Geld & Recht alle pijlers

Lendahand

03-06-2020 13:27 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heeft iemand hier ervaring met Lendahand? Crowdfunding/investeren in ondernemers in ontwikkelingslanden?

Ik wilde het op zich wel een keer proberen met een niet heel hoog bedrag / en goed doel, maar zie nu dat je een kopie van je ID moet toevoegen. Ik ben daar echt niet mee bekend, en kan het niet terugvinden op internet, maar wil niks "doms" doen.
Alle reacties Link kopieren
Niet met Lendahand. Ik zit bij Oikocredit. Zij houden zich bezig met microkredieten.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Lendahand ken ik niet, maar er zijn genoeg organisaties die zich bezig houden met microkredieten in derde wereld landen. Daar zou ik meer vertrouwen in hebben. Heeft Lendahand een anbi status?
Ik zou hoe dan ook nooit een kopie ID bijvoegen. Of alleen zo'n onbruikbaar gemaakte versie.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
03-06-2020 13:37
Ik zou hoe dan ook nooit een kopie ID bijvoegen. Of alleen zo'n onbruikbaar gemaakte versie.
Ja, dit vind ik dus eng idd. Maar geen idee of dit terecht is
Jacq22 schreef:
03-06-2020 13:39
Ja, dit vind ik dus eng idd. Maar geen idee of dit terecht is
Stel ze de vraag waarom dit nodig is, wat gaan ze ermee doen?
Alle reacties Link kopieren
Wel een Anbi status zag ik
https://www.lendahand.com/nl-NL/blog/63 ... erstrekken
Alle reacties Link kopieren
Oikocredit is ANBI geregistreerd. Vroeger kreeg je korting in de aangifte inkomstenbelasting ivm de cultuurvrijstelling waar deze onder viel. Helaas al een aantal jaren niet meer, maar het was een mooie bonus.

Wat ik fijn vind, is dat je makkelijk kunt inleggen en opnemen. Het geld gaat op de grote hoop. Ik vind dit prettiger omdat ik niet zelf de keuze wil maken wie ik ga helpen, daarnaast wordt het risico meer gespreid. Het rendement is relatief laag 1-2%, dit jaar is besloten om geen dividend uit te keren ivm de coronacrisis. Ze zijn heel open in hun berichtgeving.
Ik doe meer mee omdat ik het een goed idee vind om wat bij te dragen, dan voor de winst.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Dank je wel. Lijkt wel veilig dan dus
Alle reacties Link kopieren
Ik doe dit zelf al jaren via Kiva.org.
Zelf zeggen ze er dit over:

Waarom moet ik een identiteitsbewijs verstrekken?
Het korte antwoord is vanwege de Wet ter voorkoming van Witwassen en Terrorismefinanciering (WWFT). Voor het uitgebreide antwoord verwijzen we je naar dit artikel.

https://www.lendahand.com/nl-NL/blog/63 ... =investing
Alle reacties Link kopieren
Tiana_76 schreef:
03-06-2020 14:26
Zelf zeggen ze er dit over:

Waarom moet ik een identiteitsbewijs verstrekken?
Het korte antwoord is vanwege de Wet ter voorkoming van Witwassen en Terrorismefinanciering (WWFT). Voor het uitgebreide antwoord verwijzen we je naar dit artikel.

https://www.lendahand.com/nl-NL/blog/63 ... =investing
Ja, dan zal het toch wel in de haak zijn?
Alle reacties Link kopieren
Tiana_76 schreef:
03-06-2020 14:26
Zelf zeggen ze er dit over:

Waarom moet ik een identiteitsbewijs verstrekken?
Het korte antwoord is vanwege de Wet ter voorkoming van Witwassen en Terrorismefinanciering (WWFT). Voor het uitgebreide antwoord verwijzen we je naar dit artikel.

https://www.lendahand.com/nl-NL/blog/63 ... =investing
Moest je daar ook kopie van je id aanleveren?
Ik doe dit en heb hier goede ervaringen mee. De terugbetaling verlopen tot nu toe altijd goed. En het geeft een fijn gevoel om iets te kunnen bijdragen aan een betere wereld.

Mocht je interesse hebben: je kunt mij een PB sturen voor een code waar je 25 Euro investeringstegoed krijgt. (ik krijg dit zelf dan ook als je besluit te investeren, dus win-win situatie)

Ik moet er overigens wel bij zeggen dat ik bewust kies voor een wat lagere rente (4-5%), maar dan wel minder risico loop. Doordat het via een lokale partner gaat. Die dekt het risico af als de lening eventueel niet terugbetaald kan worden door de leningnemer.
Het verstrekken van kopie ID/paspoort is inderdaad om witwaspraktijken tegen te gaan. Zoals hierboven ook al werd aangegeven.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties
Graag gedaan! Hopelijk kun je er wat mee. Ik zou me wel even goed verdiepen in de risico's etc. voor je begint. Maar dit geldt uiteraard voor alle beleggingen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zit al jaren bij Kiva, ook microkredieten en zeer goede ervaring mee.
Alle reacties Link kopieren
Wat is dan het verschil tussen Kiva en Lendahand?
Alle reacties Link kopieren
Ehm het zijn twee verschillende organisaties. Ik ken lendahand niet. Kiva.org is internationaal.

Bij Kiva.org kan je zelf kiezen, welke regio/ vrouw - man / wat voor type business etc.

Ik steun altijd vrouwen. Nu 4 succesvolle leningen gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Op dit moment steun ik Venera in Kyrgyzstan met het kopen van vee :couple:
Alle reacties Link kopieren
Jacq22 schreef:
03-06-2020 13:27
Heeft iemand hier ervaring met Lendahand? Crowdfunding/investeren in ondernemers in ontwikkelingslanden?

Ik wilde het op zich wel een keer proberen met een niet heel hoog bedrag / en goed doel, maar zie nu dat je een kopie van je ID moet toevoegen. Ik ben daar echt niet mee bekend, en kan het niet terugvinden op internet, maar wil niks "doms" doen.
Ik heb het wel gedaan in het verleden, voor het rendement hoef je het niet te doen. Maar het geeft zeker een goed gevoel om ze te helpen. Er zijn wel een paar keer partijen geweest die failliet gingen waardoor je geld dus niet terugkomt. (zelf niet meegemaakt) Bij Lendahand ben ik wel gestopt omdat ik de kosten relatief hoog vind. En nu steun ik eigenlijk eerder wat lokaal maatschappelijke projecten via Waardevoorjegeld.nl Daar heb ik een beter gevoel bij dan bij Lendahand die volgens mij nog wel winst wil maken op deze projecten (je kan zelf ook aandeelhouder worden van Lendahand om er te van profiteren)

Kopie ID moet je echter overal opsturen door de regelgeving die er is hier in Nederland. Misschien dat het bij een buitenlands platform niet hoeft maar daar heb ik zowieso al minder vertrouwen in. Ik raad je trouwens de KopieID app van de overheid te gebruiken en niet zomaar een ID op te gaan sturen: https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... opieid-app

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven