Geld & Recht alle pijlers

Wie is er in whatsapp oplichting getrapt?

21-05-2020 08:59 164 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben benieuwd, je leest veel over oplichting via whatsapp, juist nu schijnt het extra vaak te gebeuren. Wie trapt daar nou in? Recent is dit bij een bekende van mij gebeurd. Ze is voor veel geld opgelucht.

Iemand heeft zich via whatsapp als familie voorgedaan, gezegd dat ze een nieuw nummer had en na wat kletspraat begon het verhaal dat er met spoed wat rekeningen betaald moesten worden, of ze even kon helpen want dat kon ze nu zelf niet doen door allerlei omstandigheden. Mijn kennis is er dus ingetrapt.

Toen ik de appjes zag, was het zo overduidelijk nep, de manier van schrijven, allerlei smileys die de ‘afzender’ normaal nooit zo zou gebruiken, het tijdstip, niet opnemen toen kennis belde naar het nummer etc. En mijn kennis is echt een slim persoon, had nooit gedacht dat zij hier in zou trappen.

Dus ik vroeg me af, wie is er ook wel eens ingetrapt of kent iemand die het is overkomen?
suzyqfive schreef:
21-05-2020 22:00
Er was ook nog iets met een bevestigingsnummer dat ie moest versturen naar die man. Maar waarvan weet ik niet precies.
Blijkbaar was vriend zijn hoofd verloren toen ie iets wilde kopen dat ie al lang zocht.
Ja, da’s wel een belangrijk detail en maakt het verhaal al weer heel anders.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
21-05-2020 10:17
Geen kans bij mij. Ik heb geen mobieltje en doe niet aan Facebook en Whats-app en Instagram en andere onzin. Ik heb gewoon een vaste telefoon en daar kan ik iedereen mee bereiken die ik wil bereiken, en zij op hun beurt kunnen mij bereiken.
Pejeka toch.

Ik dacht altijd dat je een beetje een ouwe bromsnor was die het er om deed. Maar geen mobieltje? Kom nu toch.

Hop, in de veren, trek je hakken aan en rennen naar dit millennium!

:rofl:
Am Yisrael Chai!
Voor de mensen die niet naar Opgelicht e.d. kijken. (...)

De nieuwste truc is als volgt : telefoon van de bank (staat in het venster van de telefoon). "Er gebeuren rare dingen met uw bankrekening, wij adviseren u het saldo tijdelijk op een 'veilige tussenrekening' te zetten, zodat het niet gestolen kan worden"

Ja hoor! :puh:
Beter.Laat schreef:
21-05-2020 10:04
Ik kijk graag naar programma's als Opsporing Verzocht, Opgelicht en de regionale opsporingsprogramma's, dus ik ben goed op de hoogte.

Mensen die deze programma's nooit bekijken stinken in deze vormen van oplichting.
Nee hoor ik kijk die programma's niet maar ik zou er niet intrappen. Kwestie van verstand.
Alle reacties Link kopieren
19juni schreef:
21-05-2020 12:32
En toch, hoe langer ik erover nadenk hoe minder ik het kan begrijpen. Zeker van iemand die een beetje bij de tijd is, nieuws volgt, bekend is in de digitale wereld en niet onder een steen leeft... zeker als het om zulke bedragen gaat, ik kan me niet voorstellen dat ik zoiets gewoon klakkeloos zou overmaken.

Maar goed, lullig is het wel.

Overigens heb ik sinds kort wel een 2traps identificatie op m’n WA, zodat hacken (als het goed is) een stuk lastiger is.
Nadeel is van mij wel weer dat het best aannemelijk is dat m’n telefoon in de wc is gevallen of mee in de was is gegaan en ik dus tijdelijk een ander nummer zou hebben 😂
Maar waarom een nieuw nummer dan? Als je een vervangende telefoon hebt, dan bestel je toch bij je provider een nieuwe sim met hetzelfde nummer?
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
De laatste phishingpoging die ik kreeg was een bericht van een bank, met een link naar een website, de bankwebsite perfect nagemaakt, zonder grammaticale fouten of spelfouten. Op die ´bankwebsite´ moest ik dan rekeningnummer, wachtwoord en persoonsgegevens invullen.

Ik heb wel een uur lang onzingegevens op die website ingevuld.
Zie het als een enquête/onderzoekje die op het VIVA-forum wordt geplaatst.

Ik bankier niet eens bij de betreffende bank.

Het heeft nog best lang geduurd voordat de bank, bij wie ik de phishing had gemeld, de website uit de lucht had.
Alle reacties Link kopieren
pipootje schreef:
22-05-2020 22:20
Nee hoor ik kijk die programma's niet maar ik zou er niet intrappen. Kwestie van verstand.

Je kan je zelf beter onderschatten dan overschatten als het gaat om oplichtingstrucs. :lightbulb:
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
23-05-2020 12:17
Maar waarom een nieuw nummer dan? Als je een vervangende telefoon hebt, dan bestel je toch bij je provider een nieuwe sim met hetzelfde nummer?

Klopt. Maar daar gaan 1 of 2 dagen overheen. Tot die tijd is een tijdelijk (wat ze ook schreef) ander nummer best logisch.
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
23-05-2020 12:17
Maar waarom een nieuw nummer dan? Als je een vervangende telefoon hebt, dan bestel je toch bij je provider een nieuwe sim met hetzelfde nummer?
Oh is dat zo? Laatste keer dat ie in de wc viel had ik nog een werktelefoon die ik toen even gebruikte, vandaar.
Maar lijkt me inderdaad ook logisch ff het simkaartje over te zetten of zo.

Er is mij trouwens ook nog nooit gevraagd of ik een vervangend toestel wilde eigenlijk...
pipootje schreef:
22-05-2020 22:20
Nee hoor ik kijk die programma's niet maar ik zou er niet intrappen. Kwestie van verstand.
En al die mensen die er wel intrappen zijn zeker verstandelijk gehandicapt?
Waarom kijk je niet naar die programma's, is dat een principekwestie?
Odense* schreef:
23-05-2020 12:37
De laatste phishingpoging die ik kreeg was een bericht van een bank, met een link naar een website, de bankwebsite perfect nagemaakt, zonder grammaticale fouten of spelfouten. Op die ´bankwebsite´ moest ik dan rekeningnummer, wachtwoord en persoonsgegevens invullen.

Ik heb wel een uur lang onzingegevens op die website ingevuld.
Zie het als een enquête/onderzoekje die op het VIVA-forum wordt geplaatst.

Ik bankier niet eens bij de betreffende bank.

Het heeft nog best lang geduurd voordat de bank, bij wie ik de phishing had gemeld, de website uit de lucht had.
:HA:
Dat doet me hier aan denken
https://youtu.be/_QdPW8JrYzQ
whitewolves schreef:
23-05-2020 14:06
:HA:
Dat doet me hier aan denken
https://youtu.be/_QdPW8JrYzQ
James Veitch is fantastisch.

Er zijn video´s (van anderen) over telefoon scamming.
Bijvoorbeeld als een scammer uit India (of Pakistan) opbelt naar een politieagent of een software engineer.
Hilarisch.
Alle reacties Link kopieren
whitewolves schreef:
23-05-2020 14:06
:HA:
Dat doet me hier aan denken
https://youtu.be/_QdPW8JrYzQ

Leuk. :)
Alle reacties Link kopieren
Beter.Laat schreef:
23-05-2020 13:28
En al die mensen die er wel intrappen zijn zeker verstandelijk gehandicapt?
Waarom kijk je niet naar die programma's, is dat een principekwestie?
Verstandelijk gehandicapt is een groot woord, maar als ik een bericht zou ontvangen dat zogenaamd van mijn bank, de belastingdienst, een goede vriend, of wat dan ook, zou af komen, dan zou mijn eerste impuls zijn: de bank/de belastingdienst/die goede vriend persoonlijk bellen om te vragen wat er eventueel aan de hand is. En ik zou zeker niet naar aanleiding van een vaag berichtje geld gaan overmaken of bankgegevens gaan delen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Beter.Laat schreef:
23-05-2020 13:28
En al die mensen die er wel intrappen zijn zeker verstandelijk gehandicapt?
Waarom kijk je niet naar die programma's, is dat een principekwestie?
Wat een rare aanname.
Ik kijk gewoon überhaupt weinig tv.
Jij schrijft zelf : " Nee hoor ik kijk die programma's niet maar ik zou er niet intrappen. Kwestie van verstand. "
Alle reacties Link kopieren
Nou, mijn pa is bij de tijd. Hij was ff druk bezig, en toen stuurde mijn zus berichten via WA, in haar eigen schrijfstiijl. Zonder overleg of bellen heeft ie 't overgemaakt. 15 seconden later besefte hij dat 't allicht vreemd was en belde zus. We waren al te laat met bank informeren. Voor deze gebeurtenis had ik ook gezegd dat mijn pa er nooit in zou trappen. Maar toch, een kind die iets nodig heeft, hoe oud ook, veel ouderen tuinen erin, ook ouderen met verstand.
Alle reacties Link kopieren
SonjaS schreef:
23-05-2020 19:10
Nou, mijn pa is bij de tijd. Hij was ff druk bezig, en toen stuurde mijn zus berichten via WA, in haar eigen schrijfstiijl. Zonder overleg of bellen heeft ie 't overgemaakt. 15 seconden later besefte hij dat 't allicht vreemd was en belde zus. We waren al te laat met bank informeren. Voor deze gebeurtenis had ik ook gezegd dat mijn pa er nooit in zou trappen. Maar toch, een kind die iets nodig heeft, hoe oud ook, veel ouderen tuinen erin, ook ouderen met verstand.
Sorry hoor, maar als ik vader zou zijn en mijn dochter zou een bericht sturen dat ze geld nodig heeft, dan zou zijn eerste actie zijn: dochter bellen om te vragen wat er allemaal aan de hand is, waarvoor ze dat geld nodig heeft en of je verder nog niets voor haar kunt doen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
24-05-2020 09:11
Sorry hoor, maar als ik vader zou zijn en mijn dochter zou een bericht sturen dat ze geld nodig heeft, dan zou zijn eerste actie zijn: dochter bellen om te vragen wat er allemaal aan de hand is, waarvoor ze dat geld nodig heeft en of je verder nog niets voor haar kunt doen.
Fijn dat jij 't allemaal goed of anders zou doen.

Wat is exact het nut van je bijdrage?
Alle reacties Link kopieren
SonjaS schreef:
24-05-2020 09:28
Fijn dat jij 't allemaal goed of anders zou doen.

Wat is exact het nut van je bijdrage?
Laatste rare opmerking.
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
24-05-2020 09:54
Laatste rare opmerking.
Het is duidelijk dat deze persoon de slachtoffers van (wa) fraude niet zo snugger vindt. Dat kan en mag. Maar wat is 't nut om dit steeds te benadrukken?
Alle reacties Link kopieren
SonjaS schreef:
24-05-2020 10:06
Het is duidelijk dat deze persoon de slachtoffers van (wa) fraude niet zo snugger vindt. Dat kan en mag. Maar wat is 't nut om dit steeds te benadrukken?
Denk nou eens na. Jij krijgt een vaag berichtje van een familielid of vriendin dat die geld nodig heeft en of je het even over wilt maken. En dan gaat het niet over 10 of 20 euro, maar een heel groot bedrag. Honderden of soms zelfs duizenden euro's. Ga jij dan klakkeloos meteen dat geld overmaken? Of ga je die persoon even bellen om te vragen wat er opeens aan de hand is dat die zo veel geld nodig heeft, wat de noodsituatie dan wel is, of er eventueel nog andere dingen zijn die je kan doen als er écht iets aan de hand is, enz.? Of maak jij gewoon gedachteloos 2000 euro over als je een wazig appje van een vriendin krijgt? Dat is toch gewoon gezond verstand?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
24-05-2020 10:11
Denk nou eens na. Jij krijgt een vaag berichtje van een familielid of vriendin dat die geld nodig heeft en of je het even over wilt maken. En dan gaat het niet over 10 of 20 euro, maar een heel groot bedrag. Honderden of soms zelfs duizenden euro's. Ga jij dan klakkeloos meteen dat geld overmaken? Of ga je die persoon even bellen om te vragen wat er opeens aan de hand is dat die zo veel geld nodig heeft, wat de noodsituatie dan wel is, of er eventueel nog andere dingen zijn die je kan doen als er écht iets aan de hand is, enz.? Of maak jij gewoon gedachteloos 2000 euro over als je een wazig appje van een vriendin krijgt? Dat is toch gewoon gezond verstand?
Hoezo wazige berichten? Er was niks wazigs aan. Een normaal app gesprek, mij pa begon nog over zijn dieren, waarop de fraudeur alle tijd nam om mee te praten. Je kunt er van alles van vinden. Feit is dat deze vorm van fraude toeneemt en niet iedereen fraude herkent, en dat zijn niet allemaal mensen zonder gezond verstand.
Alle reacties Link kopieren
SonjaS schreef:
24-05-2020 10:25
Hoezo wazige berichten? Er was niks wazigs aan. Een normaal app gesprek, mij pa begon nog over zijn dieren, waarop de fraudeur alle tijd nam om mee te praten. Je kunt er van alles van vinden. Feit is dat deze vorm van fraude toeneemt en niet iedereen fraude herkent, en dat zijn niet allemaal mensen zonder gezond verstand.
Gezond verstand is: bellen met de persoon die om geld vraagt en informeren wat er aan de hand is. Als mijn vriendin gezellig gaat zitten appen over haar katten en dan tussen de bedrijven door vraagt of ik even 2000 euro wil overmaken, dan ga ik haar in eerste instantie bellen. Wat is er aan de hand, waar heb je dat geld ineens voor nodig, hoe ga je het terugbetalen, wat is de noodsituatie? Lijkt me heel normaal.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
24-05-2020 10:11
Denk nou eens na. Jij krijgt een vaag berichtje van een familielid of vriendin dat die geld nodig heeft en of je het even over wilt maken. En dan gaat het niet over 10 of 20 euro, maar een heel groot bedrag. Honderden of soms zelfs duizenden euro's. Ga jij dan klakkeloos meteen dat geld overmaken? Of ga je die persoon even bellen om te vragen wat er opeens aan de hand is dat die zo veel geld nodig heeft, wat de noodsituatie dan wel is, of er eventueel nog andere dingen zijn die je kan doen als er écht iets aan de hand is, enz.? Of maak jij gewoon gedachteloos 2000 euro over als je een wazig appje van een vriendin krijgt? Dat is toch gewoon gezond verstand?
Maar zo gaat het dus niet. Het is geen wazig appje. Ze zijn best geraffineerd, nemen inderdaad de tijd, gaan een gesprek aan. Overrompelen je door ‘logisch lijkende’ antwoorden. Hebben een goede uitleg waarom ze nu even zelf geen geld kunnen overmaken aan een derde partij.

En mijn kennis liet zich daardoor overrompelen en heeft dus willen helpen, ook met het idee dat het wel gek was, maar ja, het was heel laat in de avond en ze zou nu helpen en dan morgen wel het hele verhaal uitgebreid horen.

Ben het met je eens dat het niet slim is, dat er voor wordt gewaarschuwd, maar toch stinken mensen erin. En dat zijn echt niet alleen maar domme, wereldvreemde of heel naïeve mensen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven