Geld & Recht alle pijlers

Salaris en loonstrook niet gelijk

22-05-2020 20:35 91 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Mijn vriend werkt als vrachtwagenchauffeur. In zijn contract staat dat ie een salaris heeft van 1987 € bruto. Alles volgens de cao enz ook vakantiegeld enzo. Op zijn loonstrook staat bij het netto uit te betalen bedrag elke keer rond de 26/ 2700 €, zitten overblijfskosten overwerk enz bij in hij krijgt dus elke maand maar 2000 op zijn rekening. Ik heb gezegd volgens mij word je genaaid aan alle kanten. Want van het netto bedrag op zijn loonstrook is alles al af vakantiegeld loonheffing pensioen enz. Nu krijgt hij dus ook geen vakantie geld want dat zit volgens de baas bij zijn loon in. Is nergens te vinden niet in het contract en niet op zijn loonstrookjes daar word elke maand een bedrag vakantiegeld ingehouden. Hij wil nu dus zijn mond niet open trekken omdat ie bang is zijn baan kwijt te raken. Ik heb zoiets jij krijgt elke maand veels te weinig betaald dus kom voor jezelf op. Iemand enig idee hoe we dit op moeten lossen
Alle reacties Link kopieren
Ben je lid van een vakbond? Daar kunnen ze je loonstrook nakijken en adviseren hoe te handelen als het niet blijkt te kloppen.
every journey starts with a single step
Vakantiegeld wordt ingehouden van zijn loon, volgens het loonstrookje? Hoe staat dat daar op dan?

Je OP is erg warrig, er is zo niet veel zinnigs over te zeggen. Als ik het goed begrijp staat boven aan zijn loonstrook 2600 of 2700 euro, en daar worden een aantal posten vanaf gehaald, en dan houdt hij netto ongeveer 2000 over? Welke posten staan er allemaal beschreven tussen die 2600/2700 euro en die 2000 euro? En staat bij al die posten dus een min?
Alle reacties Link kopieren
Al gedaan en die zeggen dat ie eerst met zijn baas moet praten. En dat doet ie dus niet. Het klopt in elk geval niet.
Alle reacties Link kopieren
Alles wat er af moet is er af. En dan blijft er een bedrag van van rond de 2700 over. Dat staat naar over te maken naar bankrekening van ons. Maar zijn baas maakt het zelf over en dan elke keer maar 2000 euro terwijl op het loonstrookje een heel ander bedrag staat wat overgemaakt zou moeten zijn
Alle reacties Link kopieren
Dat netto uit te betalen bedrag wat onderaan de loonstrook staat moet overeen komen met het bedrag wat op de bankrekening verschijnt.

Als dat niet klopt dan gaat er inderdaad iets niet goed.
Ik adviseer je om het loonstrookje eens na te laten kijken door iemand die er verstand van heeft, voordat je stappen onderneemt.
Alle reacties Link kopieren
Bedrag X overgemaakt op bankrekening blabla moet overeenkomen met het bedrag op de bankrekening.
Als zijn baas er een random bedrag vanaf trekt dan ben ik bang dat het zaakje stinkt.
Alle reacties Link kopieren
Dus er staat; overgemaakt naar Knab bank: 2657 euro. Maar de bankrekening bijschrijving is 2000 euro?
Daar moet je dan snel bij zijn en hij moet dit neerleggen bij de salarisadministratie. Er ligt geen loonbeslag voor een schuld? Dat er ook staat: 657 euro naar Syncasso of iets dergelijks? Als hij niets zegt, krijgt hij het verschil niet zomaar uit eigen beweging terug.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
TamaraZ schreef:
22-05-2020 20:39
Al gedaan en die zeggen dat ie eerst met zijn baas moet praten. En dat doet ie dus niet. Het klopt in elk geval niet.
Als hij niets wil houdt het op. Wat wil jij nou hiermee bereiken?

Er valt pas wat over te zeggen met de strook voor onze neus.
Alle reacties Link kopieren
Maar ja, als jouw vriend er niks mee gaat doen...
Alle reacties Link kopieren
Nou, die baas lijkt me dan een behoorlijke frotterd! Dit kan toch op geen enkele manier kloppen?!

En zijn baan kwijt raken.... daar zou ik niet te bang voor zijn. Volgens mij is daar toch voldoende werk in te vinden?
Hij raakt zijn baan niet kwijt als hij zijn werkgever, of de loonadministratie, gaat vragen of ze zijn loonstrookje eens uit willen leggen.
Alle reacties Link kopieren
moizer schreef:
22-05-2020 20:46
Nou, die baas lijkt me dan een behoorlijke frotterd! Dit kan toch op geen enkele manier kloppen?!

En zijn baan kwijt raken.... daar zou ik niet te bang voor zijn. Volgens mij is daar toch voldoende werk in te vinden?
Ik wou net zeggen, als vrachtwagenchauffeur hoef je nu echt niet zonder werk te zitten.... Genoeg werkgevers die wel normaal betalen die om chauffeurs zitten te springen.

Als er inderdaad staat netto over te maken naar bankrekening, dan zou dat bedrag ook op de bankrekening moeten verschijnen...
Kun je wellicht wat verder specificeren wat er precies allemaal staat, je OP is erg warrig.

Hoe gaat het bij z'n collega's? Hebben die een vergelijkbaar probleem?

Ik vind het wel bijzonder dat je vriend bang is om deze vraag te stellen bij zijn werkgever... Is er een HR afdeling? Een afdeling salarisadministratie?
Alle reacties Link kopieren
Geen schulden en niks. Zal morgen als hij thuis komt zeggen dat hij met zijn werkgever moet gaan praten. En misschien kan een advies gesprek met zijn rechtsbijstand verzekering ook geen kwaad. Het is precies wat Melon en een paar anderen zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Het is een eenmans bedrijf. Mijn man is als enige in loondienst.
TamaraZ schreef:
22-05-2020 20:58
Geen schulden en niks. Zal morgen als hij thuis komt zeggen dat hij met zijn werkgever moet gaan praten. En misschien kan een advies gesprek met zijn rechtsbijstand verzekering ook geen kwaad. Het is precies wat Melon en een paar anderen zeggen.
Geen voorbarige conclusies trekken! Salarisstroken lezen is voor sommige mensen erg lastig gebleken.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
22-05-2020 21:00
Geen voorbarige conclusies trekken! Salarisstroken lezen is voor sommige mensen erg lastig gebleken.
En wie weet doet de baas dit niet bewust/expres, maar heeft hij de salarisbetaling uitbesteed en zit daar iemand te prutsen. Ik gok van niet, maar zou kunnen natuurlijk....
Alle reacties Link kopieren
TamaraZ schreef:
22-05-2020 21:00
Het is een eenmans bedrijf. Mijn man is als enige in loondienst.
Dan moet je man helemaal met hem in gesprek over het verschil.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Lostit schreef:
22-05-2020 20:45
Maar ja, als jouw vriend er niks mee gaat doen...
Nee dan kun je niks. Heel vreemd dat hij niks wil. Misschien heel onaardig gedacht, maar zou het niet kunnen dat er een deel van zijn loon naar een incassobureau gaat waar hij van wil dat jij niks weet?
Alle reacties Link kopieren
TamaraZ schreef:
22-05-2020 21:00
Het is een eenmans bedrijf. Mijn man is als enige in loondienst.
Het zou kunnen dat hij gewoon echt geen idee heeft hoe het werkt.
Alle reacties Link kopieren
Kan je hier niet even een kopie van een salarisstrookje zetten zodat we mee kunnen kijken? Natuurlijk zonder namen en bsn nrs
Alle reacties Link kopieren
Kan jammer genoeg geen plaatjes plakken heb wel een voorbeeld gevonden bij het bedrijf waar we de loonstrookjes van krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Kun je een link plaatsen?
Alle reacties Link kopieren
https://helpdesk.loket.nl/hc/nl/categor ... -Werknemer en dan uitleg loonstrook alles is bij hem hetzelfde

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven