, en dat wil ik ook echt, maar geen maandelijkse bedragen. En dat ik al een stichting steun die voor mij persoonlijk heel belangrijk is (Make a Memory).
Alle reacties Link kopieren
rumforviva schreef:
21-05-2020 10:28
Mijn moeder kreeg trouwens vorige week ook deze sms van “De Belastingdienst”:

“Uw openstaande schuld van EUR 421,56 met kenmerk: SE985781 is na meerdere herinneringen niet voldaan. Op 13 mei 2020 zal de gerechtsdeurwaarder overgaan tot conservatoir beslag. U dient direct het gehele bedrag (te) betalen via IDEAL: [link]”

Op Twitter las ik dat heel veel mensen deze hebben onlangs gekregen.

Dus gemeld bij de BD en de boel gedelete en geblocked. Gelukkig handel ik al deze zaken voor haar af.
Deze heb ik een tijdje terug gehad, ging om iets van 350 euro. Hoewel ik weet dat het nep is schrik ik dan toch nog wel even (uit de tijd dat ik vaker achterliep met betalingen en mijn post op een ander adres ontving). Meestal als je naar de site gaat zie je al meteen een banner staan met een waarschuwing.

Of inderdaad google ‘SMS CJIB’
Alle reacties Link kopieren
whitewolves schreef:
21-05-2020 10:31
Als je een programma nodig hebt om je te vertellen welke oplichting trucs er zijn, trap je er zonder dus ook in nieuwe trucs.

Wat is dat nu voor flauwe opmerking?
Dat hoeft toch helemaal niet? Een digibeet onthoudt misschien enkel de getoonde trucs. Een ander wordt zich bewust van de mogelijkheden en wordt alerter in zijn algemeenheid. Als ik voor mezelf spreek: ik ben digivaardig, en soms denk ik bij een truc: 'oh wat slim bedacht!'. Die bescheiden houding beschermt ook. Ik pretendeer niet alles te weten.
Lente19251003 schreef:
21-05-2020 09:15
Tja omdat dat echt zo is. Hele slimme dame, heel hoog opgeleid, goed bij de tijd, op de hoogte van wat er speelt in de wereld. Maar blijkbaar dus toch heel naïef op dit vlak. Net wat iemand anders schreef; een soort blinde vlek als het om hulp geven aan familie gaat.
Een kennis van me ook.
Slimme dame. Hoog opgeleid.
Houdt het nieuws bij.
E-mailt. Whatsappt. Heeft Facebook-pagina.
Zit in twee besturen.

Maar bij het ontvangen van een noodkreet van familie, ontstond er een Pavlov-reactie: "Ik moet helpen, nu!"
Ze heeft direct € 1700 overgemaakt.
C⨀urage schreef:
21-05-2020 10:36
Wat is dat nu voor flauwe opmerking?
Dat hoeft toch helemaal niet? Een digibeet onthoudt misschien enkel de getoonde trucs. Een ander wordt zich bewust van de mogelijkheden en wordt alerter in zijn algemeenheid. Als ik voor mezelf spreek: ik ben digivaardig, en soms denk ik bij een truc: 'oh wat slim bedacht!'. Die bescheiden houding beschermt ook. Ik pretendeer niet alles te weten.
Flauw? Gewoon een waarschuwing. Blijkbaar hecht ze/hij daar waarde aan en wekt mij de indruk dus niet kritisch verder te zijn naar onbekende dingen. Zeggen dat mensen die programma's niet kijken er wél instinken is flauw.
anoniem_636406528baf6 wijzigde dit bericht op 21-05-2020 10:41
0.07% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Odense* schreef:
21-05-2020 10:37
Een kennis van me ook.
Slimme dame. Hoog opgeleid.
Houdt het nieuws bij.
E-mailt. Whatsappt. Heeft Facebook-pagina.
Zit in twee besturen.

Maar bij het ontvangen van een noodkreet van familie, ontstond er een Pavlov-reactie: "Ik moet helpen, nu!"
Ze heeft direct € 1700 overgemaakt.
😱
Alle reacties Link kopieren
Odense* schreef:
21-05-2020 10:37
Een kennis van me ook.
Slimme dame. Hoog opgeleid.
Houdt het nieuws bij.
E-mailt. Whatsappt. Heeft Facebook-pagina.
Zit in twee besturen.

Maar bij het ontvangen van een noodkreet van familie, ontstond er een Pavlov-reactie: "Ik moet helpen, nu!"

Ze heeft direct € 1700 overgemaakt.
Inderdaad, ze spelen gewoon in op de blinde vlek die men vaak heeft mbt familie en met name kinderen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ouders zouden gelijk mij opbellen, waarom ik om geld vraag via de app, en niet gewoon even bel.

Mijn schoonouders sturen we regelmatig berichten door over dit soort dingen (de waarschuwingen dus) om ze er weer even aan te helpen herinneren. Mijn schoonvader begint wat warrig te worden, maar schoonmoeder wil hem nog steeds de geldzaken laten doen ("want hij kan al zoveel niet meer"). Ik heb ingesteld dat ze nooit meer dan een x bedrag kunnen overmaken of pinnen. En de afspraak dat, mocht dat toch een keer nodig zijn, ze ons even bellen, dan fixen we het even. Vinden ze een fijn idee!
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat mijn vader eerst zou bellen over wat er aan de hand is.
Moeder zou het misschien in de 1e instantie wel geloven, maar zij internetbankiert nooit, dus dat scheelt ;-)
Alle reacties Link kopieren
Ik had er nog niet van gehoord vraag me af hoe zo'n wa gesprek dan verloopt.
Alle reacties Link kopieren
whitewolves schreef:
21-05-2020 10:39
Flauw? Gewoon een waarschuwing. Blijkbaar hecht ze/hij daar waarde aan en wekt mij de indruk dus niet kritisch verder te zijn naar onbekende dingen. Zeggen dat mensen die programma's niet kijken er wél instinken is flauw.

Dat is inderdaad wel flauw ja, daar heb je gelijk in.
Ik ging er in mee omdat ik zeker weet dat mijn vader er niet in was getrapt als hij Opgelicht had gekeken, want verder slim genoeg.
Weet niet of ze verder niet kritisch is. Dat geldt in elk geval niet voor mij.

Er zijn eigenlijk vaak 2 lijnen te ontdekken als mensen opgelicht worden:
- het slachtoffer werd onder druk gezet (meestal qua tijd)
- het slachtoffer werd op een of andere manier hebberig (niet van toepassing bij de 'mijn kind is in nood-oplichting')

Als je je daar van bewust bent, dan kan dat alvast schelen, ook bij nieuwe trucs.
Alle reacties Link kopieren
Irish_Wasser_Woman, dat is wel lastig dan. Gelukkig kun je dat soort dingen instellen!

Als mijn moeder in de mail/op de computer iets raars krijgt, belt ze gelukkig of stuurt een appje met een foto en de opmerking; wat moet ik hiermee? Eigenlijk altijd ongevaarlijk, maar liever dat ze het vraagt, dan gedachteloos overal op klikt.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Irish_Wasser_Woman schreef:
21-05-2020 10:49
Ik heb ingesteld dat ze nooit meer dan een x bedrag kunnen overmaken of pinnen. En de afspraak dat, mocht dat toch een keer nodig zijn, ze ons even bellen, dan fixen we het even. Vinden ze een fijn idee!

Dat heb ik dus al voor mezelf gedaan. Niet idioot laag, maar wel wat lager dan de standaard.
Voor het geval er toch een keer iets mis gaat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven