Geld & Recht alle pijlers

Advies gezocht mbt een "verkeerde" rang op een con

28-05-2020 13:04 70 berichten
Alle reacties Link kopieren
Oké, ik ben benieuwd naar jullie mening, want ik kom er niet helemaal uit met de andere partij. Het is best een lang verhaal, haha, chapeau voor de doorlezer, maar ik hoop zo wel een zo compleet beeld mogelijk te hebben geschetst :)

Ik ben een paar maanden geleden naar een concert geweest. Daar had ik anderhalf jaar (of zo) eerder kaarten voor gekocht, op basis van eerdere ervaringen met exact die zitplek op de tribunes (bij een soortgelijk concert). Die was namelijk super fijn en goed zicht en zo. Niet té dichtbij, maar gewoon goed overzicht op alles wat er gebeurde op het podium (toch een belangrijk onderdeel van een concert, anders kun je net zo goed een cd opzetten......)
Bij het bestellen van de kaarten was ook een plattegrond met podium ingetekend, en zo zag ik ook dat die vergelijkbaar was met het eerdere bezoek, en dus kon ik een fijne plek verwachten waar ik alles goed kon zien. Het tribunevak tussen mij en het podium was ook beschikbaar voor verkoop. Héél even twijfelde ik of ik niet toch nóg dichterbij wilde zitten, maar ach, ik wist dat ik het sowieso goed zou zien. Het ging hierbij om rang 1, niet de goedkoopste plekken dus.

So far so good.

Avond van het concert, we lopen naar onze plek, en wat schetst mijn verbazing; het vak dat eerder beschikbaar was, was compleet afgedekt. Op zich niet boeiend natuurlijk, maar zodra ik ging zitten op mijn plek, snapte ik waarom; vanaf mijn huidige zitplek was de helft van het podium niet eens zichtbaar, zó ver stond het podium de zaal in. Ik keek dus tegen de zijkant aan, waar alle apparatuur stond, de speakers en stellage, en de halve backstage. Ook de schermen waren vanaf mijn plek heel slecht te zien. Ik heb dus de hele avond naar de zijkant/rug van de artiest aan staan kijken (want die liep natuurlijk steeds helemaal naar voren, en dus zag ik alleen rug....), en de helft van het podium (en dus de band) niet gezien. Wat nou rang één? We zijn tijdens een liedje buitenom, naar de verst mogelijke plek gelopen van de tribunes (achterin de zaal), wat dan zogenaamd rang vier is, en daar zag je het meer dan goed. Maar goed, daar konden we dus niet zitten. Het was toch best een domper op een avond waar we behoorlijk naar uit hadden gekeken.

Uiteraard al op tijd naar iemand van de locatie geweest, maar er was nergens anders plek, dus helaas pindakaas, ik moest maar contact opnemen met de organisator, die ging daarover.


Uiteraard de volgende dag gelijk gedaan, met als belangrijkste klacht dat ik de zitplaats die ik had geboekt, geen rang één, maar meer een rang vier plek vond (en het hele verhaal over m'n eerdere ervaring, de plattegrond, enz) en dat het een behoorlijke domper was op een avond die zo leuk was geweest als we het ook gewoon hadden kunnen zien.
Dat ik voor een rang één had betaald, en wat ze daar mee konden doen. Ook begeleidende foto's (en ticketnummers, de hele rattaplan) uiteraard meegestuurd.

Ik kreeg de reactie dat ze het heel vervelend vonden, het uit gingen zoeken, en ik binnen zes weken een inhoudelijke reactie mocht verwachten. Na een week of acht, negen, ik maar weer eens gemaild, want, tsja, ruim zes weken, toch?
Was degene op vakantie...... Nadat deze persoon terug zou zijn (stond in de auto-reply) wederom gemaild. Daar kwam als reactie op dat de kaarten op naam van mijn man stonden, dus hij moest mailen.
Oké, copy-paste, email vanuit man. Ook prima.

Na een paar dagen een reactie, dat ze het heel vervelend vonden, en dat we, op hun kosten, twee kaartjes naar een concert mochten uitkiezen uit hun "assortiment", uiteraard alleen de niet uitverkochte, en onder voorbehoud van Coronaverschuivingen en zo.

Hartstikke mooie geste natuurlijk, maar helaas hebben we daar niet zo veel aan. Op dit moment staat er geen artiest tussen waarvan wij denken "oh, das nog wel leuk". Bovendien, je hebt geen idee wanneer de concerten plaats vinden, want alles wat dit jaar nog gepland staat (nog los van dat ik dan net bevallen ben/met een jonge baby zit) gaat waarschijnlijk verschoven worden, en dan moet je maar net kunnen op de nieuwe datum. Ook speelt de afstand naar de locaties mee; ze zijn geen van allen in onze provincie (daar waar we heen waren wel, de andere concerten zijn in het oosten en Groningen en zo, wij wonen in ZH) en we zitten vast aan OV. En er zit dus niet echt niets naar smaak tussen.

Veel liever heb ik het prijsverschil tussen mijn kaartje, en dat van een vierde rang terug. Ik heb het concert namelijk wel gewoon gehoord verder. Ik hoef niet al m'n geld terug of zo. En eigenlijk gaan ze compleet voorbij aan mijn klacht. Ze gaan er niet op in verder. En dit kost ze een stuk minder geld! Twee nieuwe kaartjes kost al gauw een euro of 150/200 voor ze, en het prijsverschil is, in totaal, 60 euro of zo. Ik had het wel geweten, zeg maar, als ik het moest oplossen ;)

Uiteraard hebben we hier (keurig) op gereageerd, met ons eigen voorstel (dat prijsverschil terug, omdat wel gebleven zijn, enz) en ook waarom we niet akkoord kunnen/willen gaan met die twee kaartjes (zonder te zeggen dat het voor hun veel goedkoper is natuurlijk :p ).


Nu net, weer weken later, een reactie, dat ze daar niet aan kunnen/willen beginnen, en dat we maar gewoon een concert moeten uitzoeken.....

Tsja, wat moet je daar nou mee? We zijn al niet echt concertbezoekers, alleen als we iets écht heel leuk vinden, en het te doen is qua vervoer. Maar ik wil gewoon dat prijsverschil alleen terug. Dat is toch best redelijk?

Wat vinden jullie hier nou van, en/of heeft iemand nog een tip hoe ik hier op kan reageren? Het is ook zo wat om met rechtsbijstand te gaan lopen schermen voor die paar tientjes, maar ik vind het ook stom dat ze niet ingegaan zijn op mijn originele klacht, ik bedoeld, ze leggen niet eens uit waarom mijn rang één plek zo kut was (geworden).....
Is er ergens een (wets)artikeltje of rechtending waar staat dat ik mijn idee mag "eisen"? Niet op hoge poten, maar ik vind mijn voorstel gewoon verre van onredelijk, het scheelt hun geld, en het is toch gewoon de weg van de minste weerstand van iedereen?
Kaartjes uitzoeken en verkopen of cadeau doen?
Ik vind hun voorstel prima, en ook dat jij wel een beetje dramt.
Alle reacties Link kopieren
Hoi,
Ik heb je hele verhaal gelezen.
Om heel eerlijk te zijn vind ik het juist wel een heel coulant voorstel vanuit hen.
Ik snap dat het balen was, maar wel netjes dat ze compensatie aanbieden.
Ik denk niet dat het mogelijk is om een bepaalde vorm van compensatie af te dwingen die jij graag wilt.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
28-05-2020 13:07
Ik vind hun voorstel prima, en ook dat jij wel een beetje dramt.
Dit ja.
¡Apagando las luces!
Ik kan me zo voorstellen dat de plaatsing en indeling van een podium afhankelijk is van het concert en/of de artiest. Goed zicht bij het ene concert wil helemaal niet zeggen dat je bij een andere artiest net zo goed zicht hebt.

Het is wel raar dat ze het verkopen als eerste rang, want de organisatie had moeten inschatten dat het met de plaatsing van het podium op die plek geen eerste rang is.

Jou een kaartje geven voor een ander concert is voor de organisatie zeer waarschijnlijk goedkoper dan jou geld teruggeven.
Alle reacties Link kopieren
Al het menselijk leed is relatief, maar sommig leed is wel relatieve dan ander leed.

Vraag 1: Waarom heb je die erkenning dat ze fout zaten zo ontzettend nodig?

Vraag 2 Wat verdien je per uur? Vergelijk dat eens met je tijdsinvestering in deze situatie.
klingklokje wijzigde dit bericht op 28-05-2020 13:14
Reden: Spelfout
0.78% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ja, normaal zou ik zeggen: vraag al je kennissen en vrienden of ze nog ergens heen willen. Dan mogen ze eerste rang en hoeven alleen vierde rang aan jullie terug te betalen ;-)


Hoe het met corona moet weet ik niet.

Geld terugbetalen is voor een organisatie vaak lastig. De kaarten zijn al geboekt, de fee, belasting, weet ik wat over de verkochte plaatsen uitbetaald. Geld terug is dan een gedoe in de administratie.

Twee kaarten voor een ander concert kado doen is veel makkelijker want daar hebben ze waarschijnlijk toch een aantal promotiekaarten voor gereserveerd.
merano wijzigde dit bericht op 28-05-2020 13:19
1.76% gewijzigd
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren
Soms moet er achteraf eea aangepast worden omdat het concert bij lange na niet is uitverkocht, het podium net te groot blijkt, dat soort dingen. Kan gebeuren, pech. Aanbod is netjes.
Honey, you should see me in a crown
Marana schreef:
28-05-2020 13:10
Jou een kaartje geven voor een ander concert is voor de organisatie zeer waarschijnlijk goedkoper dan jou geld teruggeven.
Dit, zeker nu ze niets verkopen en door de corona crisis hard geraakt zijn.

Ik vind je klacht en eis terecht, maar je moet inderdaad overwegen hoeveel tijd je hierin wil steken voor €60,-. Kaartjes accepteren en weggeven aan vrienden / familieleden die ze graag willen hebben - dat zou ik doen. Dan maak je nog iemand blij. :-)
Alle reacties Link kopieren
Klingklokje schreef:
28-05-2020 13:13
Al het menselijk leed is relatief, maar sommig leed is wel relatieve dan ander leed.

Vraag 1: Waarom heb je die erkenning dat ze fout zaten zo ontzettend nodig?

Vraag 2 Wat verdien je per uur? Vergelijk dat eens met je tijdsinvestering in deze situatie.
+1

Daarnaast, de cultuurbranche heeft het heeel zwaar. Er lopen acties vanuit burgers voor tijdelijke support. Mensen die dus betalen zonder ook maar een concert te zien. Moet je wel willen aandringen op financiele vergoeding?
Alle reacties Link kopieren
Groenecomputermuis schreef:
28-05-2020 13:09
Hoi,
Ik heb je hele verhaal gelezen.
Om heel eerlijk te zijn vind ik het juist wel een heel coulant voorstel vanuit hen.
Ik snap dat het balen was, maar wel netjes dat ze compensatie aanbieden.
Ik denk niet dat het mogelijk is om een bepaalde vorm van compensatie af te dwingen die jij graag wilt.
Dat geef ik ook aan, dat ik het een hele mooie geste vind :) Ook zo naar hun gecommuniceerd uiteraard. Ik stuur geen mails op hoge poten of zo (tenzij ik zwaar pissig ben en mij een groot onrecht wordt aangedaan, maar dat is hier natuurlijk niet zo).

Ik snap alleen niet zo waarom zij met een veel duurder (voor hun) voorstel komen, waarbij er voor mij ook teveel haken en ogen aan zitten (ook allemaal keurig uitgelegd natuurlijk). Het gaat mij ook gewoon meer om het feit dat de waarde van mijn kaartje (nl rang één) absoluut niet strookte met de uiteindelijke waarde van de zitplek; zicht op de zijkant van het podium, is een hele goedkope rang normaal gesproken, ik betaal niet veel geld om vervolgens een enorme kutplek te hebben.

Het idee van Tiana is op zich natuurlijk wel een goede, alleen kan ik zo niemand bedenken om ze cadeau te doen, en met verkopen ben ik bang dat ik er mee blijf zitten. Zelf gaan is eigenlijk gewoon geen hele reële optie. En om nou te gaan om het gaan (nog los van dat er dan een overnachting bij komt, oppas voor de baby, dure reiskosten enz.... Allemaal dingen die we dan doen omdat het "anders zonde van de kaartjes is", iets waar we normaal ook al niet heen zouden gaan....

Het is een beetje als kaartjes voor Cirque du Soleil hebben, daar heb ik dan een soortgelijke ervaring, en als vergoeding, mag je kaartjes uitzoeken voor een willekeurig ander circus, maar al die circussen zijn met dieren (en dat wil ik niet) en zijn aan de andere kant van het land, en je weet niet van te voren wanneer dat dan is..... Terwijl ze me met een paar tientjes "af kunnen kopen" (wat sowieso meer dan 100 euro goedkoper is voor hun).
Alle reacties Link kopieren
Ik heb je hele verhaal gelezen en vind wel dat je gelijk hebt. Maar soms is het zo dat je wel gelijk hebt maar geen gelijk krijgt. Dan is dit waar je het mee moet doen. Pick your battles.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Irish_Wasser_Woman schreef:
28-05-2020 13:22

Ik snap alleen niet zo waarom zij met een veel duurder (voor hun) voorstel komen,



Jou twee kaartjes cadeau doen is niet veel duurder voor hen. Het is zeer waarschijnlijk zelfs goedkoper dan jouw voorstel mbt geld terug.
Alle reacties Link kopieren
Irish_Wasser_Woman schreef:
28-05-2020 13:22
Dat geef ik ook aan, dat ik het een hele mooie geste vind :) Ook zo naar hun gecommuniceerd uiteraard. Ik stuur geen mails op hoge poten of zo (tenzij ik zwaar pissig ben en mij een groot onrecht wordt aangedaan, maar dat is hier natuurlijk niet zo).

Ik snap alleen niet zo waarom zij met een veel duurder (voor hun) voorstel komen, waarbij er voor mij ook teveel haken en ogen aan zitten (ook allemaal keurig uitgelegd natuurlijk).

Het is een beetje als kaartjes voor Cirque du Soleil hebben, daar heb ik dan een soortgelijke ervaring, en als vergoeding, mag je kaartjes uitzoeken voor een willekeurig ander circus, maar al die circussen zijn met dieren (en dat wil ik niet) en zijn aan de andere kant van het land, en je weet niet van te voren wanneer dat dan is..... Terwijl ze me met een paar tientjes "af kunnen kopen" (wat sowieso meer dan 100 euro goedkoper is voor hun).
Waarschijnlijk omdat zij dit jaar ongeveer 0,- aan geld binnen krijgen. Dus een kaartje is meer waard, maar daarmee houden ze hun uitgaven beperkter. Dat geld hebben ze nodig om personeel, zalen waar ze laat mee zijn om af te zeggen, kantoorruimte e.d. mee moeten betalen.
Dus ik snap hun voorstel heel goed en ik vind dat je er blij mee mag zijn.

Je zou nog om een voucher kunnen vragen, met einddatum 1-1-2022 ofzo, gelet op de huidige omstandigheden.
Alle reacties Link kopieren
Met verkopen ben je bang dat je er mee blijft zitten? Dat zal wel loslopen denk ik, zéker als er straks minder kaarten voor een concert kunnen worden verkocht dan voorheen. Kies gewoon een populaire artiest, dan krijg je ze waarschijnlijk nog wel verkocht ook voor die 60 euro.
Overigens: er is je hier al meermalen uitgelegd dat de optie die ze je nu aanbieden voor hen waarschijnlijk goedkoper is dan wat jij wil. En daarbij, maar daar ga je niet op in, is dit sowieso niet echt de tijd om van zo'n organisatie geld te gaan eisen voor een concert waar je hoe je het ook bekijkt iig wel gewoon bent geweest.
Alle reacties Link kopieren
En als je nou écht een goed gevoel over wil houden aan dit gebeuren, dan geef je ze gewoon cadeau aan iemand.
Je hebt zelf die plekken uitgekozen, dus ik vind dat je niet moet zeuren.
Alle reacties Link kopieren
Theamuts schreef:
28-05-2020 13:58
Je hebt zelf die plekken uitgekozen, dus ik vind dat je niet moet zeuren.
Ben ik het niet helemaal mee eens. Dan hadden ze ook duidelijk aan moeten geven dat het podium zich elders in de zaal zou bevinden en de naastgelegen plekken dicht zouden zijn wegens geen zicht.

Nu hebben ze beperkt zicht plekken als 1e rangs tickets verkocht. Waarschijnlijk omdat het systeem uitgaat van normale locatie van het podium.
De organisatie erkent dat ook.
Alleen hoe dit op te lossen staat ter discussie.
Alle reacties Link kopieren
dubbel
Alle reacties Link kopieren
Overigens zou ik als ik op jouw mail moest antwoorden, best wel tegen het plafond zitten van onbegrip van jouw kant.
Die mensen staan waarschijnlijk allemaal binnen het jaar op straat, wanneer concerten en festivals ook in het najaar niet door kunnen gaan. Misschien gaat het hele bedrijf wel failliet. Maar jij wilt geen genoegen nemen met een mooie geste van een bedrijf dat in de problemen zit, maar per se je geld terug.
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
28-05-2020 13:24
Jou twee kaartjes cadeau doen is niet veel duurder voor hen. Het is zeer waarschijnlijk zelfs goedkoper dan jouw voorstel mbt geld terug.
Ja, ik lees net hierboven over dat ze (waarschijnlijk) inderdaad ook promotie-kaarten hebben die ze kunnen "doneren" aan mij. In dat geval is het inderdaad goedkoper :) Daar had ik zelf nooit aan gedacht :)


Bedankt voor alle input so far!!

Ik vind mezelf niet per se een drammer, ik bedoel; ik sta niet op hoge poten van alles te eisen of zo :) Zij kwamen met een voorstel, en ik met een tegenvoorstel, met daarin (voor mij) geen hele onredelijke dingen.

Ook heb ik dit natuurlijk ruim vóór de Corona-crisis, in eerste instantie, op de mail gezet naar hun toe. In eerste instantie speelde het financiële "hard geraakt" dus nog niet. Nu is het anders.

Ik heb ook nergens geschreven dat ik het aanbod niet netjes vond! Integendeel :) Ik vond het een mooie geste.

Marana: dat begrijp ik, maar omdat het podium was ingetekend bij de kaartverkoop, kon ik zien dat het om een soortgelijke indeling zou gaan. Het kan altijd een meter of wat schelen, maar dit scheelde echt ruim 25 meter dan het oorspronkelijke zaalplan. Het podium was in ieder geval niet heel veel groter of zo dan het vorige concert waar ik was (ik kon alles zien, dus zag ook hoeveel er nog "achter" de band aan podium was) Het complete tribunevak naast dat van ons, was vorige keer bezet, was nu, in eerste instantie ook beschikbaar voor verkoop, en nu uiteindelijk niet voor niets afgedekt :)
Ik ben het dan ook met je eens dat ze het, bij nader inzien (de definitieve indeling of zo) beter de mensen in het deel van mijn vak, op de hoogte hadden kunnen brengen, of wat ze dan ook hadden kunnen doen.

Klingklokje; ik hoef niet per se erkenning dat zij fout zaten, maar een simpele uitleg dat, ik noem maar wat, er minder kaarten waren verkocht en daarom het podium meer naar het midden was verplaatst, had ik wel op prijs gesteld :)
En qua tijdsinvestering; ja, zo kun je wel heel veel dingen weg argumenteren.

Ik maak er ook geen halszaak van, ik had niet het idee dat mijn epistel nou bomvol verwijten en "ik eis" en "ik sta in m'n recht!" dingen stond. Ik zocht gewoon een kijk van een ander hierop, omdat ik zelf niet zo snel inzag waarom het aanbieden van twee nieuwe kaartjes, nu zo veel handiger voor hun zou zijn :) en of er misschien iets was om mijn "bezwaren" tegen twee nieuwe kaartjes duidelijker te maken :) (nogmaals; zonder dus gelijk op hoge poten, gewoon goed onderbouwd en zo, op een normale toon)


Theamuts; ik heb rang één plekken uitgezocht, geen rang vier ;)

De artiesten die nog beschikbaar zijn, zijn (helaas...) niet echt mainstream artiesten. Ik had op zich nog wel naar Rammstein willen gaan, maar ja, dat is uitverkocht ;) (en als ik niet had gekund, was ik die kaarten wel kwijtgeraakt ja ;) )

Meisje85:
Ik bedoelde met "niet kwijt raken" ook niet het negatievere "ik wil m'n geld" maar meer dat ik het dan zonde vind dat ze niet gebruikt worden (eerlijk!)
Ik eis dan ook niet echt geld als compensatie an sich, want ik ben er inderdaad gewoon geweest (dat schreef ik ook). Ik vond het alleen niet meer dan billijk om het verschil van de rangen terug te krijgen. That's it :)

Zonder van alle ins en outs qua organisatie op de hoogte te zijn, leek mij dit gewoon het makkelijkste (en goedkoopste....) Maar jullie hebben goede inzichten gegeven over hoe het zit, dus dank daarvoor!

Maar, enniewee: ik vind het een goed advies om te vragen tot wanneer ik er gebruik van mag maken, dus inderdaad een einddatum van een voucher afspreken, eind '22 of zo.
Pb gedaan
Irish_Wasser_Woman schreef:
28-05-2020 14:06

Theamuts; ik heb rang één plekken uitgezocht, geen rang vier ;)
Ja dus??
Als ik kaarten koop voor staanplaatsen in de zaal zie ik ook niet altijd alles even goed. (Ik ben vrij klein) Dan ga ik achteraf toch ook geen korting vragen omdat ik teleurgesteld ben dat ik niet vooraan kon staan?
Alle reacties Link kopieren
mevrouwiglesias schreef:
28-05-2020 13:22
Ik heb je hele verhaal gelezen en vind wel dat je gelijk hebt. Maar soms is het zo dat je wel gelijk hebt maar geen gelijk krijgt. Dan is dit waar je het mee moet doen. Pick your battles.
True!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven